Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7-го класу на тему:"Балада «Як Робін Гуд став розбійником»""

Про матеріал

Тема.Ідея свободи і служіння народові в баладі «Як Робін Гуд став розбійником»

Мета:1.Вчити замислюватися над змістом прочитаного;удосконалювати навички усного мовлення, опрацювати зміст балади, з'ясувати історичну достовірність, домогтися засвоєння поняття«фольклорна балада»; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту; виховувати повагу до захисників бідних та знедолених;аналізуючи текст, показати, що прагнення робити добро іншому є засіб здолання життєвих негараздів.

2.Удосконалювати вміння виразного читання та читання в ролях;

3.Розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення;сприяти розвитку аналітичного і художнього мислення учнів, навиків і вмінь аналізувати художній текст.

4.Виховувати любов до традицій рідного народу, сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього, гуманне ставлення один до одного;

Обладнання: текст балади, словник літературознавчих термінів, ілюстрації до балад про Робіна Гуда


Задачі уроку:

I.Розвивати у дитини почуття прекрасного , розуміння того, кожна людина прагне бути щасливою, знайти своє місце серед людей. І тільки від неї самої залежить, чи йти дорогою добра, осяяною світлом і теплом, чи блукати в темряві безнадії. Тож вам бажаю вчасно зробити правильний вибір.

Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.


Обладнання: портрет письменника, записи українських та англійських колядок, 12 страв, які готують на Святвечір.

Тип уроку. Урок перевірки та корекції знань, навичок і вмінь учнів

Форма уроку.Інтегрований(зарубіжна література, українська література, англійська мо



Перегляд файлу

Тема.         Ідея свободи і служіння народові в баладі «Як Робін Гуд став розбійником»

Мета:      опрацювати зміст балади, з’ясувати історичну достовірність, домогтися засвоєння поняття       «фольклорна балада»; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту; виховувати повагу до захисників бідних та знедолених.

Обладнання: текст балади, словник літературознавчих термінів, ілюстрації до балад про Робіна Гуда.

                                                                                                                      Доля сміливого любить.

                                                                                                                         Англійське прислів’я

ХІД   УРОКУ

І. Оголошення теми, мети та завдань уроку

Слово вчителя

Образи сміливих людей змальовано у фольклорі та літературі різних народів. Називаються вони по-різному: богатирі, лицарі, герої, витязі тощо. Але спільне в них те, що вони завжди сильні, красиві мужні, вміють захистити слабших, бідних, знедолених. Їхнє життя, походи, славні подвиги оспівані у різних жанрах фольклору та літератури.

В англійському фольклорі теж розповідається про народного героя, захисника бідних та знедолених, який був вправним лучником, переховувався у Шервудському лісі, а звали його… Робін Гуд.

ІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Повідомлення учнів

Історичне тло балад про Робін Гуда

Корінним населенням середньовічної Англії були племена саксів та англів. 1066 року військо норманів, очолюване Вільгельмом Завойовником, висадилося на півдні острова та захопило територію країни після кровопролитних боїв з корінним населенням. Володіння багатих англосаксів були захоплені норманськими лицарями, а вільні селяни (йомени) потрапили в кріпацьку залежність. Ліси були оголошені заповідними. Полювати в них мав право тільки король. Охороняли лісові угіддя королівські лісники. Країна була поділена на графства, очолювані шерифами.

Прототипи Робін Гуда        

Шляхетний розбійник жив зі своєю ватагою у Шервудському лісі, полював дичину, бенкетував, грабував багатих, допомагав бідним, завдавав прикрощів лісникам, шерифові, королю.

Чи існував насправді Робін Гуд? Вчені провели низку досліджень і вважають, що описані в баладах події справді відбувалися в ХІІ – ХІІІ – на початку ХІV ст. Це часи правління королів Річарда І Левове Серце, Генріха ІІІ, Едуарда.

У легендарного Робін Гуда є кілька історичних прототипів, що жили в різний час та в різних місцях. За однією версією, Робін Гуд – саксонський дворянин, позбавлений спадку і земель внаслідок участі у бунті проти короля. Інші стверджують, що він був сином мельника чи вільним селянином. Є припущення, що шляхетний розбійник – колишній кріпак. У судових архівах Йоркширу згадується житель міста Робін Гуд, який відмовився воювати з шотландцями, а після покарання – конфіскації будинку – подався в ліс та займався браконьєрством. Є згадки про Робін Гуда і в архівах інших міст.

Цікавим є й те, що у Великій Британії вчені знайшли замок, у якому, на їхню думку, народився і виріс легендарний розбійник. Та знаходиться він не в Ноттінгемі чи в знаменитому Шервудському лісі, а поблизу міста Шеффілд, за сто кілометрів від цих місць. Після довгих пошуків дослідники із Шеффілдського університету натрапили на фундамент замку ХІ століття, що належав Уолтеофу, графові Хантінгдону. Він відомий своєю відвагою у боротьбі з норманськими завойовниками. Саме в цього графа народився син Роберт Фітцволтер, який «брав у багатих і роздавав бідним». На думку багатьох англійських дослідників, юний граф і став прототипом Робіна Гуда.

Робін Гуд в англійському фольклорі

Про Робін Гуда відомо близько 40 балад. Вони об’єднані у два великі цикли «Мала пісня про діяння Робін Гуда» та «Діяння Робін Гуда»

Вже 400 років у першу неділю травня в Англії відзначають день народження Робін Гуда, вшановуючи його пам'ять стрілецькими змаганнями.

Робота в парах

Складіть 4-5 запитань до тексту балади.

Обмін запитаннями між парами.

Словникова робота

 Фольклорна балада – ліро-епічний жанр усної народної творчості з динамічним сюжетом, з трагічною, часто фантастичною розв’язкою.

Для балади характерні такі ознаки: стрімкий розвиток подій, чергування діалогу персонажів та їх дій, драматичний діалог, трагічність, таємничість, уривчастість оповіді.

Виразне читання тексту балади у ролях

Діалог Роба із лісничим від слів: «Роб тільки глянув на ватажка лісників і миттю зрозумів, що перед ним – ворог»  до слів: «Так помстився Роб за смерть батька, хоч тепер сам опинився поза законом».

Відповіді на запитання

  • Чому Роб вирішив взяти участь у змаганнях?  (Хлопець мріяв помірятися з ким-небудь силою й так само, як батько, стати лісничим.)
  • З ким зустрівся юнак у Шервудському лісі? (Хлопець натрапив у лісі на гурт лісників, які влаштували бенкет під столітнім дубом.)
  • Чому Роб не пройшов мимо лісників?  (Роб не мав наміру спілкуватись із лісниками, та ватажок сам його зачепив, насміхаючись із його наміру взяти участь у турнірі.)
  • Як юнак довів присутнім свою вправність у стрільбі з лука?  (Він з відстані ста кроків влучив у красеня ватажка зграї королівських оленів.)
  • Як поводився Роб із нахабним лісничим? (Хлопець тримався гідно, впевнено, з почуттям власної гідності.)
  • Чому Роб вистрілив у головного лісничого?  (Лісничий лютував через вбитого оленя,

почав ображати юнака, а коли почув про батька Роба, то першим вистрілив у хлопця. Стріла Роба була лише відповіддю лісничому за власну образу та за батькову смерть.)

 

Переказ тексту

-  Перекажіть епізод про хід змагань лучників у Ноттінгемі. Яким ви побачили Робін Гуда?

Творче завдання

 – Схарактеризуйте основні риси вдачі героя. Проілюструйте свою відповідь цитатами з тексту. Складіть інформативне гроно «Риси вдачі Роба»

 

                                                  шляхетний

                     спритний                                      розумний

              сміливий                    Риси вдачі                   скромний       

                                                       Роба

                      порядний                                        справедливий

                                           має почуття власної

                                                     гідності

Робота з епіграфом

– Як ви розумієте слова епіграфа?

 - У чому проявлялася сміливість Робін Гуда?

- Як називали Робін Гуда?

– Чи є в українському фольклорі образи шляхетних розбійників, захисників бідних та знедолених?  (Устим Кармелюк, Олекса Довбуш)

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

Проблемне запитання

- Чи справедливо, на вашу думку, Робін Гуда називають лицарем, шляхетним розбійником, адже він вбив лісничого, грабував людей?  (Відповіді учнів з аргументацією: чому так або чому ні.)

- Чому образ Робін Гуда героїзують? (У баладі втілена мрія простих людей  про благородного захисника від кривдників та всілякої несправедливості. Ватага Роба керувалася такими моральними принципами: забирати гроші та добро в багатіїв, допомагати бідним та знедоленим, не заподіювати лиха жінці.)

 

Літературний диктант

  1. Місце народження Роба.  (Локслі)
  2. Як звали батька Роба?   (Х’ю Фітзу)
  3. Ким працював батько хлопця?  (Головним лісничим)
  4. Чому Робу забороняли дружити з Маріан Фітцуолтер?  ( Їхні батьки ворогували)
  5. Що означає ім’я Робін Гуд?  (Дослівно «Роб у каптурі»)
  6. Якого кольору був одяг героя?  (Зеленого)
  7. Яку новину приніс Робові дядько Джордж?  (У Ноттінгемі відбудуться змагання лучників)
  8. Якою дорогою він вирушив на турнір?  (Через Шервудський ліс)
  9. Як показав свою вправність у стрільбі Роб головному лісничому?   ( Роб застрелив королівського оленя)
  10. З ким зустрівся Роб у вдови?  (З її трьома синами, що були розбійниками)
  11. Що мав зробити Роб, щоб його обрали ватажком розбійників?  (Здобути золоту стрілу на змаганнях лучників)
  12. Кому подарував золоту стрілу Роб?  (Не дочці шерифа, а прекрасній Маріані)              

 

ІV. Підсумок уроку

Бесіда

  • Дайте визначення фольклорної балади як жанру.
  • Яке історичне тло фольклорних балад про Робін Гуда?
  • Кого вважають прототипами героя балади?
  • Назвіть друзів та ворогів Робін Гуда.

V. Домашнє завдання

Опрацювати статтю підручника, дати відповіді на запитання.

Підготуватися до характеристики головного героя балади.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Дубик Роксолана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
18 березня 2018
Переглядів
24637
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку