Конспект уроку з зарубіжної літератури для 7-го класу на тему:"Герберт Уеллс. Новела "Чарівна крамниця"

Про матеріал

Тема:В чарівній крамниці англійського фантаста. Герберт Уелллс. Новела «Чарівна крамниця»

Мета: ознайомити учнів із життям та особливостями творчості Герберта Уеллса; особливостями сюжету новели «Чарівна крамниця»; виразно читати (зокрема в «ролях», коментоване читання) і емоційно сприймати уривки твору; навчити розуміти авторську фантазію в контексті жанру; дати оцінку моральним якостям, вчинкам персонажів;

розвивати творчу уяву, навички зв'язного мовлення, спілкування, аналізу і систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її;

виховувати повагу до літературної творчості, формувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства,виховувати цілеспрямованість,уміння спостерігати за людьми,аналізувати їхні вчинки;розвивати асоціативне та логічне мислення учнів, творчу уяву;

Обладнання: підручники, портрет Герберта Уеллса, дидактичний матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Задачі: 1.Використання елементів зацікавленості допомогає вчителю активізувати діяльність учнів, підвищити інтерес до уроків зарубіжної літератури, мотивувати дітей на оволодіння новими знаннями та вдосконалення навиків.

2.Формування вмінь працювати з новими літературознавчими поняттями, використовувати свої знання при рішенні цікавих завдань,розвиток вмінь проводити аналіз, синтез та класифікацію матеріалу за заданими критеріями
Перегляд файлу

 

Тема:  В чарівній крамниці англійського фантаста. Герберт Уелллс. Новела «Чарівна крамниця»

     Мета: ознайомити учнів із життям та особливостями творчості Герберта Уеллса; особливостями сюжету новели «Чарівна крамниця»; виразно читати (зокрема в «ролях», коментоване читання) і емоційно сприймати уривки твору; навчити розуміти авторську фантазію в контексті жанру; дати оцінку моральним якостям, вчинкам персонажів;

     розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу і систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її;

     виховувати повагу до літературної творчості, формувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.

    Обладнання: підручники, портрет Герберта Уеллса, дидактичний матеріал.

    Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                                                                            Оце була крамниця, тату!

                                                                                                                          Г. Уеллс                                          

                                              Х і д  і  с т р у к т у р а  у р о к у

I.   Організаційний момент.

II.  Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

III. Актуалізація опорних знань.

     Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів. «Літературна розминка»: як ви

Гадаєте, чому фантастична література користується такою популярністю серед читачів? Можливо, відповісти вам на це запитання допоможе визначення фантастики як  літературного жанру. ( Таблиця «Фантастика»).

 

Вигадане, неймовірне, химерне

ФАНТАСТИКА (гр. Phantastike – мистецтво уявляти)

1. Різновид художньої літератури (жанр фантастики).

2. Спосіб художнього творення, в основі якого лежить нереальне, уявне, чарівне, надприродне.

Фантастичне – це плід уяви й вигадки автора, спосіб вираження його думок і прагнень.

У фольклорі

чарівні казки (чарівні предмети, чарівні події, чарівні герої).

У міфології

бог ілюзій Фантаз (брат бога сну Морфея), підземне царство (Тартар, Аїд), дивні чудовиська (Цербер, Тифон, медуза Горгона, Сцила і Харибда, лернейська гідра тощо).

У літературі

художні твори, в яких неймовірне зображається як дійсне, а дійсне – як неймовірне.

 

 

Фентезі

використання казкової фантастики: разом із реальними героями діють чарівники, відьми, події незвичайні, предмети чарівні

Наукова фантастика

художній прогноз майбутнього; опис вигаданих наукових відкриттів; суперечності розвитку науки та існування людства; широке використання наукових термінів, неологізмів.

 

 

 

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

      1. Вступне слово вчителя.

     Незвичайне поруч. Варто подивитись уважніше довкола, прислухатись... Закрийте очі. Уявіть, що ви повільно підходите на край скелі, відри­ваєтесь І, наче птахи, летите над землею. Ви пролітаєте над зеленим гаєм. І над безмежним мо­рем пшениці... Відкрийте очі. В польоті відчуваємо і хвилювання, і неповторне блаженство, і гармонію зі світом. Саме ці почуття опановують нами, коли ми за­нурюємось у світ фантастики. Відкривши книги англійського письменника Герберта Веллса, ви здійсните міжпланетні польоти, подорожуватимете Місяцем, прямуватимете за героями земними прос­торами і відчуватимете себе частинкою Всесвіту. А сьогодні на уроці ми відкриємо двері казкової крам­ниці, щоб поговорити про Герберта Уеллса і про чарівну пригоду на вулиці Ріджен-стріт.

      2. Літературне досьє Герберта Уеллса (колективна робота):

* країна, яку представляє – Англія;

* літературні титули – класик наукової фантастики, письменник-гуманіст (під час Першої світової війни проголосив гасло: «Війна проти війни»);

* література, яку представляє – науково-фантастична (футуристична, антиутопія), фентезі, соціально-побутова проза;

* «літературний батько» – Жуль Верн;

* літературні жанри – оповідання, новела, роман;

* найвідоміші твори – «Машина часу», «Острів доктора Моро», «Війна світів», «Людина-невидимка»;

*основна проблема творчості – людина та її цінності в технократичному суспільстві.

      3. Словникова робота.

Прейскурант   перелік цін на товари і послуги.

Ґатунок  – якість.

Галерея – довге приміщення з суцільним рядом великих вікон на одній з подовжніх стін.

Пап'є-маше – матеріал для муляжів, котрий отри­мують із суміші волокнистих матеріалів з клеєм, крох­малем, гіпсом.

Салон – приміщення для виставок, а також мага­зин художніх виробів.

Патент – документ на право займатися торгівлею або промислом.

Інкубатор – апарат для виведення з яєць молодняка сільськогосподарської птиці.

Міраж – дещо уявне.

Пілястр – вертикальний  виступ на поверхні стіни у вигляді частини вбудованого в неї чотиригранного стовпа.

Кеб – однокінний екіпаж в Англії.

      4. Виразне читання уривку з тексту.

   "Крамниця була неве­личка, тісна і досить темна. Коли ми причинили за со­бою двері, дзвоник на них жалібно теленькнув. Хвили­ну чи дві в крамниці, крім нас, нікого не було, і ми мали час роззирнутися. Ось тигр із пап'є-маше на скляній вітрині, що стоїть на невисокому прилавку, — поваж­ний добродушний тигр, який розмірено киває голо­вою, ось найрізноманітніші кришталеві кульки, порце­лянова рука з колодою чарівних карт, цілий набір різних завбільшки чарівних акваріумів; ось нескромний чарівний капелюх безсоромно виставив напоказ свої пружини. На підлозі стояло кілька чарівних дзеркал».

5. Евристична бесіда за прочитаним.

Вчитель.

     Чим вас здивував продавець?

Учні.

 - Він був «дивний, блідий, темноволосий чо­ловік», мав вуха різного розміру, підборіддя, як носок черевика».

- «Дістав у себе з голови скляну кульку».

- У продавця в роті появляється то клубок, то кулька, а прейскурант він дістав із-за щоки.

- Він, наче фокусник, потримав над вогнем палець, і той перетворився на паличку червоного сургучу.

- Перетворився на кролика, тобто продавець робив усе, щоб підтвердити, що це «справжня чарівна крам­ниця».

Вчитель.

     Це дійсно незвичайна крамниця, але чарівників тут кілька. Назвіть їх.

Учень.

     Продавець, доглядачі. Саме вони були гос­подарями дивного товару і подарували Джіпу чотири пакунки.                                                               

Вчитель.

     А хто допоміг батькові Джіпа побачити чарівні речі?

Учень.

     Джіп.

Вчитель.

    Так. Хіба це не диво? До того дня оповідач (оповідь від 1-ої особи)  «ту чарівну крамницю бачив здалеку кілька разів, а раз чи двічі навіть проходив повз її вітрину, де лежало багато привабливих дрібничок: чарівні кульки, чарівні кури, чудодійні ковпаки, ляльки, кошики з при­чандаллям для фокусників, колоди звичайнісіньких на вигляд карт». Але батькові Джипа навіть на думку не спадало зайти туди. Чому так?        

Учень.

     Дорослі надто заклопотані буденними справами, їм чарівні речі здаються звичайними іграш­ками, розвагою.                      

Учениця.

     На одне й те ж саме батьки і діти див­ляться зовсім по-різному. Оповідач міг ніколи не побачити чарівних речей, коли б не син. Взагалі, маленькі діти повертають до­рослих у дитинство.

Вчитель.

     Прокладає стежку в дитинство — ось яке диво творить Джип для свого батька, і в того зникає острах і недовіра, адже синові «ця крамниця подо­бається». Тож, щоб диво відбулося, треба бути добрим і піклуватися про інших. Як це, виявляється, просто!

         6. Дидактична гра «Криптограма».

     В оповіданні «Чарівна крамниця» перли­нами розсипані прості і мудрі істини. Одна з них — у цій криптограмі:

14 11 17     13 12 — 14 11 26 15 27 15    7 12 10

2 6 12 7 12 23 1 3 1    23 15 14 3 17 10 3 17 11 19 26

7 12 5 8 13 17 6 12

 

     5 12 7 17 3 9 6 — вид капелюха, з якого діставали­ся чарівні речі;

     15 7 15 14 15 — матеріал, з якого були зроблені чарівні солдати;

     13 1 10 8 — «ось тигр із пап'є-....  на скляній вітрині»;

     2 6 8 16 11 18 20 6 1 3 19 — цей предмет продавець вийняв із-за щоки;

     2 15 25 23 9 — іграшка, яку розглядав Джип у крам­ниці;

     2 1 7 8 5 26 — «Джип, не кажучи ні слова, взяв мене за.....»;

     27 1 7 8 6 8 28 — тут була розміщена виставка чарівних речей.

     Відповіді:  циліндр,  олово,  -маше,  прейскурант, поїзд, палець, галерея.

Зашифровано слова: «Всі ми — всього лиш прили­зана зовнішність, лицеміри».

         7. Самостійна робота.

      Заповнення таблиці «Композиція новели «Чарівна крамниця».

 

Експозиція

Крамниця — міраж

Зав'язка

Джип підвів батька до вітрини

Розвиток дії

Огляд чарівних речей. Фокуси продав­ця. Марні спроби розбещеного хлопчи­ка. Товари для Джипа. Огляд виставки.

Кульмінація

Зникнення хлопчика

Розв'язка

Диво для Джипа продовжується вдома, батькові ж воно недоступне

 

V. Підсумки

    Тестування "Уважний читач» (з наступним само­контролем)

1. Чарівна крамниця знаходилась:

а) на Ріджен-стріт,

б) на Оксфорд-стріт,

в) у Голборні,

2.  Якби Джип мав «Чарівну пляшку», він показав би її:

а) мамі,

б) Джіссі.

3 Продавець дістав у себе з голови:

а) чудодійний ковпак,

б) скляну кульку,

в) колоду карт.

4. Напис на вивісці:

а) крамниця,

б) чарівна крамниця,

в) справжня чарівна крамниця.

5. Ім'я розбещеного хлопчика:

а) Джип,

б) Едвард,

в) Герберт.

6. Під капелюхом оповідача заворушився:

а) скуйовджений голуб,

б) невелике кошеня,

в) білий кролик.

7. Продавець відірвав від рукава:

а) кусючу гадину,

б) червоне чортеня,

в) чарівну курку.

8. До дня народження Джипа лишалося:

а) 2 дні,

б) 100 днів,

в) 7 днів.

9. Джип запропонував батькові погратися:

а) у квача,

б) у піжмурки,

в) з олов'яними солдатиками.

10.  Продавець накрив хлопчика великим:

а) барабаном,

б) згортком,

в) капелюхом.

11. Джип отримав:

а) два пакунки,

б) п'ять пакунків,

в) чотири пакунки.

12.  Незвичайна пригода трапилась:

а) 5 років тому,

б) півроку тому,

в) місяць тому.

VI. Домашнє завдання.

   Підготувати вибіркові перекази «Сприйняття подій батьком», «Сприйняття подій сином».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Артеменко Раїса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Власова Любов
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Микитюк Ольга
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
27112
Оцінка розробки
4.8 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку