Метою уроку є завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльди; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Тема: Оскар Уайльд. Казка “Хлопчик-зірка”. Безмежна велич людської краси.
Мета: Завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльди; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
ТИП УРОКУ : урок поглибленої роботи над текстом.
ОБЛАДНАННЯ: портрет О. Уайльда; ілюстрації до казки (відомих художників та виконані самими учнями), мультимедійна презентація, зірочки, камінці, квіточки , Біблія, Тлумачний словник.
“Чини з людьми так, як ти хотів би,
щоб чинили з тобою”
Біблія
ХІД УРОКУ.
І. Вступне слово учителя.
Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Перегляд відео «Загадковий космос».( на його фоні слова вчителя)
Погляньте на це загадкове небо. Воно приваблює, манить, надихає…
Що може падати з неба?
(відповіді: зірки метеорити)
Письменник писав :«Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки»
Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна символіка кваліфікувала « зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей».
А каміння може падати?
Кожному із вас я на парту поклала зірку і камінець. Як ви думаєте, для чого?
-Що можна зробити з ним? ( кинути, щось побудувати)
-Чи може каміння заважати? Коли?
Не просто так ця річ з’явилася у нас на уроці літератури і ви пізніше зрозумієте чому. Як не згаснути , живучи на землі. Як залишити по собі слід , про який будуть згадувати інші..
Що найголовніше у житті… Про це піде мова на нашому уроці.
Казку полюбляють всі і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми , а й дорослі люди , які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»
Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».
Учитель.
( запис дати, теми та епіграфа уроку)
Робота з епіграфом.
- Прочитайте і поясніть значення епіграфу нашого уроку.
Хто автор казки про яку буде сьогодні йти мова?
Що для Оскара Уайльда було найголовнішим у житті?
Що таке, на вашу думку, справжня краса людини?
Як ви вважаєте, чи є справжньою краса людини, що має прекрасну зовнішність, але робить ганебні вчинки?
Відповідю на це запитання буде ваша робота на уроці. Спробуємо це довести, а поки я звернуся до тлумачного словника в якому зазначено , що краса це….
Зірка це….
Тлумачний словник
Давайте ще раз пригадаємо події казки і разом з Хлопчиком-зіркою пройдемо тернистий шлях до пізнання справжньої краси.
Запрошую вас до музею загублених речей.
На столі розкладено 10 предметів. Виберіть 6 з них , що мають відношення до казки ( нарцис, камінь , жаба, змія, монета)
Тобто казка починається зимовим пейзажем.
Зачитайте початок казки
Опис зими свідчить про холодність німотність, відчуженість природи. Через опис природи передається стан лісорубів: "сердито похукуючи", "провалилися в яму", "посковзнулися на льоду", "здалося, що заблукали", "охопив великий жах". Образи лісу і ночі додають ще й страху. Зорепад спостерігається літніми тихими ночами. Поява Хлопчика-зірки саме взимку ще раз свідчить про холодність і байдужість навколишнього середовища і, як ми потім дізнаємося, самого хлопчика, який несподівано "впав з неба на голови бідних лісорубів". Слова "білі", "гладенький", "вогні" свідчать про чистоту, світло. Зірка - це щось високе, величне, яскраве. А якщо ця зірка - дитина, то дійсно вносить в життя чистоту, світло і сяйво. Отже, це була "прекрасна, надзвичайно яскрава зірка".
Саме в таку морозну, люту ніч сталося диво. Яке? (За текстом).
(З неба впала зірка.)
Чому лісоруби так зраділи, побачивши падаючу зірку? Яке бажання штовхає їх на пошуки зірки?
Чи зраділи лісоруби знахідці?
(“...Оце такий кінець нашим великим сподіванням...” –лісоруби розчаровані.)
З чим автор порівнює Хлопчика? (З квіткою)
Давайте звернемося до давньої міфілогії світу,яка допоможе нам зрозуміти пояснення звідки взялася квітка нарцис.
(Випереджувальне завдання. Учень розповідає легенду про нарцис)
Робота у парах
За текстом на ст. 97, знайдіть, як спілкувався Хлопчик-зірка із
- Скажіть, а як хлопчик ставився до тварин, птахів?Що це доводить?
- Що робили інші діти , коли він ображав тварин і т.п.?
- Чи можемо ми сказати , що зараз також існує проблема байдужості і жорстокості?
Охарактеризуйте його поведінку.
(Діти пишуть на частинах картини риси внутрішньої краси, які кріплять на дошці.З частинок утворюється гарна картина природи)
Тепер ми бачимо , що у нас вийшла зовнішня краса. Дуже добре, коли зовнішня і внутрішня краса в гармонії між собою.
Кого ви можете назвати зі знайомих в кого ці риси поєднуються?
Перегляд фрагменту фільму «Зоряний хлопчик» (перша зустріч хлопчика з матір’ю)
Біблія
Мабуть, казка змусила вас подумати й про те, як ви ставитеся до своїх батьків. Мама і батько – найрідніші люди. “Шануй батька й матір і добро тобі буде”, - читаємо у Біблії. А чи завжди ми виконуємо цю заповідь?!
Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
Перелічіть , що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері?( пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому )
Фізкультхвилинка
Втомилися. Давайте відпочинемо. Я вам називаю букви, а ви їх пишете якоюсь частиною тіла у повітрі. Будемо писати Хлопчик-зірка.
Х –правою рукою
Л – лівою рукою
О- правим плечем
П – лівим плечем
Ч – головою
И – правим мізинцем
К- лівим мізинцем
З – правою ногою
І – лівою ногою
Р- правим ліктем
К - лівим ліктем
А – головою
Ми прочитали з вами літературну казку. Давайте пригадаємо її ознаки. (Авторство, записується.)
- Чим казка “Хлопчик-зірка” схожа на народну?
(Трикратні повтори: три роки тривали пошуки матері, три завдання отримав герой від Чаклуна, правив країною три роки.)
Прочитайте останній абзац твору. Чим, на вашу думку, фінал казки О.Уайльда відрізняється від фіналів народних казок?
(У народних казках обов’язково перемагає добро, а у О.Уайльда фінал казки схожий на реальне життя, де, на жаль, дуже багато зла. І щоб перемогти його, треба пам’ятати: “Добра людина не та, котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло”.)
Робота в групах. Запис у зошити.
Схарактеризуйте головного героя - до перетворення (дівчата)
егоїстичний
жорстокий
пихатий
самозакоханий
злий
грубий
невдячний
( антитеза)
Висновок: протиставляється егоїзм, безсердечність, кам’яне серце людяності, м’якосердості
Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
- Визначте тему, ідею казки. (Будь добрим, милосердним, і добро повернеться до тебе. До старших, до близьких потрібно ставитися з повагою, із вдячністю за їх піклування. Злі вчинки не залишаються безкарні.)
- Яке враження на вас справила казка?
- Що казкове, а що реальне в казці?
Проблемне запитання:
Міні-диспут:
- Чи можна пробачити його негідні вчинки за його красу?
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
Вчитель. Я дізналася, що у всіх вас , на щастя, є матері. А чи часто ми говоримо своїм матусям про свої почуття до них?
Пропоную приготувати невеличкий сюрприз : на цих квіточках , що покладені у вас на партах, напишіть свої побажання матусі. Ми покладемо ці квіточки до цього кошика і на найближчому сімейному святі вручіть . будь ласка, їх своїм матуся.
Бо ж любов до матері – одна з визначальних рис людини. Вона возвеличує людей.
Тож , нехай і вас зігріває материнська ласка і любов ( під пісню «Сину, сину , ангел мій» учні пишуть свої побажання)
Робота з епіграфом.
- Як ви вважаєте, чи вдало я підібрала епіграф до сьогоднішнього уроку? Чому?
Діти, а можливо ви чули вираз «кам'яне серце»? що він означає?
Ви пам'ятаєте , що на початку уроку я сказала про тещо ми з'ясуємо для чого ж ці камінці і зірки? Я хочу , щоб ваші серця ніколи не стали кам'яними , тому давайте складемо їх у таку скриню (кожен з вас віддає камінець і каже якої негативної риси характеру він позбувається). А зірочки це ваші знання і успіхи протягом життя. А сьогодні ви на цих зірочках побачите свої оцінки.
Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: “Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. Все, що тобі дають Батько, Мати – це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для Батька й Матері – твоє життя, працьовитість, любов до книги, до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною – це велике горе для твоїх Матері і Батька. По-справжньому любити їх означає приносити в дім мир і спокій.
Справжня свобода сина й дочки – бути слухняними дітьми. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким мужнім громадянином, дисциплінованим керівником, вірним Батьком своїх дітей. “Три нещастя є в людини: смерть, старість і лихі діти”, – говорить українська народна мудрість. Старість – невідворотна, смерть невловима, перед цими нещастями ніхто не зможе зачинити двері свого дому. А від лихих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків ваших, а й від вас самих.
Бути хорошими дітьми означає не допустити, що старість Батька й Матері була отруєна поганими вчинками. Вмій відчути найважчі душевні муки Матері й Батька, їхня хвороба – твоє горе... Вмій бути добрим в думках і почуттях. Бережи здоров’я батьків. Пам’ятай, що ранню старість і хвороби батьків приносить не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривога, прикрощі. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними в своїх батьків.