Конспект уроку за творчістю Лесі Українки

Про матеріал
МЕТА. Познайомити з життям і творчістю Лесі Українки, закріпити і поглибити вивчене про види лірики, драми та драматичну поему; формувати в учнів особистісно-психологічні, комунікативно-мовленнєві, пізнавальні, соціальні та правові компетентності, розвивати критичне мислення; виховувати любов до справжнього мистецтва і видатних людей України.
Перегляд файлу

Конспект уроку за творчістю Лесі Українки, 10 клас

ТЕМА. Життя і творчість Лесі   Українки. «Ні! Я жива! Я буду вічно жити

Я в серці маю те, що не вмирає!»

МЕТА. Познайомити з життям і творчістю Лесі Українки, закріпити і поглибити вивчене про види лірики, драми та драматичну поему; формувати в учнів особистісно-психологічні, комунікативно-мовленнєві, пізнавальні, соціальні та правові компетентності, розвивати критичне мислення; виховувати любов до справжнього мистецтва і видатних людей України, виховувати учнів на шедеврах української класики, гідними поваги людьми.

ЦІЛІ УРОКУ. Знати: біографію Лесі Українки, її творчий і життєвий шлях, твори письменниці, теорію літератури (види лірики, драми, драматична поема).

 Вміти: аналізувати той період  розвитку суспільства, у який жила і творила Леся Українка, робити дослідження, висновки, висловлювати свої думки, виразно читати напам’ять поезії письменниці, робити самооцінку,самоаналіз.

ОБЛАДНАННЯ. Портрет Лесі Українки, ілюстрації до життєвого і творчого шляху письменниці, ноутбук, мультимедійний дошка.

ТИП УРОКУ. Урок-дослідження.

                                               ХІД УРОКУ

                                   ЕПІГРАФ.  Терпіть кайдани – то несвітський сором,

                                                          Забуть їх, не розбивши, гірший встид.

                                                                                                          Леся Українка

І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку

1. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів

            Доброго дня, дорогі діти. Сьогодні у нас з вами непроста робота. Перш ніж розпочати її, ми маємо бути взаємоввічливими, добрими, порядними, я думаю, що ви знаєте, що означають ці поняття (учні пояснюють значення слів добрий, порядний, взаємоввічливий), Подивіться один на одного і посміхніться, пам’ятайте,

                                   Що ти на землі – людина,

                                   Хочеш того чи ні –

                                   Усмішка твоя – єдина,

                                   Мука твоя – єдина,

                                   Очі твої одні.

Такою неповторною, як кожен із вас, є кожна особистість. Такою неповторною, оригінальною, мужньою особистістю є Леся Українка, життєвий і творчий шлях якої ми сьогодні будемо досліджувати.

2. Аутотренінг.

Перед вами аутотренінг, кожен подумки хай повторить його.

Я – людина.

Я – старшокласник.

Я – творча особистість, дослідник.

Я досліджую, думаю, замислююся.

Я буду працювати на уроці.

Я хочу знати.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Сьогодні ми проведемо дослідження життя і творчості Лесі Українки, щоб дізнатися про неї як про особистість, про її талант, волю, мужність, боротьбу, нескореність.

У попередніх класах ми з вами уже знайомилися із творами письменниці, уже маємо уявлення особистість цієї жінки, тому на аркушах, які лежать перед вами, напишіть ЛЕСЯ УКРАЇНКА, і підберіть асоціації, створіть асоціативний кущ.

  1. Складання асоціативного куща (робота в парах)
  • робота на аркушах паперу;
  • записування ідей на дошці;
  • пояснення учнями їх записів.

-  Визначте цілі уроку. Що ми маємо знати після сьогоднішнього уроку?

-  Що ми маємо вміти?

            2. Вільне письмо. Як ви розумієте, хто може бути особистістю?

            3. Словникова робота. Пояснення слів записаних на дошці:

                        Особистість, дослідження, менеджер.

Отож переходимо до наступного етапу нашого дослідження. Працюватимемо в індивідуально, кожен вже отримав завдання. У нас є історик, літературознавець, філолог, біограф, а також менеджер.

І перше завдання філологу: пояснити значення записаних на дошці слів.

Менеджер – 1. Керівник фірми, підприємства, або його частини. 2.Особа, що дбає про інтереси митця, або спортсмена, організовує його виступи та погоджує умови підписання угод чи контракті.

Дослідження – наукова праця, в якій аналізується яке-небудь питання.

Особистість – людська індивідуальність, людина як втілення індивідуального начала в суспільстві, гармонійний розвиток особи.

А тепер ми вже можемо розпочати нашу роботу.

ІІІ. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

  1. «Редакційний кошик». Завдання для учнів.
  • Біографічні відомості про Лесю Українку.
  • Історичні відомості про деякі періоди життя поетеси.
  • Складання сенканту до теми «Леся Українка».
  • Оцінювання.
  • Рефлексія.
  1. Самостійна індивідуальна робота (під час роботи на комп’ютері чи на мультимедійній дошці проектуються ілюстрації, коментарі про життєвий і творчий шлях Л.Українки)

 

Бібліограф. Виступ.

Лариса Петрівна Косач, в одруженні Квітка – літературний псевдонім – Леся Українка – народилася 25(13) лютого 1871 року в Новгороді-Волинському, в родині письменниці, відомої в літературі як Олена Пчілка, рідної сестри Михайла Драгоманова – Ольги Петрівни Драгоманової- Косач та Петра Антоновича Косача.

            Історичну довідку про родину Драгоманових дає Історик.

Лесин дід по матері – Яків Драгоманов був декабристом, а дядько – Михайло Драгоманов – відомим публіцистом, критиком, активним громадським діячем, якого переслідував уряд.

У 1859 році Михайло поступив на історико-філологічний факультет Київського університету, а під час навчання викладав у недільній школі на Подолі. Освіті Драгоманов приділяв дуже багато уваги і в студентські роки, і в зрілому віці.  Разом із колегами з київської та чернігівської «Громади» Драгоманов виступив на захист забороненої тоді в школах української мови і піддав критиці офіційного «законодателя» системи народної освіти князя Ширинського-Шматова, що було розцінено як вияв сепаратизму, і за Драгомановим встановили негласний нагляд.  У 1864 році Драгоманов став приват-доцентом, а з 1879 року – доцентом Київського університету.

У 1873 – 1875 роках Драгоманов вважався найактивнішим учасником громадського життя України, а також продовжував і наукову роботу.  Разом з В.Антоновичем видав праці «Исторические песни малоруського народа», «Про українських козаків, татар і турків». Він відстоював думку про соборність України і чимало зусиль доклав до того, щоб налагодити зв’язки між українським рухом на Наддніпрянщині з українським рухом на Наддністрянщині. Підтримував стосунки з І.Франком, О.Терлецьким та іншими галицькими активістами. У 1875 році, коли Драгоманова за неблагонадійність було звільнено з роботи в університеті, він виїхав за кордон і в Женеві організував вільну друкарню, де й виходили книги українською мовою. Підтримував стосунки з народницькими організаціями «Чорний переділ», «Народна воля». Помер Драгоманов 2 червня 1895 року в Софії.

Літературознавець дає довідку про Олену Пчілки.

Олена Пчілка – мати Лесі Українки, рідна сестра М.Драгоманова. «Ще зовсім юною Ольга Петрівна заприсягала своєю клятвою, що все, до чого придатною буде сама, що злеліє під материнським серцем, випестує своїм світлим духом, - служитиме Україні, народові українському передусім», - так писав про Ольгу Драгоманову Г. Аврахов. На Волині Ольга Петрівна захопилася вивченням народного побуту, записувала пісні, колекціонувала вишивки. У 1876 році видала працю «Український орнамент», яка мала великий успіх, у Парижі з неї читали лекції для студентів. У Луцьку Олена Пчілка заснувала видавництво НГВ (невеликий гурток волинський) і в 1880 році видала «Співомовки С.Руданського».

Ні смерть сина Михайла і чоловіка, ні смерть доньки Лесі Українки не здолали і не зламали Олени пчілки. «Ще давніше тяжке горе, смерть любого сина, так гірко загартувало моє серце, що вже розбити його не може ніщо…», - пише вона до О.Кобилянської.

У 1883 році Олена Пчілка надрукувала свої поезії у львівській «Зорі», тут були оприлюднені і перші вірші Лесі Українки.  У 1886 році у Львові вийшла збірка поезій Олени Пчілки «Думи-мережки».

Померла Олена Пчілка 4 жовтня 1930 року.

Біограф.

Лариса була другою дитиною у родині Косачів, росла хворобливою і тендітною дівчинкою, в 10 років дуже застудилася під час Водохрещі і захворіла на тяжку, на той час не виліковну хворобу – туберкульоз кісток. Батьки возили Ларису до найкращих лікарів, які, після обстеження, не обіцяли Лесі більше ніж кількох років життя. Але силою свого духу і устремлінням до високого, духовного, культурного Леся Українка прожила до 42 років. За цей час вона встигла зробити більше, ніж її не менш талановиті ровесники.

Сприятливе середовище з ранніх літ благотворно впливало на здібності дівчинки. «Мені легко було вийти на літературний шлях, бо я з літературної родини походжу, але від того не менш кололи мене поетичні терни», - писала Леся Українка.

Родина Косачів була великою і досить заможною. Матеріальна забезпеченість і стабільні прибутки давали можливість рятувати хвору дитину. Батьки займалися громадською діяльністю, їздили на всесвітню виставку в Париж, часто залишали дітей під опікою родичів. Лесі дуже подобалося жити в Олени Косач, тітки по батькові, яку в 1879 році за революційну пропаганду було заарештовано. Перший Лесин вірш якраз і присвячений тітці Олені «Надія».

Менеджер читає вірш «Надія»

Взагалі Косачі мали чимало друзів серед «неблагонадійних». Ще одна жінка. Олександра Косач – Шимановська, дружина політичного в’язня, вчила Лесю гри на фортепіано, добре знала історію та літературу.

Літо родина Косачів проводила на лоні природи. Олені Пчілці це було потрібно для етнографічних записів, а Михайлові та Лесі – для здоров’я.  Розташовувалися в лісництві доброго дідуся Лева Скулинського, який зачаровував Лесю розповідями про «нечисту силу». Мати навчала Лесю французької та німецької мови, заохотила до творчості і саме мати підказала Лесі псевдонім Українка.

При сприянні матері у 1884 році восени у львівському журналі «Зоря» з’явилася перша Лесина публікація – вірш «Конвалія».

Менеджер читає вірш «Конвалія».

Літературознавець.

  1. У 1890 році з-під пера Л.Українки вийшли поезії «Contra spem spero», «Мій шлях», «Сім струн». У Львові вийшла перша книга Л.Українки «На крилах пісень», що отримала схвальні відгуки І.Франка та Осипа Маковея. У 1899році – друга книга «Думи і мрії». О, Маковей написав схвальну рецензію на збірку Л.Українки, правильно визначивши провідні мотиви творчості поетеси: «Перший – то сумовитий погляд авторки на своє життя і долю, другий – то культ природи, а третій – то культ України і світове горе». У 1902 році в Чернівцях вийшла книга поезій Л.Українки «Відгуки».
  2. Проте все більше і більше письменниця тяжіла до драматичного жанру, причому саме до драматичних поем, написаних віршованою мовою. До речі, в літературі Л.Українка цінна насамперед як драматург-новатор, а вже потім – лірик. Першою дуже вдалою і цікавою трагедією Л.Українки стала «Касандра», яка принесла поетесі великий успіх. Окрилена цим успіхом, вона створила ще «Одержиму» та «Жертву», але при виході в світ вдруге збірки «На крилах пісень», ці драми були вилучені цензурою.

Учитель.  Ми дізналися, що Леся Українка і драматург-новатор, і лірик.  Давайте спробуємо пригадати, які види лірики ви знаєте, що таке драма, що називається драматичною поемою.

Літературознавець.

Лірика – поряд з епосом і драмою один з основних літературних родів, в якому життя відображається через передачу почуттів, переживань, думок людини в певних обставинах, під впливом певних подій. Лірика немає докладної жанрової класифікації. У більшості випадків говорять просто про ліричний вірш. І тільки вірші вужчого, спеціального призначення мають окремі жанрові означення. Виділяють такі ліричні жанри: пісня, гімн, сатира, елегія, послання, ідилія, мадригал, епітафія, епіталама, ліричний портрет, етюд, монолог і т.п. За основним змістом ліричні вірші часто групують так: громадянська або політична, лірика, філософська, інтимна, або особиста, пейзажна та ін… Але при цьому треба мати на увазі, що кращі твори і пейзажної, й інтимної лірики мають глибоко соціальне звучання. Тому цей поділ дуже умовний.

Драма – це один з основних родів художньої літератури, який

відрізняється від епосу і лірики тим, що явища життя і характери героїв розмови дійових осіб (діалоги та монологи), і призначений для сценічного втілення.

Драматична поема – переважно невелика за розміром віршована п’єса, в    якій зливається драматичне, епічне, ліричне розкриття теми; виклад матеріалу відзначається стислістю й лаконізмом, відсутній широкий фон подій і зовнішня інтрига, а вся увага зосереджена на розкритті якогось ідейного конфлікту між основними противниками, на показі їх словесного двобою в стадії найбільшої гостроти й вирішення. Творцями цього жанру був О.Пушкін – автор «маленьких трагедій». Дальшого блискучого розвитку і збагачення цей жанр набуває у драматургії Лесі Українки.

Біограф

Першою юнацькою, мабуть і єдиною справжньою на все життя любов’ю для Лесі Українки стало кохання до Сергія Мержинського. Це кохання трагічно закінчилося, бо Сергій помер у досить молодому віці.  Щоб скрасити останні дні коханого, Леся приїхала до Мінська і доглядала його до останньої хвилини життя.

Літературознавець

  1. А коли поетеса заплакала у віршах над своїм трагічним коханням до

Мержинського, її звинуватили у слабкодухості. Також почалися дорікання, що Леся Українка у своїх творах (драматичних) висвітлює різні епохи і показує представників різних націй, але нехтує українськими проблемами і українськими характерами. Лесю жорстоко ранили безпідставні дорікання критики. Гідну відповідь на звинувачення у занепадництві на основі її любовних поезій Леся дала у вірші «Хто вам сказав, що я слабка?»

Менеджер читає поезію «Хто вам сказав, що я слабка?»

  1. У відповідь на звинувачення на відсутність патріотизму вирішила

написати драму з української історії. Нею стала драма «Бояриня», про  яку радянський читач не мав і гадки довгі роки, бо забороняла радянська цензура.

 

Біограф.

  1. 25липня 1907 року Леся Українка і Климентій Квітка одружилися.

Чоловік одержав посаду в Криму, і подружжя переїхало туди, а згодом до Ялти. Із здоров’ям у поетеси стало ще гірше.

            У 1911 році родина Климентія та Лесі перебралися у Грузію і поселилася у Кутаїсі. Але ніщо не могло віддалити невблаганний трагічний кінець. Це відчувала і сама Леся. Вона переслала архів сестрі, за короткий час написала «Лісову пісню», «Камінний господар», «Оргію» - шедеври нової української драматургії. До останніх своїх днів Леся не покидала творчу працю. Померла Леся Українка в Сурамі19 липня 1913 року, її тіло перевезли в Україну і 26 липня цього ж року в Києві поховали на Байковому кладовищі.

В Україні та за кордоном шанують пам'ять великої доньки українського народу .

IV. Узагальнення знань учнів.

Учитель.  О.Гончар писав: «З творчістю Лесі Українки в нашу літературу входили цілі світи, незнані чи малознані раніше, відкривалися нові тематичні обшири… небагато хто виходив на такі океанні простори, досягав таких масштабів художнього синтезу. Для її поетики характерна ясність форми, природність інтонацій, афористичність вислову»

Прокоментуйте ці рядки.

Бліц-опитування:

  1. Що найбільше ви дослідили в біографії Л.Українки? Якою особистістю була поетеса?
  2. Як формувався характер Л.Українки? Яким був її характер?
  3. Якою ви уявляєте Лесю?
  4. Робота над епіграфом уроку.
  5. Складання сенкантів.

V. Домашнє завдання.

І рівень – скласти хронологічну таблицю дат життя і творчості письменника.

ІІ рівень – продовжити дослідження біографії Л.Українки.

ІІІ рівень – дослідження: «Образ Лесі Українки у твоєму баченні»

Підготувати проекти на тему «Мотиви лірики Лесі Українки» (учитель розподіляє завдання для 7 груп або пар, залежно від кількості учнів у класі, кожна група готує проект до різних видів лірики поетеси

VI. Рефлексійна анкета.

  1. Чи сподобався тобі проведений урок?

- так, дуже; - не дуже; - ні.

      2. Якщо урок сподобався, спробуй визнач чим саме. Підкресли 5 факторів, які обумовили твоє позитивне ставлення:

  •  я почувався впевнено і спокійно;
  •  було цікаво;
  • ми вчилися самостійно здобувати і застосовувати знання;
  •  ми оволодівали читацькими вміннями;
  •  ми оволодівали вміннями ставити цілі, планувати діяльність, оцінювати свою роботу;
  • виробляли вміння працювати в парі, в групі;
  •  розвивали вміння захищати свою думку, аргументовано сперечатися;
  • були відомі цілі, вимоги до оцінювання, й учні могли визначити рівень досягнень;
  • вивчався необхідний матеріал;
  • кожен розвивав власні здібності.

            3. Які компетентності формувалися на уроці?

а) Комунікативно-мовленнєві; б) особистісно-психологічні; в) інформаційні; г) пізнавальні; д) читацькі; е) особистісні; є) естетичні.

            4. Чи змінилося твоє уявлення про поетесу внаслідок здобутої інформації?

            5. Чи досягли ми цілей, поставлених на початку уроку.

             6. Коментування епіграфу.

Ілюстрації до уроку, які коментують учні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
1441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку