Конспект уроку з ЯДС
до підручника Я досліджую світ
Т.Воронцова 4 клас Іч.(НУШ)
Вчитель ІІ категорії
Гадарь Раїса Миколаївна
Тема уроку. Будова і розмноження рослин.
Мета уроку. Пригадати будову і способи розмноження рослин. Розглянути які частини рослини людина вживає в їжу. Виховувати інтерес до життя рослин, прагнення до знань.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
До нас завітали гості
Давайте привітаємося.
Емоційне налаштування.
- Я думаю, що всі сьогодні до школи прийшли з гарним настроєм. Передайте свій настрій виразом обличчя. Поверніться до сусіда справа усміхніться. Поверніться до сусіда зліва посміхніться.
Ранкове коло.
1.Вправа на знайомство.
Розповісти про свій улюблений овоч або фрукт.
2.Щоденні новини.
3.Вправа «Погода».
-Діти, перед тим, як розпочати урок поспостерігаємо яка сьогодні погода.
4.Цікава скринька.
Покласти квітку. Діти ставлять запитання, на які відповідати «так» або «ні».
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні, мої любі діти, до нас на урок завітав казковий герой.
Щоб дізнатися, хто це відгадайте загадку.
В Італії він народився,
Родиною дуже гордився.
Він не просто цибулина,
Вірний друг це…(Цибуліно).
- На минулих урок ми досліджували Царство рослин. Цибуліно дізнався, що ми вивчаємо таку тему. Хоче дізнатися, яку будову мають рослини та за допомогою якого способу він розмножується.
Отже, тема нашого дня «Будова та способи розмноження рослин».
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу.
1.Розповідь про будову рослини.
Перегляд відео «Будова рослини».
https://youtu.be/L_UeesvR3Ro?si=TIqkBlAysGHgYkla
- Написати кінокритику. Робота в «Щоденнику вражень».
- Діти, то яку будову має рослина?
- Що є відмінного у будові стебла трав’янистих рослин, кущів, дерев?
(Товщина і міцність, наявність кори, соковитість стебла).
2.Робота з підручником.
- Розгорніть підручники на сторінці 98. Розгляньте малюнок, які функції виконують частини рослин.
- Висновок. Кожна частина рослини виконує свою функцію – одна допомагає рослині отримувати поживні речовини, в іншій - відбувається фотосинтез.
3. Робота в групах.
Цибуліно вам придумав цікаве завдання в групах.
- Виготовити аплікацію рослини. Підписати будову рослини і розказати, які функції виконує кожна частина.
- І група – про корінь.
- ІІ група – про стебло.
- ІІІ група – листя і квітка.
- ІV група – плід і насіння.
Фізкультхвилинка.
4. Розповідь про способи розмноження рослин.
Показ презентації.
- Щоб дізнатися перший спосіб розмноження рослин виконайте вправу «Дешифрувальник».
|
а |
б |
в |
г |
1 |
к |
а |
р |
я |
2 |
н |
м |
і |
б |
3 |
т |
с |
о |
у |
Код. 2а, 1б, 3б, 2в, 2а, 2а, 1г (Насіння).
- Діти, Цибуліно цікавиться, як же рослина розвивається з насінини?
- Спочатку з’являється корінець, а потім – стебло з листочками. Паросток росте і з часом стає дорослою рослиною.
- Цибуліно цікавиться: «Що таке живець. Як розмножуються рослини живцями?»
- Учень. Живець – це відрізана від рослини частина стебла або листка, яка має здатність укорінюватися. Живці бувають стебловими і листковими.
Дерева і кущі часто розмножуються частинками стебла – стебловими живцями. Добре ростуть і вкорінюються в ґрунті частинки стебел смородини, винограду, тополі, верби, троянди. Для цього навесні, до розпускання бруньок, здерев’янілі частини стебла завдовжки 25-30 см садять у добре зволожений ґрунт. До осені на живцях виростають корені. Тоді живці викопують і висаджують на постійному місці.
Але плодові дерева можна розмножити, посіявши насіння (кісточку). Потім кісточка проросте, вибирають дорослу рослину, щоб товщина стебла була розміром з олівець і проводять щеплення.
- Діти, Цибуліно стало цікаво навіщо роблять щеплення?
- Щеплення роблять для того, щоб рослина не була дикою і давала гарний врожай. Щоб були великі і смачні яблука. За допомогою щеплення садоводи виводять нові сорти дерев.
Деякі рослини розмножуються цибулинами (цибуля, гіацинт, тюльпан, нарциси, часник). Одна цибулина часнику, гладіолуса, тюльпана або нарциса може утворити кілька маленьких цибулинок-діток.
Кореневищами розмножуються конвалії, іриси, папороть, м’ята, піон.
Картопля, земляна груша розмножуються бульбами. Навесні їх висаджують у ґрунт, а восени від кожної рослини збирають десятки нових бульб.
Вусами і листочками.
Проблемне питання:
- Як же розмножуються рослини з городу? (насінням)
- А чи всі рослини з городу розмножуються насінням? (Картопля розмножується насінням рідко, бо це кропіткий процес, який використовують для виведення нових сортів, найчастіше – бульбами).
Висновок. Отже, рослини можуть розмножуватися різними способами. Та все ж більшість з них виростають з насіння.
ІV.Закріплення вивченого матеріалу.
-Цибуліно вам придума наступне завдання.
1.Гра «Визначити способи розмноження рослин.»
2.Гра «З якої насінини виросте, яка рослина»
(У конвертах лежить насіння рослин. Дітям потрібно визначити якої рослини насінина).
V. Рефлексія. Підведення підсумків уроку.
-Діти, то яким способом розмножується наш казковий гість?
(Цибулиною і насінням).
На шаблонах пелюсток квітки написати, що вони запам’ятали із сьогоднішнього уроку. По черзі зачитують та прикріплюють навколо серединки квітки.