Живачівський НВК
Методична розробка уроку:
«Групи крові.
Переливання крові.»
Вчитель
Юрків О.С.
Урок з використанням проектної методики, 8-й клас
Мета: сформувати уявлення про групи крові, резус-фактор та їх значення для переливання крові; розвивати логічне та біологічне мислення, уміння аналізувати, творчо вирішувати задачі, працювати з довідковою літературою, малюнками, схемами, таблицями; виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я, формувати активну життєву позицію.
Основні поняття і терміни: групи крові, резус-фактор, резус-конфлікт, аглютиногени (антигени), аглютиніни (антитіла), гемоліз, донор, реципієнт, переливання крові.
Обладнання: таблиці «Склад крові», схеми, роздатковий матеріал, картки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Оформлення класу: плакат з девізом уроку:
«О, кров! Ти – дарувальниця життя!
О, кров! Життя ти рятівниця!»
ХІД УРОКУ
І. Психологічний настрій
Привітання, побажання впевненості в своїх силах і знаннях.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Робота в групах
Кров – одна з рідин внутрішнього середовища організму. Якими епітетами її не нагороджують?
Завдання для першої групи
Продумайте і запишіть епітети до слова «кров».
Завдання для другої групи
Серед карток з назвами функцій виберіть ті, що притаманні крові.
Поясніть свій вибір і прикріпіть картку до схеми 1.
Схема 1
– Що є основною умовою виконання цих функцій?
На перший погляд кров – однорідна, непрозора, червоного кольору.
Завдання для третьої групи
Доведіть, що кров є однорідною або неоднорідною рідиною.
(Під час відповіді учні використовують таблицю «Склад крові».)
Висновок учнів. Кров – дивовижна, унікальна, непрозора, неоднорідна, червоного кольору рідина, що виконує низку важливих функцій, завдяки постійному руху по судинній системі.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Чому ми повинні знати про групи крові, скільки їх є і правила переливання крові?
Чому кожна людина повинна знати свою групу крові і резус-фактор?
І тому нам треба вивчити матеріал уроку, щоб дізнатися, чим відрізняється кров різних людей.
ІV. Повідомлення теми, постановка проблем.
Проблемні запитання
Відповіді на ці запитання ми дамо наприкінці уроку
після вивчення нового матеріалу.
V. Вивчення нового матеріалу.
1) Повідомлення учня
Історія переливання крові
Перші згадки про переливання крові стосуються ще Давнього Єгипту і Греції. Вважалося, що переливання крові робить людей хоробрими.
Першим довів можливість оживити тварину переливанням крові англійський анатом Лоуер (1666 р.). Після смерті обезкровленого собаки в його судини влили кров від іншого собаки. Тварина ожила.
Перше вдале переливання крові від людини людині відбулося 1819 р. в Англії. Через 13 років у Росії лікар Вольф зробив успішне переливання крові жінці, що помирала після пологів. Але надалі – невдачі. На той час із 247 переливань 176 закінчилися смертю.
Австрійський учений Карл Ландштейнер (1901 р.) і чех Ян Янський (1903 р.) виявили у людей 4 групи крові за системою АВ0.
Спадковими ознаками людини можуть бути не тільки колір волосся, очей, форма носа, зріст, але і наявність білків в еритроцитах і плазмі крові. Набір білків у кожної людини постійний, але у різних людей ці набори різні. У людей, які мають в еритроцитах білок А, у плазмі ніколи не буває білка α, за наявності білка В ніколи немає білка β. Аглютиніни й аглютиногени у різних комбінаціях в крові і визначають належність до певної групи крові. (Аналіз таблиці на с. 76 підручника)
3) Повідомлення учня (розповідь за табл. 1)
Поширеність груп крові серед людей
Таблиця 1
Група крові |
Європа |
Американські індіанці |
Азія |
І (0) |
43% |
80% |
Переважають люди з ІІІ та IV групами крові |
II (А) |
47% |
20% |
|
III (В) |
6% |
Практично немає |
|
IV (АВ) |
4% |
Практично немає |
4) Повідомлення учня
У XVII ст. кров людини і тварин вважали рівноцінною, адже за зовнішнім виглядом вона не відрізнялася. У той час було зроблено 20 переливань від тварин людям. Але більшість з них закінчилась трагічно. Тепер відомо, що кров людей і тварин несумісна. (Аналіз табл. 2.)
Групи крові тварин
Таблиця 2
Тварина |
Групи крові |
Орангутанг |
І, II, III, IV |
Шимпанзе |
І, II (80%) |
Свиня |
II, III |
Собака |
І, II, III |
Кішка |
І, II, III |
Крокодил |
III |
Змія |
II, ІІІ |
Жаба |
II, III, IV |
5) Розповідь учителя
Якщо людині з І групою крові вливати кров, наприклад, II групи, то відбуватиметься аглютинація (склеювання еритроцитів) – трапляються однойменні аглютиногени та аглютиніни (А і α;). Інші варіанти – в таблиці 3 (аналіз табл.).
Сумісність крові різних груп
Таблиця З
Донор Реципієнт |
І |
II |
III |
IV |
І |
+ |
- |
- |
- |
II |
+ |
+ |
- |
- |
ІП |
+ |
- |
+ |
- |
IV |
+ |
+ |
+ |
+ |
6) Робота в групах
Завдання
За даними таблиці 3 складіть схему 2 сумісності крові. Поясніть, кого називають універсальним донором і універсальним реципієнтом.
Схема 2
7) Звіт аналітичного центру
Висновки. Є 4 групи крові і кожна людина повинна знати свою. Переливати можна тільки сумісну кров. Оскільки еритроцити несумісної за групою крові склеюються, руйнуються і людина гине.
8) Робота в групах
Завдання
Складіть по 2 запитання з використанням нових термінів і поставте їх іншій групі.
9) Розв'язування задач з генетики
Учитель. Пропоную здійснити невеличку подорож у генетику науку, що вивчає спадковість і мінливість організмів.
З'ясуймо чи успадковується група крові. А для цього розв'яжемо кілька генетичних задач, скориставшись таблицею 4.
Спадковість груп крові
Таблиця 4
Групи крові батьків |
Групи крові дітей |
І х І |
І |
І х II |
І, II |
II х II |
І, II |
III х ІІІ |
І, ІІІ |
ІІІ х І |
І, III |
II х III |
І, II, III, IV |
І х ІV |
II, III |
II х IV |
II, III, IV |
ІІІ х IV |
II, ІІІ, IV |
IV х IV |
II, III, IV |
Задачі для груп
Висновок. Групу крові людини визначають спадкові чинники, які суворо підпорядковані законам генетики. Група крові формується вже в зародка і ні за яких обставин або хвороб не змінюється протягом життя. Цю властивість застосовують і в криміналістиці.
10) Розповідь учителя
Окрім груп, під час переливання крові слід враховувати і так званий резус-фактор (термін походить від назви макак-резус, у яких уперше 1940 р. було виявлено цей чинник крові, що теж має білкову природу).
Якщо в крові є резус-фактор, то таких людей та їхню кров називають резус-позитивними, інших людей та їхню кров — резус-негативними.
Резус-фактор також є спадковим і незмінним протягом життя.
11) Повідомлення учня
Статистика свідчить, що резус-фактор міститься у крові 85% людей, що проживають у Європі, і 99% – в Азії.
12) Розповідь учителя
Якщо в організм Rh(+) людини (особливо, якщо це робити кілька разів) перелити Rh(–) кров або навпаки, виникає резус-конфлікт, який призведе до склеювання еритроцитів (аглютинації) та руйнування оболонок еритроцитів (гемолізу). У вагітної Rh(–) жінки Rh(+) плід викликає утворення анти-резус-аглютиногенів (антитіл) в крові, які руйнують еритроцити плода, що спричиняє гемолітичну жовтяницю або викидень.
Висновок. Резус-фактор є спадковим та незмінним протягом життя і кожна людина повинна знати свій. Переливати можна кров, сумісну за резус-фактором.
Відкриття груп крові й можливості її переливання стало важливим чинником рятування життя людей у разі великих кровотеч і крововтрат під час складних хірургічних операцій, військових дій тощо. Людей, які, рятуючи життя хворих, дають їм свою кров, називають донорами (з лат. – той, хто дарує).
У роки Великої Вітчизняної війни донорами стали 5,5 млн. чоловік, пораненим і хворим було перелито 1 700 т крові! Але кров необхідна і в мирний час, адже тільки одна операція на серці потребує додатково 5-6 л крові.
13) Повідомлення учнів про те, хто може бути донором.
14) Робота в групах. Кожна група представляє міні-проект, метою якого є пропаганда донорства (схеми 3, 4)
Схема 3
Схема 4
VІ. Підсумкове узагальнення.
Учитель звертає увагу учнів на завдання уроку. Пропонує їм з’ясувати, чи була досягнута мета уроку. Учні відповідають на такі запитання:
Виконання тестових завдань вкінці § 23.
VІІ. Домашнє завдання.
Схема 1. ФУНКЦІЇ КРОВІ
Схема 2. СУМІСНІСТЬ КРОВІ
Схема 3.
Схема 4.
Поширеність груп крові серед людей
Таблиця 1
Група крові |
Європа |
Американські індіанці |
Азія |
І (0) |
43% |
80% |
Переважають люди з ІІІ та IV групами крові |
II (А) |
47% |
20% |
|
III (В) |
6% |
Практично немає |
|
IV (АВ) |
4% |
Практично немає |
Групи крові тварин
Таблиця 2
Тварина |
Групи крові |
Орангутанг |
І, II, III, IV |
Шимпанзе |
І, II (80%) |
Свиня |
II, III |
Собака |
І, II, III |
Кішка |
І, II, III |
Крокодил |
III |
Змія |
II, ІІІ |
Жаба |
II, III, IV |
Сумісність крові різних груп
Таблиця З
Донор
Реципієнт |
І |
II |
III |
IV |
І |
+ |
- |
- |
- |
IІ |
+ |
+ |
- |
- |
ІІІ |
+ |
- |
+ |
- |
IV |
+ |
+ |
+ |
+ |
Спадковість груп крові
Таблиця 4
Групи крові батьків |
Групи крові дітей |
І х І |
І |
І х II |
І, II |
II х II |
І, II |
III х ІІІ |
І, ІІІ |
ІІІ х І |
І, III |
II х III |
І, II, III, IV |
І х ІV |
II, III |
II х IV |
II, III, IV |
ІІІ х IV |
II, ІІІ, IV |
IV х IV |
II, III, IV |
1