Конспект уроку з всесвітньої історії на тему "Арабський світ. Виникнення ісламу"

Про матеріал
Конспект уроку всесвітньої історії 7 клас тема уроку "Арабський світ. Виникнення ісламу" за підручником Щупака І.Я. та інших авторів.
Перегляд файлу

Вкладка 1


Конспект уроку з всесвітньої історії 7 клас

Арабський світ. Виникнення ісламу

Мета: розповісти про історію створення Арабського халіфату та виникнення ісламу; ознайомитися із найяскравішими досягненнями ісламської культури; удосконалювати навички роботи з історичною картою, контурною картою, документами; розвивати вміння аналізувати і оцінювати текст підручника,  факти, висловлювати власне судження щодо причин виникнення ісламу та впливу культури халіфату на розвиток Західної Європи ; продовжити виховувати інтерес до вивчення середньовічної історії.

Основні дати та події:

• 570-632 рр. - роки життя Мухаммеда;

• 610 р. - виступ Мухаммеда з першою проповіддю;

• 622 р. - хіджра, початок літочислення за мусульманським календарем;

• 732 р. - битва при Пуатьє.

Основні поняття: іслам, Коран, мечеть, джихад, халіф, хадж, Кааба, мулла, медресе. 

Імена історичних діячів: Мухаммед.

Обладнання: настінна карта, історичні атласи, роздавальний матеріал, історичні тексти, ілюстрації, контурні карти;  відеоматеріали, підручник, зошит.

Форма проведення: комбінований урок.

                                               Хід уроку

І.  Організаційний момент.

Привітання. Психологічне налаштування.

Вправа “Смайлик”, “Шкала роботи”- готовність до роботи сьогодні на уроці можна відмітити на шкалі від 1 до 10, де 1- на даний момент на роботу зовсім не налаштований/налаштована, 10 - готовий здобувати знання.

ІІ. Актуалізація опорних знань

   Приблизно через століття після падіння Західної Римської імперії в аравійському місті Мекка народився Мухаммед, засновник ісламу — релігії, яку сьогодні сповідує кожний восьмий житель нашої планети. Іслам став основою формування арабо-мусульманської цивілізації, котра збагатила людство своїми досягненнями, що не втратили свого значення і дотепер. Сьогодні на уроці ви матимете можливість поринути у цей незвичайний і дещо загадковий для європейців світ Сходу, який західні історіографи назвали «Золотим століттям ісламу». 
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

   Араби обрушилися на Іран та Візантію. Населення не чинило арабам опору. Місцеві жителі говорили: «Бог помсту послав арабам, щоб звільнити нас від жорстокості ромеїв». Хто ж були ці араби? Звідки вони прийшли? Чому так швидко завойовували всі нові й нові території? Яка нова релігія арабів стала швидко поширюватися серед завойованих арабами народів?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Аравійський півострів та його жителі

 Аравійський півострів розташований в Азії, а його площа (3 млн км2) дорівнює чверті Європи. Більшу частину півострова займають пустелі й степи. Аравія поділяється на кілька різних за природними умовами областей. На південному заході Аравійського півострова простягнувся Ємен із родючими землями, багатою тропічною рослинністю, населення якого займалося рільництвом і садівництвом. Середина півострова — величезне посушливе плоскогір’я, де можливе лише кочове скотарство. Річок тут немає, лише сухі русла, що інколи заповнюються дощовими потоками. Воду люди беруть виключно з криниці. Довга смуга вздовж Червоного моря також не придатна для осілого життя людини, лише в окремих оазах люди займаються землеробством.

 Природно-кліматичні умови Аравії спричинили поділ населення півострова на дві групи — південних і північних арабів, або землеробів та кочовиків.

 Більшість арабів були кочовиками — бедуїнами («жителями пустелі»), які розводили кіз, овець і верблюдів. Основним заняттям бедуїнів було кочове скотарство та караванна торгівля. Постійного місця проживання в бедуїнів не було, але племена контролювали оази.

Робота з настінною картою

     Покажіть Аравію –що це за півострів?  …. (Аравійський півострів).

Якими морями омивається Аравійський півострів? (Червоне море, Аравійське море, Середземне море).

Назвіть основні заняття мешканців різних регіонів та покажіть їх:на південному заході (рільництвом і садівництвом), Середина півострова (кочове скотарство)

    Бедуїни жили племенами, які часто воювали між собою. Крім того, вони часто грабували каравани та прибережні поселення. Племена бедуїнів поділялися на роди та сім’ї. У них існувала родоплемінна знать — шейхи і саїди, які мали великі отари, рабів та отримували більшу частку здобичі під час війн. Усі члени одного племені вважали себе родичами. Постійного місця проживання в бедуїнів не було, але племена контролювали оази.  

  На Заході та Півдні Аравії проживали фелахи. Вони заселяли прибережні райони, займалися землеробством, мореплавством і ремеслом. Фелахи жили в невеличких поселеннях та об’єднувалися в общини. Існували на Аравійському півострові й міста, які виникали на місцях торговельних шляхів (Мекка, Ясріб та ін.). У містах розвивається торгівля та ремесло, також вони стають релігійними центрами (Мекка).

 Через Аравійський півостровів проходило кілька торговельних шляхів, найбільшим із яких був торговельний шлях із Середземномор’я до Африки та Індії. Караванну торгівлю контролювали кочовики-бедуїни, а розпродаж товарів відбувався в містах на ринках або ярмарках.

Проблемне питання

Як ви вважаєте, чому араби не утворили держави  на даному  етапі?

У світі налічується понад мільярд послідовників ісламу. Слово  «іслам» арабською мовою означає «покірність», «слухняність». «Немає Бога,  крім Аллаха, і Мухаммад – пророк його» - вчить мусульманська заповідь.

    Засновником ісламу вважається Мухаммад, чи Магомет. Який народився близько 570 р. в місті Мекка. У караванних поїздках Мухаммад із цікавістю слухав розповіді християн та іудеїв. Він любив самотність та благочестиві роздуми, часто йшов один до сусідніх з Меккою гір. Коли йому виповнилося 40 років, він вперше побачив видіння.

   Мухаммад спав у печері, як раптом невідомий голос вимовив: «Читай!» - «Я не вмію  читати», - відповів Мухаммад. Але голос двічі повторив свою вимогу: «Читай!». Хтось невідомий став душити його. Злякавшися за своє життя, Мухаммад запитав: «Що ж я повинен читати?». І тоді зазвучали перші слова Корану:

Читай! В ім’я Господа твого, який
Створив людину зі згустка крові.
Читай! І господь твій найщедріший,
Який навчив людину письмовою тростиною,
Навчив того, чого вона не знала.

   Мухаммад прокинувся. Він вийшов з печери і знов почув голос: «Ти - посланник Аллаха». І він став проповідувати ісламську релігію. Помер він у 632 році.

Робота з термінами і поняттями

Іслам - одна з світових релігій, яка сповідує віру в єдиного Бога - Аллаха.

Коран – священна книга мусульман.

Суна - збірку висловів Мухаммеда та розповідей про його  життя.

Джихад – одна із настанов ісламу, за якою всі мусульмани повинні вести «священну війну» проти «невірних».

Шаріат – правила поведінки для мусульман.

Батьківщина ісламу - Аравія.

Послідовників ісламу називають мусульманами.

Робота зі шкалою часу

 

   Позначте на шкалі часу, роки життя Мухаммада та рік виникнення ісламу.

 

Складіть та розв'яжіть хронологічну задачу.

Приклад задачі. Скільки років існує іслам? 2024 – 622 = 1402 р.

 

Фізкультхвилинка

Завоювання арабів. Арабський халіфат за Омейядів та Аббасидів. 

Робота з підручником. Робота в парах.

 Опрацюйте текст підручника с.53-54, заповніть таблицю “Арабські завоювання”

Назвіть за картою території, завойовані першими чотирма халіфами.

Практичне заняття.

Розгляньте схему “Наслідки арабських завоювань” с.55, запропонуйте варіанти доповнення схеми.

 Культура Арабського халіфату

Робота з картками

 Самостійно опрацюйте матеріал карток, заповнити таблицю або замалюйте собі знаки-символи, що характеризують одну з галузей.

Картка

Доба Арабського халіфату збагатила світ визначними культурними досягненнями. Хоча ми й називаємо цю культуру арабською, це не зовсім правильно, оскільки вона увібрала в себе культури народів, підкорених арабами.

Араби проявили рідкісну здатність засвоювати знання і традиції підкорених народів. Більше того, вони змогли поєднати культурні досягнення різних країн в одне ціле на основі ісламу та арабської мови. Арабська мова стала офіційною: нею складали документи, вели переговори і правили молитви. Крім того, вона стала мовою  науки і культури всього мусульманського Сходу.

   Найвагоміший внесок зробили араби в розвиток природничих, точних  наук, філософії та медицини. Вони вивчали й перекладали арабською мовою праці Арістотеля, Гіпократа, Евкліда, Птолемея. У Багдаді, Кордові, Каїрі існували вищі школи, у яких поряд із Кораном вивчали світські науки. Ці вищі школи стали зразками для майбутніх західноєвропейських університетів. У Каїрі, Кордові та інших містах існували величезні бібліотеки, що налічували сотні тисяч книг. Швидкому поширенню книг сприяло те, що у VIII ст. араби запозичили з Китаю мистецтво виготовлення паперу. У Багдаді, Дамаску, Самарканді діяли великі обсерваторії. Арабські астрономи відкрили багато зірок і склали карти зоряного неба, визначили окружність Землі.

  Арабські математики створили алгебру; саме вони стали широко використовувати цифри, що були винайдені в Індії, але відомі нам як арабські.

  Араби першими стали робити вівісекцію — розтини живих тварин із метою дослідження функцій частин організму і причин захворювань. У галузі медицини особливо уславився Ібн Сіна (980—1037 рр.), відомий у Європі під ім’ям Авіценна. У своїй головній праці «Канон медичної науки» він використав досвід античних, індійських і середньоазійських лікарів. Ця праця протягом багатьох століть була настільною книгою лікарів Сходу і Заходу.

  Арабські мандрівники Ібн Фадлан, Аль-Масуді, Ібн Русте та інші першими відвідали країни, що не були навіть відомі у Європі. Залишили вони й унікальні описи життя східних слов’ян у IX—X ст.

Арабським мандрівникам був відомий значно більший світ, ніж європейцям. Для морських мандрівок араби створили зручний і надійний корабель — дау, точні карти і навігаційні прилади.

Нарешті, для всіх часів і народів неперевершеною пам’яткою арабської літератури залишається збірка «Тисяча і одна ніч», що увібрала в себе казки різних народів арабо-мусульманського світу.

   Швидко розвивалися різноманітні жанри поезії. Одним із найвідоміших поетів був Фірдоусі, який створив величезний епос «Шахнаме» («Книга царів»), де описував діяння персидських шахів.

   Розквіт Арабського халіфату відзначився грандіозним будівництвом. Зводилися величні мечеті, палаци халіфів, мавзолеї-гробниці, фортеці.

   Араби вміли організувати свій побут. Поєднавши традиції античності, Візантії, Персії, вони створили витончену східну розкіш — найтонші тканини, кераміку, скло, прикраси, зброю. Великих успіхів арабська культура досягла в прикрашанні палаців і вирощуванні садів. Уміли араби організувати й дозвілля: полювання й застілля, шахи й нарди, музика й танці. Арабам належить винайдення такого популярного тепер музичного інструмента, як гітара.

Цікаво знати

  Значне поширення в арабів мали лазні, що були не тільки місцями, де милися, а і своєрідними клубами, де зустрічалися друзі. За столом араби запровадили переміну страв, миття рук, користування зубочистками.

   Арабська культура мала великий вплив на Західну Європу. Захоплена арабами Іспанія стала джерелом, звідки в європейські країни поширювалися наукові знання. Європейці-християни приїздили вчитися до Кордови, яку вони називали «світлою красою світу, юним дивним містом, сяючим у блиску своїх багатств». Звідси вони привозили до Європи перекладені арабською мовою праці вчених давнини. У європейських монастирях існували центри перекладу праць з арабської мови латиною. Так, завдяки арабам Середньовічна Європа дізнавалася про наукові досягнення різних часів і народів.

Мусульманська культура в епоху Середньовіччя

Галузь культури

Основні досягнення

Визначні пам’ятки

 

 

 

ІV. Рефлексія

Створити “хмаринку слів”

Використовуючи у записі дати, терміни і поняття, які розглядалися на уроці.

 Поясніть у довільному порядку їх.

 Вправа «Незакінчені речення»

Мені на уроці сподобалось виконувати завдання…

Цікавою виявилась інформація про…

Самим складним для мене завданням було…

На уроці ми дізналися про…

Оцінювання знань учнів

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати параграф  9 підручника.

2. Скласти кросворд за темою уроку.

 

docx
Додано
9 листопада
Переглядів
596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку