Конспект уроку з української мови на тему: «Використання синонімів, омонімів, антонімів та слів переносного значення у текстах різних стилів.»

Про матеріал
Конспект уроку з української мови на тему: «Використання синонімів, омонімів, антонімів та слів переносного значення у текстах різних стилів.» допоже викладачам підготуватися до проведення уроку.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови на
тему: «Використання синонімів, омонімів, антонімів та слів  переносного значення  у текстах різних стилів.»


Мета: повторити, закріпити та поглибити знання учнів при використанні лексики у текстах різних стилів; формувати вміння практично та доречно вживати синоніми, антоніми, омоніми в українській мові; розвивати логічне мислення учнів; виховувати почуття поваги до рідної мови та естетичні пріорітети.

Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань, умінь і навичок.
Обладнання:  підручник, таблиця.

Хід уроку

I. Організаційний момент.
1.Вступне слово вчителя.

 Доброго дня шановні учні. Сьогодні ми з Вами  разом  повторимо та удосконалемо раніше здобуті знання  з лексикології та фразеології.

2. Перевірка присутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Бесіда за запитаннями:

- Що таке лексикологія та фразеологія ?

- Що саме вивчають ці науки?

- Які розділи лексикології ви знаєте?

- Які слова називаються синонімами? Чи розподіляють їх на групи? Які?

- Що таке антоніми? Які їх группи розрізняють? Наведіть приклади.

- Що таке омоніми?

ІІІ.Повідомлення теми, формулювання мети уроку..

1.Слово вчителя.
    Упродовж уроку ми розглянемо тему: «Використання синонімів, омонімів, антонімів та слів  переносного значення  у текстах різних стилів.». Метою сьогоднішнього уроку є повторення, поглиблення та закріплення знань, умінь   з сьогоднішньої теми. Удосконалення практичних і теоретичних навичок.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Слово (лекція) вчителя.

        Під час розповіді пропоную учням робити записи по  темі урока. (Під час розповіді вчителя учні самостійно мають провести роботу з зошитом, а саме, написання конспекту чи записати основні положення з  поданої теми.)

   Багатозначність (полісемія) – це наявність в одноного слова двох або більшої кількості значень. Полісемія по різному проявляється в різних стилях.

   Слова з прямим значенням використовують в усіх стилях, з переносним – у художньому.

   Найбільший вияв можливості полісемії знаходять у художньому та публіцистичному стилях.У науковому та офіційно-діловому стилях використовується лише одне із значень полісемічного слова, як правило, пряме.

  Існує кілька способів стилістичного використання багатозначності слова. Насамперед, це вживання того самого слова в одному контексті в двох чи кількох значеннях. Ще один спосіб – використання в тому самому контексті слова в його вужчому й ширшому значенні: “Вмирає актор. Він був смертельно хворий. Вмирала з ним епоха.”

   Отже, давайте з Вами пригадаємо, що ж таке омоніми, синоніми та антоніми.

(Під час розповіді  використовується записана на дошці абл виведена на проектор таблиця, діти занотовують до зошита основні поняття.)

Групи слів у лексиці.

Групи слів

Правила

Приклади

1.Омоніми:

 

 

 

повні (абсолютні)

 

неповні (часткові):

 

 

  • омоформи

 

 

  • омофони

 

 

  • омографи

Слова, однакові за звучанням і написанням, але зовсім різні за лексичним значенням;

слова, звуковий склад яких збігається в усіх граматичних формах;

слова, що збігаються звуковим складом лише в окремих граматичних формах ;

слова, що мають однаковий звуковий слад тільки в певній граматичній формі;

 слова, що збігаються в звучанні, але мають різне значення й написання;

слова, що пишуться однаково, але мають різні наголоси.

Гриф- птах і гриф- знак, стигнути- дозрівати й стигнути – холонути;

     

газ – стан речовини і газ – шовкова прозора тканина;

 

 

 

 

 віз (іменник) і віз (дієслово);

 

швед – представник шведської нації і Швед – українське прізвище;

 

води – води, обід – обід.

2. Синоніми

 

Компонентами синонімічного ряду можуть виступати:

 

  • евфемізм

 

 

 

  • перифраз

Слова, що мають різне звучання, але однакове чи подібне значення;

 

 

 

слова або словосполучення, що відтворює зміст у помякшеній формі. Евфемізми виступають замінниками грубих, непристойних зворотів;

описовий зворот, за допоиогою якого явище, предмет, особо, реалія називаються не прямо, а описово, через їхні характерні риси.

пахучий, запашний, ароматний;

 

 

 

замість дургий – немудрий, не хапай зірок з неба;

 

 

 

На основі синонімії будуються такі стилістичні фігури, як ампліфікація, градація, плеоназм, тавтологія, посилювальний повтор (О.Пономарів).

3. Антоніми

 

 Антонімія лежить в основі таких художньо-зображальних прийомів, як:

- антитеза

 

 

 

 

 

  • оксиморон

 

 

  • іронічне зіставлення.

 

Слова з протилежним лексичним значенням;

 

 

 

 

стилістична фігура, побудована на підкресленому протиставленні протилежних явищ, понять, думок, почцттів, образів. В основі антитези лежить антонімічна пара;

мовна фігура, у якій поєднуються два протилежних за змістом слова, що в сукупності дають нове поняття.

антонімічна іронія полягає в тому, що слова сприймаються не в прямому, а в протилежному розумінні, тобто само стає антонімом.

Високий – низький,початок – кінець;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Солодкий біль, отруйна протиотрута;

 

 

Розжалобивсь, як вовк на поросям – від’їв ніжки й плаче.


V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Бесіда за запитаннями:

  1. Що таке полісемія?
  2. Які групи слів у лексиці Вам відомі?
  3. Що омоніми? Назвіть їх групи.
  4. Що таке синоніми? Які компоненти синонімічного ряду Вам відомі?
  5. Що таке антоніми? Охарактеризуйте їх.

2. Робота біля дошки.

   Вправа№1.

 Завдання: Пригадайте, що таке міжмовна омонімія. Розгляньте наведені слова. Вони мають відповідники в російській мові. Знайдіть ці відповідники, запишіть їх.

   Чоловік, неділя, луна, питати, калитка, рожа, час, пильний, гадати.

  • Складіть власний жарт побудований на омонімії.

 Вправа №2.

 Завдання : З поданих  слів випишіть ті, які характерні лише для української мови.

   Визволитель, багаття, злотий, міркувати, алфавіт, кравець, баштан, біологія, свідомість, юрта, очолити, сніданок.  

3. Робота з підручником.

  Усне, спільне  виконання вправи № 91.

4. Самостійна робота у зошиті.

Завдання: Розкрийте дужки,  обираючи потрібний за змістом синонім.

1. Пісні спліталися в розмаїтий вінок, і були в ньому всякі (барви, кольори, фарби) та відтінки (І.Цюпа). 2. Так чи інакше, але ви (ідете, бредете, пересуваєтеся) під холодним травневим дощем…(Ю.Андрухович). 3.Здається, у місті ніколи не було так (похмуро, темно, чорно), як у перші оці тривожні ночі світломаскувань (О.Гончар).

5. Перевірка  якості виконаного завдання.
6.На уроці я:
дізнався...
зрозумів...
навчився..;
найбільший мій успіх — це...
наступного уроку я хочу...
VI. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.

1.Слово вчмтеля.

   На сьогоднішньому уроці ми разом з Вами розглянули та удосконалили свої знання з обраної нами теми. Кожен з Вас дізнався щось нове чи пригадав вивчене.
2.Оцінювання конспектів записаних учнями під час уроку  (декілька зошитів за вибором вчителя).

VII. Домашнє завдання.
  Завдання №1: Знайдіть у реченнях антоніми. Яку функцію вони виконують?

1.Світ перетворюється в смерк, Немає в нім ні сонця, ані місяця (М.Людкевич). 2. Після цього рішення було ще багато різних подій, для когось радісних, для когось вельми сумних (З газети). 3. У щастя людського два різних є крила: Троянди й виноград, красиве і корисне ( М. Рильський).

Завдання №2: Випишіть із літератури по 10 омонімів, синонімів, антонімів, які використані з метою іронії, сарказму.

 

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
19 листопада 2021
Переглядів
2334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку