Конспект уроку з української мови, підручник «Українська мова і читання» Пономарьова К.І. 4 клас, Київ, «Оріон», 2021 рік.

Про матеріал
Конспект уроку з української мови, підручник «Українська мова і читання» Пономарьова К.І. , 4 клас, Київ, «Оріон», 2021 рік. Тема: Спостерігаю за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини.
Перегляд файлу

Предмет: українська мова

Клас: 4

Тема: Спостерігаю за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини.

Мета: Формування мовленнєвих умінь та навичок  щодо орфоепічно та орфографічно вірного вживання іменників, у яких відбувається чергування приголосних у давальному та місцевому відмінках. В ході уроку забезпечити закріплення понять: іменник, відмінок. Поширювати словниковий запас учнів. Розвивати мисленнєві уміння:аналізувати, виділяти головне, знаходити причинно-наслідкові зв`язки,узагальнювати, робити висновки. Сприяти розвитку мовленнєвої культури учнів.Розвивати орфографічну зоркість. Виховувати доброзичливе ставлення до однокласників у процесі спільної навчальної діяльності.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Зошит « Я пишу », частина 2 . Катерина Пономарьова, презентація, підручник «Українська мова і читання» Пономарьова К.І. 4 клас, Київ, «Оріон», 2021 рік.

Література: інтернет-джерела

Хід уроку

  1. Організація класу до роботи
  1. Привітання

- Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

  • Добрий день, діти, мене звати Ірина Ігорівна і сьогодні на уроці мови ми попрацюємо разом
  1. Ранкове коло
  • Діти, нумо уявімо, що ми встали у велике ранкове коло.
  • Пригадаймо, яке сьогодні число? Який місяць по порядку? Який день? Яка погода? Чому зараз на вулиці саме така погода? (Тому що зараз осінь, все в природі готується до приходу зими).
    - Так, зараз на вулиці справжня осінь, опадають вже листочки, стало прохолодніше, це означає, що скоро прийде зима, і замете нас своїм пухнастим снігом.
  • А у вас сьогодні гарний настрій? Посміхніться один одному. Я сподіваюсь, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці. Щоб наша спільна робота була успішною, пригадаємо закони уроку.
  •  
  • Вести себе спокійно.
  • Не викрикувати.
  • Бути терплячими.
  • Дати можливість висловитися своїм товаришам.
  • Поважати один одного.

-Молодці, починаємо урок.

  1. Мотивація навчальної діяльності

 

  • Діти, до нас сьогодні надійшла телеграма. Давайте почитаємо її:

ТЕЛЕГРАМА

Любі діти! Запрошую вас у гості. Щоб потрапити до мене, треба заплющити очі й промовити чарівні слова: «Крібле, крабле, бум!»

Ваш друг

 

- Хто це нас запрошує? Візьмемо у мандрівку ось цей кошик із гостинцями.

А зараз заплющте очі й промовте чарівні слова: «Крібле, крабле, бум!».

Відкривайте оченята. Подивіться, де ми з вами опинилися? (в лісі) Так, ми знаходимося на лісовій галявині в чарівному лісі.

А хто з вас був у лісі? Що вам сподобалось і запам’яталося найбільше?

 

II. Повідомлення теми і завдань уроку

  • Сьогодні у нас незвичний урок. Ми вирушаємо в мандрівку до осіннього лісу. Сьогодні ми будемо виконувати завдання осені, і заодно поспостерігаємо за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини.

III. Основна частина
— Щоб якнайкраще стартувати і показати осінньому лісу чого ви навчилися на уроках мови, ми повинні потренуватися у письмі слів. Розгорнімо свої зошити. Всі записи необхідно вести охайно і чітко, щоб будь-хто міг їх прочитати. Сіли рівно, перевірили правильність тримання ручки в руці.
1. Каліграфічна хвилинка.
- Погляньте кого ми зустріли – це Лісовичок. І сьогодні він хоче оцінити як ви каліграфічно пишете і пропонує записати у зошиті спочатку число 9 листопада і класна робота.

  • Діти, як ви вважаєте, що таке ліс?
  • Відповідь на це запитання прозвучить у вірші

Ліс – це дім, велика хата,

Ой, як тут всього багато!

Є дерева і кущі

А вночі ведмідь тріщить.

 

Є і квіти, є і трави –

Все звірятам на забаву.

Тут гриби ростуть, горіхи –

Білочкам усе на втіху.

  • Вашим завданням буде переписати перше речення вірша.
  • Дуже добре, молодці.  Лісовичок упевнився, що ви дуже каліграфічно пишете. Рушаємо далі.

2.Актуалізація опорних знань учнів. Вправа «Мікрофон»

- Діти, пригадайте, що таке іменник?

  • А що таке відмінок?
  • Скільки відмінків налічує українська мова?
  • Дуже добре, мандруємо далі.
  1. Спостереження за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини ж.р.

Пошукова бесіда.

  • Діти, погляньте на наш екран впало листячко. Як ви вважаєте, з якого це дерева?
  • Так, це кленове листячко, і воно не просте, а із завданням. Воно пропонує поглянути на два речення і користуючись таблицею пояснити, яке із речень не правильне.
  • Прочитаємо речення…
  • Даю декілька хвилин, зіставити із таблицею
  • Тож, яке речення неправильне? Чому?
  • Так, за допомогою таблиці, ми побачили, що правильне вживання буде – подрузі.
  • Прочитаємо усі приклади в таблиці. До якого роду вони належать?
  • У якій частині слова відбулася зміна?
  • Які закінчення вони мають у Д.В. і М.В. ?
  • Чергування яких приголосних відбулося в цих відмінках?
  • Так, молодці. Прочитаємо виділене правило. Прочитає нам…
  • Тож, на які приголосні змінюються приголосні основи в Д.В. і М.В. ?
  • Дуже, добре, а зараз наші лісові друзі пропонують потренуватися у виконанні завдань.
  1. Первинне засвоєння правила
  • Погляньте, що це за лісовий друг? Так, це білка. За якими ознаками можна точно сказати, що це білка?
  • Добре, вона пропонує зараз у зошиті записати словосполучення слів, розкривши дужки. Дівчата – 1 стовпчик, хлопці – 2 стовпчик.
  • Наприклад, подорожувати по (річка). В іменниках жіночого роду перед закінченням і у місцевому відмінку відбувається чергування - к змінюється на ц, і буде подорожувати по річці.
  • Даю вам декілька хвилин, перепишіть, розкриваючи дужки.
  • Перевіряємо з поясненням. Перше нам прочитає…
  • Молодці

 

Фізкультхвилинка

  • Пропоную трішки відпочити, і провести зорову гімнастику.

 

  1. Спостереження за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини ч.р, с.р.
  • Дивіться, до нас завітала лисичка і хоче, щоб ви допомогли виконати їй завдання.
  • Прочитайте вірш. Прочитає нам…
  • Випишіть пари іменників, у яких відбулось чергування приголосних. Підкресли букви, які позначають звуки, що чергуються.
  • Якого роду ці слова?
  • Тож у словах ч.р і с.р. теж відбувається чергування. Прочитаємо правило. Прочитає нам…
  • Тож, кінцеві приголосні у ч.р і с.р. у місцевому та давальному відмінку змінюються на які звуки?
  • Дуже добре. Тож сьогодні ми вивчили з вами, що у іменниках жіночого роду перед закінченням –і, та у деяких іменниках чоловічого та середнього роду відбувається чергування приголосних, які слід запам’ятати. І наша осіння подорож майже завершується, тому переходимо до останнього завдання.

 

  1. Творче завдання. Розвиток зв’язного мовлення
  • Діти, подивіться, яке гарне місце, осінь – це дійсно дивовижна пора.
  • Зараз спробуємо передати свої почуття до осені за допомогою слів.
  • Сьогодні ми з вами будемо маленькими письменниками і розповімо, що ми бачили в лісі. Та спочатку заплющіть очі і уявіть стежку, по якій ми йшли, яскраве вбрання дерев, почуйте шелест листя.
  • Як ми почнемо нашу розповідь? Що ми бачили?
  • Що ми відчували? Як змінюється осінь?
  • Яка погода?
  • (Ми ходили до осіннього лісу. Листя на деревах пожовкло. Пташки співають сумних пісень. Звірі готуються до зими. Осінь оглядає свої володіння.)
  • Дуже добре, молодці. Осінь дуже вдячна, що ви про неї такі гарні розповіді складаєте.
  1. Підсумок уроку
  1. Заключна бесіда
  • Наш урок закінчується, ви дуже добре сьогодні працювали. Скажіть:
  • Де ми сьогодні подорожували?
  • Що повторили?
  • Що було цікавого на уроці?
  • Що вам вдалося, а що треба ще покращити?
  1. Рефлексія

«Птахи настрою»

 Помістіть у клітку того птаха, який відповідає вашому стану на певному етапі уроку. Кого б помістив…. Кого б помістив….

                                                              

                            усе зрозуміло        не до кінця зрозуміло              незрозуміло

 

  • Добре, я вам дякую за урок, продовжуйте покращувати свої знання з мови, любіть її та поважайте. До побачення!

 

 

 

docx
Додано
26 січня 2023
Переглядів
1880
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку