конспект уроку з української мови "Відміни іменників"

Про матеріал
Мета: 1) Ознайомити учнів з принципом поділу іменників на відміни в українській мові; формувати навички вживання іменників, що належать до різних відмін; 2) Розвивати ключові компетентності: пізнавальну, інформаційну, комунікативну, соціальну; розвивати усне й писемне мовлення, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність; 3) Виховувати любов до української мови, її краси і милозвучності; кмітливість, культуру мовлення, наполегливість
Перегляд файлу

Урок                                              Дата

Тема: Типи відмін іменників

Мета: 1) Ознайомити учнів з принципом поділу іменників на відміни в українській мові; формувати навички вживання іменників, що належать до різних відмін;

2) Розвивати ключові компетентності: пізнавальну, інформаційну, комунікативну, соціальну; розвивати усне й писемне мовлення, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність;

3) Виховувати любов до української мови, її краси і милозвучності; кмітливість, культуру мовлення, наполегливість

Тип уроку. Урок формування нових знань

Обладнання: підручник, картки – завдання, кросворди, дошка

 

 

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Оголошення теми й мети уроку

Слово вчителя.

 - На уроці ми познайомимось з тим, які відміни іменників існують в українській мові, як правильно поділяти іменники на відміни, будемо розвивати усне й писемне мовлення, увагу, пам'ять, спостережливість, самостійність, а також – виховувати любов до рідної мови, до її  краси, милозвучності.

 - Як ви думаєте, навіщо нам треба все це знати? Ми вивчаємо цей матеріал для того, щоб грамотно використовувати іменники у реченнях,в усному й писемному мовленні.

  -  Давайте подивимось на дошку. Девізом нашого уроку буде така ситуація (напис на дошці): Учителька: «Чому іменник «миша» потрапив у тебе і до І, і до ІV відміни?» Учень: «На те вона й миша, щоб бігати, куди схоче». У кінці уроку ми з вами з’ясуємо, до якої ж відміни повинна прибігти миша.

ІІІ Актуалізація опорних знань

1) Учитель. Зараз ми з вами проведемо «мозковий штурм» (відповідаємо на запитання), для того щоб зайти у володіння повелительки Граматики:

- яку частину мови ви зараз вивчаєте?

- чим вона особлива?

- як відрізнити її від інших?

- які відомі нам роди іменника?

- які іменники належать до спільного роду?

- які числа іменника вам відомі?

- а є іменники, які мають форму тільки однини і тільки множини?

- наведіть приклади таких іменників із вашого домашнього завдання (ворота, двері, вершки). У кого є інші варіанти?

- які іменники ми називаємо незмінюваними?

- як ви думаєте, яке відношення мають всі ці поняття до нашого уроку? (усі вони допомагають правильно визначати відміни іменників).

ІV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу

У казках часто зустрічаються чарівні речі, предмети. До нас потрапив чарівний капелюх, який підготував наступні завдання. 4 групи учнів отримують завдання – кросворд на картках. Час виконання – 5 хв.

  1. Лінгвістична гра “Пригадай”

Завдання групам. Запишіть у клітинки іменники, що відповідають таким значенням.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Птах, що полюбляє стояти на одній нозі. (Чапля)
  2. Прийняття їжі ввечері. (Вечеря)
  3. Природне явище з громом і блискавками. (Гроза)
  4. Назва фрукту, який росте на дереві. (Груша)
  5. Військовий чин. (Старшина)

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Людина, яка грає на дудці. (Дудар)
  2. Місце, де ремонтують кораблі. (Верф)
  3. Їжа, яку заготовляють для худоби. (Фураж)
  4. Будівник, який під час роботи має справу з цеглою.(Цегляр)
  5. Людина, яка грає на кобзі. (Кобзар)

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

1.Силует, який з’являється на поверхні, коли на предмет направлене світло. (Тінь)

2.Піднесений стан людини.(Радість)

3.Пригнічений стан людини. (Печаль)

4.Інформація, почута звідкись. (Вість)

5.Здатність людини утримувати певну інформацію. (Пам’ять)

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

Як називаються малята цих птахів і тварин?

1.Свійська водоплавна птиця. (Каченя)

2.Цар звірів. (Левеня)

3.Великий хижак із родини котячих. (Тигреня)

4.Персонаж багатьох казок. (Вовченя)

5.Птах, один з персонажів байки І.Крилова. (Лебеденя)

6.Цар птахів. (Орля)

7.Корова. (Теля)

8.Назва якого птаха суголосна з ім’ям дівчини. (Галченя)

Відповіді учнів. Перша, друга, третя, четверта.

  1. Пояснення вчителя. Робота з таблицею.

 

Описание: Картинки по запросу таблиця відміни іменників

 

3. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу. Вправа 78 (усно) Порівняти поділи на відміни в українській і російських мовах. Знайти спільне й відмінне.

Слова-виключення: на відміни не поділяються іменники, що мають тільки форму множини (сани, ворота); незмінювані іменники (таксі, кіно) та іменники, що мають прикметникову форму (хворий, черговий, минуле).

V Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

  1. Вправа 79,81,82 усно
  2. Розподільний диктант (вправа 80)
  3. Вибірковий диктант.

 З поданих вам слів ви повинні вибрати ті, які стосуються вашої тематичної групи (1 група – предмети побуту, 2 – меблі, 3 – продукти, 4 – домашній  одяг і взуття):

Дзеркало, мама, сім’я, килимок, диван, телевізор, ліжко, іграшка, тато, бабуся, дідусь, батон, хліб, сир, масло, яблуня, кішка, молоко, годинник, торшер,  ванна, тапочки, халат, Карпати, двері,  брат, стілець, куртка, пальто, стіл, шуба.

У вибраних словах визначити відміни.

 

  1. Лінгвістична розминка “Відгадай”

Відгадайте загадки. Запишіть відгадки у стовпчик, додайте до кожного іменника  прикметник, утворивши словосполучення, і визначте відміну.

Чорненький собака весь дім стереже. 2) Що без очей плаче. 3) Завжди в роті, а не проковтнеш. 4) Має гребінь, та не може ним чесатися. 5) Іде років двісті, стоїть на місці, лічить людський вік, а не чоловік. 6) Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта. 7) Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. 8) Їду, їду – нема сліду.

Довідка: 1) замок; 2) дощ; 3) зуби; 4) півень; 5) годинник; 6) капуста; 7) річка; 8) човен.

  1. Дослідження-відновлення.

Морською поштою до нас потрапила пляшка з листами. Але через вплив морської води деякі слова пошкодилися. Вам треба відновити «втрачені» слова (гори, річкою, мови, пісні, мати)

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у … крутої,

В потічка веселого, що постане …,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

Буду я навчатись …-блискавиці

В клекоті гарячим кованої криці,

В корневищі пружному ниви колоскової,

В леготі шовковому … колискової;

Щоб людському щастю дбанок свій надбати,

Щоб раділа з нами Україна-….

VІ Підведення підсумків

«Ромашка» (на дошці)

Відповідь на проблему девіза – і  до якої ж відміни належить слово «миша»?

 

VІІ Домашнє завдання

Вивчіть параграф 9, виконайте вправи 84,85

 

doc
Додано
20 жовтня
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку