Урок "Частини мови. Узагальнення та систематизація вивченого"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови, 4 клас. Тема уроку "Узагальнення та систематизація вивченого". Рекомендовано для практичного використання.
Перегляд файлу

ЧАСТИНИ МОВИ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Мета: відновити і закріпити знання учнів про слова — назви предметів, ознак, дій; повторити поняття «частини мови», «іменник», «прикметник», «дієслово»; формувати вміння розрізняти частини мови за питаннями, відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні; розвивати вміння аналізувати, систематизувати мовні явища; виховувати інтерес до вивчення мови.

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1.Привітання дітей

Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!

  • Всі готові до уроку?

Повернімося обличчям до гостей                                                                                                     І лагідно промовимо: «Добрий день!»

- Сідайте, будь ласка.

2.Аутотренінг

- Які ми будемо сьогодні на уроці?

У – уважні

Р – розумні

О – оперативні

К – кмітливі

3.Реклама уроку

- Давайте зробимо рекламу нашого уроку. Яким він буде? Закінчи речення.

-Урок буде цікавим, … творчим,… науковим, … розвивальним…

- Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку.

Ви маєте:

  • Узагальнити свої знання і вміння з теми «Частини мови»;
  • Правильно і чітко висловлювати свої думки;
  • Дотримуватися культури писемного мовлення;
  • Переконати мене, що ви любите і знаєте рідну мову

-Наприкінці уроку ми перевіримо, чи здійснилися ваші і мої очікування.

-Отже, будемо дружно працювати.

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Каліграфічна хвилинка. 

-Уважно подивіться на поданий запис.

Холодний – теплий

світлий -  ….

худий - …

м’який - …

-Якщо ви правильно сформулюєте і виконаєте завдання, то дізнаєтесь, яку букву ми писатимемо під час хвилинки каліграфії.

- Визначте порядок поєднання букв у поданому рядку (остання буква в кожному ланцюжку стає першою). Напишіть цей ряд букв до кінця рядка у визначеній вами послідовності.

Тро   отр  рот  

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми здійснимо подорож до країни Морфології, у якій мешкають різні частини мови.

Пригадаємо вивчені у третьому класі частини мови, будемо вчитися розрізняти їх за питаннями, відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні.

-А щоб урок наш пройшов цікаво, спробуйте спрогнозувати ким ви будете на уроці і якими будуть ваші відповіді?

(- На уроці я буду веселкою. Мої відповіді будуть  різноманітними.                                                     - На уроці я буду вітром. Мої відповіді будуть швидкими.                                                                            - На уроці я буду багатоповерхівкою. Мої відповіді будуть на висоті.                                                 - На уроці я буду дослідником. Мої відповіді будуть креативними.                                                      - На уроці я буду вчителем. Мої відповіді будуть чіткими.                                                                    - На уроці я буду митцем. Мої відповіді будуть оригінальними.                                                           -На уроці я буду ліхтариком. Мої відповіді будуть яскравими….)

ІV.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Робота в групах. Гра «Склади план уроку»

-Для успішної подорожі необхідний план дій.

  • Прочитайте прислівя (на аркушах). Пронумеруйте їх в такому порядку, щоб відтворити послідовність дій нашого уроку. Розпочніть роботу в групах. (1хв)
  • Хто багато робить, той і багато вміє.(2)
  • Зробив діло – гуляй сміло.(3)
  • Добрий початок - половина роботи.(1)

-Молодці, у нас добрий початок і я сподіваюсь, що ми з вами виконаємо багато цікавих завдань.

2.Словникова робота

-На чому ми  зможемо дістатися до країни Морфології? Відгадайте загадку:

У місті він по рейках ходить,                                                                                                                   Він народ з роботи возить!                                                                                                                                         На дорозі не зівай,                                                                                                                                                             Їде часто тут… (Трамвай).

-Запишіть слово ТРАМВАЙ. Запамятайте його написання.

-Що означає це слово? (громадський транспорт)                                                           Трамвай (англ. tramway, від tram — вагон, візок і way — дорога)

-Що вам відомо про цей вид транспорту? (електричний транспорт, екологічно чистий, трамвай рухається по рейках, існує річковий трамвай …)

-Трамвай – міський транспорт. Але у Криму, вулицями села Молочне рухаються трамваї. Вони везуть туристів до моря. Перші трамваї були кінними. Спочатку зявилися вони у Британії. У місті Вінниця створили музей трамваю, а в Росії у місті Кіровограді є памятник трамваю.

- Доберіть до слова трамвай спільнокореневі слова. (трамвайчик, трамвайний, трамвайник). Запишіть, позначте корінь. За допомогою якої частини слова утворилися нові слова?

ТРАМВА́ЙНИК, а, чол. Робітник або службовець трамвайного транспорт

 

3.Гра «Кубик – рубик»

Робота по групах. Складання речень. Складені речення записати у зошит.

  • Скласти розповідне речення (Бабуся зайшла у вагон трамваю. У місті Запоріжжя зявилися нові трамваї. )(-  Назвіть грамотичну основу речення)
  • Скласти питальне речення (Де треба обходити трамвай? (лише спереду) По чому рухається трамвай?) (– Яке це речення за інтонацією?)
  • Скласти речення з однорідними членами речення. (Петрик намалював автобус і трамвай. (-Які слова є однорідними? Чому?)

-До якої частини мови відноситься слово трамвай? Чому? Визначте рід .

-Доберіть до слова трамвай прикметники і утворіть словосполучення. (новий, червоний, швидкий, …)

 

4.Вправа «Гронування»

- Діти, у минулому році на уроках української мови, ви познайомились з різними частинами мови. Давайте пригадаємо їх.

     - Назвіть слова або словосполучення, які повязані з темою «Частини мови»

Вправа «Гронування» (іменник, прикметник, дієслово, прийменники, сполучники, самостійні, службові, називає предмет, хто? Що?, виражає ознаку предмета,  який? Яка?, означає дію предмета, що робить? Що зробив? Не відповідають на запитання)

( власні і загальні і іменники, істоти і неістоти, змінюються за числами й відмінками, мають рід, змінюються за родами й числами, завершеної й незавершеної дії, змінюються за часами і числами)

- Дякую вам, діти, Ви молодці! Багато памятаєте.

- Пограємо у гру «Мікрофон» і проведемо бліцопитування. Поки ми будемо грати, діти виконають завдання на картках.

5.Вправа «Мікрофон». Бліцопитування.

– Іменник – це частина мови, яка…

– Прикметник – це частина мови, яка…

– Дієслово – це частина мови, яка…

– Іменники мають три роди – …

     Щоб визначити рід іменника треба підставити слова…

– Іменники – назви істот відповідають на питання…

– Іменники – назви неістот відповідають на питання…

– Іменники змінюються за 

     – Дієслова мають три часи – …

– Не з дієсловами пишеться

– Прикметники зв’язуються з …

     – Прийменники і сполучники  не відповідають на …

     – Прийменники і сполучники  служать для

 

Які частини мови відносяться до службових?

  Назвіть частини мови, які є самостійними.

       Чим самостійні частини мови відрізняються від службових? (Службові слова служать для звязку слів у реченні. Із службових слів неможливо побудувати речення .  Самостійні частини мови відповідають на запитання, а службові – ні)

   V.Лінгвістична фізкультхвилинка

Учитель читає слова різних частин мови. Учні уважно слухають. Почувши іменник піднімають руки вгору, прикметник – руки вперед, дієслово присідають. Якщо почують інші частини мови не реагують.

Слова: мова, колискова, під, чарувати, колиска, рідний, бринить, соловїна, десять, родина, за, любити, мовити, читати, читанка, моя, колисати, дзвін, дзвінкий, через.

  VI.Закріплення вивченого.

1.Робота з книгою

Вправа 93 стор. 46                 Робота в парах.

  • Прочитайте самостійно текст. (мовчки)
  • Що цікавого дізналися з тексту?
  • Випишіть у зошит із тексту в три стобчики по 4 іменники, прикметники, дієслова. Попрацюйте в парах.
  •  (Перевірка роботи. Діти зачитують.                                               Взяти  3 зошити)

Висновок: Кожне слово належить … (до певної частини мови)

  • Як визначити частину мови? (поставити запитання до слова)

2. Тренувальні вправи (діти виконують на роздрукованих аркушах)

Вправа 1

  • Прочитайте ланцюжки слів. Вставте пропущені букви. Знайдіть у кожному з них зайве слово, підкресліть його. Відповідь обгрунтуйте.

 

1.С…(е/и)стра,  ро…(з/с)фарбувати,   л…(е/и)сточок ,   про…(з.\с)ьба.

2.Ст…(е/и)повий,  ле…(г/к)кий,   гр…(е/и)бний,   з…(е/и) рно.

3.Нап…(е/и) сати,  в…(е/и)ликий,  підве…(з/с)ти,  кр…(е/и)чати.

Додаткові запитання:

1.Доведіть, що підкреслені вами слова відносяться до певних частин мови.

 Гімнастики для очей (відео)

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 3рази.

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 3 рази.

3. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 3. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 5. Повторити 3 рази.

     Вправа 2   Робота в групах.-Прочитайте. Поясніть зміст одного прислівя. Пронумеруйте їх в такому порядку:

  1. Прислів’я, у якому немає прикметників.
  2. Прислів’я, у якому немає дієслів.
  3. Прислів’я, у якому немає прийменників.
  4. Прислів’я, у якому є всі названі частини мови.

     Без вірного друга велика туга.

Книга вчить, як  на світі жить.

Порожньої   ложки  до  рота не підносять.

     Ранні пташки росу п'ють, пізні — слізки  ллють.                                            

Вправа 3 Робота в групах. Прочитай текст. Дай відповіді на запитання.

Лісовий звичай.

Співочі птахи збираються у невеличкі зграйки і мандрують по кущах і деревах. У зграї гарний звичай. Хто першим побачив ворога, повинен пискнути, або свиснути. Зграя встигає  втекти від небезпеки. Якщо один потрапив у біду, зграя кричатиме і галасуватиме, лякаючи ворога.

-Який звичай був у зграї? (У зграї був звичай попереджати про небезпеку і захищати тих, хто потрапив в біду).

-Який це тип тексту? Чому? (розповідь)

     -Визначить мету тексту. Чому вчить нас цей текст? (дружба і взаємодопомога)

-Яке дуже відоме прислівя можна підібрати до цього тексту? (Один за всіх і всі за одного)

 У перших трьох реченнях знайти і підкреслити іменники, прикметники, дієслова.

(1 гр.- прикметники,     2 гр. – дієслова,        3 гр. – іменники.)

Слова пастки: хто, першим, повинен, один, лякаючи.

-До яких слів неможна поставити запитання? Як називаються такі слова? Яку роль у реченні вони виконують? (у, і, по, або, якщо, від)

Вправа 4   Прочитайте.  Від іменників утвори прикметники і дієслова за зразком. (самостійна робота)

іменник

прикметник

дієслово

квітка

квітковий

розквітнути

радість

 

 

письмо

 

 

праця

 

 

дружба

 

 

 

-Як можна назвати слова кожного рядка? (спільнокореневі)

VII.Підсумок уроку.

-Чого навчилися на уроці?

-Як дізнатися, до якої частини мови належить те чи інше слово?

-До яких слів не можна поставити питання?

VIIІ. Домашнє завдання

Стор.47 вправа 95

  1. Вам необхідно списати слова, записуючи в дужках питання, на які вони відповідають (за зразком).
  2. Або за бажанням ці слова можна записати, розподіляючи у групи: іменники, прикметники, дієслова та невідомі.

ІХ.Рефлексія

Ось і настав уроку вже кінець,

Хто добре працював, той молодець.

Самоаналіз за квіткою зробіть,

Свою роботу чесно оцініть.

Щоб вдома знали ваші мама й татко,

Як рідну мову знає їх дитятко.

Вправа «Барвиста квітка»

За допомогою зірочок, оцініть свою роботу на уроці.

Зелений колір – усе зрозуміло, можу поділитися з іншими.

Жовтий колір – є труднощі.

Червоний колір – багато незрозумілого.

  • Чи здійснилися ваші очікування щодо уроку?
  • Спробуйте продовжити речення.

Вправа «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці:

  • Я вдосконалив свої знання про…
  • Я навчився…
  • Мені сподобалось…
  • Було важко…
  • Тепер я можу…
  • Мене вразило…
  • Мені захотілось…

-Дякую, діти, за гарну роботу. Мені було приємно з вами працювати. Хочеться закінчити наш урок  рядками  вірша Федора Пантова:

Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горбачова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Стасенко Олена
Додано
30 травня 2020
Переглядів
7902
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку