Конспект уроку "Значення і будова шкіри. Теморегуляція"

Про матеріал
Тема. Значення і будова шкіри. Терморегуляція. Мета. Ознайомити учнів із будовою і функціями шкіри, з’ясувати її значення; встановити залежність функцій від будови; розширити знання про терморегуляцію. Розвивати уміння порівнювати, спостерігати, робити висновки й узагальнення. Виховувати навички особистої гігієни, відповідальне ставлення до свого здоров’я.
Перегляд файлу

                                                                                                        Урок                 Клас: 8          Дата:

 

Тема. Значення і будова шкіри.  Терморегуляція.

Мета. Ознайомити  учнів із будовою  і функціями шкіри, з’ясувати її значення;   встановити залежність функцій від будови; розширити знання про терморегуляцію.

Розвивати уміння порівнювати, спостерігати, робити висновки й узагальнення.

Виховувати навички особистої гігієни, відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Міжпредметні зв’язки: фізика, основи здоров’я, українська мова

Матеріали та обладнання: таблиці, схеми, картки, слайдова презентація.

Основні поняття та терміни: епідерміс, дерма, підшкірна клітковина, терморегуляція, волосся, нігті, сальні залози, потові залози, меланін.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, урок-подорож.

Методи: словесний, наглядний, практичний, проблемно-пошуковий, репродуктивний.

Девіз уроку: «Будьте веселі, бо веселі -  завжди здорові.

                                                 Будьте здорові, бо здорові -  завжди щасливі»  

Хід уроку

І. Створення емоційного настрою.

Учитель. Я бажаю вам всім здоров’я!

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності, повідомлення про організацію уроку.

1. Видільну функцію в організмі людини виконують такі органи та системи органів як:

2. Які органи входять до складу сечовидільної системи?

3. Де розміщені нирки?

4. Нирки виконують в організмі такі функції як:

5. Процес видалення з організму непотрібних продуктів обміну речовин, та надлишку води та солей:

  6.Нефрон – структура і функціональна одиниця:

а) легенів; б) нирок; в) серця.

7. Сеча утворюється з:

а) лімфи; б) крові; в) плазми крові.

8.Захворювання при якому вражається  клубочковий апарат називається … 

9.Постійне порушення обміну речовин в організмі може стати причиною утворення…

 

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми й мети уроку.

 Вправа « Впізнаймо незнайомця!!!»

  • Це найважчий орган
  • Маса цього органа у дорослої людини в середньому досягає 2,7 кг
  • Його називають «дзеркалом здоров'я і хвороби»
  • Цей орган постійно відмирає і народжується знову
  • Цей орган тісно пов'язаний з нервовою системою

Отже, тема нашого уроку «Значення і будова шкіри. Теморегуляція».

Мета. Вивчити  будову  і функції шкіри, з’ясувати її значення;   встановити залежність функцій від будови; розширити знання про терморегуляцію.

Розвивати уміння порівнювати, спостерігати, робити висновки й узагальнення.

Виховувати навички особистої гігієни, відповідальне ставлення до свого здоров’я.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

          1.    Вправа «Мікрофон».

Завдання. Як можна прокоментувати слова Вінтерніца: «Шкіра – це орган, завдяки якому можна дізнатися про здоров’я і навіть життєву історію людини»?

 ( На пальцях рук є візерунки у вигляді ліній, які притаманні тільки одній людині; дивлячись на шкіру, можна дізнатися про вік людини; плями, родимки на шкірі також індивідуальні; колір шкіри та волосся; форма нігтів; шрами).

 

2. Вправа «Асоціації» (які у вас виникають асоціації з терміном Шкіра )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шкіра – це екран, на якому відображені всі процеси, які відбуваються в організмі. Здавалося б, що ми багато знаємо про шкіру людини, але чи все? Відомо, що шкіра – найбільший орган, її загальна площа становить 1,5 – 2 м2; маса шкіри досягає 5 кг, а з підшкірною жировою клітковиною – 20 кг, вона міцна та еластична; становить близько 20% загальної ваги людини.

3. Робота в групах

Будова шкіри (робота з підручником)

1 група Особливості будови епідермісу (с. 127 – 128).

2 група  Чому другий шар шкіри назвали «власне шкіра, або дерма» (с. 128).

3 група Від чого залежить товщина підшкірної жирової клітковини, яка ї функція (с. 128- 129).

4. Розповідь вчителя

  1. Залози шкіри (складання схеми)

                                            Залози шкіри

 

Потові                                Сальні                         Молочні

5.Вправа «Коментуємо побаченеПохідні шкіри. («Озвучити» малюнок слайда.) 

        

6.Повідомлення учнів.  

1). Чим пояснити, що люди мають різний колір волосся?

        Колір волосся в кожної людини різний. Він визначається вмістом темного і світлого пігментів. Крім цього, у волоссі містяться дрібні бульбашки повітря, а також мікроелементи. Кожна людина має індивідуальну комбінацію натуральних пігментів, тому зустріти людей з ідентичним волоссям майже неможливо. Основні кольори волосся – це чорний, коричневий, блонд, русявий і рудий. Відтінки волосся можуть бути різними. Загальна їх кількість становить близько десятка. Пігмент волосся легко вигоряє на сонці. При цьому колір волосся тьмяніє і воно втрачає блиск. З часом відбувається  зниження вироблення пігменту меланіну, волосся перестає бути яскравим і сивіє. Крім кольору волосся втрачає й еластичність, яку їм надавав меланін. Причиною появи сивини може бути старіння. У деяких випадках сивіння може викликати  сильний стрес або раптовий страх.

2) Як нігті інформують про стан здоров’я?

          Ніготь – це рогова пластинка, яка розташована  на нігтьовому ложі й росте з нігтьового кореня. У корені та ложі нігтя безліч кровоносних судин і нервових закінчень. Тому нігті дуже чутливі, за винятком вільного краю, який не пов’язаний з ложем і може бути безболісно зрізаний.

     Зміна зовнішнього вигляду нігтів може викликати в людини психологічні, естетичні й навіть  функціональні проблеми. Колір нігтів – це своєрідний індикатор, який свідчить або про правильний догляд за ними, або про наявність певних захворювань.

7.Вправа  «Мозковий штурм».

Завдання: які функції шкіри ви знаєте?

  • Захисна
  • Видільна
  • Секреторна
  • Дихальна
  • Обмінна
  • Чутлива, або рецепторна
  • Розподіл крові , або ДЕПО крові
  • Терморегуляційна

Учитель поширює відповіді учнів, коментуючи кожен фактор.

ІV. Узагальнення набутих знань.

  1. Вправа «Відгадай ребус»
  2. Цікаво про нігті
  • За життя виростає 28 метрів нігтів на руках.
  • Нігті на пальцях рук ростуть у 4 рази швидше, ніж на пальцях ніг.
  • Найдовші нігті на руках жінки мали довжину 8,65 м (цей рекорд був зареєстрований в 2008 р.). Нинішній власник титулу – Мелвін Бут, має довжину нігтів – 9,85 м.

 

  1. Про, що розкажуть нігті?

Ознака

Висновок

Гладкі, блідо-розові нігті

Здорові

Блідий колір нігтів

Захворювання

Жовті нігті

Хвороби печінки

Синій колір нігтів

Серцева недостатність

Увігнута і випукла форма нігтів

Нестача заліза в організмі

Довгі лінії на нігтях

Погане всмоктування в системі травлення

Поперечні борозни

Ознака стресу, погане харчування

 

4. Вправа «Закінчити речення»

1. Зовнішнім покривом тіла є… шкіра

2. Вона складається з …  трьох              шарів.

3. Верхній шар шкіри називається…   епідерміс

4. Він захищає шкіру від…проникнення мікроорганізмів, механічних та хімічних ушкоджень

5. Під епідермісом розташована…  дерма

6. У ній є… потові та сальні залози, кровоносні та лімфатичні судини, нерви, рецептори, волосні фолікули, меланоцити

7. Найнижчий шар шкіри – це… підшкірна жирова клітковина

8. Шкіра виконує такі функції: …, …, …, …, …

 

V. Рефлексія.

  1.  Які знання, ви взяли б у подорож до майбутнього?
  2. Чи знадобляться одержані знання у майбутньому?

 

VІ. Домашнє завдання: Опрацювати §26, Проєкт. 1.Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою.

2. Захворювання шкіри та профілактика їх 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Явтушенко Інна
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
3187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку