Тема. Повторення вивченого про дієслово (питання, значення, роль у реченні, зв’язок з іменниками). Спостереження за дієсловами різних семантичних груп. Вимова і написання слова попереду.
Мета: повторити вивчене про дієслово (питання, значення, роль у реченні, зв'язок з іменниками); вчити відносити до дієслів слова, що означають різні дії; формувати правописні вміння і навички; збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальну самостійність, мовлення учнів; виховувати культуру писемного мовлення.
ХІД УРОКУ
– Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і уважними.
Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Це потрібно для того, щоб бути грамотними, розумними, поповнити свій словниковий запас.
IІ. Актуалізація опорних знань
Для опанування мови не досить знати її словниковий склад, треба добре володіти граматикою, яку ще називають Царицею наук.
Таким чином, наша мова – це океан слів і граматика - мудрий господар, володар цього океану. Сила граматики в тому, що вона групує нескінченну кількість слів у певні групи, класи. Можливо хтось скаже, що вивчає морфологія. Вам допоможе «Хмарка слів»
Морфологія вивчає частини мови.
Чи ти задумувавсь, відкіль оті
у нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове —
частини мови!
– Частина мови, з якою
будемо сьогодні працювати
дію виконати може
І в роботі допоможе.
Треба з ним завжди дружити,
З ним нам веселіше жити.
Вправа «Гронування»
Візьмімо назву — дієслово, само підказує, що діє слово! (Вчитель пише заголовок до опорної схеми, яку починають складати.)
ДІЄСЛОВО
– Дійсно, сьогодні згадаємо все, що ми з вами знаємо про дієслово. (Відповіді дітей вчитель фіксує у схемі.)
І дієслово ні хвилини,
повірте, без дії не живе:
працює, вчить, співає, лине,
читає, грається, пливе.
- Для чого нам у нашій мові потрібні дієслова?
(Щоб мова була багатшою, живою, красивою).
— Відшукайте слова, які допомогли відгадати загадку.
— До якої частини мови належать ці слова?
— Згадайте, що ми вчили про дієслово у 3-му класі.
— Пригадаймо правило. Яка частина мови називається дієсловом?
— Для чого у нашій мові потрібні дієслова? (Щоб мова була багатшою, живою, красивою.)
— З якою частиною мови зв’язані дієслова?
Як можна за допомогою дієслів описати:
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Актуалізація знань про дієслово.
— Чому дієслово отримало таку назву?
— Що означає дієслово?
— Для чого воно слугує у мовленні?
2. Каліграфічна хвилинка
3. Опрацювання нового матеріалу.
(Учні в парах редагують текст. Добирають до нього заголовок. Самоперевірка виконаного завдання.
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
І знову вона завітає до нас.
Так, багато дієслів у казок. Вашій увазі я пропоную уривок з відомої казки, а ваше завдання – “зловити” дієслова і записати собі в зошити.
Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
Мерщій півника хапає,
Біжить котик рятувати,
В лиски півника забрати.
У мене є хороші друзі. Це особливі друзі. Вони прийшли до нас з казок. Ви їх теж знаєте, а ось чи зможете відгадати, про кого я розповідаю?
Спробуємо впізнати їх за діями, які вони виконували, тобто дієсловами.
Дід
жабка
вовчик
ведмідь
рукавичка
звірі
ішов (хто ішов?)
плигає
суне
вилазить
лежить
злякалися
- З якої казки дієслова? Про які тварини йдеться?
- За дієсловами визначимо хто виконував дії.
– До якої частини мови відносяться ці слова?
- Поставте до дієслів питання.
- Який висновок зробимо? У реченні найчастіше дієслово пов’язане з іменником. Але може пов’язуватися і з іншими частинами мови.
— Користуючись опорними словами, розкажіть про весну. (Робота у парах.)
Картки з опорними словами:
ВЕСНА (що зробила?) прийшла (несподівано)
немов з’їхала (у Ворсклу із гори)
прилинула (на сонячних крилах)
прилетіла (з півдня)
Які слова означають дію?
— До якої частини мови вони належать?
Весна (що зробила?) прийшла, з’їхала,
Розгляньте малюнки та напишіть, які голоси подають ці тварини.
– Сьогодні на уроці ми повторювали…
– Мені важко далося… Я зрозумів….