Життя і творчість Максима Рильського.
Тема. Максим Рильський «Дитинство», «Не кидайсь хлібом…».
Мета. Ознайомити учнів із творами українського письменника М. Рильського; навчати сприймати почуття, передані у віршах, привернути увагу дітей до багатства художніх засобів у віршах; навчати виразно читати; розвивати образну уяву.
Обладнання. Портрет письменника, збірки поезій, картки зі словами, малюнки лами, пави, бізона, пелікана, хліба, колосків.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
І тобі рости й не в’януть зроду,
Квітувати в поемах і віршах,
Бо в тобі – великого народу
Ніжна і замріяна душа.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
- Від чийого імені ведеться розповідь?
- Хто є героєм вірша?
- Які картини змальовано у вірші?
3. Виразне читання вірша Павла Тичини «Хор Лісових Дзвіночків».
- Яку картину ви уявляєте, читання вірша?
- Який настрій створює вірш?
- Хто є герой вірша?
- Що Дзвіночки славили у своїй пісні? Що вони люблять?
ІІІ. Мовна розминка.
1. Вправи на розвиток уваги під час читання. Гра «Заховане слово».
Прочитайте уважно колонки слів, знайдіть інші слова, які сховались у поданих.
пиРІГ ОСАдок соБАКа
НІЖка оРАНКА тРАКтор
лиПЕНЬ маГАЗин тРОТуар
жНИВА ЛИСТок сНІЖинКа
ведМІДЬ сТАНЦІя куРІПКА
2. Гра «Упіймай риму».
Малювала тигра внучка: Довгі ноги , скік та скік!
Замість тигра вийшла… Ми погнались, він…
(Жучка) (утік)
Он до хати перелаз - Кіт – рибалка у човні
Хоч обходь, хоч… Мріє на світанні:
(перелазь) - От якби зловить мені
Довгі вуха, куций хвіст. Карася в…(сметані).
Невеличкий сам на…
(зріст)
На городі побував –
Нам капусту…(попсував)
IV. Повідомлення теми та мети уроку.
—Максим Тадейович Рильський — автор дуже багатьох творів про природу, любов до рідної мови, своєї Батьківщини, повагу до праці. Твори поета охоче читають і дорослі, і діти. На сьогоднішньому уроці ми ближче ознайомимось із життєвим і творчим шляхом поета, прочитаємо його твори, які допоможуть зазирнути у душу цієї талановитої людини.
V. Ознайомлення з біографією М.Т. Рильського.
1. Розповідь учителя.
— Хоч народився Максим Рильський у Києві, він з теплотою й ніжністю все життя згадував село Романівку на Київщині, де промайнуло його дитинство. Народився він у сім'ї відомого етнографа, а хрещеним батьком став відомий композитор Микола Лисенко.
Перші ази читання й письма давав хлопчикові батько. Він учив його з українських книжок. А ще любив читати трьом синам вголос Шевченка, Пушкіна і Міцкевича.
Після довгих "сімейних нарад" хлопчик вступає у третій клас гімназії в Києві і живе в родині Лисенків. Будинок композитора виходив на одне подвір'я з будинками, в яких наймали помешкання Косачі й Старицькі. Повз вікно Лесі Українки Максим щоранку поспішав на заняття.
У творчості поета знайшлося місце і для дітей. Він понад десять років працював у школі. Діти любили його.
Вірші любив записувати в загальні зошити. Йому добре працювалося в товаристві замріяних дерев, тому, мабуть, Максим Тадейович переніс своє помешкання під шати Голосіївського лісу на околиці Києва, де й відійшов у вічність.
2. Опрацювання статті "Максим Рильський". Учні вголос "ланцюжком" читають статтю.
VІ. Опрацювання вірша М. Рильського «Дитинство».
1. Розплутайте піраміду, прочитайте назву вірша.
- Як ви думаєте, про чиє дитинство він пише у вірші?
- Яскраві спогади з дитинства, які лягли в основу вірша, пов'язані із селом Романівка. Там Максим товаришував з усіма сільськими хлопчиками, але найбільше з Яськом Ольшевським. Вони разом довго сиділи над ніркою, куди влітали І звідки вилітали золоті оси; разом з рудим песиком Каквасом ходили на куріпок зі саморобними луками; разом увечері, обнявшись, виспівували на вулиці.
2. Виразне читання вірша вчителем.
3. Словникова робота.
а) Читання колонок слів.
вілла Сахара степи
лоцман Ніагара пустеля
томагавки Пампаси водоспад
— Прочитайте мовчки перші дві колонки слів.
б) Уточнення значення слів.
На дошці прикріпленні малюнки бізона, пелікана, лами, пави. Учитель на картах-блискавках показує ці слова. Діти визначають відповідний малюнок і прикріплюють під ним картку зі словом.
4. Повторне читання вірша вголос.
— Зверніть увагу на те, у які ігри гралися хлопчики.
5. Аналіз змісту вірша.
- Знайдіть вирази, вжиті в переносному значенні. Що хотів ними підкреслити автор?
6. Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Знайдіть риму, доберіть свою.
Стріляю (пропливаю), синіли (вілли), лами (табунами), томагавки (гвинтовки, забавки, Бровки).
б) Гра "Дочитай рядок".
7. Виразне читання вірша.
Фізкультхвилинка
Сірі зайчики маленькі,
Вушка є у них довгенькі,
У лісі грались, веселились,
І працювати вже навчились.
А щоб добре працювати,
Треба трішки пострибати.
Відпочили, розім'ялись —
І до роботи знову взялись.
VІІ. Опрацювання вірша М. Рильського "Не кидайсь хлібом...".
Запам'ятай!
Хліб — усьому голова. Бережи кожну крихту хліба.
1. Прислів’я записані на дошці.
Прочитайте прислів’я і поясніть їх.
Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.
Найсмачніший хліб од свого мозоля.
Свій хліб ліпший від чужого калача.
2. Напівголосне читання вірша учнями.
- До чого закликає автор цим твором?
3. Повторне читання вірша вголос.
- Що промовляє дід до малечі?
4. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
- Яка основна думка вірша?
5. Вправи на розвиток швидкості читання.
а) Гра "Прочитайте початок рядочка".
Учитель читає кінець рядочка, а учні швидко знаходять його у вірші і читають початок.
б) Знайдіть найдовше і найкоротше речення.
в) Найдовше речення прочитайте на одному видиху.
6. Виразне читання вірша.
VIІІ. Підсумок уроку.
Величезний вклад у скарбницю української літератури вніс Рильський як перекладач. Вірші, поеми, романи, п'єси — найцінніші шедеври світової класики — стали надбанням нашого народу. Українською мовою заговорили росіяни Пушкін, Лєрмонтов, Некрасов, поляки — Міцкевич, Словацький, французи Мольєр, Гюго, а також білоруські, грузинські і вірменські поети.
За роки творчої роботи Рильський переклав понад 250 000 рядків. А це — десятки величезних томів.
ІХ. Домашнє завдання.