Тема. Творчість Оноре де Бальзака. Бальзак – засновник соціально-психологічної прози. «Людська комедія».
Мета: висвітлити основні етапи творчого шляху Бальзака, створити образ геніального, цілеспрямованого письменника-трудівника, зацікавити учнів його творами; розвивати вміння працювати з критичною літературою; розвивати творчі здібності, вдумливе ставлення до навчального матеріалу; виховувати в учнів цілеспрямованість, наполегливість, прагнення реалізувати свої можливості.
Обладнання: виставка книг письменника та критичної літератури, презентація, підручник.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграф:
Головні події мого життя – мої твори.
О. Де Бальзак
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
- Бальзак належав до покоління, народженого під зіркою Бонапарта - покоління переможців. Наполеонівське бажання завоювати світ з’явилось у нього ще в юності. Але, коли досяг повноліття, вже не можна було зробити це за допомогою зброї. «Залишалося мистецтво, - відзначав Стефан Цвейг. – Бальзак почав писати… Подібно до Наполеона, він змусив весь світ рухатися по орбіті Франції, центром якої є Париж.» Він досяг вершини слави, про яку мріяв з юності.
Сьогодні ми розпочнемо знайомство з творчістю Оноре де Бальзака – класика французької літератури, твори якого стали еталоном реалізму першої половини XIX ст. Все життя митця було сповнене праці, наполегливої, напруженої. І він сам вимірював його лише своїми творами. Мета нашого уроку – відтворити нелегкий шлях письменника до слави.
ІІ. Повідомлення теми уроку, визначення основних завдань для учнів на даний урок; запис у зошити теми, епіграфа
(Учням пропонується завдання на урок: у зошитах схематично зобразити «сходинки» Оноре де Бальзака до слави. Записати ключові слова до кожного етапу життя письменника.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Створити словесний портрет Бальзака - людини й Бальзака - митця. (Через 3-5 хв. учні мають представити своє сприйняття письменника у цих двох площинах).
- Пригадайте, які ознаки характерні для літературного
напряму, що отримав назву «реалізм».
- Які зміни в суспільстві сприяли появі реалізму?
IV. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя.
Оноре де Бальзак належить до тих письменників, що символізують свою епоху. Його життя, його творчість нерозривно пов’язані з історичною добою, в яку судилося жити.
У середині XIX ст. остаточно оформлюється літературно-художній напрям, який отримав назву «реалізм». Митці цього напряму розробляли принципи аналітичного осмислення дійсності, а також прагнули до достовірного її відтворення у художньому творі. Своїм завданням митці-реалісти вважали виявлення сутності явищ дійсності, а досягти цього вони намагалися «списуючи героїв», як говорив Бальзак, «з живого прикладу». Реалісти намагалися виявити всі причини і наслідки явищ, які вони описують, з’ясувати всі чинники подій: історичні, соціальні, психологічні. Письменники прагнули показати в людині не лише індивідуальне, але й типове, сформоване певною епохою, середовищем, умовами життя. Саме в літературі реалізму виникає герой-тип – носій соціально обумовлених рис.
2. Повідомлення учнів про періоди творчості Оноре де Бальзака (Учні отримали випереджувальне завдання).
- Схарактеризуйте шлях Бальзака до створення «Людської комедії». Які етапи довелося подолати митцю? У чому він дотримувався традицій попередніх історико-літературних епох, у чому проявилась його самобутність?
3. Робота в парах
На основі матеріалу підручника визначити особливості творчої манери Оноре де Бальзака.
4. Робота над усвідомленням поняття «соціально-психологічна проза»
Слово вчителя.
Письменники реалісти XIX ст. відтворювали складні, суперечливі духовні пошуки героїв, переживання, пов’язані з соціальним оточенням та особистими проблемами. Розвиток психологізму був обумовлений інтересом авторів до неоднозначних, звичайних, негероїчних характерів.
Довідка (запис у зошити)
Проза, в якій особистість, її внутрішній світ, переживання розкриваються через аналіз соціальних умов, які сформували цю особистість, називаються соціально-психологічною прозою.
Слово вчителя.
Проблема особистості і суспільства – одна з ключових проблем соціально-психологічного роману, який називають «історією людської душі». Центральним для багатьох письменників стало питання про те, як людині не тільки вистояти в соціальній боротьбі, але й мати змогу активно впливати на історичний процес.
Художнім відкриттям складного взаємозв’язку між характером людини та історичними умовами, що його сформували, стали твори Бальзака. Неповторний образ автора склався у «Людській комедії». Відкриття вченими-природознавцями існування видів підказало письменникові головну ідею епопеї: якщо можна описати «в одній книзі весь тваринний світ, то чому б не створити подібного твору про людське суспільство…».Така позиція автора нагадує підхід до світу вченого і є проявом єдності реалізму із загальним духом XIX ст. У «Людській комедії» Бальзак створив типові образи своєї епохи, прагнучи не залишити поза увагою жоден «вид» людської спільноти. Автор дає змогу придивитись до окремих «видів» людського суспільства і знайти спільне і відмінне у їхній поведінці. Бальзака цікавлять рушійні сили життя, мотиви поведінки героїв.
6. Підсумкова бесіда
V. Застосування отриманих знань
Робота в групах
Завдання І групи: У чому сутність соціального і психологічного експерименту письменників другої половини XIX ст.? Доведіть свою думку на прикладі творчості Оноре де Бальзака.
Завдання ІІ групи: «Людська комедія - епопея чи цикл творів? Доведіть свою думку.
Завдання ІІІ групи: У чому, на вашу думку, всесвітнє значення творчості Оноре де Бальзака?
VI. Підбиття підсумків уроку
Заключне слово вчителя.
- «Якщо вибирати між Фаустом і Прометеєм, - я віддаю перевагу Прометеєві», - так сказав би про себе Оноре де Бальзак, творчість якого стала вершиною реалізму XIX ст. Автор книги про Бальзака Андре Моруа писав, що жоден письменник, за винятком Шекспіра, не викликав такого поклоніння, і жоден письменник не був у такій мірі цього вартий; що Бальзака «вивчали і будуть досліджувати в майбутньому як вивчають і досліджують світ, тому що він і є цілий світ». Отож на наступних уроках ми поринемо у світ Бальзака.
VII. Аргументація участі учнів у роботі на уроці. Виставлення оцінок
VIII. Домашнє завдання. Прочитати новелу «Гобсек». Індивідуальне – використовуючи факти біографії О. де Бальзака, написати твір-роздум «Те, що він не довершив шпагою, я здійсню пером». О. де Бальзак».