Конспект уроку з української мови (навчання грамоти) в 1-му класі (адаптаційний період)

Про матеріал
Голосні та приголосні звуки. Наголос. Розучування лічилки та вірша. Перевірити знання учнів про голосні та приголосні звуки, наголошені та ненаголошені голосні, уміння визначати голосні та приголосні звуки в складі та в слові, наголос у слові. Розучити скоромовку та вірш. Розвивати зв’язне мовлення.
Перегляд файлу

 

 

Конспект уроку

з  української мови (навчання грамоти)

 в 1-му класі

(адаптаційний період)

 

 

Тема. Голосні та приголосні звуки. Наголос. Розучування лічилки та вірша.

Мета. Перевірити знання учнів про голосні та приголосні звуки, наголошені та ненаголошені голосні, уміння визначати голосні та приголосні звуки в складі та в слові, наголос у слові.

 Розучити скоромовку та вірш.

 Розвивати зв’зне мовлення.

Обладнання: обладнання та наочність для проведення фронтальної звукової роботи над словами (предметні малюнки, реальні предмети, м’яч; картки на позначення голосних та приголосних звуків), картки з буквами; індивідуальний дидактичний матеріал для виконання звукового аналізу слів.

Стислий організаційно-методичний супровід уроку. У перші дні навчання першокласників учителю необхідно знайти час для визначення особливостей підготовки учнів з навчання грамоти.

На уроці перевірити, чи вміють школярі виокремлювати голосні та приголосні звуки в слові, визначати наголошений звук (у межах держстандарту освіти).

У конспекті наводяться орієнтовна схема роботи з визначення вмінь дітей розрізнювати голосні та приголосні звуки, чути наголошений голосний звук. Порядок роботи в конкретному класі може бути зовсім інший, ураховуючи специфіку підготовки дітей.

Під час звукової роботи треба використовувати тільки ігрові прийоми та вправи, стежити за посадкою дитини за партою.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент: учні займають місця за партами, перевіряють наявність індивідуального дидактичного матеріалу.

ІІ. Актуалізація компетентностей дітей щодо голосних та приголосних звуків – знань про особливості голосних та приголосних звуків, умінь їх визначати в слові (відповідні компетентності повинні були сформовані в дошкільному дитинстві).

2.1. Бесіда.

Учитель. На попередньому уроці ви вчилися малювати півника. У вас вийшли дуже красиві малюнки. Молодці!

Пригадайте, як півник співає. («Ку-ка-рі-ку!») Діти, назвіть перші звуки в складах «ку» та «ка». Який останній звук у складі «ку», у складі «ка»? Пригадайте, як називаються звуки [к], [р’]. Як називаються звуки  [а], [о], [у], [і], [и], [е]? (Учитель, ураховуючи дошкільну підготовку дітей, проводить роботу з розрізнення учнями голосних та приголосних звуків, використовує при цьому ігрові прийоми, лінгвістичні казки. Можна продемонструвати учням зображення букв голосних звуків А, О, У, и, І, Е і запитати, як ці букви називаються, можна утворити буквосполучення і запропонувати колективне читання разом із учителем.)

2.2. Вправляння у побудові звукових моделей складів.

Учитель. Звуки не можемо побачити, не можемо їх прочитати. Але їх можна позначати позначками. Хто з вас ходив до дитячого садка, той знає, що голосні звуки позначаються червоним кружечком, а приголосні – однією або двома рисочками. (Учитель демонструє відповідні картки).

Учитель. Давайте позначимо за допомогою позначок склад КА та  склад РІ. (Учитель викладає схеми складів на наборному полотні, учні – на партах.)

2.3. Вправляння у побудові звукових схем 1 – 2 слів.

ІІІ. Розвиток усного мовлення: розучування лічилки «від півника».

3.1. Бесіда.

Учитель. Пам’ятаєте,  їжачок казав, що вони з півником – великі друзі. А друзі часто грають одне з одним. Діти, у які ігри вам сподобається грати? (Відповіді дітей.) З ким ви граєте? (Відповіді дітей.) Яка іграшка є у вас найулюбленішою?  (Відповіді дітей.) Які вірші про іграшки ви вивчали в дитячому садочку? (Відповіді дітей.)

3.2. Розучування лічилки (за допомогою рухів).

 

Біжить півень

Біжить півень з причілку,

Нагукує лічилку:

Раз, два – курчата,

Три, чотири – зайчата,

П’ять, шість – гусаки,

Сім, вісім – їжаки,

Дев’ять, десять – йде лисиця,

Нам – ховаться,

Їй – жмуриться.

Тамара Коломієць

 

Фізкультхвилинка

 

3.3. Демонстрація окремими учнями використання вивченої лічилки у процесі гри.

ІV. Актуалізація вмінь учнів визначати голосний звук та наголошений звук у слові.

4.1. Уточнення знань дітей про наголошені голосні звуки, перевірка рівня сформованості вмінь визначати наголошений голосний звук.

Учитель. Послухайте слово: «півень». (Учитель вимовляє слово декілька разів, не поспішає.) Який голосний звук звучить в слові з більшою силою, гучніше, – [і] чи    ][1]? (Учителі два-три рази вимовляє слово «півень», по черзі наголошуючи на перший голосний звук, а потім – на другий голосний звук.) (Діти називають наголошений звук)

Учитель. Один голосний звук у слові (якщо голосних звуків у слові хоча б два) ми вимовляємо з більшою силою. Такий голосний звук називається наголошеним. Повторюємо всі разом: «наголошеним», «наголошеним»… Решта голосних звуків називається ненаголошеними. Повторюємо всі разом: «ненаголошеними», «ненаголошеними»…

4.2. Колективне визначення наголосу в словах «школа», «діти». «квіти».

V. Розучування уривку з вірша Ірини Сонечко «КУКУРІКУ».

5.1. Слухання-розуміння уривку.

Учитель. Сьогодні на уроці нам допомагав працювати півник. Послухайте про нього вірш:

 

Гарний в півня голосочок –

Він лунає, мов дзвіночок.

Скажем дружно співаку:

– Молодець! Ку-ку-рі-ку!

 

 

За необхідністю вчитель повторює вірш два-три рази.

Учитель. З чим порівнюють голос півника у вірші? 

 

Фізкультхвилинка

 

5.2. Розучування вірша.

5.3. Розповідання вірша окремими учнями.

VІ. Підсумок уроку.

Учитель. Що ми сьогодні вивчали на уроці напам’ять? (Відповіді дітей.) Відповідайте, так чи ні: «Наголошений звук – це голосний звук, який вимовляється з більшою силою, гучніше, ніж інші голосні звуки» - так чи ні?

 


 

docx
Додано
16 жовтня 2021
Переглядів
1186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку