Пропонований план-конспект уроку відповідає вимогам чинної програми із зарубіжної літератури. Запропоновані види робіт і завдань, форми і методи організації уроку якнайкраще сприяють формуванню компетентностей та компетенцій учнів. До конспекту уроку додаються презентація,відеопрезентація та дидиктичні матеріали.
Тема: Корнелія Функе «Чорнильне серце». Образ Меґі – дівчинки, котра любить читати. Її пригоди і духовне випробування.
Мета: формувати ключові компетентності:
- уміння вчитися - самоорганізовуватися, готуватися до навчальної діяльності; правильно висловлюватися; учитися виразно й чітко говорити, формувати вміння запам’ятовувати; відтворювати інформацію;
- загальнокультурну – розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, навички самостійної роботи, увагу;
- соціальну – розвивати вміння працювати в колективі; спонукати учнів до самостійного пошуку та розв’язання навчальних завдань;
- комунікативну – розвивати вміння і навички аргументувати свою думку;
формувати предметні компетентності: продовжувати ознайомлювати зі змістом і образами роману-казки К.Функе «Чорнильне серце»; на прикладі твору розглянути силу слова, творчості у подоланні зла; з’ясувати; удосконалювати навички учнів із аналізу художнього тексту; навички виразного читання, уміння давати оцінку подіям і вчинкам персонажів.
Обладнання: портрет К.Функе, відео; презентація до уроку.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Слайд 1. І. Організаційни момент.
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Слайд 2.
Слово вчителя
Думка про те, що твір «Чорнильне серце» - просто цікаве підліткове фентезі розбиваються вщент, коли читаєш епіграф до книги, слова глибокого та ліричного Пауля Целана:
« Линуло,линуло,
линуло слово,
крізь ніч линуло ,
засвітитись хотіло, засіяти хотіло.
Попіл .
Попіл , попіл .
Ніч . »
Отже, Слово — стоїть в центрі уваги автора, слово, що сяє, слово, що обертається на попіл… До речі, епіграфи є і до кожного розділу і потребують особливої уваги та окремого дослідження. Це немов «текст в тексті», ще один потужний авторський «message». На попередньому уроці ви отримали завдання дібрати вислови про книги з роману К.Функе.
(Діти по черзі зачитують дібрані вдома вислови про книги з роману К.Функе)
Слайд 3,4,5.
Палітурник - Мортімера Фольхарта(Мо);
Бібліофіл – Елінор;
Автор – Феноліо;
Читач – Меґі, Мо, Еліонор.
ІУ. Оголошення теми й мети уроку.
У. Робота над темою уроку.
Образ Мортимера ми з вами аналізували на попередньому уроці. Зараз, за допомогою гранування, охарактеризуємо Елінор та Феноліо.
Слайд 6. 1. Гронування:
Елінор
Бібліофілка, яка не бачить реального життя за книжковими скарбами,суха, егоїстична,підтримала дитину в небезпеці, зазнала страждань заради спільної справи, знищення бібліотеки сприйняла як смерть живих друзів, справжня любов до книжкового світу, прийняла всіх у свій дім казкових героїв, що втратили власний світ.
Феноліо
Відомий автор, що звик роздавати автографи і знайомиться зі своїми героями через пересічну цікавість, пройшов шлях від людини, що вигадує злодіїв для краси, до справжнього майстра слова, байдужий до проблем інших, боїться за онуків та за себе, відсутня відповідальність за своїх героїв, підтримав дівчину під час небезпеки, працює над кожним словом тексту, гідний поваги, тому що здатен виправляти власні помилки.
Запитання : Чому за сюжетом Феноліо потрапив у власну книгу?
Послухайте цитату з твору, де Мо повчає доньку,як треба читати книжки.
«Смакуй кожне слово, Меґі, — зазвучав у її пам’яті голос Мо, — нехай воно тане в тебе в роті. Відчуваєш кольори? Вітер і ніч? Страх і радість? І любов?
Відчуй їх, Меґі, і все оживе» — такий процес «оживлення» книжки.
Я пропоную вам спробувати «оживити» деякі фрагменти, можливо і у вас це вийде?
2. Виразне читання фрагмента роману-казки К.Функе «Чорнильне серце»
(глава «Привид, умовна частина «Меґі змінює текст» від слів «Меґі нахилилась над книгою, що лежала в неї на колінах» до кінця глави; за ролями).
Слайд 7. Завдання: За допомогою запитань, на які ви будете давати відповіді, ми охарактеризуємо образ Меґі.
Перегляд відеоролика
Образ Меґі. Дванадцятирічна Меґі, дочка палітурника Мортімера Фольхарта, обожнює книжки. Цього вона навчилася у свого батька, якого ніжно називає «книжковим лікарем».
Дівчинка зовсім не пам’ятає матері, але не відчуває себе знедоленою, бо живе в чарівному світі, сповненому любові, фантазії і пригод, — світі чудових книжок. її батько Мо є книжковим фанатом, саме він навчив Меґі цінувати красу друкарського слова. Але, крім цієї пристрасті, вони ще володіють дивовижним даром — оживлювати героїв із прочитаних ними вголос книжок. Однак ця таємниця, як і обставини зникнення її мами, розкрилася дівчинці лише під час незвичайних подій: неочікуваних, жахливих і нереальних.
Ще на початку твору авторка розповідає про сховок Меґі — скриньку з книжками, яку вона неодмінно бере із собою в кожну подорож. Саме книжки навчили дівчинку мислити, відрізняти добро від зла, поважати кожну людину й бажати всім щастя. Лише така позитивна героїня здатна побороти темні сили, не допустити світове зло на Землю й визволити власних батьків.
УІ. Закріплення набутих знань, умінь і навичок
Слайд 8. Прийом «Вільний мікрофон»
Який вислів міг би стати найкращим епіграфом до сьогоднішнього уроку?
Слайд 9. УІІІ. Домашнє завдання. Творче завдання. Розкажіть про події роману від імені одного з реальних (Меґі, Мо, Елінор, Реза) або книжкових (Вогнерукий, Капрікорн, Баста) персонажів (за вибором).