Мета уроку: допомогти учням усвідомити значення висвітлених автором моральних проблем; показати майстерність автора у змалюванні образів, побудові повісті; розвивати навички характеризування образів, критичного осмислення прочитаного, висловлювання й аргументування власних думок; виховувати прагнення до доброчесного життя. |
Урок № Тема. О. де Бальзак «Гобсек». Зіставлення образів Фанні Мальво й Анастазі де Ресто. Роль Дервіля в розгортанні й відтворенні подій повісті. Композиція та стиль твору Мета: допомогти учням усвідомити значення висвітлених автором моральних проблем; показати майстерність автора у змалюванні образів, побудові повісті; розвивати навички характеризування образів, критичного осмислення прочитаного, висловлювання й аргументування власних думок; виховувати прагнення до доброчесного життя. Хід уроку
На окремих аркушах кожен пише 1 позитивну та 1 негативну рису характеру гобсека. Надписи кріплять по обидва боки від ілюстрації
Вікторина-конкурс «Кращий знавець повісті» 1.Титул де Гранльє-матері… (віконтеса) 2.Ім’я дочки де Гранльє.. (Камілла) 3.Паризький адвокат, друг родини Гранльє…(Дервіль) 4.Ім’я юного графа де Ресто..( Ернест) 5.Вулиця, а якій проживає Фанні Мальво…(Монмартр) 6.Причина всіх марень Гобсека…(Золото) 7.Скільки років прожив Гобсек? (89) IІI. Мотивація навчальної діяльності Інтерактивний прийом «Запитай сам себе» (Прорангувати життєві цінності) У ч и т е л ь. Людство постійно визначає для себе справжні й уявні цінності, епоха й народ вносить у ці визначення свої корективи. Але вражає те, що людина прагне пройти шлях пізнання самостійно, сама встановлює ієрархію цінностей і обирає їх для себе, незва-жаючи на світовий досвід. Бальзак у своєму творі не аналізує причин виникнення скупості, маніакальної потреби накопичувати багатство заради багатства, зради, згубних пристрастей, але показує, до чого це призводить. Сьогодні на уроці ми спробуємо зазирнути до творчої лабораторії письменника, щоб зрозуміти, як йому вдалося так майстерно розкрити образи героїв, їх психологію й навести позитивні моральні приклади. IV. Оголошення теми й мети уроку V. Формування вмінь та навичок
1. Робота з картинами. - Чим відрізняються жінки, зображені на обох картинах? (Витончене вбрання аристократок і вбоге вбрання селянок, рід занять). 2. Робота в групах Заповнення таблиці «Зіставлення образів Фанні Мальво й Анастазі де Ресто»
3. Аналітичне коментування схеми 4. Розподільний диктант Розподілити пропоновані якості, відповідно до того, кому вони належать Краса, позбавлена гармонії, людяна, доброзичлива, зневага, егоїзм, гордість, розкіш, безлад, скромність, відвертість, гідність, порядність, працелюбство, доброзичливість, жадібність до грошей, цинічна, хитра, непорядна, інтригантка
На перший погляд, все просто: Анастазі де Ресто – гріховна жінка, а Фанні Мальво – ідеал. Але в Бальзака все набагато складніше. Фанні поступово відходить на другий план, а історія Анастазі продовжується, захопивши читача. Що ж в Анастазі незвичайного? - Чи здатна Анастазі на рішучі вчинки? (Так, здатна заради кохання на злочин. Її можна засуджувати і нею можна захоплюватися). - Які її дії, коли граф помер? - Як склалося її життя після смерті чоловіка? - Як ставиться світ до Анастазі де Ресто на початку і в кінці розповіді Дервіля? - Як оцінює свою героїню Бальзак? (Автор змальовує героїню по-різному. Це складний жіночий образ)
Учитель. Анастазі де Ресто – красива, розумна жінка – стала інтриганткою, спалила цінні папери, залишила дітей без спадку. До послуг Гобсека звернулася заради розваг. Вона погана дочка, дружина, мати, бо здатна на злочин перед людьми і перед совістю. Героїня Бальзака на якийсь час у своєму житті забула, що «без вічних життєвих цінностей - відданості, почуття обов’язку, милосердя – щастя людини стає ілюзією». Образ Анастазі де Ресто викликає в нас суперечливі почуття, тому що автор змальовує її в різних іпостасях.
Як ви оцінюєте вчинки Анастазі де Ресто: це егоїстична, пропаща жінка, яка заслуговує тільки на осуд, чи це жінка, яка стала жертвою пристрастей, і її можна виправдати? Які почуття викликає образ графині: співчуття чи осуду?
На прикладі образу Анастазі де Ресто Бальзак відображав жіночу драму тогочасного суспільства, де є місце лише грошам, золоту, а не почуттям. Чи можна карати графиню, адже вона щиро закохалася у Максима де Трая? Та за коханням не побачила як зрадила дітей. Але в повісті є образи, які протистоять руйнівному впливові матеріального ідеалу? Схарактеризуйте цей моральний ідеал на прикладі образу Фанні Мальво. Отже, Дервіль із дружиною Фанні втілюють ідеал письменника, ідеал моральний, який все ж суперечить життєвим реаліям часу Бальзака. 7. Створення і заповнення таблиці «Персонажі повісті О. де Бальзака Гобсек»
7. Провокаційно-дискусійні» (проблемні) твердження Чи може людина протистояти владі грошей? 1. Які риси Гобсека сучасні? 2. Чого не зрозумів Гобсек? 3. Ставлення до грошей –чи це є проблемою і нашого часу?. VII. Домашнє завдання: На вибір 1. Запишіть свої спостереження: “ Що я побачив у “ куточку серця ” Гобсека, Анастазі де Ресто, Фанні Мальво ?” 2. Написати iнтерв’ю з одним iз персонажiв повісті “ Гобсек”. 3. Написати листа до одного з персонажiв повiстi “Гобсек’. VIII. Підбиття підсумків уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Продовжте речення: • Цей урок допоміг мені усвідомити… • Я вважаю, що образи, створені Бальзаком… • Мені запам’яталося… |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||