Урок "Прикметник. Ступені порівняння прикметників"

Про матеріал
Розробка уроку створена з метою повторити та поглибити знання учнів про групи прикметників за значенням; відомості про ступені порівняння якісних прикметників та їх творення, формувати вміння шестикласників правильно утворювати ступені порівняння, правильно й доречно вживати їх у мовленні; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, спостережливість; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення,за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Тема: Прикметник, ступені порівняння прикметників

Мета:повторити та поглибити знання учнів про групи прикметників за значенням; відомості  про ступені порівняння якісних прикметників та їх творення, формувати  вміння шестикласників правильно утворювати ступені порівняння, правильно й доречно   вживати їх у мовленні;   розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, спостережливість; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення,за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

                                                          Епіграф:

Ніжна, мила, світанкова,

ясна, чиста, колискова,

мелодійна, дзвінкотюча,

дивна, радісна, співуча,

лагідна, жива, казкова,

красна, чарівна, шовкова,

найдорожча, добра, власна,

мудра, сонячна, прекрасна,

соловїна, барвінкова –

українська мова.

Л. Лужицька

 

 

 

Хід уроку

І.  Організаційний етап

   Встаньте, діти, всі рівненько

   Посміхніться всі гарненько,

   Поверніться до гостей,

  Привітайтесь: «Добрий день!»

  А тепер до роботи нам братись пора!

  За парти тихо сідаємо

  Урок української мови розпочинаємо.

ІІ. Емоційне налаштування на урок

Учні, перш ніж ми розпочнемо роботу на уроці, налаштуємо емоційний настрій так, щоб праця  кожного з вас була цікавою, творчою ефективною. Тож подаруйте посмішку собі, один одному, мені.

Технологія  «Спіймай мій настрій»

 Дітям пропонується попрацювати в парі, виконуючи дії, які називає учитель.

- Усміхніться, „зніміть” усмішку зі свого обличчя долонею та „подаруйте” своєму сусідові. „Прийміть” усмішку, „прикрасьте” нею своє обличчя.

       Перевіримо рівень вашої теоретичної підготовки. Завдання: дати якомога швидше більше правильних відповідей на питання:

1.Гра «Лінгвістичний двобій»

Робота в  парах. Учень сам обирає суперника зі словами: «Я викликаю на двобій…» і ставить запитання. Наприклад …

 

  1. Що таке прикметник?
  2. На які групи за значенням поділяються прикметники?
  3. Які прикметники називаються якісними? Приклад.
  4. Які прикметники називаються відносними? Приклад.
  5. Які прикметники називаються присвійними? Приклад.
  6. Які прикметники можуть утворювати ступені порівняння?
  7. Як утворюються форми вищого ступеня порівняння?
  8. Як утворюються форми найвищого ступеня порівняння?
  9. Чи всі якісні прикметники можуть утворювати ступені порівняння? Які не можуть?

Учитель: Погляньте, скільки прикметників дібрано у вірші до слова „мова”. І ми спробуємо виконати аналогічну роботу.

  1. Завдання – Гра „Хто більше?”

Сильнішим учням:

Хто більше добере назв ознак до назв предметів:

1.Слово (яке?) _______________________________.

2.Море (яке?) _______________________________.

  1. Пісня (яка?) _______________________________.
  2. Вчитель (який?) ____________________________.

Для слабших

Підібрати правильний прикметник.

          Листя (сонячний, кленовий, хмарний)

          Брат (дорожний,  твердий, рідний)

          Кінь (глибокий, баский, пернатий)

Підібрати іменник до прикметника

          Дбайливий (семафор, господар, вінегрет)

          Федорів (ожеледиця, кашкет, снігопад)

          Тижневий (жест, відпустка, блокнот)

          Вітальний (листівка, мідь, малахіт)

 

3.  Робота з лінгвістичним ключем.
Розподільний диктант.
Записати, розділивши на три колонки: якісні, відносні, присвійні.
Легенький, український, їжаковий, кременецький, Надіїн, енергійний, ризький, синявий, Катеринин, Андріїв, акварельний, яснесенький.
Виділіть суфікси. За допомогою яких утворюються прикметники? Як пишемо суфікси -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк-?
Ключ. З перших літер утворіть слова.
Відповідь: Леся Українка.

V.Мотивація навчальної діяльності.  Повідомлення теми, мети уроку.

   1.Згоден – не згоден – обґрунтуй

Які  прикметники   можуть виражати якість предмета більшою чи меншою мірою: якісні, відносні чи присвійні?

 VІ.  Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу.

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу С.155 – 156.

VІІ. Осмисленнязв'язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

4. Вибірковий    диктант

Виписати якісні прикметники, визначити  ступінь порівняння

           Українці – стародавній народ, а мова їхня багатша і всеосяжніша, ніж персидська, китайська, монгольська і всілякі інші. Немає магії сильнішої, ніж магія слів. Найбільше i найдорожче добро кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя i свої сподiванки, розум, досвід, почування.

Мова – втiлення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любiмо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Мова – душа кожної національності, її святості, її найцінніший скарб.

Вправа 346 (для слабших)

2. Творча лабораторія

 Робота за варіантами. Від поданих слів утворіть просту й складену форми вищого  й найвищого   ступенів порівняння.

І варіант  - сумний, солодкий, сміливий

  ІІ варіант -  високий, приємний, чистий

VІІІ.  Узагальнення й систематизація знань

1.Розумне перо

Перепишіть, від поданих у дужках прикметників утворіть вищий або найвищий ступені порівняння.

Рiдна мова на чужинi ще (мила) стає 
Добре ім'я (дороге) за великі багатства, а доброзичливість (цінна)за срібло та золото.  Для того, хто деревце посадив, земля стає і (близька), і (рідна).Твій ранок, земле, усе (ясний),усе (гарячий )розмах твій.

2.Стилістичний  сміхограй( усно)
(Виправити помилки у вживанні прикметників)

Стежечка до села була сама вузькіша.

Понеділок, безперечно, найважкіший день тижня.

Учні влітку мають самі найдовгіші канікули.

3. Я – редактор

Правильно записати ступені порівняння прикметників

Більш цікавіший фільм, самий холодний день, найбільш відоміший журнал, менш зручніший диван, самий кращий друг,  сама легка професія,  сама шкідлива їжа,  менш видатніший композитор, більш смачніша страва, самий повільніший транспорт, сама рідніша людина, найбільш лютіший мороз, найменш холодніша зима.

Загадкова

  1. Із якої тарілки нічого не поїси? (із порожньої)
  2. Якою голкою не пошиєш сорочки? (патефонною)
  3. З якого полотна не можна пошити сорочки? (із залізничного)
  4. Якою хворобою ще ніхто на суші не хворів? (морською  хворобою)
  5. Довгий, зелений, добрий, солоний, смачний і сирий. Хто це такий? (огірок)
  6. Біле – не сніг, зелене – не луг, кучеряве – не людина. (береза)
  7. Круглий, як куля, зелений, як трава, червоний, як кров, солодкий, як мед. (кавун)

 

Підсумки уроку

Домашнє завдання

§ 28, вправа 353; (для всіх)

Для високого та достатнього рівня:

написати твір-роздум «Українська мова – найрідніша»

docx
Додано
4 березня 2019
Переглядів
1681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку