Урок № Клас: 8 Дата:
Тема. Значення і будова шкіри. Терморегуляція.
Мета. Ознайомити учнів із будовою і функціями шкіри, з’ясувати її значення; встановити залежність функцій від будови; розширити знання про терморегуляцію.
Розвивати уміння порівнювати, спостерігати, робити висновки й узагальнення.
Виховувати навички особистої гігієни, відповідальне ставлення до свого здоров’я.
Міжпредметні зв’язки: фізика, основи здоров’я, українська мова
Матеріали та обладнання: таблиці, схеми, картки, слайдова презентація.
Основні поняття та терміни: епідерміс, дерма, підшкірна клітковина, терморегуляція, волосся, нігті, сальні залози, потові залози, меланін.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок-подорож.
Методи: словесний, наглядний, практичний, проблемно-пошуковий, репродуктивний.
Девіз уроку: «Будьте веселі, бо веселі - завжди здорові.
Будьте здорові, бо здорові - завжди щасливі»
Хід уроку
І. Створення емоційного настрою.
Учитель. Я бажаю вам всім здоров’я!
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності, повідомлення про організацію уроку.
1. Видільну функцію в організмі людини виконують такі органи та системи органів як:
2. Які органи входять до складу сечовидільної системи?
3. Де розміщені нирки?
4. Нирки виконують в організмі такі функції як:
5. Процес видалення з організму непотрібних продуктів обміну речовин, та надлишку води та солей:
6.Нефрон – структура і функціональна одиниця:
а) легенів; б) нирок; в) серця.
7. Сеча утворюється з:
а) лімфи; б) крові; в) плазми крові.
8.Захворювання при якому вражається клубочковий апарат називається …
9.Постійне порушення обміну речовин в організмі може стати причиною утворення…
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку.
Вправа « Впізнаймо незнайомця!!!»
Отже, тема нашого уроку «Значення і будова шкіри. Теморегуляція».
Мета. Вивчити будову і функції шкіри, з’ясувати її значення; встановити залежність функцій від будови; розширити знання про терморегуляцію.
Розвивати уміння порівнювати, спостерігати, робити висновки й узагальнення.
Виховувати навички особистої гігієни, відповідальне ставлення до свого здоров’я.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Вправа «Мікрофон».
Завдання. Як можна прокоментувати слова Вінтерніца: «Шкіра – це орган, завдяки якому можна дізнатися про здоров’я і навіть життєву історію людини»?
( На пальцях рук є візерунки у вигляді ліній, які притаманні тільки одній людині; дивлячись на шкіру, можна дізнатися про вік людини; плями, родимки на шкірі також індивідуальні; колір шкіри та волосся; форма нігтів; шрами).
2. Вправа «Асоціації» (які у вас виникають асоціації з терміном Шкіра )
Шкіра – це екран, на якому відображені всі процеси, які відбуваються в організмі. Здавалося б, що ми багато знаємо про шкіру людини, але чи все? Відомо, що шкіра – найбільший орган, її загальна площа становить 1,5 – 2 м2; маса шкіри досягає 5 кг, а з підшкірною жировою клітковиною – 20 кг, вона міцна та еластична; становить близько 20% загальної ваги людини.
3. Робота в групах
Будова шкіри (робота з підручником)
1 група Особливості будови епідермісу (с. 127 – 128).
2 група Чому другий шар шкіри назвали «власне шкіра, або дерма» (с. 128).
3 група Від чого залежить товщина підшкірної жирової клітковини, яка ї функція (с. 128- 129).
4. Розповідь вчителя
Залози шкіри
Потові Сальні Молочні
5.Вправа «Коментуємо побачене.» Похідні шкіри. («Озвучити» малюнок слайда.)
6.Повідомлення учнів.
1). Чим пояснити, що люди мають різний колір волосся?
Колір волосся в кожної людини різний. Він визначається вмістом темного і світлого пігментів. Крім цього, у волоссі містяться дрібні бульбашки повітря, а також мікроелементи. Кожна людина має індивідуальну комбінацію натуральних пігментів, тому зустріти людей з ідентичним волоссям майже неможливо. Основні кольори волосся – це чорний, коричневий, блонд, русявий і рудий. Відтінки волосся можуть бути різними. Загальна їх кількість становить близько десятка. Пігмент волосся легко вигоряє на сонці. При цьому колір волосся тьмяніє і воно втрачає блиск. З часом відбувається зниження вироблення пігменту меланіну, волосся перестає бути яскравим і сивіє. Крім кольору волосся втрачає й еластичність, яку їм надавав меланін. Причиною появи сивини може бути старіння. У деяких випадках сивіння може викликати сильний стрес або раптовий страх.
2) Як нігті інформують про стан здоров’я?
Ніготь – це рогова пластинка, яка розташована на нігтьовому ложі й росте з нігтьового кореня. У корені та ложі нігтя безліч кровоносних судин і нервових закінчень. Тому нігті дуже чутливі, за винятком вільного краю, який не пов’язаний з ложем і може бути безболісно зрізаний.
Зміна зовнішнього вигляду нігтів може викликати в людини психологічні, естетичні й навіть функціональні проблеми. Колір нігтів – це своєрідний індикатор, який свідчить або про правильний догляд за ними, або про наявність певних захворювань.
7.Вправа «Мозковий штурм».
Завдання: які функції шкіри ви знаєте?
Учитель поширює відповіді учнів, коментуючи кожен фактор.
ІV. Узагальнення набутих знань.
Ознака |
Висновок |
Гладкі, блідо-розові нігті |
Здорові |
Блідий колір нігтів |
Захворювання |
Жовті нігті |
Хвороби печінки |
Синій колір нігтів |
Серцева недостатність |
Увігнута і випукла форма нігтів |
Нестача заліза в організмі |
Довгі лінії на нігтях |
Погане всмоктування в системі травлення |
Поперечні борозни |
Ознака стресу, погане харчування |
4. Вправа «Закінчити речення»
1. Зовнішнім покривом тіла є… шкіра
2. Вона складається з … трьох шарів.
3. Верхній шар шкіри називається… епідерміс
4. Він захищає шкіру від…проникнення мікроорганізмів, механічних та хімічних ушкоджень
5. Під епідермісом розташована… дерма
6. У ній є… потові та сальні залози, кровоносні та лімфатичні судини, нерви, рецептори, волосні фолікули, меланоцити
7. Найнижчий шар шкіри – це… підшкірна жирова клітковина
8. Шкіра виконує такі функції: …, …, …, …, …
V. Рефлексія.
VІ. Домашнє завдання: Опрацювати §26, Проєкт. 1.Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою.
2. Захворювання шкіри та профілактика їх