Предмет: українська мова
Клас: 4
Тема: Спостерігаю за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини.
Мета: Формування мовленнєвих умінь та навичок щодо орфоепічно та орфографічно вірного вживання іменників, у яких відбувається чергування приголосних у давальному та місцевому відмінках. В ході уроку забезпечити закріплення понять: іменник, відмінок. Поширювати словниковий запас учнів. Розвивати мисленнєві уміння:аналізувати, виділяти головне, знаходити причинно-наслідкові зв`язки,узагальнювати, робити висновки. Сприяти розвитку мовленнєвої культури учнів.Розвивати орфографічну зоркість. Виховувати доброзичливе ставлення до однокласників у процесі спільної навчальної діяльності.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Зошит « Я пишу », частина 2 . Катерина Пономарьова, презентація, підручник «Українська мова і читання» Пономарьова К.І. 4 клас, Київ, «Оріон», 2021 рік.
Література: інтернет-джерела
Хід уроку
-
Організація класу до роботи
-
Привітання
- Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
-
Добрий день, діти, мене звати Ірина Ігорівна і сьогодні на уроці мови ми попрацюємо разом
-
Ранкове коло
-
Діти, нумо уявімо, що ми встали у велике ранкове коло.
-
Пригадаймо, яке сьогодні число? Який місяць по порядку? Який день? Яка погода? Чому зараз на вулиці саме така погода? (Тому що зараз осінь, все в природі готується до приходу зими).
- Так, зараз на вулиці справжня осінь, опадають вже листочки, стало прохолодніше, це означає, що скоро прийде зима, і замете нас своїм пухнастим снігом.
-
А у вас сьогодні гарний настрій? Посміхніться один одному. Я сподіваюсь, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці. Щоб наша спільна робота була успішною, пригадаємо закони уроку.
-
-
Вести себе спокійно.
-
Не викрикувати.
-
Бути терплячими.
-
Дати можливість висловитися своїм товаришам.
-
Поважати один одного.
-Молодці, починаємо урок.
-
Мотивація навчальної діяльності
-
Діти, до нас сьогодні надійшла телеграма. Давайте почитаємо її:
ТЕЛЕГРАМА
Любі діти! Запрошую вас у гості. Щоб потрапити до мене, треба заплющити очі й промовити чарівні слова: «Крібле, крабле, бум!»
Ваш друг
- Хто це нас запрошує? Візьмемо у мандрівку ось цей кошик із гостинцями.
А зараз заплющте очі й промовте чарівні слова: «Крібле, крабле, бум!».
Відкривайте оченята. Подивіться, де ми з вами опинилися? (в лісі) Так, ми знаходимося на лісовій галявині в чарівному лісі.
А хто з вас був у лісі? Що вам сподобалось і запам’яталося найбільше?
II. Повідомлення теми і завдань уроку
-
Сьогодні у нас незвичний урок. Ми вирушаємо в мандрівку до осіннього лісу. Сьогодні ми будемо виконувати завдання осені, і заодно поспостерігаємо за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини.
III. Основна частина
— Щоб якнайкраще стартувати і показати осінньому лісу чого ви навчилися на уроках мови, ми повинні потренуватися у письмі слів. Розгорнімо свої зошити. Всі записи необхідно вести охайно і чітко, щоб будь-хто міг їх прочитати. Сіли рівно, перевірили правильність тримання ручки в руці.
1. Каліграфічна хвилинка.
- Погляньте кого ми зустріли – це Лісовичок. І сьогодні він хоче оцінити як ви каліграфічно пишете і пропонує записати у зошиті спочатку число 9 листопада і класна робота.
-
Діти, як ви вважаєте, що таке ліс?
-
Відповідь на це запитання прозвучить у вірші
Ліс – це дім, велика хата,
Ой, як тут всього багато!
Є дерева і кущі
А вночі ведмідь тріщить.
Є і квіти, є і трави –
Все звірятам на забаву.
Тут гриби ростуть, горіхи –
Білочкам усе на втіху.
-
Вашим завданням буде переписати перше речення вірша.
-
Дуже добре, молодці. Лісовичок упевнився, що ви дуже каліграфічно пишете. Рушаємо далі.
2.Актуалізація опорних знань учнів. Вправа «Мікрофон»
- Діти, пригадайте, що таке іменник?
-
А що таке відмінок?
-
Скільки відмінків налічує українська мова?
-
Дуже добре, мандруємо далі.
-
Спостереження за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини ж.р.
Пошукова бесіда.
-
Діти, погляньте на наш екран впало листячко. Як ви вважаєте, з якого це дерева?
-
Так, це кленове листячко, і воно не просте, а із завданням. Воно пропонує поглянути на два речення і користуючись таблицею пояснити, яке із речень не правильне.
-
Прочитаємо речення…
-
Даю декілька хвилин, зіставити із таблицею
-
Тож, яке речення неправильне? Чому?
-
Так, за допомогою таблиці, ми побачили, що правильне вживання буде – подрузі.
-
Прочитаємо усі приклади в таблиці. До якого роду вони належать?
-
У якій частині слова відбулася зміна?
-
Які закінчення вони мають у Д.В. і М.В. ?
-
Чергування яких приголосних відбулося в цих відмінках?
-
Так, молодці. Прочитаємо виділене правило. Прочитає нам…
-
Тож, на які приголосні змінюються приголосні основи в Д.В. і М.В. ?
-
Дуже, добре, а зараз наші лісові друзі пропонують потренуватися у виконанні завдань.
-
Первинне засвоєння правила
-
Погляньте, що це за лісовий друг? Так, це білка. За якими ознаками можна точно сказати, що це білка?
-
Добре, вона пропонує зараз у зошиті записати словосполучення слів, розкривши дужки. Дівчата – 1 стовпчик, хлопці – 2 стовпчик.
-
Наприклад, подорожувати по (річка). В іменниках жіночого роду перед закінченням і у місцевому відмінку відбувається чергування - к змінюється на ц, і буде подорожувати по річці.
-
Даю вам декілька хвилин, перепишіть, розкриваючи дужки.
-
Перевіряємо з поясненням. Перше нам прочитає…
-
Молодці
Фізкультхвилинка
-
Пропоную трішки відпочити, і провести зорову гімнастику.
-
Спостереження за чергуванням приголосних звуків у давальному і місцевому відмінках однини ч.р, с.р.
-
Дивіться, до нас завітала лисичка і хоче, щоб ви допомогли виконати їй завдання.
-
Прочитайте вірш. Прочитає нам…
-
Випишіть пари іменників, у яких відбулось чергування приголосних. Підкресли букви, які позначають звуки, що чергуються.
-
Якого роду ці слова?
-
Тож у словах ч.р і с.р. теж відбувається чергування. Прочитаємо правило. Прочитає нам…
-
Тож, кінцеві приголосні у ч.р і с.р. у місцевому та давальному відмінку змінюються на які звуки?
-
Дуже добре. Тож сьогодні ми вивчили з вами, що у іменниках жіночого роду перед закінченням –і, та у деяких іменниках чоловічого та середнього роду відбувається чергування приголосних, які слід запам’ятати. І наша осіння подорож майже завершується, тому переходимо до останнього завдання.
-
Творче завдання. Розвиток зв’язного мовлення
-
Діти, подивіться, яке гарне місце, осінь – це дійсно дивовижна пора.
-
Зараз спробуємо передати свої почуття до осені за допомогою слів.
-
Сьогодні ми з вами будемо маленькими письменниками і розповімо, що ми бачили в лісі. Та спочатку заплющіть очі і уявіть стежку, по якій ми йшли, яскраве вбрання дерев, почуйте шелест листя.
-
Як ми почнемо нашу розповідь? Що ми бачили?
-
Що ми відчували? Як змінюється осінь?
-
Яка погода?
-
(Ми ходили до осіннього лісу. Листя на деревах пожовкло. Пташки співають сумних пісень. Звірі готуються до зими. Осінь оглядає свої володіння.)
-
Дуже добре, молодці. Осінь дуже вдячна, що ви про неї такі гарні розповіді складаєте.
-
Підсумок уроку
-
Заключна бесіда
-
Наш урок закінчується, ви дуже добре сьогодні працювали. Скажіть:
-
Де ми сьогодні подорожували?
-
Що повторили?
-
Що було цікавого на уроці?
-
Що вам вдалося, а що треба ще покращити?
-
Рефлексія
«Птахи настрою»
Помістіть у клітку того птаха, який відповідає вашому стану на певному етапі уроку. Кого б помістив…. Кого б помістив….
усе зрозуміло не до кінця зрозуміло незрозуміло
-
Добре, я вам дякую за урок, продовжуйте покращувати свої знання з мови, любіть її та поважайте. До побачення!