9 клас УРОК №1
Тема: Економічна і соціальна географія України як наука та навчальний
предмет.
Мета: - навчити учнів розуміти і називати, що є предметом вивчення
економічної і соціальної географії України, розкривати зв’язки з іншими науками, пояснювати актуальність і необхідність вивчення курсу;
- розвивати географічне мислення та цікавість до даного курсу;
- виховувати інтерес до предмета, розуміння важливості його вивчення.
Обладнання: політична карта світу, карта адміністративно – територіального поділу України, підручник, атлас, контурні карти.
Тип уроку: вступний урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У 9 класі відбувається ваше перше знайомство з економічною і соціальною географією. Вона розповість вам, де розташовані населені пункти, промислові підприємства та с/г угіддя, пояснить, чому в одному районі люди вирощують льон, в іншому – виноград, в одному місці випускають автомобілі, а в іншому – сталь.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Запитання
IV. Вивчення нового матеріалу.
План.
1) Система географічних наук об’єднує два основні розділи: фізичну та
соціально – економічну географію. Ви вже знаєте, що фізична географія вивчає земну поверхню, її природу, процеси та явища, що відбувають на ній.
Економічна географія України досліджує склад і структуру населення, систему розселення й трудові ресурси держави, розвиток та особливості розміщення галузей господарства, проблеми пов’язані з їхнім впливом на навколишнє середовище. Соціальна географія вивчає умови життя та діяльності населення в різних сферах, зокрема трудовій, побутовій, духовній. Економічна і соціальна географія тісно пов’язані між собою, тому їх поєднують у соціально – економічну географію.
Сучасну соціально – економічну географію можна розглядати як групу наук, що включає географію населення, промисловості, с/г, транспорту, сфери послуг, культури, політичну географію. Політична географія вивчає розміщення й територіальне сполучення різних політичних сил, їхні взаємозв’язки з просторовою організацією політичного життя суспільства, н-д державними кордонами, адміністративно – територіальним устроєм.
На стику фізичної і соціально –економічної географії розвивається краєзнавство. Ця комплексна наука вивчає природу, населення і господарство окремих країн світу. Природа розглядається як середовище перебування жителів країни й ресурсна основа для його господарської діяльності.
Запитання
2) Соціально –економічна географія тісно пов’язана з економічними науками, а також із політологією, геополітикою, етнографією та низкою інших наук про суспільство.
Соціально – економічна географія пов'язана і з низкою наук, що вивчають природу, н-д з хімією.
Таблиця №1
Зв’язок економічної і соціальної географії з іншими науками.
3) Теоретичні відомості
Основне завдання географічних досліджень – вивчення закономірностей розміщення об’єктів і явищ у просторі і виявлення взаємозв’язків між ними. Використовуються різні засоби дослідження або їх називають методи. До найпоширеніших методів економіко – географічного дослідження належать:
Використовуючи зв’язки з іншими науками й маючи власний потужний науковий потенціал, соціально – економічна географія здатна проводити різноманітні дослідження географічних умов розвитку і розміщення господарства, розробляти рекомендації щодо вдосконалення його територіальної організації.
Сучасні керівники розуміють, що для створення будь – якого підприємства необхідно соціально – економічне обґрунтування. При цьому мають бути враховані історичні особливості даної території, склад і структура населення, склад і рівень розвитку різних галузей господарства, особливості природних умов, стан навколишнього середовища.
Важливим напрямком географії промисловості є дослідження місця і ролі різних підприємств у господарстві країни, області, міста. З’ясовується, як це підприємство впливає на розселення та інші характеристики місцевого населення; яким чином використовуються природні ресурси; як впливає на стан навколишнього середовища. При цьому враховується, що кожне промислове підприємство виконує соціально – економічні функції. Створення деяких із них навіть може зумовити формування населеного пункту.
Останнім часом у географічних дослідженнях широко використовуються геоінформаційні системи (ГІС). Ця сучасна комп’ютерна технологія застосовується для збирання, обробки, зберігання та аналізу інформації. Ця система дає можливість оперативно знаходити потрібні відомості, відображати і передавати їх у зручному для користування вигляді.
Запитання
4) Засновником національної управлінської географії вважають академіка С.Л. Рудницького. Йому належить понад 70 праць, присвячених не тільки природі, населенню та господарству України, а її історії, етнографії, геології.
Серед відомих економгеографів0що зробили внесок у вивчення населення й господарства України, слід назвати імена К.Г. Волого, О.Т. Діброви, В.М. Кубійовича, М.М. Паламарчука. К.Г. Воблий вивчав особливості економічного районування, комплексний розвиток економіки України, демографії, історії народного господарства. Дослідження Кубійовича присвячені населенню й особливостям розвитку господарства українських земель. У наш час проблеми соціально – економічної географії вивчають М.Д. Підступ, Д.Ф. Заставний, О.І. Шаблій, О.Г. Топчієв, П.О. Масляк.
5) Вивчаючи географію ви користуєтеся картами атласів. Вам відомо, що карти містять у 10 разів більше інформації, але треба вміти користуватися ними. Важливими джерелами географічних знань є енциклопедії, географічні довідники та ін науково популярна література. Величезні можливості надає комп’ютер – це і електронні підручники.
Знайомство з основними засобами навчання
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Самостійна робота
Відкрийте зміст підручника й ознайомтеся зі структурою курсу економічної і соціальної географії України.
Бесіда
VI. Підсумок уроку
Предметом вивчення економічної і соціальної географії України є особливості й закономірності територіальної (просторової) організації господарства і населення України. Вона тісно пов’язана з іншими географічними, природничими і суспільними науками.
VII. Домашнє завдання