Конспект уроку "Жіноча доля у творчості Т.Шевченка. Поеми «Катерина», «Наймичка»"

Про матеріал
у конспекті звернено увагу на проблеми зневаженого материнства , розкрито захоплення поета красою материнства, його протест проти соціальних, родинних страждань проаналізувано образи-персонажі поем, порівняно їх між собою;
Перегляд файлу

Українська література  9 клас

Тема:  Жіноча доля у творчості  Т.Шевченка. Поеми «Катерина», «Наймичка».

Мета: звернути увагу на проблеми зневаженого материнства , розкрити захоплення поета красою материнства, його протест проти соціальних, родинних страждань проаналізувати образи-персонажі поем, порівняти їх між собою; визначимо причини, які зумовили так вчинити обом жінкам; спробуємо дати свої відповіді на деякі проблемні запитання, формувати шанобливе ставлення до жінки - матері ,сприяти вихованню щирості, вірності, почуття відповідальності, бажання допомагати ближньому

Тип уроку:  комбінований:

Обладнання: тексти поем «Катерина» та «Наймичка»,відео «Молитва до мами», метод «Кола Вена», метод «Сторітелінг»,скрапбукінг до творів Т.Шевченка, рольова гра, «Дерево рішень», метод «Займи позицію»

 Епіграф:

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Т.Шевченко

1. Організаційний момент

Вступне слово вчителя.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він весняний та цікавий.

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімось обличчям до гостей,

Усміхнімось і промовим:

 «Добрий день».

Метод «Долоньки». Дарую вам свою любов і повагу. Хочу щоб стали ви мудрішими. Доторкніться долонями, побажайте успіху один одному.

2. Мотивація навч. д-сті

1. Вступне слово вчителя  (на фоні ніжної музики)

       Я – жінка! Я – мати!. 

       Запалена Богом одвічна свіча.

       Я – все-таки сильна,

       Я – щось-таки значу,

       Я – світ цей дивую

        Красивим дитям.

   Мама… Матуся… Материнство…

Усе найрідніше, наймиліше, найдорожче увібрали в себе ці сонячні слова.

        У нашім раї на  землі

        Нічого кращого немає, 

         Як тая мати молодая

  З своїм дитяточком малим, – стверджував український поет Тарас Шевченко.

З першої миті життя схиляється над нами обличчя матері. У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері в своїх дітей, сподіваючись і прагнучи щастя для них. Усім своїм життям і працею матінка утверджує в кожного із нас кращі риси людяності й добра.

Відео «Молитва за маму»

Думаю, що Матір Божа почула вашу молитву і пошле благодать на ваших матерів. « У всякого своя доля і свій шлях широкий»,- писавТарас Шевченко. Дійсно, у кожного доля різна. Хтось живе у щасливому шлюбі з коханою людиною, хтось має багато дітей і щасливу родину, інший багато грошей і жодних турбот, а хтось змушений зводити кінці з кінцями, не маючи ні родини, ні дому, ні роботи. Зазвичай вони звинувачують свою нещасливу долю, але вони рідко замислюються над тим, що самі можуть все змінити. Адже, як говорять, Бог дає людині стільки випробувань, скільки вона може витримати.  Скажіть собі, що це лише черговий шанс стати сильнішим і досвідченішим, перевірити свої можливості. Щоб не трапилося, не можна опускати руки. Ти можеш досягти цього сам. Т. Шевченко говорив : «Борітеся – поборете». Проблеми, які ми будемо розглядати, сучасні і нині. А кожна дівчина мріє про щасливе кохання, шлюб і сім’ю. Але доля складається в усіх по-різному. Кобзар велику увагу приділяв жіночій темі, створюючи прекрасні образи дівчат, молодиць, які чарують нас, зворушують, захоплюють. Найбільшої сили поетичного генія досягнув  він у змалюванні образів жінок-матерів.

 У такому частому звертанні до теми, у шанобливому ставленні та обожнюванні жінки-матері письменник відтворив національні особливості душі українського народу, його ментальність. Саме цій темі поет присвятив цілу низку творів, звертався до неї в усі періоди творчості. Серед них — поеми „Слепая”, „Сова”,

„Наймичка”, „Катерина „Художник”.. А Тарас Шевченко зобразив матір у своїх творах. Нещасний у особистому житті Шевченко найвищу красу бачив у жінці, в матері.

3. Оголошення теми й мети уроку

.Метод «Передбачення»

Як ви вважаєте, про що йтиме мова на уроці, який ми розпочали таким епіграфом?

«Я вважаю, що на цьому уроці ми …»

Записати тему уроку у зошит

 

Слово вчителя (Оголосити мету уроку)

Сьогодні ми будемо вести розмову про жіночу долю, зображену у творах Шевченка

Серед творів, присвячених показові гіркої жіночої долі особливе місце посідає поема «Катерина», присвячена Жуковському в пам’ять дня викупу поета з кріпацтва  та поема «Наймичка», висловлена в іншому емоційному ключі.

 Сьогодні ми з вами будемо працювати над змістом поем «Катерина» та «Наймичка», складемо порівняльну характеристику героїнь; визначимо причини, які зумовили так вчинити обом жінкам; спробуємо дати свої відповіді на деякі проблемні запитання.

Багато із сьогоднішньої розмови ви почерпнете для майбутнього, адже вам скоро вступати у доросле життя, будувати сім’ю.

Бліц-опитування

-Де було написано поему «Катерина»?

-Яку присвяту має?

-Чому називається «Катерина»?

- Які почуття переживала дівчина?

 -Чому журяться батьки Катерини? Чим мотивує мати своє рішення про вигнання дочки з дому?

 - Чи можна говорити про жорстокість народної моралі?

 - Чи можемо ми засуджувати Катерину як матір, котра покинула свого сина напризволяще?

  -Для чого героїня перед тим як вирушити у дорогу набрала землі під вишнею?

  -Яка доля дитини Івася, матері?

 

Через 7 років після написання поеми «Катерина» народилися перші рядки «Наймички».    

Серед усіх людських законів є один невмирущий у своїй благородності — вміння жертвувати собою. Найвища самопожертва — в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, віддає все життя, всю себе, кожну мить сердечної теплоти.Великий Кобзар українського народу низько схилявся перед образом Матері, який втілював для нього рідну матір, Україну, Пречисту Діву Марію. Матір Божа, яка оберігає людей землі,— це узагальнюючий образ усіх матерів.

-Якій темі присвячена поєма «Наймичка»?

Хто така Ганна?

Що про себе розповідає, чому покидає сім’ю?

Чому вона не йде шукати коханого, як це зробила Катерина?

Які два виходи вбачає вона? Чому підкинула дитину багатій бездітній сім’ї?

 

  • «Асоціативне гроно»
  • Наймичка – які асоціації у вас виникають?
  • Чому поему автор назвав «Наймичка», а не «Мати», « Мати-наймичка»?
  • Як  вона дбає про свою дитину? Зачитайте рядки

-       Чи була вона щасливою?   

       -Чи вдалося ж Ганні-наймичці послати добру долю своєму синові? 

          -Знала вже Ганна , що її дитина житиме, що все зробить, щоб син був щасливий, хоча останні рядки прологу насторожують нас. Нікому було розповісти про своє горе(хіба що вітру), і Ганна свій біль виливає у пісні. Шевченко звертається до народної пісні, яка відображала долю нещасних покриток і їх дітей, щоб заставити нас замислитись…(над чим?)

 (Чи не така доля буде і у сина Ганни, чи не вчинить вона так, як Катерина?)

  • Хто така покритка?
  • Яке значення мало слово москаль?

Вчитель узагальнює і говорить про дві долі, які якось зустрілись і розговорились.  

 «Перша доля хвалилась своїми батьками, які вони у неї добрі, люблячі.    А друга сказала,що у неї батьків нема. Виросла біля чужих порогів, серед чужих людей.

Перша розповіла про свою щасливу хліборобську долю, веселе парубкування, чумакування.

Друга ж дивилася чорними смутними очима і згадувала своє лахміття з чужого плеча; як міряла босими ноженятами биті шляхи зі сліпим кобзарем; як якось добра душа подарувала на Великдень вишиту сорочку.

Перша бачила свою наречену, гучне весілля, купку діток і онуків, якими тішилася, живучи з ними.

Друга стояла на одній нозі, спираючись на милиці, і згадувала довжелезні казарми, знущання, дві війни, а тепер калікою поверталася через 25 років додому, до дому, якого не було. Стояла на роздоріжжі і нечутно було, що вона далі говорила. Чи кляла свій талан, чи неньку, яка її на світ привела, чи…»

Вчитель говорить, щоб діти звернули увагу на ілюстрації і сказали, чиї то були, на їх думку, долі. (доля І – Маркова , ІІ – Івася ).

 

  •  
  • У чому причини трагедії жінки?

 презирство до жінки-покритки

порушені моральні норми

Тема жінки, матері і материнства – одна з провідних у творчості Т.Г.Шевченка. Постійна увага Т.Шевченка до трагічного становища жінки у часи кріпацтва зумовлюється тим, що саме вона була найбільш пригнобленою і скривдженою: поневірялась на панщині, нерідко була жертвою поміщиків, крім того постійно під родинним гнітом. Становище жінки було настільки нестерпним. По це свідчить той факт, , що в Київській губернії за 1839р вчинили самогубство 37 дівчат-покриток.

Хвилинка релаксації

  4. Закріплення вивченого

 Уявити себе героями твору (сусід, сусідка, мати , батько, Іван-офіцер)

Метод «Сторітелінг» - розкажи історію

Мати. Доню моя, доню. Цвіте мій рожевий!

Як ягідку, як пташечку, кохала, ростила

На лишенько.. Доню моя. Що ти наробила

Як страшко вигнати рідну доньку з хати. Людський осуд. Людський поговір, неслава  найстрашніше , що є в селі .Вони не щадять нікого. Вони привели нас до жорстокого вчинку. Саме вони змусили нас скоритися громадській думці, усталеному закону співжиття. А ще я думаю,що в усьому винен москаль. Він занапастив нашу донечку, він довів її до самогубства. Якби він її не покинув, вони були б однією родиною, і на старість  втіха була б нам. В чому ж наша провина? Ми ж Катерину виростили, по копійці на весілля збирали, а тут цей Іван.

 

Батько. Я теж хочу сказати, що свою доню ми дуже любили. Можливо, що хтось звинуватить і нас у цій трагедії. Чи ми ж їй не казали, а все марно. І чи вгледиш  за нею? Адже вона «полюбила москалика, як знало серденько»

 

Сусідка.  Так, з Катрею  сталося лихо. Шкода мені, така гарна була, всіх у селі шанувала, завжди привітна була. Але знаєте, я засуджую її батьків, тому, що Катря була їх кровинка, а вони її з дому прогнали. А що москаля винити? Москаль він і є москаль, як перекотиполе, сьогодні тут, а завтра, може й голову покласти в чужій стороні.

 

Батько. Чи ти ж не знаєш як у нас у селі? З’їдять живцем!

Сусідка . Ой поговорили б рік чи два і забули б а Катря була б жива і онук би був поруч.

Учитель .Отже, ви звинувачуєте батьків.

Сусідка Так.

Сусід: Як на мене винна сама Катерина. Не треба перекидати вину на інших, кожен із нас – коваль свого щастя. Кожен понесе покарання на Божому суді за свої гріхи. Гріх Катерини великий, що наклала на себе руку. Треба жити якби тяжко не було. Я не виключаю звичайно вину Івася і батьків, але найбільше винна вона сама. Нікого воно не слухала, кохання затьмарило розум  А хіба може бути таке сліпе кохання?

Москаль: Я своєї вини не признаю. Катерина сама приходила ко мне в сад. Чого ви її не відговорили від наших встреч. Ви ж знали про славу москалів, вони тоді в кожному селі були. Вона гарна девушка, но женится на ней я не думал. Ну якщо ви такі сердешні і правильні, що ж ви її вигнали з дому. Від внука відвернулись. Хіба ж це по Божому? Я знаю мене всі засуджують, але я вам правду кажу, хоча міг і не говорити цього. І що тут таїти, всі знали що у нас з Катериною продовження не буде. А тепер мене всі сварять, я Катерину жаліють. Де ви були раньше?

Сусідка:  А я оце думаю, що винна вся ваша громада. Не підтримали дівчину, тільки й знаємо, що «кісточки перемивати». А самі ж не кращі за інших. Всім миром треба за дівчину заступитися.

 

Учитель:  Дякую всім за участь у дискусії та рольовій грі. Ми вислухали ваші судження. Кожен з вас має свою думку, але я вважаю, що ми повинні завжди співчувати тим, з ким суворо обійшлася доля. Повернемося до проблемного завдання. Хто ж винен у трагедії Катерини,наймички?

 

Ми прочитали дві поеми Шевченка «Катерина»та «Наймичка», познайомилися з двома на перший погляд, різними жіночими долями. Та водночас вони такі схожі,  адже обидві стали жертвами тодішнього суспільного ладу, обидві були обмануті та залишені. Зараз спробуємо скласти порівняльну хар-ку двох матерів, у яких була дуже важка доля жінки- покритки.

Загальна  порівняльна характеристика героїнь.

Метод «Кола «Вена»

1гр- характеристика Катерини

2гр – характеристика Ганни

3гр- спільне у образах  героїнь

Скрапбукінг до теми уроку за вивченими творами

Метод «Займи позицію»

Висловіть своє ставлення до героїнь поем Шевченка. На чиєму боці ваші симпатії?

  • Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Ганна, що все життя мовчала і сказала правду лише перед смертю?
  • Як ви розцінюєте вчинок Катерини?
  • Які вчинки матерів вплинули на те, як склалася доля кожного з них?
  • Які причини змушують жінок у наш час залишати своїх дітей?

Рольова гра. «Дерево рішень». Робота в групах.

  • Проблема .Яке рішення прийняла Катерина, коли б не покінчила життя самогубством. Запропонуйте власне рішення чи пораду ( позитивне і негативне). Чи можна зробити по-іншому.
  • 1.Випросила прощення у батьків і залишилась вдома
  • 2.Підкинула дитину бездітним  заможним людям

Як склалася доля Марка, якби Ганна не підкинула його багатим людям?

  • 3.Призналась, що вона мати дитини?

5. Підсумок уроку

Метод «Відверта розмова»

  • Чи актуальною є тема життя жінки-покритки в наш час?
  • Як ви важаєте, чи правильно вчинили обидві героїні поем?
  • Чи засуджуєте чи виправдовуєте ви героїнь?
  • Чи засуджуєте ви Ганну за приховання від Марка, що вона є його мати? Чому?
  • Хто, на вашу думку, Катерина чи Ганна, є прикладом справжнього материнського подвигу?
  • Який життєвий досвід здобули ви сьогодні на уроці?
  • Які моральні цінності візьмете із собою в життєву дорогу?
  • Сьогодні з криниці жіночої мудрості ми черпали любов, відданість, добро, шукали мудрість життя у діях і вчинках героїнь творів. Нехай вам щастить у житті, щоб ви ніколи не оступились.

6. Рефлексійно-оцінювальний етап (звучить мелодія)

 

Мати. Тільки вона нічого не пожалкує для своєї дитини. Це вона у хвилину небезпеки ніколи не згадає про себе, все віддасть для того, щоб захистити свою дитину, зазнає будь-яких труднощів, щоб дітям жилося краще. Віддасть усю свою мудрість душі, тепло свого серця, своє здоров'я.

Материнська любов не знає кордонів, страху, сумнівів, розрахунків. Вона очищає нас, зігріває, зупиняє нас перед безоднею. Мати тяжко страждає, якщо її дітей спіткало лихо, і розцвітає, стає молодшою, веселішою, сильнішою, коли бачить, що її діти виросли порядними людьми. Мати — захист і притулок для дитини, вона її опора і совість. Усе, що є у нас найкращого, — від неї, від неньки рідної. Багато є дітей, які чекають, що хтось прийде милосердний і візьме до себе в родину. Пам’ятаєте, як на «Інтері» в коротких сюжетах.

В державі існує багато  програм, направлених на те, щоб якомога більше дітей змогли мати сім’ю, щасливе життя.

Ви, діти, не робіть помилок, а згадуйте наймичку, яка зробила все , тільки б її Марко жив. Я впевнена, що ви станете люблячими батьками.

(Мелодія)

А зараз…заплющіть очі і уявіть своїх батьків, відчуйте їхнє тепло на відстані. А коли прийдете додому, поцілуйте руку матері, загляньте в батькові очі, роздивіться, чи є вже срібло у волоссі, чи з’явилися нові зморшки.  Почитайте своїх батьків і дякуйте їм за все-все…

 

Оцінювання

На картка виставте самооцінку за урок . 

Прізвище, ім’я учня 

  • Ти брав активну участь в роботі на уроці_
  • Ти вносив вдалі пропозиції_
  • Ти надавав допомогу однокласникам_
  • Ти висунув нову ідею, яка сподобалась іншим_
  • Ти вдало узагальнював думки інших_
  •  Ти давав повні відповіді на поставлені запитання_

 

Оціни себе по кожному напрямку від 0 до 2 балів

Всього балів_

 

 

    Дякую і вам.

Оцінювання досягнень учнів з коментарем

 VI. Домашнє завдання

Домашнє завдання. Написати міні-твір „Майбутнє Івася”, прочитати поему « Марія»

 

 

docx
Додано
25 березня 2021
Переглядів
6011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку