Тема. Жуль Верн – автор пригодницьких та науково-фантастичних романів
Я тримаю у руках роман французького письменника ХІХ ст.Жуля Верна “П’ять тижнів на повітряній кулі”. Саме ця книга невідомого на той час письменника вийшла друком у Франції 1863р. і мала шалений успіх у читачів. Роман про географічні відкриття у Африці, зроблені з висоти пташиного польоту, вразив усіх захоплюючим пригодницьким сюжетом, науковими знаннями і гіпотезами, якими автор щедро ділився з читачами. В романі він називає місце знаходження витоків Нілу, на той час абсолютно ще не відоме. І що цікаво, через певний час саме у тому місці дійсно були знайдені витоки найбільшої річки Африки. У романі “П’ять тижнів на повітряній кулі” критики побачили народження нового жанру “наукового роману”. З цієї книги, відразу перекладеної багатьма мовами, розпочалася світова слава французького письменника Жуля Верна.
Читачі з нетерпінням чекали його нових “наукових романів” і отримували шедевр за шедевром: “Подорож до центру Землі”, “Подорож капітана Гаттераса”, “Із Землі на Луну”, “Навколо Місяця”, а далі: “Діти капітана Гранта”, “Двадцять тисяч льє під водою”, “Таємничий острів”. У цих романах автор піднімав ті проблеми, які дійсно хвилювали на той час учених усього світу: кероване повітроплавання, завоювання полюса, загадки підземного світу та морських глибин, польоти за межі земного тяжіння… Кожна книга викликала бурю захоплення.
Навколо постаті письменника піднявся справжній газетний галас. Завдячуючи старанням репортерів, виникло безліч різноманітних легенд. Мабуть, найцікавіша з них була про те, що насправді ніякого Жуля Верна взагалі не існує. Говорили, що це ім’я вигадав колектив учених та письменників, які створювали наукові романи, а підписувалися одним вигаданим ім’ям – Жуль Верн. Підстав для виникнення такої легенди було досить.
Дійсно, звідки могли взятися у однієї людини такі широкі познання у найрізноманітніших галузях науки і техніки? Адже герої романів Жуля Верна були обізнані з абсолютно всіма природничими науками: і фізикою, і хімією, і біологією, і геологією, і палеонтологією, і метеорологією, і астрономією.
А звідки у однієї людини таке вражаюче знання всієї земної кулі? Ось невеличка статистика: в десяти романах Жуля Верна дії відбуваються в Європі, в чотирьох романах – в Азії; сім романів переносять нас у Африку; три – в Австралію; дев’ять – в Америку; три – в Арктику та Антарктиду. Відкрите море – місце дії шести романів Жуля Верна. В п’яти книгах він описує кругосвітні подорожі. Дійсно, складалося враження, що під іменем Жуля Верна працювало все Французьке Географічне товариство.
То чи існував насправді письменник Жуль Верн? Існував.(Демонструє портрет Ж.Верна). І на цьому портреті ми бачимо обличчя мудрої і мужньої людини, яка здійснила справжній письменницький і науковий подвиг, написавши за 40 років свого творчого життя 63 романи та 2 збірки повістей і оповідань, виданих у 97 книгах. Крім художніх творів, Жуль Верн написав десять наукових досліджень з географії. Творча спадщина письменника величезна. Його книги складають бібліотеку приблизно в 115 великих томів.
Щоб дізнатися більше про цього унікального письменника, скористаємось нашим підручником.
2. Опрацювання статті, присвяченій Ж.Верну
3. Робота над визначенням жанру роману та особливостями його різновидів.
До якого жанру належать твори Ж.Верна? (Роман). Нам потрібно дати визначення цьому жанру. Одну із ознак роману ви можете назвати самостійно, навіть не відкриваючи книгу. Придивіться-но до романів письменника. (Демонструє романи: “Діти капітана Гранта”, “Двадцять тисяч льє під водою” та інші). Що ви помітили? (Романи – це великі за обсягом твори). Повне визначення роману знайдіть у статті на сторінці 186. Зачитайте його. Випишіть у зошит.(Роман – це великий за обсягом і складний за будовою твір, часто із значною кількістю дійових осіб, у якому детально зображуються певні життєві події чи явища.Роман дає змогу автору докладно показати історію формування характеру героя, дослідити певну проблему та вільно пересуватися як у просторі, так і в часі). «Існує багато різновидів роману: автобіографічний, історичний, пригодницький тощо», - читаємо у цій статті. Якого різновиду роману, уже відомого вам, немає у цьому переліку? (Наукового роману). Зачитайте визначення наукового роману (стор.143).(Науковий роман – це твір, у якому гострий та цікавий сюжет перетинаєтья з викладом основ певних наук).
Окремі романи Ж.Верна ще називають науково-фантастичними, тому що в них письменник не лише демонструє відомі йому наукові знання, але й розповідає своїм читачам про наукові винаходи, які існують лише в його фантазії, уяві. Можна пригадати “Наутілус”, цей ідеальний підводний човен, створений уявою Ж.Верна в романі “Двадцять тисяч льє під водою”. ”У природі, - говорить головний герой роману капітан Немо, - є сила, слухняна, швидка, проста у користуванні. Вона робить усе на моєму кораблі. Освітлює, гріє, приводить у рух машини”. Як ви гадаєте, про яку силу говорить капітан Немо? (Ця сила - електрика). До 10 різних функцій виконує електрика у романі Ж.Верна. Але ж на той час звичайна електрична лампочка була справою майбутнього!
Зустрічаємося ми в книгах великого французького письменника і з телебаченням, і з автомобілями, і з наддальньою артилерією, і з літальними апаратами, важчими за повітря, з підводними човнами та багато іншим, що за часів Ж.Верна або зовсім не існувало, або тільки-но під кінець його життя почало з’являтися у примітивному вигляді.
Завдання. Сформулюйте самостійно та запропонуйте визначення науково-фантастичного роману. (Можливий варіант. Науково-фантастичний роман – це твір, у якому розповідається про наукові винаходи, створені творчою уявою письменника).
Ж.Верн був геніальним фантастом. Проте сьогодні твори, написані більше 100 років тому, перестали дивувати читачів фантастичними картинами наукових винаходів. Адже багато з того, про що з захопленням розповів у своїх науково-фантастичних романах Ж.Верн, сьогодні стало нашою реальністю. То чому ж романи французького письменника ХІХ століття з неменшим інтересом читають і в ХХІ столітті? Тому що ці твори насамперед приваблюють читачів зображенням активних, вольових героїв, для яких будь-яка загадка має бути розгадана, будь-яка перешкода -подолана. З героями трапляються незвичайні пригоди, з яких вони завжди виходять переможцями. ( Роман, в основі якого лежить якась пригода, незвичайна подія, часто небезпечна подорож, називають пригодницьким романом).
ІІІ. Підсумок уроку
Інтерв’ю. Запитання:
ІV. Домашнє завдання
Ж.Верн “П’ятнадцятирічний капітан”. Колективне: читати І частину твору. Індивідуальні завдання: команді “навігаторів”- на географічній карті прокласти маршрут подорожі “Пілігрима”, показати відхилення від правильного курсу та прокоментувати; “експерту-ентомологу” – підготувати розповідь про термітів.
Ірина Хроменко, вчитель зарубіжної літератури
Березняківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Смілянської районної ради Черкаської області