КОНСПЕКТ УРОКУ: "ЗАПОРІЗЬКА СІЧ - КОЗАЦЬКА РЕСПУБЛІКА"

Про матеріал
Мета: систематизувати знання учнів періоду виникнення козацтва і Запорозької Січі; розвивати вміння готувати повідомлення на задану тему, застосовуючи технології проектного навчання; розвивати в учнів уяву, ораторські здібності, інтерес до козацтва як феноменального явища в українській історії; виховувати повагу до історичного минулого українського народу, почуття обов’язку та гордості за героїчне минуле своєї Вітчизни, формувати громадянську позицію учнів. Тип уроку: урок застосування нових знань Форма уроку: урок-козацький похід
Перегляд файлу

 

ЗОШ І-ІІІ ст. с. ПРИП’ЯТЬ

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ НА ТЕМУ:

 ЗАПОРІЗЬКА СІЧ  - КОЗАЦЬКА РЕСПУБЛІКА (Історія України 8 Клас)

 

 

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\21.jpg 

 

Підготувала та провела

Вчитель історії

Демчук Мар’яна Сергіївна

 

 

 

 

ПРИП’ЯТЬ 2017

Тема: Запорозька Січ – козацька республіка.

Мета: систематизувати знання учнів періоду виникнення козацтва і Запорозької Січі; розвивати вміння готувати повідомлення на задану тему, застосовуючи технології проектного навчання; розвивати в учнів уяву, ораторські здібності, інтерес до козацтва як феноменального явища в українській історії; виховувати повагу до історичного минулого українського народу, почуття обов’язку та гордості за героїчне минуле своєї Вітчизни, формувати громадянську позицію учнів.

Тип уроку: урок застосування нових знань

Форма уроку: урок-козацький похід

Обладнання: - портрет Д. Вишневецького

-таблички з написом назви куренів

-скринька (шкатулка)

-козацька шапка

Епіграф до уроку: Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді, як орли, і дужі, як леви. Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні. М.В. Гоголь 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, створення позитивного емоційного настрою.- Доброго нам дня! У зв’язку з тим, що успіх любого творчого процесу залежить від його початку, то я рекомендую створити спокійну атмосферу для подальшої співтворчості. Сядемо зручніше , посміхнемося собі, своїм однокласникам, побажаємо впевненості, успіху в розкритті своїх можливостей. Генрі Форд говорив: «Зібратися разом –це початок, триматися разом – це прогрес, працювати разом – це успіх.» Тож разом до роботи! Ми продовжуємо з вами вивчення теми «Становлення козацтва 16-першої пол. 17 ст.». Тож давайте повторимо основні поняття цієї теми.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. «Історична розминка»

-Що означає слово «козак»?(вільна людина)

-Які землі називали Диким полем?(незаселені через спустошливі набіги татар)

-Перша письмова згадка про українських козаків відноситься до..?(1489 р.)

-Кого називали козаками -уходниками? (людей які ходили на промисли(полювання, рибальство) у Дике Поле)

- На якому острові знаходилась Запорозька Січ? (о. Хортиця)

 - Як називались козацькі судна? (чайки)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

У кожного народу є свої святині, свої легендарні явища. У греків є відважні 300 спартанців, а в українського народу є своє національне явище – українське козацтво Запорозька Січ. Це про неї Микола Гоголь писав: «Так ось вона, Січ! Ось воно те гніздо, звідкіля вилітають усі ті горді, як орли, і дужі, як леви. Ось звідки розливається козацька воля по всій Україні». А ми з вами живемо на цій землі і повинні знати про славних запорожців. З цією метою ми вирушаємо в козацький похід, мандрівку на Запоріжжя разом із славними героями – козаками і станемо свідками тих далеких подій, що складали історію нашої славної України.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: - Далі свою роботу поведемо у незвичайному русі, використовуючи прийом перевтілення. Кожен із вас буде козаком. Як ми всі знаємо, жінок на Січі не було, але так, як у нас незвичайна подорож, у нас будуть й козачки. На Запорозькій Січі козаки жили у куренях, кожен з яких мав назву. Тож ми сьогодні усіх наших козаків об’єднаємо у три курені:-  Корсуньський – Переяславський - Уманський.

Курінь — у 16-18 ст. військово-адміністративна одиниця Запорізької Січі, що складалася з кілька сот козаків.

Кожний, прийнятий до козаків, входив до компуту (реєстру) певного куреня.

Курінь мав своє господарство і назву, найчастіше за назвою місцевості, чи звідки вийшли на Запоріжжя перші товариші, що заклали курінь, деякі ж з куренів були названі іменням якогось славного курінного товариша або першого курінного отамана. 

Вчитель: 

- Тому ми вирушаємо на козацьких човнах – «чайках» у славне героїчне минуле. Вагомою причиною виникнення козацтва була нещадна експлуатація селян панами. Від цих кровопивців утікали на вільні землі й ставали козаками. Як же ставали козаками? На перший погляд, процедура прийому була простою.

 Історична довідка «Як ставали запорожцями»

Існує досить поширена думка, що в запорозькі козаки приймали всіх, хто приходив на Січ і вмів перехреститися та сказати, що вірує в Бога. Проте це не так. Щоб стати справжнім козаком, слід було пройти дуже нелегку школу навчання й скласти суворі іспити, які витримували не всі, тож не всі й ставали козаками. Тому новачок, незалежно від віку, приймався спочатку в «молодики». Молодик 7 років учився фехтувати, влучно стріляти, «реп’яхом» на коні сидіти, виконувати бойовий гопак (або його ще називали «січев’юн»), розвивав силу й спритність. Гопак колись був не танцем, а різновидом бойового мистецтва, що полягав у вмінні вести бій найперше ногами з багатьма суперниками. Керували навчанням досвідчені воїни й полководці, при яких юнаки служили джурами. Наприкінці навчання кожен мусив узяти участь у морському поході на Туреччину, виконуючи обов’язки зброєносця.

І лише тоді кандидат у козаки допускався до іспиту на звання запорожця. Такий іспит мав напівжартівливий характер. Спочатку юнак мав з’їсти миску дуже наперченого борщу і випити кварту (2 пляшки) горілки. Опісля пройти по колоді, перекинутій між скелями на березі Дніпра, і не впасти у воду.

Наступне випробування — подолати всі пороги, пливучи човном по Дніпру проти течії. На завершення молодик, осідлавши необ’їждженого коня задом наперед, без сідла й вуздечки мав проскакати по степу й благополучно повернутися. Перевіряли новачка й на такі якості, як кмітливість, товариськість, уміння не розгублюватись у складних ситуаціях.

Загалом же навчання в козацьких школах тривало досить довго, і навчання було всебічним: козак повинен був не тільки бути неперевершеним воїном, але так само знати грамоту, основи астрономії, медицини. Усім відомо, що кожен козак мав вірного друга — коня, тому кожен доглядав свого вірного товариша і при потребі лікував його. Тож знання з ветеринарії також слід було засвоювати. Кепський козак, який не вмів грати бодай би на одному народному інструменті, чи не вмів би співати й танцювати. А більших дотепників, ніж козаки, на той час важко було зустріти. Більш талановиті навчалися ще й основам дипломатії, вивчали іноземні мови, оскільки у невтомній боротьбі доводилося стикатися з різними країнами, а почасти козаки ще й наймалися, щоб використати своє вміння воїна.

Тож козаком бути — це почесно, але стати ним — надзвичайно складно.

- В народі говорять: «Краще один раз побачити, ніж сто раз почути». То ж давайте ми подивимось якими козаками є наші курінні отамани. Такі важкі завдання як були у наших пращурів ми не будемо виконувати, але завдання достойні козаків. Побачимо чи можна вас вважати козаками?

Тож почнемо:

Як відомо, козаки дуже любили весело відпочивати. Запрошуємо отаманів вийти на середину. Як відомо, який то козак, в кого здоров’я слабке? Отож конкурс на краще знання прислів’я про здоров’я.

Прислів’я  

  1. Бережи одяг, доки новий, а здоров’я поки... (молодий)
  2. Як немає сили і той світ не... (милий)
  3. Хто день починає з зарядки, у того буде все в...  (порядку)
  4. Без уроків фізкультури не зміцнить... (мускулатури)

Наступним завдання для наших козаків буде вікторина звичайно ж про козаків

  1. Як козаки голили собі голову? (Залишався  чуб на “оселедець”).
  2. Який одяг носили? (Шапка з китицею, червоні або сині шаровари, жупан, барвистий пояс).
  3. Як козаки могли перечекати небезпеку де-не-буть при березі чи в плавання? (Брали в рот очеретину і дихали через неї, занурившись у воду).
  4. Яку козаки носили зброю? (Пістолі, шаблі).
  5. Яким чином козаки повідомляли на далеку відстань про небезпеку? (Запалювали смоляні бочки).
  6. Для чого козаки випалювали в степу високу траву? (Щоб не було де ховатися татарину).
  7. Якого кольору був стяг у Запорозькій Січі? (Малиновий).
  8. Як називався козацький ватажок? (Отаман, кошовий).
  9. Як була укріплена Запорозька Січ? (Довкола була обнесена високою огорожею, біля неї був викопаний глибоченний рів і насипано високі земляні вали).
  10. Назвіть відомого гетьмана України. (Богдан Хмельницький).
  11. Які ви знаєте символи влади гетьмана України? (Булава, бунчук).
  12. Що означає слово козак ?(Вільна людина)

Добре молодці, а допоки ви тут показували свої вміння козаків то ваші козачки – писарі, виконували також завдання, вони зображували козака. (даний фрагмент паперу на ньому намальована силует людини домалювати щоб він був схожий на козака)

 

 

 

 

Чудово молодці впорались із завданнями, тепер ми можемо вас назвати справжніми козаками 21 століття.

- Кожен курінь отримав завдання дослідницького характеру і обрані писарі представлять історичний матеріал по темі. То ж слово надається

Корсунському куреню. Тема – «Запорізька Січ».

Виникнення низового козацтва пов’язане з утворенням Запорізької Січі і діяльністю українського князя Дмитра Вишневецького. Саме він об’єднав розпорошені козацькі ватаги і збудував на Дніпровому острові Хортиця (1552 р.) твердиню- замок - Запорозьку Січ. Запорізька Січ - військово – адміністративний центр запорозького козацтва. Назва походить від слів «сікти», «засіка» й означає дерев’яне укріплення, зроблене з січених колод. «Запорозька» - від місця розташування – за Дніпровими порогами. Січ під впливом різноманітних чинників час від часу змінювала своє місце розташування. Звідси – назви 8 відомих січей: Хортицька, Томаківська, Базавлуцька, Микитинська, Чортомлицька, Кам’янська, Олешківська, Покровська (Нова). Січ була добре укріплена. Крім того, що вона знаходилася на острові, що омивався дніпровами водами, навколо неї був викопаний рів, наповнений водою, та поставлений високий гострий частокіл з брамами. Як правило, складалася Січ з двох частин: внутрішній кіш – майдан з церквою по середині, а навколо майдану – курені, куренні скарбниці, будинки куренної старшини, склади зі зброєю, гарматами, харчами, та човнами. А також зовнішній кіш – передмістя, де були торгові ряди, заїжджий двір, кузня, гончарня. Курені були з плетеними стінами, а дахи були вкриті очеретом або кінськими шкірами. У такій хатинці жив один військовий підрозділ – курінь – з курінним отаманом.

- Посередині стояла невелика церква святої Покрови, знадвору дуже скромна, але всередині повна золота і срібла, бо козаки були дуже набожні й дбали про свою церкву, справляли всі свята. Були й свої священники. Вони читали проповідь неодмінно українською мовою. Під час служби козаки тримали шаблі наполовину витягнені з піхов на знак того, що готові будь-якої миті боронити свою віру. Запорозьку Січ прийнято вважати козацькою демократичною республікою. Про це свідчить наявність Козацької Ради – загальних козацьких зборів – найвищого органу влади на Січі, де вирішувалися всі адміністративні, судові та військові справи. Щороку козаки обирали кошового отамана та козацьку старшину. Це були найзаслуженіші та найвизначніші люди.

Вчитель: Слово надається Переяславському куреню. Тема – «Як козаки воювали».

- Клейноди – це символи влади військової старшини ХV – ХVІІІ ст. За часі Стефана Баторія ними були : - корогва (прапор)- бунчук - булава та її різновиди: а) тростина (палиця) б) пірнач - литаври - печатка Прапор (корогву) Війська Запорозького завжди носив хорунжий попереду війська, поруч із гетьманом. Печаткою розпоряджався суддя. Вона була круглої форми, виготовлялася із срібла. На ній був зображений козак у гостроверхій шапці й кафтані, із шаблею, порохівницею на боці та мушкетом на лівому плечі. Гетьману надавався також бунчук – палиця завдовжки 2-2,5 м , із кулею або вістрям у горі, під якими прикріплювалися китиці чи волосся з кінського або телячого хвоста. Ознакою влади полковника стала невелика бойова булава – пірнач. Також до козацьких клейнодів відносять і литаври – великі бойові барабани, за допомогою яких віддавалися команди в бою.

«Зброя козаків» - Запорізьке військо славилося своєю високою боєготовністю і військовою майстерністю. Козаки з великою прихильністю ставилися до своєї зброї, дбали не тільки про її високі бойові якості, а й про красу і оздоблення. Великою пошаною користувалася шабля. Козаки називали її «шаблею – сестрицею», «ненькою- рідненькою». Кожен запорозький козак мав рушницю. Дехто мав пістолі. Вони самі виготовляли цю зброю на Січі, а порох і кулі купували в Польщі чи Малоросії, або виготовляли самі. Козаки використовували : - келеп - арбалет - ножі -лук та сагайдак - ятагани - бойові сокири - якірці Були у запорожців гармати, які стріляли ядрами. Запорозькі козаки зарекомендували себе і як славні моряки. Вони будували човни – чайки.

Вчитель: Слово надається Уманському куреню. Тема – «Побут козаків».

«Історія козацького костюма» - Козаки носили широкі шаровари на мотузці, що їх підтримувала , і бешмети. Часто підперізувалися поясом. Поверх бешмета надівався чекмінь – приталений кафтан, широкі рукави якого були стягнуті в манжети. Головним убором найчастіше служила шапка з баранячого хутра – «трухменка», сукняний верх якої звисав клином. Запорожці мали довгі висячі вуса, а на голеній голові залишали довге пасмо волосся – «оселедець». - У запорожців похідний одяг був бідний. Але вдалі військові походи на турок, татар давали змогу козакам одягатись у дорогі трофейні речі – шуби, жупани, шаровари, шовкові сорочки, чоботи, чекмені. Тому домашній парадний одяг у козаків був розкішний .

 «Їжа козаків» Повсякденною їжею козаків була саламаха (житнє квашене тісто, рідко зварене), куліш, галушки, каші, а також все те, що давав водний басейн Дніпра, степ та ліси. Це риба, м’ясо диких птахів та тварин, горіхи, ягоди, гриби. З-за кордону привозилися прянощі різні делікатеси.

 

Вчитель: - Так яка ж вона Запорозька Січ? Запорозька Січ

• Справедлива республіка

• Незалежна

• Заснована на рівноправності і братерстві

• Жорстока, суворо карає тих, хто порушує закони

• Горда

• Відважна

• Волелюбна

• Могутня

• Завзята

• Безстрашна

Мужня

• Вільна

V. Закріплення нових знань учнів

1. Експрес – опитування («Інтелектуальний марафон»)

- За ініціативи якого українського князя була збудована Перша Січ? (Д.Вишневецький)

- Де розміщувалася Запорізька Січ? (о. Мала Хортиця)

- Чому вона так називалася? ( знаходилася за порогами Дніпра)

- Рік заснування першої Запорозької Січі. (1556)

- Скільки відомо січей? (8)

- Як називався козацький загін? (курінь)

- Хто очолював курені? (курінні отамани)

- Які були умови прийому до козацтва? (знання української мови, православна віра, уміння користуватися зброєю, дотримання постів)

- Які найголовніші закони Січі? (колективізм, побратимство, взаємодопомога)

- Як каралися найтяжчі злочини? (зрада, порушення військової дисципліни, пограбування мирного населення, посягання на січове майно, приведення на Січ жінок, пияцтво під час походу)

- Як називався вищий орган влади на Січі? (козацька рада)

-Де обирали гетьмана? (на козацькій раді)

- Хто з козаків мав право голосу на козацькій раді? (усі)

- Які ви знаєте клейноди? (булава, корогва, бунчук, пірнач, литаври)

- Що таке корогва? (прапор)

- Як називався козацький човен? (чайка)

2. Що означає козацьке слово?(Курені по черзі витягують з козацької шапки картки з написаними на них словами і дають повні відповіді)

Булава (дерев’яна палиця з кулею угорі, може бути оздоблена металом чи камінням; ознака влади)

Писар (перший помічник кошового і гетьмана)

Жупан (верхній одяг козаків)

Оселедець (пасмо волосся на голові у козака)

Курінь (приміщення, де жили козаки)

Клейноди (козацькі символи)Кіш (козацьке військо)

Дмитро Вишневецький (засновник першої Запорозької Січі, князь)

Литаври (козацькі барабани)

Мала Хортиця (острів, де була заснована перша Запорозька Січ)

Корогва (прапор, найбільша святиня запорозьких козаків)

3. «Чарівна скринька» 1. Предмет, що лежить у чарівній скриньці, використовували ще на початку бронзового віку, він був відомий учасникам Троянської війни, був на озброєнні в рицарів Середньовіччя, татар, поляків, а через них – у запорозьких козаків, являючись символом влади гетьмана. Що це за предмет? Втрату його для запорозького війська прирівнювали до втрати військового прапору. (Булава)

2. Цей предмет український народ не знав, та гадають, допоки російський цар Петро І, не завіз його в Україну. Для козака цей предмет був на рівні з добрим конем, гострою шаблею, його використовували задля відпочинку, лікування і просто приємного проведення часу. В народі його називали ще цибух, цупечка, файка, носогрійка. (люлька)

VІ. Підсумок уроку.

Вчитель : Сьогодні ми з вами дізнались, як утворилась Запорізька Січ, що вона собою являла. Як ставали козаками. Як козаки долали труднощі, веселились, воювали, що їли, що вдягали . Тож козаком бути – це почесно, але стати ним надзвичайно важко!

 Пройшли часи. Залишилися високі могили, які гомонять уночі з буйним вітром про славні події запорожців. Залишилися місця, де колись вирувало життя, чудові козацькі думи та історичні пісні. Залишився старий сивий Дніпро, який колись любо колихав на своїх хвилях високі легкі козацькі човни. А в нас збереглася свята пам’ять про славні подвиги наших предків запорожців.

Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 5

Завдання 4 . в підручнику ст. 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

 

docx
Додано
1 грудня 2021
Переглядів
2924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку