Тема: Зачарувала все зима…
Матеріал до уроку: Андрій Бобенко «Прийшла зима біловолоса».
Мета: Формувати уявлення про характерні ознаки зими, вдосконалювати навички виразного читання поетичних творів, збагачувати словниковий запас учнів, вчити відчувати образність художнього слова, розвивати творчу уяву, виховувати естетичні почуття у дітей.
Обладнання: Таблиці для розчитування, картки зі словами, фотоілюстрації зими, матеріал для роботи в групах.
ХІД УРОКУ
І.Організація класу.
ІІ. Розчитування.
А) розчитування за таблицею №1, №2,
Б) робота зі скоромовкою
ІІІ .Підготовка до вивчення нового матеріалу.
1.Розповідь учителем казки.
- Послухайте, діти, казку, яку приніс ранковий вітерець.
За синіми морями, за високими горами, в густому лісі на узліссі стоїть хатинка. А ліс цей незвичайний. У ньому і птахи, і звірі, і навіть дерева розмовляють. Ось і розповіли вони, що в цій хатинці живе старий, але дуже мудрий дідусь. Є в нього чарівна палиця. Стукне він нею об землю і дива творяться: то сніг іде, то квіти розпускаються, то яблука достигають. А звати того дідуся – РІК. Є у нього чотири доньки. Та такі гарні, що й очей не можна відірвати: добрі, швидкі, ласкаві, але між собою не схожі. Найменша вітає журавлів, пробуджує поля, небеса, струмки, заквітчує гаї – це ВЕСНА. Добра і весела, завжди з квітами і ягодами – це щедре ЛІТО. Золотокоса красуня, в золотому намисті, що без пензля і без фарбів малює золотом листя - це ОСІНЬ. А загадка вам скаже, як звали найстаршу Рокову дочку:
Чудо – сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває. (зима)
- Які слова допомогли відгадати загадку?
2. Читання анаграм.
- Які з поданих слів «зайві»? Чому?
Ісечнь (січень)
гісн (сніг)
Розом (мороз)
Тімельаз (заметіль)
Юлийт (лютий)
Еберзень (березень)
Другень (грудень)
тивік (квіти)
3.- Багато ознак у красуні зими. Складемо «Асоціативний кущ» ознак зими.
(холод, мороз, вітер, сніг, іній, бурульки, заметіль, сніжки, замети, завірюха, санки, лижі, лід, крига, ковдра, шапки, ялинка)
- Як називаються ці слова у мові?
- Знайдіть спільнокореневі слова, синоніми.
- Про зиму прекрасно розказували поети. Уявіть, що ви поети, доберіть рими до цих слів. Доберіть слова – ознаки до цих слів.
ІV. Повідомлення теми уроку.
(відкриваються фотоілюстрації зимової природи)
-І справді зима – красуня. Скільки гарного навкруги! Блискучі бурульки, ажурні сніжинки! Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить. Обмерзлі дерева і кучугури перетворюються на чудернацькі скульптури. Вигадливі морозні малюнки вражають своєю красою. А скільки див може статися у тихі зимові вечори і ночі, скільки чарівних свят несе нам зима! Отже, друзі, вирушаємо у світ зимової краси .
V. Опрацювання вірша А. Бобенка «Прийшла зима біловолоса…»
1. Виразне читання вірша вчителем.
- Постарайтесь запам’ятати, де вже побувала зима.
2. Словникова робота.
3. Повторне читання вірша учнями.
4. Аналіз вірша і вибіркове читання.
- Як автор змальовує поле, село, сонце, річку, небо?
- Чому сонце не таке, як влітку? Чому дерева не шумлять?
- Прочитайте вирази, вжиті в переносному значенні. Що автор хоче передати кожним із них?
-У яких рядках вірша зима змальована як жива істота?
- Що з описаного у вірші можна побачити? Чи можна щось почути?
5. Вправи на розвиток швидкості читання.
А) Гра « Хто швидше?»
- Знайдіть у вірші, які прикметники використав поет для опису: зими (біловолоса), снігу (блискучий), полотна (біле), неба (широке), сонця (блискуче), ковдри ( скляна), очерету (сухий).
- Знайдіть у вірші і прочитайте, які дії виконували: зима (прийшла, зачарувала), село ( одяглося), небо ( простяглося), сонце ( налилося, не так дивиться, не так стоїть, не горить), річка ( замовкла, укрилась), верболіз (не шелестить), тополі (дрімають).
Б) Вправа «Прочитай з початку»
В) Гра «Розвідники» - робота в парах: 1.Знайти слова з ненаголошеними ]е,и]. 2.Знайти у вірші слова із сумнівними приголосними. 3.Знайти слова з префіксами і назвати їх.
Г) Гра «Знайди риму»
Д) Читання «ланцюжком»
Е) Словесне малювання.
К) Робота в групах: скласти з окремих слів речення і пояснити їх зміст. (Грудень око снігом радує, а за вуха скубає. Січень – року початок, зимі середина. Лютий зиму замикає, новому сезону доріжку вказує.)
Ж) Конкурс на виразне читання вірша.
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.