Людмила Леонідівна Руденко, учитель української мови та літератури вищої категорії, старший учитель, Боровицька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів Чигиринської районної ради
Конспект уроку з української мови у 6 класі
ТЕМА: НЕ З ПРИКМЕТНИКАМИ
МЕТА: Дати основні відомості про правопис не з прикметниками, формувати вміння знаходити орфограму „Не з прикметниками” та обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом, розвивати логічне мислення, мовлення, слухову й зорову пам’ять; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: дидактичний матеріал, підручник.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
Навіть у найпрекрасніших своїх мріях людина не може уявити собі нічого прекраснішого, ніж природа.
М. Вавилов
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Мовна розминка.
Пухнасті хмарини пливли білими кораблями до густого, непролазного лісу...
Завдання: зробити синтаксичний розбір речення.
Прикметник густого розібрати як частину мови. (1 учень працює біля дошки).
Решта учнів записують речення:
Зима невелика, та в неї рот великий.
Завдання:
І група - підкреслити прикметники, визначити групу за значенням, рід прикметників.
ІІ група - зробити синтаксичний розбір речення.
ІІІ група - провідміняти прикметник великий.
- Як ви розумієте це прислів’я?
- Розібрати за будовою слово непролазного ( 1 учень біля дошки).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Завдання уроку:
1) повторити морфологічні ознаки прикметника;
2) засвоїти написання не з прикметниками;
3) навчитися робити висновки.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
На дошці записані слова. Переписати їх у зошити:
Неозорий невеликий недоладний шлях не широкий,
незмірний незрячий недосяжний а вузький
- Зверніть увагу на слова в 1 колонці. Вони можуть вживатися без не?
- А у другій колонці можуть вживатися без не? Підберіть до них синоніми (малий, сліпий). Змінилося лексичне значення слова?
- Прочитайте слова у 3 колонці. Слова з префіксом недо - завжди пишемо разом.
- Що ви можете сказати про написання не у 4 колонці?
Відкрийте підручник і перевірте наші висновки (учень вголос читає правила).
- То правильно ми зробили висновок?
- Як же пишуться прикметники з не?
V. Виконання вправ на закріплення матеріалу.
1. Пояснювальний диктант.
Пішов сніг негустий, тихий, мов крізь сито засіяв. Вкриті інеєм дерева нависли над неширокою стежкою й наводили на неї холодний сутінок.Гудуть вітри несамовиті. Над сонним зимовим лісом недосяжні зорі. Шлях до озера не короткий, а довгий.
2. Робота у групах.
І група - переписати речення, розкриваючи дужки.
Блискучий білий сніг іскрився від (не) великого морозу. Пожалів у ранки чисті лиходій (не) молодий - мороз. По снігу стелились (не) довгі тіні від дерев. Невисоко у небі стримить, як золотий серп, (не) ранній, а пізній місяць.
ІІ група - вибірковий диктант. Виписати прикметники з не.
Од неминучого світанку ніяка північ не втече. Потім сніги знялися,
а я був необережний і вийшов брати гору без зонтика і галош. Линуть розірвані тучі до невідомих країв. Та деревам, що заніміли і чорніють, наче неживі, природи сон нові дасть сили, і прийдуть, прийдуть дні нові. У надрах хмари почувся рокіт, спершу неголосний і нестрашний, а далі голосніший і потужніший. Дрімав Донець в легкім тумані, а я блукав над ним вночі в невідомому жаданні. Стогне неспокійна завія до рання, зламавши об ліс крило.
Дібрати синоніми до слова завія (метелиця, хуртовина, хурделиця, завійниця, завірюха, віхола).
ІІІ група - виписати із словників якомога більше прикметників з не (5 хв.)
3. І група - дібрати до поданих слів синоніми з не, пояснити написання прикметників: бідний, дорогий, м’який, легкий, мовчазний, близький, короткий, фантастичний.
З 1 прикметником з не скласти речення.
ІІ група. Переписати текст, дібравши з довідки відповідні прикметники. (1 пара)
Надворі стояла зимова негода. Сонце зайшло рано. Небо заслалося... хмарами. Якісь померки стоять над землею, і люди снують у тому мутному світі, наче... тіні. Вечоріло. Починалася ... темнота. Вітер на всі боки обертав ... метелицю.
Довідка: Невгамовна, непроглядні, непривітні, непролазна
ІІІ група - скласти речення із словосполученнями: невелика галявина, негустий ліс, непролазні сніги, несамовиті вітри, невідомі краї.
1 прикметник розібрати як частину мови.
ІV. Словниковий диктант.
Необхідний, незворушний, непокірний, недоторканий, нерозумний, недбалий, непривітний, неспокійний, ненависний, недовірливий, не ласкавий, а лукавий, не сонливий, а лінивий.
V. Творча робота.
Пояснити, як ви розумієте епіграф уроку.
Написати твір-мініатюру.
І група - описати зиму з позиції художника, митця.
ІІ група - описати зимову погоду з позиції метеоролога.
ІІІ група - описати зиму з позиції 5-річної дитини.
Під час написання творів лине тиха музика.
VІ. Підсумок уроку.
- Що навчилися на уроці? Які були завдання уроку (повертаємося до запису на дошці).
- Як пишемо не з прикметниками?
VIІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника.
І,ІІ групи - дібрати словниковий диктант до написання не з прикметниками.
ІІІ група - скласти 5 речень, де були б не з прикметниками.