КЗ «Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №13 Луцької міської ради»
Конспект відкритого уроку з зарубіжної літератури в 6 класі
«Літературні паралелі
(Міфи Давньої Греції та оповідання
В.О. Сухомлинського)»
Підготувала і провела
вчитель зарубіжної літератури
Талашко О.А.
Тема: Літературні паралелі (Міфи Давньої Греції та оповідання В.О. Сухомлинського).
Мета: поглиблення знань учнів про міфологію, міфи, про міфологічних героїв, розвивати уміння давати характеристику героя, працювати з текстом, розвивати компетентність комунікативну та полікультурну; логічне і критичне мислення, пам’ять , увагу;
аргументувати стійкий інтерес до культурної спадщини, виявляти міжпредметний і між літературні зв’язки, виховувати почуття благородства, кращі моральні якості.
Обладнання: учнівські ілюстрації до прочитаних міфів; тести міфів, оповідання В.О. Сухомлинського, картки, презентація.
Тип уроку: позакласне читання.
Хід уроку
І. Організація класу. Привітання та перевірка готовності до уроку.
Добрий день діти і гості. Сьогодні на нас чекає цікава подорож. А що необхідно обов’язково брати у подорож? Звичайно гарний настрій. Давайте ж посміхнемося і побажаємо один одному гарного настрою. Нехай він супроводжує вас не тільки під час нашої подорожі а впродовж усього дня.
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань.
М - минуле
І - історії
Ф – фантастика
III. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Овіяна солоними морськими вітрами, розпечена ясним південним сонцем Еллада. Саме так, милозвучно і ласкаво називали свою землю давні греки. Мало в світі народів, які попри свою нечисленність (200-300 тис. чол..) так доленосно вплинули б на історію і культуру всього людства. А вони створили чудо – саме тут народилася і розквітла духовна культура, що пережила віки. На попередніх уроках ми прочитали чимало міфів різних народів. Сьогодні ми продовжимо знайомство з чарівним світом давньогрецьких міфів, які дивують розмахом фантазії та захоплюють цікавими подіями.
IV. Оголошення теми й мети уроку. Запис у зошити.
Географічна паралель або рівнобі́жник (грец. Παράλληλος — уздовж одне одного) — лінія перетину поверхні земної кулі площиною, паралельною (рівнобіжною) до площини екватора.
В геометрії, паралельними прямими є прямі на площині, які ніколи не зустрічаються; тобто це такі дві прямі на площині, які не перетинаються або торкаються одна одної в жодній точці.
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
Отож, сьогодні ми з вами спробуємо провести ці літературні паралелі між далеким і близьким минулим. Ви знаєте, що цього року (28 вересня) відзначається 100-річчя від дня народження відомого українського педагога, письменника Василя Олександровича Сухомлинського. Минулого року ми з вами на уроках зарубіжної літератури та на виховних годинах знайомилися і з його життям і творчістю.
Отже, сьогодні на нас чекає ще одна зустріч з творами В.О. Сухомлинського,
але це трішки пізніше. А зараз надамо слово кожній з груп, яка мала домашнє завдання прочитати міф, стисло підготувати його переказ, намалювати ілюстрацію.
2.Групова робота
а) кожна група презентує міф, який вона прочитала в дома, ілюстрацію до міфу;
б) усі решта груп складають «Візитівку твору», яку вчитель перевіряє вибірково після представлення міфу кожною групою.
Візитівка твору
1. Перша група. Міф «Деметра і Персефона».
2.Друга група. Міф «Нарцис».
- У чому полягало покарання Нарциса? ( Він закохався у самого себе, побачивши своє віддзеркалення у воді.)
- Що трапилося з Нарцисом після смерті? ( Він перетворився на прекрасну білу квітку – нарцис.)
- Що сталося з німфою Ехо? (Від страждань вона худла, доки не зосталися в неї лише кістки та голос. Кістки перетворилися на камінь, а голос живе досі.)
- Які природні явища пояснюються у цьому міфі? (Виникнення луни та квітки нарциса.)
- За що поплатився Нарцис? (За свій егоїзм.)
3. Третя група. Міф «Сізіф».
- Які риси характеру Сізіфа були визначальними ? (Хитрість і підступність)
- Як покарано Сізіфа? (Його засуджено викочувати на високу круту гору величезний камінь. Напружуючи всі сили, працює Сізіф. Піт заливає йому очі від тяжкої праці. Все ближче вершина; ще зусилля — і скінчена буде праця Сізіфа; але виривається з рук його камінь і з шумом котиться вниз, здіймаючи хмари пилу. Знову береться Сізіф до роботи. Так вічно котить камінь Сізіф і ніколи не може досягти вершини гори.)
- Що означає вислів «Сізіфова праця»? (Це безплідна, важка, нескінченна, а то й зовсім непотрібна праця.)
4. Четверта група. Міф «Дедал та Ікар».
- Чому загинув Ікар? (Він не послухав батьківської перестороги і піднявся високо до сонця.)
- Як пам’ять про Ікара увінчалась на землі? (На його честь був названий острів Ікарія та Ікарійське море.)
- Яку одвічну мрію людства втілено у цьому міфу? (Мрію про підкорення небесного простору.)
- Чому у віках залишилося ім’я Ікара, а не розумного, талановитого Дедала? (Ікар є втіленням непереможного потягу до неба, за яке він ладен був віддати своє життя.)
3. Слово вчителя.
А зараз з далекої Еллади , з дуже давніх часів ми перенесемося на територію нашої держави в недалеке минуле. Настав час звернутися до оповідань
В.О. Сухомлинського.
- Пригадайте, що таке оповідання? (Оповіда́ння — невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображувалась одна подія з життя одного, або двох сформованих персонажів.)
4. Групова робота
Василь Сухомлинський дуже любив дітей. Для них він написав 1500 оповідань та казок. На партах у вас лежать деякі із цих оповідань. Зараз ви попрацюєте в групах. Вам потрібно прочитати оповідання В.О. Сухомлинського і спробувати визначити, чим оповідання близьке з міфом який ви читали.
VI. . Рефлексія
Інтерактивна вправа «Рюкзак»
«РЮКЗАК»
Наповніть рюкзаки враженнями за урок, побажаннями.
Я дізнався ____________________
Я запам’ятав __________________
Мені дуже сподобалось ____________________
Я хочу подякувати ________________________
VII. Підведення підсумку уроку.
Учитель. Сьогодні ми здійснили цікаву і захоплюючу подорож . Елліни залишили народам світу багатий спадок: величні споруди, чудові мармурові і бронзові статуї та видатні літературні твори, які люди читають і зараз. Неможливо сьогодні уявити світову літературу, живопис, скульптуру без образів запозичених з давньогрецьких міфів, що залишилися від еллінів.
Давньогрецька міфологія вважається однією з найбільш відомих, які збереглися до наших часів. Вона стала основою для виникнення античної літератури, яка вважається колискою європейської літератури.
VIII. Домашнє завдання.