Конспект уроку за творчістю Лесі Українки
ТЕМА. Основні мотиви поетичної творчості Лесі Українки, її неоромантичний ступінь.
МЕТА. Познайомити з поетичним доробком Лесі Українки, з мотивами лірики поетеси; формувати естетичні, читацькі, особистісні, комунікативні, соціальні та правові компетентності; розвивати критичне мислення учнів; виховувати в учнів громадянську свідомість, любов до поезії, через художнє слово поетеси розкрити її духовне багатство та велич.
ЦІЛІ УРОКУ. Знати: мотиви лірики Лесі Українки, знати хрестоматійні твори поетеси, як групуються ліричні твори письменниці за основним змістом ( пейзажна, громадянська, інтимна, патріотична лірика)
Вміти: аналізувати лірику Лесі Українки, робити висновки, висловлювати свої думки, виразно читати поезії поетеси.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменниці, виставка творів Лесі Українки, ілюстрації до творів поетеси.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
ЕПІГРАФ: «Людина, яка б вона сильна не була, не
може жити самою боротьбою, самими
громадськими інтересами. Трагедія
особистого життя часто вплітається в
терновий вінок життя народного»
М.Коцюбинський
І, Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.
(формування читацьких, естетичних, особистісні компетентності)
І.Я.Франко перший оцінив Лесин талант, назвав авторку збірки «На крилах пісень» «трохи чи не одиноким мужчиною на всю соборну Україну» і визнав прямою наступницею Т.Шевченка. «Від часу Шевченкового «поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст цієї слабкої хорої дівчини».
У радянські часи Лесю Українку вважали виключно «співачкою досвітніх вогнів», полум’яною революціонеркою. Але насправді, вона була насамперед патріоткою, а спектр Лесиних пісень виявлявся значно ширшим, ніж його трактували. На сьогоднішньому уроці ми маємо в цьому переконатися. Ми спробуємо через художнє слово поетеси розкрити духовне багатство і велич високої душі, познайомимося із життєвими обставинами, що викликали появу цих поезій. Бо, не знаючи цього, ми не зможемо до кінця зрозуміти й оцінити Лесин талант, її душу, її патріотизм, мужність, силу її поетичного слова.
Тож давайте визначимо цілі нашого уроку.
(учні висловлюють свої думки, формування самоосвітньої та пізнавальної компетентностей)
Ми працюватимемо в груах, але перед початком нашої роботи ми згадаємо дещо із біографії поетеси.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
(формування пізнавальних, комунікативних, соціальних компетентностей).
характер майбутньої поетеси.
«Мікрофон» - Як оточення Лесі Українки вплинуло на її особистість?
початку 20 століття.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями навчального матеріалу
І. Робота в групах. (формування соціальної, самоосвітньої, пізнавальної, правової компетентностей).
ПАМЯТКА. ЯК ПРАЦЮВАТИ В ГРУПІ
Як у постійних так і в змінних групах швидко розподіляються ролі
-- Головуючий (зачитує завдання групі, організовує порядок виконання, пропонує членам групи висловлюватися по черзі, підбиває підсумки роботи, визначає доповідача.
-- Секретар( веде коротко запис результатів роботи групи).
-- Посередник (стежить за часом, заохочує групу до роботи).
-- Доповідач (чітко висловлює думку, якої дійшла група, доповідає про результати роботи групи)
(Кожна група під час виступу демонструє свої матеріали)
1.Група дає повідомлення про уже вивчені учнями твори, вірші «Слово, чому ти не твердая криця?», «Contra spem spero».
Член групи – читець – читає одну поезію .
2.Група характеризує патріотичну лірику Лесі Українки (цикл «Сльзи-перли», вірші « І все-таки до тебе думка лине», «І ти колись боролась, мов Ізраїль»).
Читець читає одну поезію.
3.Група дає характеристику пейзажній ліриці Лесі Українки ( « Стояла я і слухала весну», «Давня весна», «Красо України, Подолля»).
Читець читає одну поезію.
4.Група розповідає про філософські мотиви у поезіях «Якби вся кров уплинула отак», «Напис в руїні».
Читець читає одну поезію.
5. Група аналізує інтимну лірику Л.Українки (« Твої листи завжди пахнуть зів’ялими трояндами», « Все, все покинуть, до тебе полинуть», « Хотіла б я тебе мов плющ обняти», « Уста говорять: «Він навіки загинув»)
Читці читають поезії.
ІІ. Тим часом члени груп роблять записи у вигляді таблиці для вивчення і перевірки теоретично-практичних знань. (формування комунікативно-мовленнєвих компетентностей)
Відмітки |
Теоретично-практичний матеріал (у вигляді тез) |
Оцінка |
|
|
|
У першій колонці «Відмітки» навпроти записів у другій колонці робляться відповідні помітки:
V – Це я знаю, або думаю, що знаю.
__ Це суперечить тому, що я знаю.
+ Це для мене нова інформація.
? Ця інформація мене бентежить.
ІІІ. «Час вільної творчості» у формі есе. По закінченні роботи члени групи озвучують свої думки.
IV. Творча робота в групах змінного складу
А). Об’єднання у дві групи за вибором долі (за кольором)
Б). Знайомство із завданням (рольова гра)
Отож, шановні дослідники, сьогодні ви визначили талановитість Лесі Українки. А от які ж таланти чи здібності маєте ви, ми зараз перевіримо.(особистісні компетентності)
І ГРУПА .Письменники. Висловлюють свої думки про Лесю Українку у формі сенканта або прозового твору
2 ГРУПА. Передайте за допомогою кольорів внутрішній стан Лесі в різні періоди її життя. Поясніть свій вибір.
*дитинство, *хвороба, *страшний діагноз, *прощання з другом(фортепіано), *творчість, *долання хвороби, *кохання Лесі, *трагедія кохання, *останні дні життя.
IV. Узагальнення знань
V. Оцінювання в групах
VI. Рефлексія
Учитель пропонує учням оцінити результати уроку, повернувшись до очікуваних результатів ( досягнення цілей)
VII. Домашнє завдання.
Вміти аналізувати лірику Лесі Українки, вивчити напам’ять поезію «Contra spem spero» Окрема група готує повідомлення про історію створення драми-феєрії «Лісова пісня».