Конспект уроку з української мови. Закріплення знань про число іменників 4 клас

Про матеріал
Поглибити знання учнів про категорію числа іменників, розглянути групи іменників, що мають форму тільки однини або тільки множини; розвивати логічне мислення, творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова. Все це вчителі знайдуть в даному конспекті
Перегляд файлу

 

 

План-конспект уроку

з української мови на тему

“Число іменників”

(4 клас)

 


Тема: Число іменників.

Мета: Поглибити знання учнів про категорію числа іменників,

розглянути групи іменників, що мають форму тільки однини або тільки множини; розвивати логічне мислення, творчі здібності школярів; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: підручники, таблиця “Число іменників”, дошка.

Методи і прийоми: розповідь, бесіда, лінгвістичні ігри, метод вправ,

спостереження над мовою.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1.           Організаційний момент.
  2.           Перевірка домашнього завдання.
  1.            Учитель перевіряє виконання вправи.
  2.             Репродуктивна бесіда:
  •    Яка частина мови називається іменникам?
  •    Назвіть морфологічні ознаки, які властиві іменнику.
  •    Як визначити рід іменника?
  •    Як визначити рід невідмінюваних іменників?
  •    Що є показником роду іменників?
  1.    Повідомлення теми і мети уроку.
  2.   Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
  1. Хвилинка - веселика. Прослухайте усмішки із шкільного життя.
  •    Васильку, провідміняй іменник “Трактор”.
  •    Трактор, тракториця, трактореня.
  •    Оленко, якого роду “парта”?
  •    Якщо Олегові - чоловічого, якщо Тетянчина - жіночого, а якщо та, де сидять Наталка і Віталій, - то середнього.
  •    Як, на твою думу, Івасю, слово “штани” в однині чи в множині?
  •    Верхня частина в них однина, а нижня - множина.

Запитання:

  •    Чи всі іменники з наведеної групи мають протиставлення за числами?
  •    Чому не утворюється форма множини від деяких іменників?
  •    Чи завжди граматичне значення числа виражене в закінченні слова?

 

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Пояснення учителя.

Граматична категорія числа є в усіх іменників. Але не у сіх можливе протиставлення за цією ознакою, тобто не всі іменники “змінюються” за числами (шоколад, любов).

Можна виділити кілька груп іменників за їхньою здатністю мати чи не мати протиставлення за числом;

  1. іменники, що мають протиставлення за числами (здатні змінюватися за числами);
  2. іменники, що мають форму тільки однини;
  3. іменники, що мають форму тільки множини;
  4. невідмінювані іменники, форма числа яких виражена в контексті.
  1. Колективне опрацювання теоретичного матеріалу підручника.
  2. Розгляд таблиці “Число іменників”, яка прикріплена на дошці. Учні записують її у зошити, самостійно доповнюючи прикладами іменників. Які вживаються у певному числі.

 

Таблиця * Число іменників

 

Однина

Множина

  1.    іменник, що означає речовину: вода, вугілля, залізо.
  2.    вказують на опредмечену якість або

дію: блакить, синь, дружба.

  1.    збірні: листя, молодь.
  2.    власні назви: Десна, Дніпро, Леся,

Тарас.

  1.    парні предмети: вила, ворота, двері.
  2.    речовини: вершки, дрова.
  3.    збірні: гроші, надра, хащі.
  4.    назви процесів дій, емоцій: веселощі,

пустощі.

  1.    власні назви: Суми, Черкаси.

 

 

  1. Закріплення нового матеріалу.
  1.    Робота з підручником .
  2.    Розподільний диктант.

Розподілити слова у три колонки: 1 - іменники, що мають форми однини і множини; 2- іменники, що мають тільки форми однини; 3 - іменники, що мають тільки форму множини.

Щипці, громадянин, дріжджі, цемент, офіцер, капучіно, офіцерство, баранина, сосна, жалюзі, солодощі, тремтіння, мереживо, шлях, хрестини, Плеяди, Донецьк, нетрі, подарунок, кольє.

  1.    Які порушення граматики ви помітили в текстах.

           а) Слід закривати за собою двер!

б) Скільки ще залізів і цементів мені треба сьогодні перекидати!

в) Чулися сиплі низькі ревіння пароплавних гудків. (Ю. Козак).

           г) На городі палало троє багаттів, а кругом їх вештались молодиці, сновигали баби. (І. Нечуй-Левицький)

  1.    Диктант - переклад.

Яким займенником можна замінити збірні іменники? Визначити число кожного з перекладених іменників?

Длинные волосы, красные чернила, крутые ступени, ржаные колосья, мягкая мебель, ранняя жатва, приятный запах, целебные коренья.

  1.    Усно дібрати антоніми - іменники, що вживаються лише у формі однини, до слів: честь, холод, хвилювання, гамір.

Дібрати антоніми - іменники, що вживаються тільки у формі множини до слів: сум, світанок, свято.

  1.    Утворити іменники, що означають збірні поняття, від поданих слів. Визначити число утворених іменників. Яким займенником можна замінити кожне з утворених слів? Двоє з утворених слів ввести в речення.

Листки, птахи, прилади, товариші, корені, жінки, студенти, каменярі, родичі, козаки.

 

  1.                  Підсумок уроку.

 

Бесіда:

  1.         Яка частина мови називається іменником?
  2.          Назвіть морфологічні ознаки іменника.
  3.           На які групи поділяються іменники за числами?

 

  1.              Домашнє завдання.

 

 

Додатки Таблиця “Число іменників ”

 

Однина

Множина

  1.    іменник, що означає речовину: вода, вугілля.
  2.    вказують на опредмечену якість або

дію: блакить, дружба.

  1.    збірні: листя, молодь.
  2.    власні назви: Десна, Тарас.
  1.    парні предмети: двері, окуляри.
  2.    речовини: прянощі, дрова.
  3.    збірні: гроші, надра, хащі.
  4.    назви процесів дій, емоцій: відвідини,

пустощі.

  1.    власні назви: Альпи, Карпати.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
27 травня 2020
Переглядів
2254
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку