Петро Гулак-Артемовський. Балада «Рибалка». Вічна тема кохання. Засоби романтичного зображення. Фольклорна основа твору
Мета: Пригадати вивчене про німецьку фольклорну баладу «Лореляй» та її переклади, ознайомити учнів з поетичною творчістю П. Гулака-Артемовського; проаналізувати баладу «Рибалка»; розвивати уяву, пам'ять, навички аналізу ліричних творів, висловлення власної думки щодо прочитаного; виховувати прагнення до духовного збагачення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Засоби навчання: підручник, портрет П. Гулака-Артемовського, словник літературознавчих термінів, ілюстративний матеріал (українські пейзажі — фотоматеріали, репродукції картин, відео), аудіозапис німецької балади
Й. В. Гете «Рибалка», мультимедійні засоби.
Епіграф:
Твір, який читають, має теперішнє;
твір, який перечитують, має майбутнє.
О. Дюма
Перебіг уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Перевірка домашнього завдання
- дати визначення романтизму як художнього напряму (Романтизм (фр.romantisme) — літературний напрям, що виник наприкінці XVIII століття в Німеччині та панував у літературі Європи в першій половині XIX століття).
- Пригадати походження назви романтизм (Назва цього напряму походить від слова «романський», що вживалося спочатку на означення творів, написаних не латинською, а якоюсь із мов романської групи ( французькою, італійською, португальською).
У першій половині XVІІІ століття в англійській літературі в слово «романський» почали вкладати інший зміст: це щось надприродне, дивне, таємниче.)
- Що було притаманне романтизму ( Романтизму була притаманна так звана світова скорбота, що була однією із форм вираження глибокого розчарування в результаті французької революції і пов'язаної з нею Просвітництва. Більшість ідеологів Просвітництва щиро вірила в те, що зовсім скоро запанує царство загального добробуту. Але на практиці все це обернулося загарбницькими війнами, занепадом. Саме тому розчарування романтиків набуло особливої гостроти, почало переростати в настрої безнадії, відчаю. У художній літературі романтизм виявився в зображенні ідеального героя, його ідеалів, заради яких він вступає в боротьбу.
- Назвати ідейно-художні особливості даного напряму
- зображення виняткових людей у незвичайних обставинах;
- показ непересічних подій (найчастіше трагічних або фантастичних);
- велика увага до зображення героїчної національної історії;
- викриття й засудження вад тогочасного суспільства;
- Хто є героями романтичних творів (герої романтичних творів — козаки, запорожці, лірники, бандуристи — виразники і хранителі національної культури);
- Назвати роди та жанри романтизму літературні роди та жанри (пісня, дума, думка, балада, легенда, казка, поема, елегія, романс).
- Які ви знаєте школи романтиків:
Харківська школа романтиків:
- Левко Боровиковський ( З його іменем в українській поезії нового періоду пов'язане звернення до національної історичної тематики, зокрема козацької, та широке культивування жанру балади. Він успішно розробляв й інші жанри романтичної лірики, а також коротку байку-гумореску.)
- Петро Гулак - Артемовський ( уперше в українській літературі виступив у жанрі романтичної балади. Вона була принципово новим явищем в історії української літератури)
- Микола Костомаров ( історик, письменник, етнограф, суспільно-політичний діяч. В історію української літератури М. Костомаров (1817-1885) увійшов як письменник-романтик. Поезія митця характеризується широкою проблематикою та розмаїттям жанрових форм: вірші-балади, в основу яких покладено народні вірування, легенди та історичні перекази, вірші-пісні романсового характеру, стилізації народної ліричної пісні ).
- Амвросій Метлинський — етнограф і поет, проф. літературознавства в Харкові та Києві, за молодих років (до 1850 р.) поет, автор праць з філософії культури та літератури, в яких він поєднує філософію Гегеля з романтичними мотивами)
- Михайло Петренко (— видатний поет українського романтизму. Провідний мотив поезії Михайла Петренка (1817-1862) типовий для романтиків: туга за рідним краєм, сирітство, прагнення відірватися від земної непривітної «буденщини», поринути у «високості», пізнати красу світу)
- Віктор Забіла ( творець пісень і романсів. Віктор Забіла (1808-1869) виступив зі своїми ліричними піснями в середині 30-х років, коли в українській літературі ще сильні були традиції бурлеску і травестії, але вже голосно заявили про себе романтики).
Київська школа романтиків:
- Афанасьєв – Чужбинський ( Його творча спадщина дуже велика — вірші й оповідання, романи,етнографічні й лінгвістичні праці, публіцистика, літературно-критичні статті та переклади. Олександр Степанович в україн-ській літературі став відомим як поет-романтик, автор кількох прекрасних зразків романсової лірики )
- Євген Гребінка ( У Петербурзі Євген Павлович Гребінка (1812-1848) створив гурток мистецької й літературної інтелігенції.Утой час надзвичайної популярності набули літературні вечори Євгена Гребінки. Письменник узяв безпосередню участь у вирішенні життєвої та творчої долі Тараса Шевченка: у викупі його з кріпацтва, у першому виданні «Кобзаря» 1840 р.; в альманасі «Ластівка» надрукував окремі твори Т. Шевченка, допомагав у самоосвіті, матеріально сприяв його першій подорожі в Україну. Видатним явищем для української літератури стала поява альманаху Є. Гребінки «Ластівка» (1841), у якому були надруковані українські народні пісні, приказки, загадки, а також твори Т. Шевченка, І. Котляревського, Г. Квітки - Основ'яненка,
Л. Боровиковського, В. Забіли.)
Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
На уроці зарубіжної літератури ми з вами знайомилися із творчістю Генріха Гейне. Ми говорили про його баладу «Лорелей» , переспівану з Гете, у перекладі Леоніда Первомайського «Не знаю, що стало зі мною».
Гейне використовує мотив мандрів, де розчарований ліричний герой полишає рідні місця і тепер, повернувшись, дивиться на все просвітленим поглядом. Юнацькі страждання тепер дорогі для нього лише як спогади. У цей цикл входить знаменитий вірш, присвячений рейнській красуні Лорелей. Це давня народна легенда про загиблу нещасну красуню, котра випливає на узбережжя і заворожує всіх, хто плине Рейном поблизу високої скелі, і це призводить до трагедії. Саме Гейне зробив цей сюжет дуже популярним, і його вірш став народною піснею. Лорелей втілює згубну силу любові, якою вона наділена мимоволі, адже любов — це складне, загадкове почуття, яке дуже важко збагнути. Ще потрібно добавити, що збереглося більше десяти перекладів цієї балади: Кароліни Павлової, Аполлона Майкова, Самуїла Маршака, Олександра Блока, Дмитра Загула, Леоніда Первомайського. Хочеться наголосити, що баладу перекладав і Павло Грабовський.
-Посухаємо два переклади балади Л.Первомайського та П.Грабовського.
- Розповідь про Грабовського - перекладача.
Словникова робота.( на вивороті дошки)
Балада — невеличкий віршований твір, у якому розповідається про події та персонажів героїчного, історичного або фантастичного характеру. Особливості балади як жанру:
- виражена емоційність;
- нетривалий час події,
- невелика кількість дійових осіб;
- стислість, малий обсяг;
- віршована форма.
Слово вчителя.
Помітним явищем в розвитку української національної культури, зокре-ма літератури, стала постать Петра Петровича Гулака - Артемовського — талановитого філолога, перекладача, письменника, вченого, громадського діяча. Як літератора Гулака-Артемовського по праву можна вважати послідовником традицій Котляревського, який за основу нової української літера- турної мови взяв усне народне мовлення. Твори П. Гулака-Артемовського — вірші, байки, балади — написані живим яскравим слобожанським словом, пронизані суто українським колоритом. «...Ніхто не перевищив його [Гулака-Артемовського] в знанні життя малоруської народності і в незрівняному мистецтві передавати його поетичними образами й чудовою народною мовою» (М. Костомаров).
Літературознавці стверджують, що початок романтизму в українській літературі припадає на час публікації в журналі «Вестник Европы» у 1827 році балади П. Гулака-Артемовського «Рибалка». Органічний зв'язок балади з українським фольклором забезпечив їй тривале життя, авторові ж — визнання.
- Перегляд презентації Гулак Артемовський
Виразне читання поетичного твору П. Гулака-Артемовського «Рибалка».
Прослуховування аудіозапису німецької балади Г.Гейне «Рибалка»
— Як ви вважаєте, звідки ГТ. Гулак-Артемовський узяв сюжет для своєї балади? Про що це свідчить?
Учитель. П. Гулак-Аргемовський указував на особливі причини, що спонукали його передати своєю рідною мовою баладу Гете: «Хотів спробу-вавти: чи не можна малоросійською мовою передати почуття ніжні, благородні, піднесені, не змушуючи читача чи слухача сміятися, як від «Енеїди» Котляревського і від інших, з тією жметою написаних віршів?»
З метою передачі ніжних людських почуттів П. Гулак-Артемовський переспівав німецьку баладу Гете. Сюжет твору — юнак, зачарований Русалкою, кидається в привабливе підводне царство — популярний у фольклорі багатьох народів. Зокрема в українському фольклорі відоме казкове оповідання про морську діву русалку, або водяницю, що своїми чарами й красою заманює юнака. У своєму переспіві загалом близько дотримується сюжету оригіналу, але передає його в дусі українського фольклору, значно підсилюючи цим романтичний характер твору.
Уже сам жанр твору — малоросійська балада — визначений автором. Це доводить: для романтизму характерне перенесення в літературу фольклор-них жанрів (пісня, дума, думка, балада, легенда, казка). Указуючи далі на деякі пісні українські, на пісні найніжніші, найзворушливіші, письменник із благородною невпевненістю в успіху видає баладу свою лише як просту спробу.
2.4. Бесіда за змістом прочитаного.
- Що таке балада?
- Доведіть, що твір « Рибалка» відноситься до балади?
- Яка тема твору? (розповідь про те, як молодий Рибалка за наполегливими вмовляннями Дівчини-русалки пірнув у воду, намагаючись там продовжити своє життя. )
- Яка ідея твору? (уславлення щирого почуття кохання, за допомогою якого можна звабити людину, змінити умови її життя. )
- Із якою метою, Гулак – Артемовський вводить у свою баладу епіграф із Гете?
- Із якою промовою звертався головний герой до рибок?Про що це свідчить?
- Чому рибалка пірнає у воду?
- Чому, на ваш погляд рибалка був сумний?
- Жанр твору , за визначенням автора ? ( Малоросійська балада).
- Розкажіть сюжет балади? Молодий парубок ловив рибку, увесь час сумуючи і спостерігаючи за поплавком. Аж ось з води виринула Дівчина - русалка. Вона почала дорікати Рибалці в тому, що він «нівечить її рід і плід». Красуня почала із захопленням розповідати юнакові про красу підводного царства, запрошуючи його залишити землю і продовжити своє життя у морі. Не довго роздумуючи, Рибалка, заворожений привабливістю русалки, залишив берег і пірнув у воду. «І більше вже ніде не бачили Рибалки!».
Ознаки романтизму у творі: Запис у зошит
- перенесення в літературу фольклорного жанру балади;
- незвичайні картини природи;
- тон балади, її мелодійність, емоційна наснаженість;
- національний колорит у зображенні Рибалки і Русалки;
- наявність часто вживаних зменшувально-пестливих форм, лексика поезії.
Гра «Хто швидше?»
- Виписати ( назвати) із твору всі пестливі форми. («молоденький», «рибочки», «маленькі», «серденько», «рибалочка», «коханнячко», «дівчинонька», «брівки», «гарненький», «рибки», «сонечко», «червоненький», «веселенькі», «зіроньки», «ніженьки», «глибшенько». )
- Випишіть (назвіть) із твору епітети? «сонечко і місяць... веселенькі, червоненькі», «темна ніч», «зрадний гак», «парубоцькеє серденько».
- Назвіть риторичні оклики , риторичні запитання, метафори . порівняння.повтори.
Установіть відповідність. Дошка виворіт
Експозиція На березі Рибалка молоденький
Зав'язка Рибалка встав, Рибалка йде, То спиниться, то вп'ять все глибшенько
пірнає!
Кульмінація І більше вже ніде не бачили Рибалки!
Розв'язка Аж гульк... з води Дівчинонька пливе, І косу зчісує, брівками моргає!
Робота над характеристикою героїв твору.
Стисло схарактеризуйте Рибалку й Русалку. Складіть інформаційне гроно щодо їх характеристики.
Робота в парах. Скласти інформаційне ґроно щодо характеристики героїв балади. Дошка
любенький;
молоденький; сумний;
Рибалка здатний до щирого кохання;
вродливий;
легковажний і довірливий.
зваблива;
«косу зчісує, брівками моргає»;
співуча; спокусниця;
Дівчинонька любляча натура.
захисниця краси морської;
переконлива і хитра;
Образи мрійливого рибалки й водяної красуні завдяки майстерному використанню художніх засобів народної пісенності забарвлені яскравим національним колоритом. Юний Рибалка — це справді український «парубок» із селянських низів, Русалка - спокусниця — українська «дівчинонька», що «косу зчісує і брівками моргає».
— Складіть паспорт твору. Орієнтовний паспорт твору.
Назва: «Рибалка».
Автор: П. Гулак-Артемовський.
Тема: розповідь про те, як молодий Рибалка за наполегливими
вмовляннями Дівчини-русалки пірнув у воду, намагаючись
там продовжити своє життя.
Ідея: уславлення щирого почуття кохання, за допомогою якого
можна звабити людину, змінити умови її життя.
Жанр: малоросійська балада (за визначенням самого автора).
Віршовий розмір: ямб.
Перегляд ілюстрацій до балади. Запитання і завдання.
1. Наскільки ілюстрація відповідає змістові?
2. Знайдіть у баладі слова, якими можна було б підписати малюнок.
3. Які кольори домінують на малюнку. Чому?
4. Яка ілюстрація найбільше сподобалася?
Систематизація й узагальнення вивченого.
— У чому полягає найбільша цінність письменницької діяльності П. Гулака-Артемовського?
VI. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Що ви дізналися нове на уроці?
— Чи досягли ви поставлених цілей на початку уроку? Якщо ні, то чому? Обґрунтуйте.
Вчитель. Отже, український романтизм – явище яскраве, самобутнє, непересічне. Він відкрив світові українську душу. Романтична лірика — це переважно лірика настрою. Романтики вміло і тонко створювали картини природи. але головним у цих картинах був не опис пейзажу, а людина і світ — ось що передусім хвилювало романтиків. Поети шукали свій омріяний ідеал і прагнули його втілити в життя. Романтизм став не лише естетичним відкриттям. Це був і важливий крок у розвитку духовного життя укра-їнського суспільства, у становленні національної літератури.
VII. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
- Повторити матеріал про український романтизм, творчість П. Гулака
Артемовського.
- Опрацювати с.
- Зробити аналіз поезії.
Ілюстрації до балади «Лореляй»