Лексикологія. Групи слів за вживанням.Загальновживані слова та стилістично забарвлені.Діалектні, професійні слова й терміни, просторічні слова та жаргонізми.

Про матеріал
Формувати у дітей загальне уявлення про тему. Дати опорні поняття, якими їм доведеться оперувати у межах теми. Використання блочної системи у формі урок-гостина.
Перегляд файлу

                     Відкритий урок з української мови (6-Б кл)
Тема: Лексикологія. Групи слів за вживанням.
            Загальновживані слова та стилістичне забарвлення.
            Діалектні, професійні слова й терміни, просторічні слова та жаргонізми.
Мета: сформувати у дітей загальне уявлення про тему, навчити бачити явище цілісно у
            взаємозв’язках, дати опорні поняття, якими їм доведеться оперувати у межах
            теми; розвивати усне зв’язне мовлення,  увагу, логічне мислення,  уяву; 
            виховувати культуру мовлення і культуру поведінки в гостях, ознайомлювати з
            правилами етикету, слідкувати за поставою та осанкою дитини під час уроку.
Обладнання: підручник, таблиця-путівник мовознавчих термінів «Лексикологія»,
                          магнітофон, тлумачні словники, фішки для оцінювання.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми уроку: використання блочної системи у формі урок-частина.
Девіз уроку:       

Наші предки стріляли з лука,
вміли точно влучати в ціль.
Тож і образ іде звідусіль:
влучне слово в оздобі звука.
Процвітай українська мова,
Заохочуй красою нас:
що багатший твій слів запас, -
легше вибрати влучне слово.
                                   Д. Білоус

                                                        Хід уроку.
| Орг. момент.
|| Мотивація навчання.
                                         (Лунає лірична мелодія)
- Діти ви любите ходити в гості?
- А в себе зустрічали гостей?
Сьогодні я пропоную вам незвичайний урок. Ми підемо в гості (уявно) до … А от у кого ви будете гостювати, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку одного з мешканців тієї цікавої країни.
Незчисленна ми родина,
В нас на всіх - одна хатина
Але в ній і мир, і лад,
І сусід сусіду рад.
Ну, а хто із нас що значить
Кожен сам вам розтлумачить                              (Учні відгадують)

||| Повідомлення теми, мети і завдання уроку
Так, ми вирушаємо у країну Лексикології в гості до слова, яке живе у незвичайних, дивних будиночках – словника. Та чи вмієте ви поводитися в гостях? Чи не завдаєте прикрощів шановним господарям? Ось на цій таблиці ви бачите прислів’я. Прочитайте їх. Про що вони?  Чого вчать?
   1. Вітали, а здоров’я не питали.
   2. Бути, як вдома, а поводьтеся, як в гостях.
   3. Марнослів’я завжди галасливе.
   4. Пташку впізнають по пір’ю, а людину по мові й мислі.
Подорож у нас розумова, тому слід знати й уміти.
ЗНАТИ: основні відомості про власно українські та запозичені слова, неологізми,
               застарілі, загальновживані, стилістично забарвлені, діалектні, просторічні,
               жаргонізми, професійні слова і терміни, фразеологізми.
УМІТИ: орієнтуватися у теоретичному матеріалі підручника то опорним конспектом,
               знаходити в тексті та доречно використовувати в мовленні вивчені критерії
              слів; пояснювати значення неологізмів і правильно використовувати їх у
              мовленні, користуватися різними видами словників.
IV Актуалізація опорних знань
1.Бесіда
     - Ми вирушаємо гостювати. А яким повинен бути гість? (чемним, скромним, щирим,
       ввічливим, цікавим…)
      - А ще – ґречним. Чи чули ви це слово? Що воно означає? (Це означає! Шанобливо
      ввічливим у поведінці з людьми, тобто треба поважати тих, до кого йдеш у гості)
      - А як поведе себе ґречна людина? (Привітається)
      - А як можна привітатися?
      - А як найкраще звернутися до господаря?
      - Я бачу, що ми вже справді готові йти у гості.
      - Отже, вирушаємо
- Діти, ця країна вам вже знайома, але все ж таки без путівника не обійтися. У кожного із вас на парті є путівник «Лексикологія» тому при потребі звертайтеся до нього (див. додаток)
- Але я бачу, що ви не зовсім розумієте значення слова «Путівник». Завітаємо до одного з будинків на нашому шляху ТЛУМАЧНОГО  СЛОВНИКА і запитаємо в нього.
            1. Робота за тлумачним словником.
Дізнання лексичного  значення слів: ПУТІВНИК, ГОСТИНА. Діти! Спеціальна наука, що вивчає словники, називається ЛЕКСИКОГРАФІЯ, а вчені, що займаються словниками, - ЛЕКСИКОГРАФИ.
V Вивчення нового матеріалу.
Мандруємо далі. Перед нами, як ви бачите з’явився маршрут, за яким нам пропонують зробити гостини до країни Лексикології.
Загальновживані слова                                                  Діалектизми
Стилістичне забарвлені слова                                      Жаргонізми
Професійні слова                                                              Просторічні
Неологізми
1. Постановка проблем.
Зверніть увагу на карту і тему, записану на дошці.
Поміркуйте, що говорить про вживання слів їх назви: ЗАГАЛЬНОВЖИВАНІ, ПРОФЕСІЙНІ, ЗАСТАРІЛІ.
1. З чим асоціюються у вас ці слова?
2. Але є слова, які у вас викликають затруднення у поясненні їх значень. Звернемось до підручника?
      2. Робота за підручником.
      3. Гра «Питання - відповідь»
- Які лексичні слова називають загальновживаними?
- Які це слова стилістично забарвлені?
- Що таке діалект? Говірка?
- Що таке професійні слова? Терміни?
- Які слова є просторічними?
- Які слова є жаргонізмами?
      4. Слова вчителя
Завжди, коли ходять в гості, то гостей зустрічають, накривають для них стіл. От і нам країна Лексика приготувала свої страви, які незвичайні, вони з мовними завданнями.
      1) Колективна робота за таблицею ст. 43-44
      2) Дослідницько-пошукова робота за Впр 93
      3) Робота в групах за Впр 104
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
       4) Робота в групах  I гр (впр 110);      I I гр (впр 111);                I I I гр (впр 112)
       5) Творча робота в групах
                      - Складання шкільного словничка жаргонізмів
Довго ми гостюємо вже, пора і повертатися. Наші господарі – Слова – побачили, що ви, діти, кмітливі, працьовиті, ввічливі. Найкращою подякою буде, звичайно, розповідь, про те, що ж ми дізналися із сьогоднішньої частини.
  6. Гра «Мікрофон»  Ваше враження від подорожі в країну Лексикології?
VI Підсумок уроку
А зараз ґречно подякуємо господарям країни Лексикології. Запам’ятайте про прекрасні звичаї гостювання

В спілкуванні людям личить
Те що народ від серця зичить:
Здорові будьте, як вода,
Багаті будьте, як земля,
Веселі будьте, як весна.

Вас чекає нагорода – оцінки
VII Д/З Скласти лінгвістичну казку з теми «Лексикологія».

 

 

1

 

docx
Додано
22 жовтня
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку