Конспект уроку з української мови на
тему: «Використання синонімів, омонімів, антонімів та слів переносного значення у текстах різних стилів.»
Мета: повторити, закріпити та поглибити знання учнів при використанні лексики у текстах різних стилів; формувати вміння практично та доречно вживати синоніми, антоніми, омоніми в українській мові; розвивати логічне мислення учнів; виховувати почуття поваги до рідної мови та естетичні пріорітети.
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручник, таблиця.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1.Вступне слово вчителя.
Доброго дня шановні учні. Сьогодні ми з Вами разом повторимо та удосконалемо раніше здобуті знання з лексикології та фразеології.
2. Перевірка присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда за запитаннями:
- Що таке лексикологія та фразеологія ?
- Що саме вивчають ці науки?
- Які розділи лексикології ви знаєте?
- Які слова називаються синонімами? Чи розподіляють їх на групи? Які?
- Що таке антоніми? Які їх группи розрізняють? Наведіть приклади.
- Що таке омоніми?
ІІІ.Повідомлення теми, формулювання мети уроку..
1.Слово вчителя.
Упродовж уроку ми розглянемо тему: «Використання синонімів, омонімів, антонімів та слів переносного значення у текстах різних стилів.». Метою сьогоднішнього уроку є повторення, поглиблення та закріплення знань, умінь з сьогоднішньої теми. Удосконалення практичних і теоретичних навичок.
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Слово (лекція) вчителя.
Під час розповіді пропоную учням робити записи по темі урока. (Під час розповіді вчителя учні самостійно мають провести роботу з зошитом, а саме, написання конспекту чи записати основні положення з поданої теми.)
Багатозначність (полісемія) – це наявність в одноного слова двох або більшої кількості значень. Полісемія по різному проявляється в різних стилях.
Слова з прямим значенням використовують в усіх стилях, з переносним – у художньому.
Найбільший вияв можливості полісемії знаходять у художньому та публіцистичному стилях.У науковому та офіційно-діловому стилях використовується лише одне із значень полісемічного слова, як правило, пряме.
Існує кілька способів стилістичного використання багатозначності слова. Насамперед, це вживання того самого слова в одному контексті в двох чи кількох значеннях. Ще один спосіб – використання в тому самому контексті слова в його вужчому й ширшому значенні: “Вмирає актор. Він був смертельно хворий. Вмирала з ним епоха.”
Отже, давайте з Вами пригадаємо, що ж таке омоніми, синоніми та антоніми.
(Під час розповіді використовується записана на дошці абл виведена на проектор таблиця, діти занотовують до зошита основні поняття.)
Групи слів у лексиці.
Групи слів |
Правила |
Приклади |
1.Омоніми:
повні (абсолютні)
неповні (часткові):
|
Слова, однакові за звучанням і написанням, але зовсім різні за лексичним значенням; слова, звуковий склад яких збігається в усіх граматичних формах; слова, що збігаються звуковим складом лише в окремих граматичних формах ; слова, що мають однаковий звуковий слад тільки в певній граматичній формі; слова, що збігаються в звучанні, але мають різне значення й написання; слова, що пишуться однаково, але мають різні наголоси. |
Гриф- птах і гриф- знак, стигнути- дозрівати й стигнути – холонути;
газ – стан речовини і газ – шовкова прозора тканина;
віз (іменник) і віз (дієслово);
швед – представник шведської нації і Швед – українське прізвище;
води – води, обід – обід. |
2. Синоніми
Компонентами синонімічного ряду можуть виступати:
|
Слова, що мають різне звучання, але однакове чи подібне значення;
слова або словосполучення, що відтворює зміст у помякшеній формі. Евфемізми виступають замінниками грубих, непристойних зворотів; описовий зворот, за допоиогою якого явище, предмет, особо, реалія називаються не прямо, а описово, через їхні характерні риси. |
пахучий, запашний, ароматний;
замість дургий – немудрий, не хапай зірок з неба;
На основі синонімії будуються такі стилістичні фігури, як ампліфікація, градація, плеоназм, тавтологія, посилювальний повтор (О.Пономарів). |
3. Антоніми
Антонімія лежить в основі таких художньо-зображальних прийомів, як: - антитеза
|
Слова з протилежним лексичним значенням;
стилістична фігура, побудована на підкресленому протиставленні протилежних явищ, понять, думок, почцттів, образів. В основі антитези лежить антонімічна пара; мовна фігура, у якій поєднуються два протилежних за змістом слова, що в сукупності дають нове поняття. антонімічна іронія полягає в тому, що слова сприймаються не в прямому, а в протилежному розумінні, тобто само стає антонімом. |
Високий – низький,початок – кінець;
Солодкий біль, отруйна протиотрута;
Розжалобивсь, як вовк на поросям – від’їв ніжки й плаче. |
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Бесіда за запитаннями:
2. Робота біля дошки.
Вправа№1.
Завдання: Пригадайте, що таке міжмовна омонімія. Розгляньте наведені слова. Вони мають відповідники в російській мові. Знайдіть ці відповідники, запишіть їх.
Чоловік, неділя, луна, питати, калитка, рожа, час, пильний, гадати.
Вправа №2.
Завдання : З поданих слів випишіть ті, які характерні лише для української мови.
Визволитель, багаття, злотий, міркувати, алфавіт, кравець, баштан, біологія, свідомість, юрта, очолити, сніданок.
3. Робота з підручником.
Усне, спільне виконання вправи № 91.
4. Самостійна робота у зошиті.
Завдання: Розкрийте дужки, обираючи потрібний за змістом синонім.
1. Пісні спліталися в розмаїтий вінок, і були в ньому всякі (барви, кольори, фарби) та відтінки (І.Цюпа). 2. Так чи інакше, але ви (ідете, бредете, пересуваєтеся) під холодним травневим дощем…(Ю.Андрухович). 3.Здається, у місті ніколи не було так (похмуро, темно, чорно), як у перші оці тривожні ночі світломаскувань (О.Гончар).
5. Перевірка якості виконаного завдання.
6.На уроці я:
дізнався...
зрозумів...
навчився..;
найбільший мій успіх — це...
наступного уроку я хочу...
VI. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
1.Слово вчмтеля.
На сьогоднішньому уроці ми разом з Вами розглянули та удосконалили свої знання з обраної нами теми. Кожен з Вас дізнався щось нове чи пригадав вивчене.
2.Оцінювання конспектів записаних учнями під час уроку (декілька зошитів за вибором вчителя).
VII. Домашнє завдання.
Завдання №1: Знайдіть у реченнях антоніми. Яку функцію вони виконують?
1.Світ перетворюється в смерк, Немає в нім ні сонця, ані місяця (М.Людкевич). 2. Після цього рішення було ще багато різних подій, для когось радісних, для когось вельми сумних (З газети). 3. У щастя людського два різних є крила: Троянди й виноград, красиве і корисне ( М. Рильський).
Завдання №2: Випишіть із літератури по 10 омонімів, синонімів, антонімів, які використані з метою іронії, сарказму.