Майбутній час дієслова

Про матеріал

Поглибити знання семикласників про часи дієслова, зокрема про майбутній час; удосконалити загальнопізнавальні вміння й навички визначати час дієслів та вирізняти майбутній час дієслів від інших; розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова майбутнього часу в монологічних та діалогічних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу знайомити семикласників з мальовничими куточками України.

Перегляд файлу

Тема. МАЙБУТНІЙ ЧАС ДІЄСЛІВ

Мета: поглибити знання семикласників про часи дієслова, зокрема про майбутній час; удосконалити загальнопізнавальні вміння й навички визначати час дієслів та вирізняти майбутній час дієслів від інших; розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова майбутнього часу в монологічних та діалогічних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу знайомити семикласників з мальовничими куточками України.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: уживання дієслів-синонімів, антонімів у переносному значенні.

Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами майбутнього часу.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

 

ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку

 

ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці

Дослідження-спостереження

Записати вислови усної народної творчості. Визначити синтаксичну функцію дієслів. Дослідити, у яких дієсловах можна визначити час.

1) Історію вивчай — розуму набувай.
2) Коли б знав, де впаду, то соломки б підстелив.
3) Не плакали козаки з біди і не мали журби.
4) Козак гуляє в полі — то він на волі (Нар. творчість).

Пояснити вживання тире в першому й останньому реченнях.

 

Вибіркова робота

  Прочитати текст. Визначити тему й основну думку висловлювання. дібрати заголовок.

Знайти й виписати до таблиці дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часів.


Минулий час

 


Теперішній час


Майбутній час

 

 

 

Якщо стоятимеш на березі, на спресованому нашаруванні геологічних епох, то зловиш очима далеку лінію горизонту, контури низьких, похилих берегів і не зможеш надивуватися озерним плесом. Який же ти незвичайний, Свитязю! Про розміри озера, особливо його глибину, ходять легенди. За глибиною Свитязь не має рівних в Україні. Переважає він і прославлений угорський Балатон, і легендарну білоруську Нароч. Середня глибина Свитязю — 7 метрів, а в западині північно-західної частини озера нещодавно встановили глибину п’ятдесят вісім і чотири десятих метра.

За літо у Свитязі прогріються тільки поверхневі води, у придонних його шарах температура цілий рік буде триматися від шести до восьми градусів. Вода у Свитязі надзвичайно чиста, світла і прозора. Узимку вона буде ще прозорішою — можна побачити дрібні предмети на глибині п’яти і більше метрів (За В. Мірошниченком).

 

ІV. Зіставлення нових знань із базовими

Коментар учителя. Проста форма дієслів доконаного виду майбутнього часу твориться за допомогою тих самих закінчень, що й дієслова теперішнього часу. Тому значення майбутнього часу пов’язане з префіксами,суфіксами, зміною наголосу, зміною кореневих голосних звуків, за допомогою чого утворюються дієслова майбутнього часу. Наприклад: читаю — прочитаю; кінчаю — кінчу; гукаю — гукну.

Дієслова недоконаного виду мають синтетичну (складну) й аналітичну (складену) форми. Синтетична форма за походженням аналітична, бо історично склалася з інфінітива змінюваного дієслова й особових форм дієслова йняти (имати) -му (1-ша ос.), -меш (2-га ос.), -ме (3-тя ос.), -мемо (1-ша ос.), -мете (2-га ос.), -муть (3-тя ос.).

Аналітична форма майбутнього часу дієслів недоконаного виду складається з особових форм допоміжного дієслова бути та інфінітива змінюваного дієслова, яке виражає лексичний зміст.

 

V. Виконання системи завдань творчого характеру

1. Творча робота

Від неозначеної форми дієслова утворити складну форму майбутнього часу в першій і другій особах однини і множини. Виділити закінчення.Летіти, сидіти, казати, берегти, запрягти, стерегти.

Скласти речення, використовуючи дієслова складеної форми майбутнього часу.


2. Лексико-фразеологічна п’ятихвилинка

До фразеологічних зворотів дібрати синонімічні дієслова з довідки. Утворити від них складену форму майбутнього часу.

Крутити носом, пасти задніх, ані пари з уст, узятись за розум, продати душу.

Довідка: розумнішати, вередувати, мовчати, зрадити, відставати.


3. Робота з деформованим висловлюванням

 Відновити текст, розкриваючи дужки: поставити дієслова у формі майбутнього часу.

(Поїхати) знайомитися зі степовим біосферним заповідником Асканія-Нова. (Відвідати) штучний ставок та пташник. (Знайомитися) з життям промислово-мисливських і декоративних птахів. (Цікавитися) планами на майбутнє.

 

4. Творче конструювання

Утворити від складеної форми майбутнього часу складну. 2–3 форми ввести в речення, ускладнені однорідними членами.

Буде радіти, буду стояти, будемо служити, будемо будувати, будемо захищати.

Пояснити вживання особових закінчень.


5. Дослідження-відновлення

Відновити вислови усної народної творчості, уставляючи потрібні за змістом дієслова у формі майбутнього часу з довідки. Визначити форму майбутнього часу дієслів (проста, складна чи складена).

1) Бистра вода як…, так і…, а тиша — шумить і шумить.
2) Біля жару й камінь…
3) Біля сухого дерева і мокре…
4) Блискавка… — і камінь…
5) Від зрізаного дерева пагінці таки… (Нар. творчість).

Довідка: надійти, перепадати; тріснути; горіти; блищати, тріщати; прорости.

 

6. Ситуативне завдання (робота в парах)

Скласти діалог у парах відповідно до однієї із ситуацій.

Варіант 1. Уявити, що ви стали переможцем конкурсу «Краса і біль України» і вас запросили на телебачення дати інтерв’ю й відповісти на кілька запитань. Відповідаючи, уживати дієслова майбутнього часу.

Варіант 2. Уявити, що ви є активним членом гуртка «Юний еколог». На черговому засіданні ви розглядаєте питання роботи під час зимових канікул. Своєму керівникові ви ставите кілька запитань і ділитеся пропозиціями.

 

VІ. Підсумок уроку

 

VІІ. Домашнє завдання

Скласти письмову невеличку розповідь про те, які звичаї, традиції козаків можна запровадити в сучасне життя, використовуючи дієслова майбутнього часу. Знайти і підкреслити дієслова майбутнього часу.

 

docx
Додано
18 грудня 2023
Переглядів
430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку