Тема: Проблема життя і смерті, дружби й зрадництва у творі Джека Лондона «Жага до життя»
Мета:
показати силу людського характеру, втілену в образі головного героя, вдосконалювати навички аналізу тексту оповідання, розмірковувати про своєрідність вирішення проблеми життя і смерті, дружби і зрадництва; розвивати зв’язне мовлення та творчу уяву, удосконалювати вміння робити висновки, порівняння; виховувати вольові якості, життєвий оптимізм.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: тексти твору, ілюстрації до твору, презентація, вислови відомих особистостей, народні прислів’я про дружбу.
Епіграф:
« Людину, яка не здається, перемогти не можна»
Е. Хемінгуей
Хід уроку:
I. Організаційний момент
II. Оголошення теми, мети і завдань уроку
- Діти, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Пригадайте вивчені твори, які розповідають про поведінку у незвичайних ситуаціях, назвати героїв.
(Д.Дефо «Робінзон Крузо», Ж.Верн «П’ятнадцятирічний капітан»).
III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Життя – велика таємниця, яку не всім вдається відгадати. У чому ж сутність життя людини? Перш за все його прожити потрібно так, щоб не було соромно нащадкам за прожите життя, залишити хороший слід на землі, творити добрі справи, жити за законами моралі, радіти життю, дарувати радість стороннім, не схибити на життєвому шляху, допомагати тим, хто потребує нашої допомоги, жертвувати чимось заради інших, бути готовими до самопожертви за великі ідеали, бути чесними, відвертими, благородними.
Оповідання переносить нас до далекої Півночі - красивого й водночас суворого краю. Ми пройдемо шляхом двох приятелів, які поверталися змучені, виснажені, але щасливі – попереду повернення додому. Дорога життя перевірить їх, підготувавши багато випробувань. Як діятимуть герої? Спробуємо розібратися в цьому. Золотошукачі: одні – жадібні, ненависні, інші – непосидючі бідні романтики, які мріяли розбагатіти. Одних зв’язувала дружба, інших – комерційні інтереси.
ЛЮБОВ - почуття глибокої сердечної прихильності до кого-, чого-небудь.
ЖАГА - велике, нестримне бажання чого-небудь .
ЕКСТРЕМАЛЬНІ СИТУАЦІЇ — це важкі, дуже складні, з ризиком для життя та здоров’я людини, обставини.
- Чи змогли б ви залишити свого товариша в біді?
- Які проблеми піднімає автор у творі?
(Проблему дружби, взаємодопомоги людяності, порядності, людської гідності, проблему життя і смерті; уміння вийти з будь-якої екстремальної ситуації.)
Знайдіть уривки з оповідання за випробуваннями головного героя.
1.Підвернув ногу (Той, що йшов позаду, посковзнувся на гладенькому валуні й ледве не впав, але в останню мить утримався на ногах, голосно зойкнувши з болю. Мабуть, у нього запаморочилась голова; заточившись, він випростав вільну руку, ніби шукав опертя. Ставши рівно, він спробував ступити вперед, але знов похитнувся і мало не впав. — Агов, Біле! Я підвернув ногу!)
2. Зрада друга (Біл так і не оглянувся. Товариш дивився йому вслід, і, хоч його обличчя ніяк не пожвавилося, очі засвітилися тугою пораненого оленя. Біл вийшов, кульгаючи, на той берег і подався далі, не повертаючи голови. Чоловік, що стояв серед потоку, вдивлявся йому вслід.— Біле! — гукнув він ще раз. Це був благальний крик дужої людини, що потрапила в біду, але Біл не обернувся.)
3. Самотність (Він озирнув те коло світу, в якому залишився. Невесела картина. З усіх боків, аж до обрію, одноманітна пустеля, пагорби всі пологі й низькі. Ані деревця, ані кущика, ні травинки — нічого, крім безкрайньої страшної пустки; і в його очах нараз проблиснув страх.)
4. Голод (“Голод давався взнаки”. ” голод гнав його вперед”. “…рибка втекла”, ін з’їв двох пічкурів сирими “лиш тому, що наказував розум. Чоловік усвідомлював: щоб вижити, треба їсти”. “Він страшенно ослаб, йому паморочилося в голові, іноді так, що аж в очах темніло. Його почали мучати галюцинації, муки голоду щоразу повертали розум, до дійсності”. Але його діймав лише голод: цілу ніч йому снилися обіди, бенкети та столи, заставлені найрізноманітнішими стравами.)
5. Поєдинок з ведмедем (Одчайдушну хоробрість змило хвилею страху. А що, коли звір нападе на нього, слабосилого? Він міцніше затис у руці ножа і подивився просто у вічі ведмедеві. Ведмідь став на задні лапи й вичікувально рикнув. Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік. Осмілілий зі страху, він теж загарчав, дико, люто, вкладаючи в це гарчання весь свій страх. Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо й не боялась його.)
6. Боротьба з вовком (Він угледів вовчу голову. Гострі вуха не стирчали догори, як у інших вовків; очі були тьмаві й налиті кров’ю, голова понурилася. Він був хворий. Звір не зводив з нього голодного погляду. Він то ліз навкарачки, то непритомнів, а вовк усе плентався слідом за ним, кашляючи і хриплячи. Його коліна стали суцільною раною, як і ноги; кривава смуга тяглася за ним по каменях та мохові. Якось, оглянувшись, він побачив, що вовк пожадливо вилизує слід, і зрозумів, який його чекає кінець, якщо… якщо він сам не вб’є вовка. I почалась одвічна страшна трагедія боротьби за існування: хвора людина повзла, хворий вовк шкутильгав за нею — дві вмирущі істоти волоклися через пустелю, чигаючи на життя одна одної.)
7.Герой на судні Бедфорт (Вони обстежили нишком його койку. В ній знайшлося повно сухарів, матрац був напханий сухарями, в кожному закутку були сухарі. I все ж чоловік мався при своєму розумі. Просто він уживав запобіжних заходів на випадок голоднечі, та й годі. Вчені сказали, що це минеться; воно й справді минулося, перш ніж «Бедфорд» кинув якір у бухті Сан-Франциско.)
6. "Коло Вена"
Охарактеризувати двох героїв, накреслити та заповнити схему.
Головний герой (Розумний Мудрий Здатний прийти на допомогу Милосердний Винахідливий Життя цінує більше за золото)
Білл (Байдужий Зрадливий Жадібний Бездушний Золото цінував більше за життя)
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
Кожен твір завжди чомусь нас повчає. Які ж уроки можна взяти з вивченого твору? Уроки твору:
- життя потрібно цінувати;
- не втрачати гідності в гонитві за матеріальними статками;
- намагатися жити за законами моралі;
- підтримувати і допомагати тим, хто потребує допомоги;
- цінувати дружбу;
- бути вірним товаришем;
- вчитися у природи;
- не впадати у відчай;
- впевнено іти до наміченої мети.
2. «Серце до серця»
У вас на партах маленькі червоні сердечка. Запишіть кілька рис характеру, які б ви запозичили у нашого героя і вони б вам пригодилися у житті (діти записують) Прикладіть їх до свого серця (прикладають)
Нехай ці слова проникнуть у ваше людське серце і у вас появиться ще більше бажання жити, любити життя, а в цьому житті бути добрими, терплячими, милосердними, цінувати дружбу, цінувати життя.
Життя – це боротьба. Людина завжди має долати якість труднощі, щоб дійти до поставленої мети. Але як відомо за всіх часів перемагають лише сильні. Труднощі загартовують характери, зближують людей. Як писав білоруський письменник В.Биков:
«Жити гідно – нелегко.
Треба прагнути бути людиною,
незважаючи на всю жорстокість
навколишнього світу»
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Напишіть твір-мініатюру на одну з обраних тем: