Конспект уроку з української мови в 6 класі з теми "Написання не з іменниками"

Про матеріал
Даний конспект уроку має на меті через систему різноманітних вправ і завдань пояснити шестикласникам правила написання не з іменнниками. На даному уроці діти стануть співавторами вчителя. Через проблемні питання, пошукову роботу пізнавальна активність учнів збільшиться.
Перегляд файлу

Тема. Написання не з іменниками       6 клас

Мета: формувати в учнів уміння правильно писати не з іменниками, обґрунтовувати вибір написання відповідними орфографічними правилами; розвивати пам'ять, логічне мислення, навички систематизовувати здобуті знання, самостійно робити висновки; розвивати культуру усного й писемного мовлення.
 

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок;

Обладнання: підручник, роздатковий матерал, картки.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

    - Добрий день!

     Сядьте всі рівненько,

     Спинки тримайте пряменько,

     Один одному всміхніться,

     У віконце не дивіться.

     Зробимо сміливий крок –

    Розпочнемо наш урок!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Метод «Незакінчені речення»

 

  • Іменник – це самостійна частина мови, що …
  • Іменник належить до самостійної чи службової частини мови?
  • Які морфологічні ознаки має іменник? (Рід, число, відмінок).
  • У реченні іменник виконує синтаксичну роль …
  • Іменник має відмін …
  • До 1 відміни…
  • До 2 відміни…
  • До 3 відміни…
  • До 4 відміни

 

2. Розподільний диктант з ключем.

Завдання. Розподілити іменники за відмінами

 

Ключ. Підкресліть у кожному слові другу букву - прочитаєте тему уроку

 

Поле, вправа, ніч, тигреня, шпак, емаль, мрія, ритм, акуленя, успіх, зелень, сніг, бандура, маля, свічка, антресоль, зерно, юність, ім'я, узбіччя, дитя 

 

І відміна

Вправа

Мрія

Бандура

Свічка

ІІ відміна

Поле

Шпак

Ритм

Успіх

Сніг

Зерно

Узбіччя

ІІІ відміна

Ніч

Емаль

Зелень

Антресоль

Юність

ІV відміна

Тигреня

Акуленя

Маля

Ім

Дитя

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Тема. Написання НЕ з іменниками

Завдання. 1. Ознайомитися з правилами написаннями НЕ з іменниками

                    2. Навчитися писати НЕ з іменниками

                    3. Розрізняти префікс  і частку НЕ

                    4. Виховувати в собі бажання вчитися, старанно працювати

Записуємо тему уроку.

 

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

  1.  Випробування  «Загадкові слова»

...мовлятко

…нависть

…ктар

…біж

…вдаха

…від

…гатив

…вільник

…забудка

…діля

 

-  Прочитайте слова і скажіть чи мають вони лексичне значення.

-   Вставте НЕ замість крапок. Тепер слова вам відомі?

-   Як ми будемо писати ці слова: разом чи окремо? Формулюємо правило.

2. Випробування «Знайомі слова».

Правда -… - …

Друг - …  - …

Щастя - … - …

Воля - … - …

Віра - … - …

 Доля - … - …

 

-      Поставте НЕ попереду слів. Що утворилося? (антоніми). Знаєте, що таке синоніми? Доберіть синоніми до слів з НЕ.

-   НЕ є в цих словах часткою чи префіксом? А якщо префіксом, то пишуться… (разом). Формулюємо правило.

Правда  - неправда - брехня

Друг -  недруг - ворог

Щастя – нещастя - горе

Воля  – неволя - рабство

Віра – невіра – безнадія

Радість – нерадість - сум

Доля – недоля – безталання

 

  1. Випробування «НЕДО».

                   НЕДО – вічний недороба,

                Недоводько до кінця.

                Все йому не до вподоби,

                Все йому не до лиця.

-         Пригадайте і запишіть декілька імен мешканців Недоладії за твором Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». (Недорадник, Недочеревик, Недопопелюшка, Недоладько, Недоштанько, Недокухар).

-    До складу якого префікса входить НЕ в цих словах?

 -   Як пишуться ці слова? (Разом і з великої літери). Формулюємо правило.

 

4. Випробування  «Заперечення-протиставлення».

Праця не дурниця.

За календарем уже не осінь.

Не зло, а добро завжди перемагає.

Не калина, а верба росла на березі річки.

-  Назвіть слова, які заперечуються чи протиставляються часткою НЕ?

-   Чому тут частка, а не префікс?

-  Як пишуться ці слова? Формулюємо правило.

 

 

5. Робота з підручником.

 Робота з  таблицею «НЕ з іменниками» на с. 119.

 

6. Колективна робота.

 Виконання вправи 311 на с. 119.

Записуємо слова ланцюжком і пояснюємо за яким правилом пишеться ці слова.

 

7. ЧОМУ ТАК? Записати речення і  поясніть, чому в першому реченні не з іменником написано разом, а в другому – окремо.

 

1. Він одразу відчув нещирість.

2. У словах відчувалася не щирість, а лицемірство.

 

8. Творча робота

Скласти речення щоб у першому  реченні не з іменником написано разом, а в другому – окремо.

 

1. Нещастя, не щастя.

2. Неправда, не правда.

3. Неволя , не воля.

4. Недруг, не друг.

 

V. Підсумок уроку. Гра «Так – ні»

           1). НЕ з іменниками пишемо разом, коли є протиставлення (ні).

           2). НЕ з іменниками пишемо разом, коли слово без не не

                Вживається (так).

           3). НЕ з іменниками пишемо окремо, коли утворюється іменник з

                протилежним значенням (ні).

           4)  Іменники з НЕДО, що мають значення неповноти дії, пишуться

                разом (так).

 

VI. Домашнє завдання.

1. Вивчити правила на с. 119;

2. Вправа 316. Спишіть речення, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки. Поясніть орфограму «не з іменниками»;

3. За бажанням: скласти усний міні-твір про Новий рік, використати слова з  не. 

 

 

 

 

 

 

 

nez

 

 

http://test-me.do.am/publ_images/nez.jpg

 

...мовлятко

…нависть

…ктар

…біж

…вдаха

…від

…гатив

…вільник

…забудка

…діля

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 березня 2019
Переглядів
10474
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку