Конспект уроку. Життя і творчість Максима Рильського.

Про матеріал
Життя і творчість Максима Рильського «Дитинство», «Не кидайсь хлібом…». Ознайомлення учнів із творами українського письменника М. Рильського.
Перегляд файлу

Життя і творчість Максима Рильського.

Тема. Максим Рильський «Дитинство», «Не кидайсь хлібом…».

Мета. Ознайомити учнів із творами українського письменника М. Рильського;       навчати сприймати почуття, передані у віршах, привернути увагу дітей до багатства   художніх засобів   у віршах; навчати виразно читати; розвивати образну уяву.

Обладнання. Портрет письменника, збірки поезій, картки зі словами, малюнки лами, пави, бізона, пелікана, хліба, колосків.

Тип уроку. Комбінований.

                                            Хід уроку


І. Організаційний момент.

            І тобі рости й не в’януть зроду,

            Квітувати в поемах і віршах,

            Бо в тобі – великого народу

            Ніжна і замріяна душа.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Над творчістю якого письменника ви працювали на минулому уроці?
  • Де народився Павло Тичина? У якій сім’ї?
  • Якими здібностями був обдарований хлопчик?
  • Де він навчався?
  • Яких тем торкається він у своїх творах?
  • Де жив Тичина? Де знаходиться музей поета?
  1. Виразне читання вірша Павла Тичини «Гаї шумлять…».

  - Від чийого імені ведеться розповідь?

  - Хто є героєм вірша?

  - Які картини змальовано у вірші?

3. Виразне читання вірша Павла Тичини «Хор Лісових Дзвіночків».

  - Яку картину ви уявляєте, читання вірша?

  - Який настрій створює вірш?

  - Хто є герой вірша?

  - Що Дзвіночки славили у своїй пісні? Що вони люблять?

ІІІ. Мовна розминка.

     1. Вправи на розвиток уваги під час читання. Гра «Заховане слово».

 Прочитайте уважно колонки слів, знайдіть інші слова, які сховались у пода­них.

пиРІГ ОСАдок соБАКа

НІЖка оРАНКА тРАКтор

лиПЕНЬ маГАЗин тРОТуар

жНИВА ЛИСТок сНІЖинКа

ведМІДЬ сТАНЦІя куРІПКА

     2. Гра «Упіймай риму».

            Малювала тигра внучка:                                Довгі ноги , скік та скік!

            Замість тигра вийшла…                                Ми погнались, він…

                                         (Жучка)                                                              (утік)

          Он до хати перелаз -                               Кіт – рибалка у човні

          Хоч обходь, хоч…                                  Мріє на світанні:

                             (перелазь)                             - От якби зловить мені  

          Довгі вуха, куций хвіст.                         Карася в…(сметані).

          Невеличкий сам на…                           

                               (зріст)

          На городі побував –

          Нам капусту…(попсував)

    IV. Повідомлення теми та мети уроку.

       —Максим Тадейович Рильський — автор дуже багатьох творів про природу, любов до рідної мови, своєї Батьківщини, повагу до праці. Твори поета охоче читають і дорослі, і діти. На сьогоднішньому уроці ми ближче ознайомимось із життєвим і творчим шляхом поета, прочитаємо його твори, які допоможуть зазирнути у душу цієї талановитої людини.

   V. Ознайомлення з біографією М.Т. Рильського.

1.  Розповідь учителя.

 Хоч народився Максим Рильський у Києві, він з теплотою й ніж­ністю все життя згадував село Романівку на Київщині, де промайнуло його дитинство. Народився він у сім'ї відомого етнографа, а хрещеним батьком став відомий композитор Микола Лисенко.

Перші ази читання й письма давав хлопчикові батько. Він учив його з українських книжок. А ще любив читати трьом синам вголос Шевченка, Пушкіна і Міцкевича.

Після довгих "сімейних нарад" хлопчик вступає у третій клас гімназії в Києві і живе в родині Лисенків. Будинок композитора виходив на одне подвір'я з будинками, в яких наймали помешкання Косачі й Старицькі. Повз вікно Лесі Українки Максим щоранку поспішав на заняття.

У творчості поета знайшлося місце і для дітей. Він понад десять років працював у школі. Діти любили його.

Вірші любив записувати в загальні зошити. Йому добре працювалося в товаристві замріяних дерев, тому, мабуть, Максим Тадейович переніс своє помешкання під шати Голосіївського лісу на околиці Києва, де й відійшов у вічність.

2.  Опрацювання статті "Максим Рильський". Учні вголос "ланцюжком" читають статтю.

  • Що ще нового дізналися про поета?
  • Коли народився М. Рильський? Де пройшло його дитинство?
  • Що поет згадує про роки навчання? Прочитайте.

VІ. Опрацювання вірша М. Рильського «Дитинство».

1. Розплутайте піраміду, прочитайте назву вірша.

 

       ImgE7504B0

        - Як ви думаєте, про чиє дитинство він пише у вірші?

      - Яскраві спогади з дитинства, які лягли в основу вірша, пов'язані із селом Романівка. Там Максим товаришував з усіма сільськими хлопчи­ками, але найбільше з Яськом Ольшевським. Вони разом довго сиділи над ніркою, куди влітали І звідки вилітали золоті оси; разом з рудим песиком Каквасом ходили на куріпок зі саморобними луками; разом уве­чері, обнявшись, виспівували на вулиці.

2. Виразне читання вірша вчителем.

  • Послухайте, як згадує ті часи сам поет.
  • Від чийого імені ведеться розповідь? Кого автор згадує у вірші?

3. Словникова робота.

а) Читання колонок слів.

вілла Сахара степи

лоцман Ніагара пустеля

томагавки Пампаси водоспад

 Прочитайте мовчки перші дві колонки слів.

  • Поясніть значення слова вілла. (Комфортабельний будинок з парком або садом.)
  • Прочитайте пояснення ще двох слів після вірша.
  • Прочитайте третю колонку слів. З'єднайте їх із відповідними власними назвами, що у другій колонці.

б) Уточнення значення слів.

 



На дошці прикріпленні малюнки бізона, пелікана, лами, пави. Учитель на картах-блискавках показує ці слова. Діти визначають відповідний малюнок і прикріплюють під ним картку зі словом.

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    4. Повторне читання вірша вголос.

 Зверніть увагу на те, у які ігри гралися хлопчики.

5. Аналіз змісту вірша.

  • Як уявляли свої подорожі хлопчики?
  • Що вони робили вчора? Сьогодні? Куди збиралися їхати завтра?
  • З чого видно, що герої вірша — веселі фантазери?

Знайдіть вирази, вжиті в переносному значенні. Що хотів ними підкреслити автор?

  •   Який настрій створює вірш у читача? Поясніть свою думку.

    6. Вправи на розвиток швидкості читання.

а) Знайдіть риму, доберіть свою.

Стріляю (пропливаю), синіли (вілли), лами (табунами), томагавки (гвинтовки, забавки, Бровки).

б) Гра "Дочитай рядок".

7. Виразне читання вірша.

Фізкультхвилинка

Сірі зайчики маленькі,

Вушка є у них довгенькі,

У лісі грались, веселились,

І працювати вже навчились.

А щоб добре працювати,

                    Треба трішки пострибати.

Відпочили, розім'ялись —

                   І до роботи знову взялись.

 



VІІ. Опрацювання вірша М. Рильського "Не кидайсь хлібом...".

                                                       Запам'ятай!

            Хліб усьому голова.                                              Бережи кожну крихту хліба.

   1. Прислів’я записані на дошці.

 Прочитайте прислів’я і поясніть їх.

                 Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.

                Найсмачніший хліб од свого мозоля.

               Свій хліб ліпший від чужого калача.

2. Напівголосне читання вірша учнями.

- До чого закликає автор цим твором?

3. Повторне читання вірша вголос.

- Що промовляє дід до малечі?

4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

  •   Поясніть вислови: хліб святий, суворості ласкавій. Що до немовляти промовляє мати? Як розумієте слова мами?
  •   Чому хліб — святий? Як про це пише автор?
  •   Поясніть вислів "бо красен труд, хоч рясен піт ".
  •   Яку думку виражено в останній строфі вірша?
  •   Чи поділяєте ви думку, що хліб святий, що ним не можна гратися, що це — гріх?
  •   Чи можна сказати, що у вірші йдеться не лише про хліб, а й про ставлення до людської праці взагалі?
  •   У яких рядках автор звеличує людську працю? Прочитайте.

    - Яка основна думка вірша?

   5.  Вправи на розвиток швидкості читання.

 а) Гра "Прочитайте початок рядочка".

Учитель читає кінець рядочка, а учні швидко знаходять його у вірші і читають початок.

б) Знайдіть найдовше і найкоротше речення.

в) Найдовше речення прочитайте на одному видиху.

6. Виразне читання вірша.

VIІІ. Підсумок уроку.

  •   Назвіть твори, які написав Максим Рильський.
  •   Про що пише письменник у своїх віршах?
  •   Що ви запам'ятали про поета?

Величезний вклад у скарбницю української літератури вніс Рильський як перекладач. Вірші, поеми, романи, п'єси — найцінніші шедеври світової класики — стали надбанням нашого народу. Українською мовою заговорили росіяни Пушкін, Лєрмонтов, Некрасов, поляки — Міцкевич, Словацький, французи Мольєр, Гюго, а також білоруські, грузинські і вірменські поети.

За роки творчої роботи Рильський переклав понад 250 000 рядків. А це — десятки величезних томів.

   ІХ. Домашнє завдання.

  1. Читання статті про М. Рильського.
  2. Виразне читання віршів Максима Рильського «Дитинство» і «Не кидайсь хлібом…».
  3. Дізнатися більше, що означають географічні назви – Сахара, Ніагара, Пампаси.

 

 

 

docx
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
1120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку