Урок № Дата
Тема: Типи відмін іменників
Мета: 1) Ознайомити учнів з принципом поділу іменників на відміни в українській мові; формувати навички вживання іменників, що належать до різних відмін;
2) Розвивати ключові компетентності: пізнавальну, інформаційну, комунікативну, соціальну; розвивати усне й писемне мовлення, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність;
3) Виховувати любов до української мови, її краси і милозвучності; кмітливість, культуру мовлення, наполегливість
Тип уроку. Урок формування нових знань
Обладнання: підручник, картки – завдання, кросворди, дошка
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Оголошення теми й мети уроку
Слово вчителя.
- На уроці ми познайомимось з тим, які відміни іменників існують в українській мові, як правильно поділяти іменники на відміни, будемо розвивати усне й писемне мовлення, увагу, пам'ять, спостережливість, самостійність, а також – виховувати любов до рідної мови, до її краси, милозвучності.
- Як ви думаєте, навіщо нам треба все це знати? Ми вивчаємо цей матеріал для того, щоб грамотно використовувати іменники у реченнях,в усному й писемному мовленні.
- Давайте подивимось на дошку. Девізом нашого уроку буде така ситуація (напис на дошці): Учителька: «Чому іменник «миша» потрапив у тебе і до І, і до ІV відміни?» Учень: «На те вона й миша, щоб бігати, куди схоче». У кінці уроку ми з вами з’ясуємо, до якої ж відміни повинна прибігти миша.
ІІІ Актуалізація опорних знань
1) Учитель. Зараз ми з вами проведемо «мозковий штурм» (відповідаємо на запитання), для того щоб зайти у володіння повелительки Граматики:
- яку частину мови ви зараз вивчаєте?
- чим вона особлива?
- як відрізнити її від інших?
- які відомі нам роди іменника?
- які іменники належать до спільного роду?
- які числа іменника вам відомі?
- а є іменники, які мають форму тільки однини і тільки множини?
- наведіть приклади таких іменників із вашого домашнього завдання (ворота, двері, вершки). У кого є інші варіанти?
- які іменники ми називаємо незмінюваними?
- як ви думаєте, яке відношення мають всі ці поняття до нашого уроку? (усі вони допомагають правильно визначати відміни іменників).
ІV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу
У казках часто зустрічаються чарівні речі, предмети. До нас потрапив чарівний капелюх, який підготував наступні завдання. 4 групи учнів отримують завдання – кросворд на картках. Час виконання – 5 хв.
Завдання групам. Запишіть у клітинки іменники, що відповідають таким значенням.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
1.Силует, який з’являється на поверхні, коли на предмет направлене світло. (Тінь)
2.Піднесений стан людини.(Радість)
3.Пригнічений стан людини. (Печаль)
4.Інформація, почута звідкись. (Вість)
5.Здатність людини утримувати певну інформацію. (Пам’ять)
1 |
|
|
|
|
|
|
||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
||||
|
7 |
|
|
|
|
|
||
8 |
|
|
|
|
|
|
Як називаються малята цих птахів і тварин?
1.Свійська водоплавна птиця. (Каченя)
2.Цар звірів. (Левеня)
3.Великий хижак із родини котячих. (Тигреня)
4.Персонаж багатьох казок. (Вовченя)
5.Птах, один з персонажів байки І.Крилова. (Лебеденя)
6.Цар птахів. (Орля)
7.Корова. (Теля)
8.Назва якого птаха суголосна з ім’ям дівчини. (Галченя)
Відповіді учнів. Перша, друга, третя, четверта.
3. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу. Вправа 78 (усно) Порівняти поділи на відміни в українській і російських мовах. Знайти спільне й відмінне.
Слова-виключення: на відміни не поділяються іменники, що мають тільки форму множини (сани, ворота); незмінювані іменники (таксі, кіно) та іменники, що мають прикметникову форму (хворий, черговий, минуле).
V Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
З поданих вам слів ви повинні вибрати ті, які стосуються вашої тематичної групи (1 група – предмети побуту, 2 – меблі, 3 – продукти, 4 – домашній одяг і взуття):
Дзеркало, мама, сім’я, килимок, диван, телевізор, ліжко, іграшка, тато, бабуся, дідусь, батон, хліб, сир, масло, яблуня, кішка, молоко, годинник, торшер, ванна, тапочки, халат, Карпати, двері, брат, стілець, куртка, пальто, стіл, шуба.
У вибраних словах визначити відміни.
Відгадайте загадки. Запишіть відгадки у стовпчик, додайте до кожного іменника прикметник, утворивши словосполучення, і визначте відміну.
Чорненький собака весь дім стереже. 2) Що без очей плаче. 3) Завжди в роті, а не проковтнеш. 4) Має гребінь, та не може ним чесатися. 5) Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. 6) Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта. 7) Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. 8) Їду, їду – нема сліду.
Довідка: 1) замок; 2) дощ; 3) зуби; 4) півень; 5) годинник; 6) капуста; 7) річка; 8) човен.
Морською поштою до нас потрапила пляшка з листами. Але через вплив морської води деякі слова пошкодилися. Вам треба відновити «втрачені» слова (гори, річкою, мови, пісні, мати)
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у … крутої,
В потічка веселого, що постане …,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
Буду я навчатись …-блискавиці
В клекоті гарячим кованої криці,
В корневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому … колискової;
Щоб людському щастю дбанок свій надбати,
Щоб раділа з нами Україна-….
VІ Підведення підсумків
«Ромашка» (на дошці)
Відповідь на проблему девіза – і до якої ж відміни належить слово «миша»?
VІІ Домашнє завдання
Вивчіть параграф 9, виконайте вправи 84,85