Конспект уроку з української мови "Я. Гортало «Просто неба…»Визначення головної думки вірша.Змінювання . . дієслів минулого часу за числами і родами ( в о

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку, складений згідно методичних рекомендацій . Містить детальний опис вправ та активностей.
Перегляд файлу

                            Конспект уроку з української мови

Клас: 4-Б              

 

 

Тема уроку: Я. Гортало «Просто неба…»Визначення головної думки вірша.Змінювання    .     .                    дієслів минулого часу за числами і родами ( в однині).

Мета уроку:  ознайомити з віршем Я. Гортала, вчити визначати головну думку вірша; .       .                    

                      ознайомити зі змінюванням дієслів минулого часу за числами і родами  

                      (в однині);

                      розвивати виразне читання; мовлення, збагачувати словниковий запас

                      учнів;

                      виховувати позитивне ставлення до себе, до оточуючих, відповідальність.

Очікувані результати: вживає дієслова у відповідних часових формах; добирає дієслова,

                     що найбільше відповідають мовленнєвій ситуації;

                     ставить дієслова минулого часу у відповідну родову форму за питаннями  що   

                     робив? (-ла, -ло), що зробив? (-ла, -ло);

                     досліджує граматичні форми дієслів; вживає дієслова у власному мовленні в  

                     правильних граматичних формах                    

Обладнання: ТЗН, таблиці, роздатковий матеріал,  цеглини лего, мультимедійна

                       презентація

      

                                            ХІД УРОКУ

1.ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ.

  Перевірка готовності до уроку. Привітання.

   - Радо всіх я вас вітаю.

      Наших гостей представляю. ( Діти вітаються)

  •          Добрий день.
  •             Поверніться до віконця і впіймайте краплю сонця.
  •             нею з другом поділіться, один одному всміхніться.
  •             Що ж, тепер у путь рушаймо, наш урок розпочинаймо.
  •              

2.ОЧІКУВАННЯ УЧНІВ.

- А зараз поміркуйте і скажіть: що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.                                                    – Виберіть з хмари слів лише ті дієслова, які відповідають вашим очікуванням.

 

C:\Users\світлана\Desktop\Знімок екрана 2023-02-01 095717.png 

                                                  (СЛАЙД)

 

 

 

 

  •          Я бажаю, щоб ваші очікування збулися.

Психологічне налаштування. Афірмації.

  •          Головне правильно себе налаштувати.

 

  •          Давайте  промовимо:

         У  мене хороший настрій.                      

 Я впевнений у своїх силах,

Я активно працюватиму на уроці,             

  Я бажаю своїм однокласникам успіху.

3. МОТИВАЦІЯ . ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.

- Є такий вислів: час летить-це погана новина.Хороша новина-ми пілоти свого часу, тобто управляємо своїм часом.Тож я очікую, що ми мудро будемо сьогодні керувати своїм часом та ефективно використовувати його на уроці.

- Якби у вас була машина часу, куди б ви хотіли повернутися?

(ВІДПОВІДІ ДІТЕЙ)

  •          Машина часу є у кожного з нас: те, що переносить нас у минуле,- це спогади, те , що забирає в майбутнє,- це мрії.
  •          Зараз я пропоную вам цим скористатись і пригадати події, які запам’ ятались  із нашого шкільного життя.

(Демонстрація слайдів із світлинами).

  •          Ми мандрували, відпочивали, експериментували, святкували, веселились….
  •          Наше життя- це постійний рух: біжимо, ідемо, одягаємось. Щодня ми виконуємо величезну кількість дій і навіть про це не думаємо. А також ми відчуваємо різні емоції. Ми можемо веселитися, сміятися, любити, сердитись. Кожне із цих слів називає…Що?  Підкажіть.
  •          Правильно, дію предмета і називається….. дієсловом.

- Тож сьогодні ми продовжимо подорожувати по країні дієсловаа, а саме помандруємо у…Який час? Здогадались?  У минулий час

4.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

- А щоб не заблукати,  складемо карту. Звісно, не географічну, а інтелектуальну.

СКЛАДАННЯ МЕНТАЛЬНОЇ КАРТИ

- Що називають дієслова?

-Яку форму дієслів  називають неозначеною?

- На які питання відповідають дієслова у початковій формі?

-З якою частиною мови найчастіше пов язані дієслова?

-Яку роль найчастіше виконують у реченні?                                                                                                  - Яку дію можуть називати дієслова?

-Назвіть часові форми дієслів.

- Яку дію називають дієслова теп. часу?

-Доведіть, що дієслова теп.часу змінюються за особами. За числами.

- Пригадайте, чи змінюються дієслова майб.часу  за особами та числами?

   ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ

-Отже, ми можемо зробити висновок, що дієслова минулого часу змінюються так само, як і дієслова теп.і майб.

-Чи згідні зі мною?

-Що потрібно зробити, щоб дати відповідь на це питання?

- Так, провести мовне дослідження.

-Отож, сьогодні ми маємо ще одне завдання: дізнатись, як змінюються і чи змінюються взагалі дієслова минулого часу.

-А допоможуть нам у цьому герої вірша Я.Гортала «Просто неба».

5.Робота над віршем

 Слухання вірша в аудіозаписі (Щоденні 5. Слухання)

-Прослухайте вірш.

  Запитання для первинного сприйняття.

-Від якої особи ведеться розповідь?

 Перевірка сприйняття.

  Робота зі словами (ЩОДЕННІ 5)

-Як ви розумієте значення вислову «просто неба»? (СЛАЙД)

 Просто неба (на землі), просто голого неба – не в приміщенні, надворі.

Снували (СЛАЙД)

Переплітаючи нитки, волокна і т. ін., з'єднуючи їх, виготовляти щось.

-Який настрій викликав вірш?

-З якою інтонацією слід читати?( спокійно, замріяно)

Читання з другом.(ЩОДЕННІ 5. Читання для когось)

-Прочитайте вірш у напівголоса один одному по строфі почергово.

Читання вголос.

     Просто неба

Ми стояли просто неба
І дивились просто в небо.
А по небу, мов примари,
Лізли велетенські хмари.
І неслись хтозна-куди
Над дахами голуби.
Над дахами, над дубами
І махали нам хвостами.
І снували літаки
Взад, вперед і навпаки.
І на тій височині
Підморгнув пілот мені...
Ми стояли просто неба
І дивились просто в небо.
І стояли поруч з нами
Просто тато, й просто мама,
І дідусь, й бабуся сиві
Просто ми були щасливі!

  •          (Янко Гортало, серія "Дитячі віршики", збірка "Біганина")

Аналіз вірша.

-Хто стояв просто неба? Перелічіть.

-Що їх об ’єднує? Як назвати їх одним словом?

-За чим спостерігали герої вірша?

-Відшукайте порівняння.

-Словосполучення «снували літаки»- вжите  у прямому чи переносному значенні?

 -Поміркуймо: яка головна думка вірша? Що автор хотів сказати?

-Відшукайте та зачитайте слова, у яких автор висловлює головну думку.

- Так, у вірші йдеться про те, як насправді легко можна почуватися щасливим, радіти навколишньому світу і милуватися усім, що нас оточує.

6. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

-Як ви гадаєте чи можна почуватися щасливим, отримуючи знання, шукаючи відповіді на питання, що цікавлять?

-Тож давайте теж будемо шукати відповідь на наше проблемне питання: чи змінюються дієслова мин. часу? Якщо змінюються, то як?

Проведемо мовне дослідження.

-Нагадаємо персонажів просто неба у відео?

(Хлопчик….

(Записую на дошці почергово)

-Чим був зайнятий хлопчик?

Хлопчик (одн., чол.р.)-що робив?-стояв.

Дівчинка(одн.,ж.р.)- що робила? – стояла.

Кошеня (одн.,с.р.)- що робило? – стояло.

Ми (мн.)- що робили- стояли

-Визначіть число та рід іменників.Отже дієслова будуть мати такий же рід.

-Дослідіть, чи змінюються дієслова мин.часу за родами?

-Чи завжди? (Лише в однині)

Чи змінюються дієслова мин.часу за числами?

Робота з підручником

-Порівняйте висновок, що ми зробили, із правилом у підручнику.

ДОПОВНЮЮ  МЕНТАЛЬНУ КАРТУ

-Дієслова мин.часу змінюються за родами в однині та числами.

-Відшукайте дієслово з іменником у вірші в одн. чол.роду.

(Підморгнув пілот) .

-Поставте питання. (Що зробив?)

-То на які питання відповідають дієслова мин.часу  чол.роду?

Що робив? Що зробив?

-Жін. роду.

Що робила?що зробила?

-Сер.роду.

Що робило? Що зробило?

-У множині.

Що робили? Що зробили?

-Чи змінюються за особами?

7. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Відео( нейророзминка)

8. Каліграфічна хвилинка

-Щоб букви не снували, пригадаємо правильне з єднання букв.

Без минулого нема майбутнього.

-Чи чули такий вислів?

-Як розумієте його?

- Після минулого іде теперішнє, а потім майбутнє.Без минулого не було б нас. Від минулих подій залежить наше майбутнє. ( Про події, які відбуваються зараз)

Вправа

-Виписати з вірша дієслова мин.часу у множині та записати поряд у  формі  чол., жін., сер .роду в однині.

-Пригадайте, як визначити рід дієслова? (Поставити запитання або підставити займенник)

На дошці та у зошитах

Дивились-дивився, дивилась, дивилось.

Лізли- ліз, лізла, лізло.

Неслись- нісся, неслась,неслось.

Махали-махав, махала, махало.

Снували- снував, снувала, снувало.

Були – був, була, було.

 

ВПРАВА. Малюнковий диктант. Хто що робив?(САМООЦІНЮВАННЯ)

(Демонструю малюнки, а діти записують дію, Яку виконував/ла/ло  об єкт, у 3 колонки за родами)

(Потім перевіряємо. Чіпляю малюнки у 3 колонки)

-Скористаємося знайомими уже нам критеріями та позначками і перевіримо завдання.(СЛАЙД)

9. Робота в групах.

Розподіл на групи.

Пригадати правила

Хранитель часу

Спікер

Завдання для груп

1 група-

 

 

 

 

 

2 група

 

 

 

 

 

 

3 група-

Презентація роботи груп

Оцінювання роботи своєї групи

Оцінювання роботи - група групи.

 Оцінювання своєї роботи у групі.

( сигнально лего)

10. ЗАКРІПЛЕННЯ. Узагальнення та систематизація знань та вмінь.

-Перевіримо, чи досягли ми очікуваного результату? Давайте повернемось до завдань, які ми ставили на початку уроку. ( На дошці таблиця Знати»-«Вміти»)

Вправа з лего

(Читаю слова, діти сигналізують лего, визначаючи рід дієслова.)

Рефлексія  навчальної діяльності

                 Вправа «Магічний кубик»

  1.     що я знаю про дієслово
  2.     найцікавішим було завдання…
  3.     тепер я знаю, що…
  4.     сьогодні я…
  5.     я доведу, що дієслова минулого часу змінюються за родами. Наприклад…
  6.     я доведу, що дієслова минулого часу змінюються за числами. Наприклад…

11.Рефлексія

-Уявіть , що ви на роздоріжжі, перед вами три дороги:

-назад у минуле- тема не зрозуміла, завдання були не під силу, потребую ще раз пояснення теми;

у теперішньому- все зрозуміло, але хотілось би ще уточнити …маю один сумнів. Після уроку хочу з ясувати

у майбутнє- усе зрозуміло, готовий рухатись далі.

-Яку дорогу оберете?

(На дошці плакат. Діти чіпляють стікери, роблячи свій вибір. Аналізую. Даю загальні рекомендації .Надаю оцінні судження роботи учнів на  уроці )

Виміряємо температуру  атмосфери після уроку

Побудова стовпчикової діаграми з лего

зелений колір- чудово, задоволений своєю роботою

червоний- ні, не задоволений

12.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Диференційоване.

3авдання на вибір:

-вправа 89;

-скласти розповідь «Моя подорож у часі».

 

-Вчорашній день- це історія. Завтрашній – загадка. Сьогоднішній- подарунок. Тож цінуймо кожну хвилину. Радіймо кожній миті. Будьмо щасливі просто тому, що поруч наші рідні.

 

                                                          

 

Как сделать кубик для настольных игр. Развертка игрального кубика для  бесплатного скачивания / SolNet.EE - портал СОЛНЫШКО 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
28 грудня 2024
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку