Конспект уроку з української мови " Узагальнення вивченого з теми "Іменник""

Про матеріал
В матеріалі конспекту уроку подано словниковий диктант на вивчені орфограми,завдання "Знайди помилку", вибірковий диктант з цікавими фактами про іменник. Є завдання на релігійну тематику "Сім дарів Святого Духа" та "Дев'ять плодів Святого Духа".
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення вивченого з теми «Іменник».

Мета: узагальнити вивчене; закріпити навички зв’язного  викладу  матеріалу, правильного вживання іменників  в усному і писемному мовленні, розбору іменника як частини мови.

                                                                                         Хід уроку

  1. Оголошення теми, мети, основних завдань уроку.
  2. Організація роботи над узагальненням й закріпленням вивченої теми.
  1. Словниковий диктант.
  • Запишіть слова, поясніть в них орфограми.

   Верховна Рада України, Президент України, Маріїнський палац, газета «Освіта Буковини», сузір’я Великого Пса, пік Шевченка, гора Говерла, Ромоданівський шлях, картина «Запорожці пишуть листа турецькому султанові», пансіонат «Зелені пагорби», Золоті ворота, часопис «Німчич»,купівля-продаж, хліб-сіль, щастя-доля, Баба-Яга, мати-й-мачуха, пів’яблука,гриб-паразит,Зайчик-Побігайчик.

            2.Знайди помилку та перепиши.

   Тарас Григорович Шевченко, Богдан-Зіновій Михайлович Хмельницький, Іван Степанович Мазепа, Микола  Віталійович Лисенко, Ольга Юліаніївна  Кобилянська, Ліна Василівна Костенко, Максим Тадеєвич Рильський, Лариса Петрівна  Косач, Марія Олександрівна Вілінська.

            3.Вибірковий диктант ( колективна робота).

 - Випишіть із прослуханого тексту  усі іменники.

                                                                               Текст для диктанту.

                        Іменник може забрати  в граматичний полон слова будь-якої частини мови і перекувати  їх у своїй кузні. Так  від дієслова працювати пішли в світ часто вживані іменники праця, працівник, працівниця. Тепер спробуємо  подивитися, яке іменникове потомство дали повязані з вашою навчальною діяльністю дієслова писати і читати…

                      Це і велично-серйозні слова писання, письмо, назва професії писар і зневажливі писанина, писака. Не відстає в іменникотворенні і дієслово читати. Будь ласка, подивіться. Тут і читання, і читач, і читанка, і читець, і читальня.

                      Позичає свій граматичний матеріал для виготовлення іменників і прикметник. Візьмемо пречудове слово красивий…Пішов в  іменники. І  ось вони, гарні на вроду, краса, красивість, красень, красуня( І.Вихованець).

  • А подумайте: від якої частини мови пішли такі іменники, як двійка, п’ятірка, п’ятак?

              4. Морфологічний розбір.

               - За схемою зробіть усний розбір вибраних з тексту іменників( кожен учень по одному слову).

              5. Визначити рід невідмінюваних географічних назв.

 Зелене Батумі, швидка Міссісіпі, гостинна Гаїті, висока Кіліманджаро, спекотна Калахарі, яскравий Борнео, глибоке Онтаріо.

             6. Визначити рід невідмінюваних абревіатур.

НДІ – науково-дослідний інститут( чоловічий рід);

АЕС- атомна електростанція( жіночий рід);

УТ – Українське телебачення (середній рід).

            7. Із поданих іменників запишіть тільки ті, що належать до III відміни, поставивши їх в  орудному відмінку.

                                                                             Сім дарів Святого Духа:

1.Премудрість.         2.Розум.                   3.Рада.                     4.Кріпость.                  5.Знання.  6.Побожність.             7.Боязнь Бога.

                                                                       Девять  плодів  Святого Духа:

                               1.Любов.                2.Радість.                 3.Мир.                       4.Терпеливість.               5.Доброта.

                               6.Милосердя.          7.Віра.                      8.Лагідність.              9.Стриманість.

III.     Підсумок уроку.

         Колективна робота.

  • Виберіть правильний варіант відповіді.
  1. Як змінюються іменники?

а)  за родами, числами і відмінками;

б)  за родами і  відмінками;

в)  за відмінками.

                   2) До якого роду належить слово самоучка?

                         а) жіночого;

                         б) чоловічого;

                         в) спільного.

                   3)  Яка небуквена орфограма вживається у власних назвах?

                        а) лапки;

                        б) апостроф;

                        в) дефіс.

                   4) У якому відмінку іменники не  виступають  членами речення?

                        а) у знахідному;

                         б) у кличному;

                         в) в орудному.

IV. Домашнє завдання.

  • Перевірте свої знання про іменник за питаннями, поданими на сторінках підручника;
  • Виконайте письмовий розбір будь-яких трьох іменників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
1091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку