Конспект уроку з української мови у 6 класі на тему: "Не з прикметниками"

Про матеріал
Даний урок з вивчення правил написання не з прикметниками у 6 класі допоможе учителям на основі дібраного матеріалу про природу вивчити правопис прикметників, знаходити відповідну орфограму та пояснювати її відповідним правилом, виховати в учнів патріотичні почуття, викликати захоплення красою природи рідного краю.
Перегляд файлу

Людмила Леонідівна Руденко, учитель української мови та літератури вищої категорії, старший учитель, Боровицька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Чигиринської районної ради

 

Конспект уроку з української мови у 6 класі

ТЕМА:    НЕ    З   ПРИКМЕТНИКАМИ

МЕТА:     Дати основні  відомості про правопис не з прикметниками, формувати вміння знаходити  орфограму „Не з прикметниками” та обґрунтовувати вибір написання відповідним  правилом, розвивати логічне мислення, мовлення, слухову й зорову память; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: дидактичний матеріал, підручник.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

         ХІД   УРОКУ

 

 

                              Навіть у найпрекрасніших своїх мріях людина                                                                       не може уявити собі нічого  прекраснішого, ніж                                                                              природа.

          М. Вавилов

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

        Мовна  розминка.

Пухнасті хмарини пливли білими кораблями до густого, непролазного лісу...

        Завдання:  зробити синтаксичний розбір речення.

Прикметник густого  розібрати як частину мови. (1 учень працює біля дошки).

 Решта учнів записують речення:

Зима невелика, та в неї рот великий.

 Завдання:

І група - підкреслити прикметники, визначити  групу за значенням, рід прикметників.

 

ІІ група - зробити синтаксичний розбір речення.

 

ІІІ група - провідміняти прикметник  великий.

 

- Як ви розумієте це прислівя?

- Розібрати за будовою слово непролазного ( 1 учень біля дошки).

 

 

ІІІ.  Оголошення теми і мети  уроку.

   

   Завдання уроку:

1) повторити морфологічні ознаки прикметника;

2) засвоїти написання не з прикметниками;

3) навчитися робити висновки.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 На дошці записані слова. Переписати їх у зошити:

 

Неозорий         невеликий             недоладний                   шлях не широкий,

незмірний         незрячий               недосяжний                  а вузький

 

 - Зверніть увагу на слова в 1 колонці. Вони можуть вживатися без не?

 - А у другій колонці можуть  вживатися без не? Підберіть до них синоніми (малий, сліпий). Змінилося лексичне значення слова?

 - Прочитайте слова у 3 колонці. Слова з префіксом недо - завжди пишемо разом.

 - Що ви можете сказати про написання не у 4 колонці?

 

 Відкрийте підручник  і перевірте наші висновки (учень вголос читає правила).

 - То правильно ми зробили висновок?

 - Як же пишуться прикметники з не?

 

          V. Виконання вправ на закріплення матеріалу.

          1. Пояснювальний диктант.

 Пішов сніг негустий, тихий, мов крізь сито засіяв. Вкриті інеєм дерева нависли над неширокою стежкою й наводили на неї холодний сутінок.Гудуть вітри несамовиті. Над сонним зимовим лісом недосяжні  зорі.  Шлях до озера не короткий, а довгий.

 

 2.  Робота у групах.

          І група - переписати речення, розкриваючи дужки.

Блискучий білий сніг іскрився від  (не) великого морозу.  Пожалів у ранки чисті лиходій (не) молодий - мороз. По снігу стелились (не) довгі тіні від дерев. Невисоко у небі стримить, як золотий серп, (не) ранній, а пізній місяць.

 

 

 ІІ група - вибірковий диктант.  Виписати прикметники з не.

 Од неминучого світанку ніяка північ  не втече. Потім сніги знялися,

а я був необережний і вийшов брати гору без зонтика і галош. Линуть розірвані тучі до невідомих країв. Та деревам, що заніміли і чорніють, наче неживі, природи сон нові дасть сили, і прийдуть, прийдуть дні нові. У надрах хмари почувся рокіт, спершу  неголосний і нестрашний, а далі голосніший і потужніший. Дрімав Донець в легкім тумані, а я блукав над ним вночі в невідомому жаданні. Стогне неспокійна завія до рання, зламавши об ліс крило.

 

 Дібрати синоніми до слова завія (метелиця, хуртовина, хурделиця, завійниця, завірюха, віхола).

 

    ІІІ група  - виписати із словників якомога більше прикметників з не (5 хв.)

 

 3. І група - дібрати до поданих слів синоніми з не, пояснити написання прикметників: бідний, дорогий, мякий,  легкий, мовчазний, близький, короткий, фантастичний.

 

  З 1 прикметником з не скласти речення.

 

 ІІ група. Переписати текст, дібравши з довідки відповідні прикметники. (1 пара)

 Надворі стояла зимова негода. Сонце зайшло рано. Небо заслалося... хмарами.  Якісь  померки стоять над  землею, і люди снують у тому мутному світі, наче... тіні. Вечоріло. Починалася ... темнота. Вітер на всі боки обертав ... метелицю.

Довідка:       Невгамовна, непроглядні, непривітні, непролазна   

 

 

ІІІ група - скласти речення із словосполученнями: невелика галявина, негустий ліс, непролазні сніги, несамовиті вітри, невідомі краї.

 1 прикметник розібрати як частину мови.

 

 

ІV. Словниковий диктант.

 Необхідний, незворушний, непокірний, недоторканий, нерозумний, недбалий, непривітний, неспокійний, ненависний, недовірливий, не ласкавий, а лукавий, не сонливий, а лінивий.

 

V. Творча робота.

 Пояснити, як ви розумієте епіграф уроку.

          Написати  твір-мініатюру.

 І група - описати зиму з позиції художника, митця.

 ІІ група - описати зимову погоду з позиції метеоролога.

 ІІІ група - описати зиму з позиції 5-річної дитини.

 Під час написання творів лине тиха музика.

 

VІ. Підсумок уроку.

 - Що навчилися на уроці? Які були завдання уроку (повертаємося до запису на дошці).

 - Як пишемо не з прикметниками?

 

VIІ. Домашнє  завдання.

Опрацювати матеріал підручника.

І,ІІ групи  -  дібрати словниковий диктант до написання не з прикметниками.

ІІІ група  -  скласти  5  речень, де були б не з прикметниками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
1859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку