Урок на тему "Групи крові людини"

Про матеріал
Методична розробка уроку:«Групи крові. Переливання крові.» Урок з використанням проектної методики, 8-й клас.На даному уроці в учнів сформувати уявлення про групи крові, резус-фактор та їх значення для переливання крові; розвивати логічне та біологічне мислення, уміння аналізувати, творчо вирішувати задачі, працювати з довідковою літературою, малюнками, схемами, таблицями; виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я, формувати активну життєву позицію.
Перегляд файлу

 

Живачівський НВК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку:

 

«Групи крові.

Переливання крові.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Вчитель

 Юрків О.С.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з використанням проектної методики, 8-й клас

 

 

 

Мета: сформувати уявлення про групи крові, резус-фактор та їх значення для переливання крові; розвивати логічне та біологічне мислення, уміння аналізувати, творчо вирішувати задачі, працювати з довідковою літературою, малюнками, схемами, таблицями; виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я, формувати активну життєву позицію.

 

Основні поняття і терміни: групи крові, резус-фактор, резус-конфлікт, аглютиногени (антигени), аглютиніни (антитіла), гемоліз, донор, реципієнт, переливання крові.

 

Обладнання: таблиці «Склад крові», схеми, роздатковий матеріал, картки.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Оформлення класу: плакат з девізом уроку:

 «О, кров! Ти – дарувальниця життя!

     О, кров! Життя ти рятівниця!»

 

ХІД УРОКУ

І. Психологічний настрій

Привітання, побажання впевненості в своїх силах і знаннях.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Робота в групах

Кров – одна з рідин внутрішнього середовища організму. Якими епітетами її не нагороджують?

Завдання для першої групи

Продумайте і запишіть епітети до слова «кров».

 

Завдання для другої групи

Серед   карток   з   назвами функцій виберіть ті, що притаманні крові.

Поясніть свій вибір і прикріпіть картку до схеми 1.             

Схема 1

 

– Що є основною умовою виконання цих функцій?

На перший погляд кров – однорідна, непрозора, червоного кольору.

 

Завдання для третьої групи

Доведіть, що кров є однорідною або неоднорідною рідиною.

(Під час відповіді учні використовують таблицю «Склад крові».)

 

Висновок учнів. Кров – дивовижна, унікальна, непрозора, неоднорідна, червоного кольору рідина, що виконує низку важливих функцій, завдяки постійному руху по судинній системі.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Чому ми повинні знати про групи крові, скільки їх є і правила переливання крові?

Чому кожна людина повинна знати свою групу крові і резус-фактор?

 І тому нам треба вивчити матеріал уроку, щоб дізнатися, чим відрізняється кров різних людей.

 

ІV. Повідомлення теми, постановка проблем.

Проблемні запитання

  • На планеті Земля проживає близько 6 млрд. людей. Чи одна­кова в них кров?
  • Чи можна переливати кров однієї людини іншій?
  • Чому може виникнути конфлікт між жінкою і дитиною, яку вона носить?
  • Чи можна створити штучну кров?
  • Папа Римський Інокентій VIII, який не хотів старіти, нака­зав влити собі кров від трьох юнаків, що стало причиною смерті всіх чотирьох. Чому?

Відповіді на ці запитання ми дамо наприкінці уроку

після вив­чення нового матеріалу.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1) Повідомлення учня

Історія переливання крові

Перші згадки про переливан­ня крові стосуються ще Давнього Єгипту і Греції. Вважалося, що пе­реливання крові робить людей хоробрими.

Першим довів можливість оживити тварину переливанням крові англійський анатом Лоуер (1666 р.). Після смерті обезкров­леного собаки в його судини вли­ли кров від іншого собаки. Тва­рина ожила.

Перше вдале переливання крові від людини людині відбу­лося 1819 р. в Англії. Через 13 ро­ків у Росії лікар Вольф зробив успішне переливання крові жінці, що помирала після пологів. Але надалі – невдачі. На той час із 247 переливань 176 закінчилися смертю.

 

  1. Розповідь учителя

         Австрійський учений Карл Ландштейнер (1901 р.) і чех Ян Янський (1903 р.) виявили у людей 4 групи крові за системою АВ0.

Спадковими ознаками людини можуть бути не тільки колір во­лосся, очей, форма носа, зріст, але і наявність білків в еритроцитах і плазмі крові. Набір білків у кож­ної людини постійний, але у різних людей ці набори різні. У людей, які мають в еритроцитах білок А, у плазмі ніколи не буває білка α, за наявності білка В ніколи немає білка β. Аглютиніни й аглютино­гени у різних комбінаціях в крові і визначають належність до певної групи крові. (Аналіз таблиці на с. 76 підручника)

 

3) Повідомлення учня (розповідь за табл. 1)

 

Поширеність груп крові серед людей                             

Таблиця 1

Група крові

Європа

Американські індіанці

Азія

І (0)

43%

80%

Переважають люди

з ІІІ та IV групами крові

II (А)

47%

20%

III (В)

6%

Практично немає

IV (АВ)

4%

Практично немає

 

 

4) Повідомлення учня

 

У XVII ст. кров людини і тва­рин вважали рівноцінною, адже за зовнішнім виглядом вона не відрізнялася. У той час було зроб­лено 20 переливань від тварин людям. Але більшість з них закін­чилась трагічно. Тепер відомо, що кров людей і тварин несумісна. (Аналіз табл. 2.)

 

 

Групи крові тварин

Таблиця 2

 

Тварина

Групи крові

Орангутанг

І, II, III, IV

Шимпанзе

І, II (80%)

Свиня

II, III

Собака

І, II, III

Кішка

І, II, III

Крокодил

III

Змія

II, ІІІ

Жаба

II, III, IV

 

5) Розповідь учителя

Якщо людині з І групою крові вливати кров, наприклад, II гру­пи, то відбуватиметься аглютина­ція (склеювання еритроцитів) – трапляються однойменні аглютино­гени та аглютиніни (А і α;). Інші варіанти – в таблиці 3 (аналіз табл.).

Сумісність крові різних груп

Таблиця З

 

                Донор Реципієнт

І

II

III

IV

І

+

-

-

-

II

+

+

-

-

ІП

+

-

+

-

IV

+

+

+

+

 

 6) Робота в групах

Завдання

За даними таблиці 3 складіть схему 2 сумісності крові. Поясніть, кого називають універсальним донором і універсальним реципієнтом.

Схема 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7) Звіт аналітичного центру

Висновки. Є 4 групи крові і кожна людина повинна знати свою. Переливати можна тільки сумісну кров. Оскільки еритроци­ти несумісної за групою крові склеюються, руйнуються і люди­на гине.

 

8) Робота в групах

 

Завдання

Складіть по 2 запитання з ви­користанням нових термінів і по­ставте їх іншій групі.

 

9) Розв'язування задач з гене­тики

Учитель. Пропоную здійснити невеличку подорож у генетику  науку, що вивчає спадковість і мінливість організмів.

З'ясуймо чи успадковується група крові. А для цього розв'я­жемо кілька генетичних задач, скориставшись таблицею 4.

Спадковість груп крові

Таблиця 4

 

Групи крові батьків

Групи крові дітей

І х І

І

І х II

І, II

II х II

І, II

III х ІІІ

І, ІІІ

ІІІ х І

І, III

II х III

І, II, III, IV

І х ІV

II, III

II х IV

II, III, IV

ІІІ х IV

II, ІІІ, IV

IV х IV

II, III, IV

Задачі для груп

  1. У хлопчика І група крові, у його сестри –     IV. Визначте групи крові батьків.

 

  1.  Жінка з II групою крові ви­йшла заміж за чоловіка з IV гру­пою. Які групи крові будуть мати їхні діти?

 

  1.  У пологовому будинку пе­реплутали двох хлопчиків. Бать­ки одного мають І і II групи крові, батьки другого – II і IV групи крові. Аналіз показав, що діти мають І і IV групи крові. Визнач­те, хто чий син.

 

Висновок. Групу крові людини визначають спадкові чинники, які суворо підпорядковані законам ге­нетики. Група крові формується вже в зародка і ні за яких обста­вин або хвороб не змінюється про­тягом життя. Цю властивість за­стосовують і в криміналістиці.

 

10) Розповідь учителя

Окрім груп, під час переливан­ня крові слід враховувати і так званий резус-фактор (термін по­ходить від назви макак-резус, у яких уперше 1940 р. було виявле­но цей чинник крові, що теж має білкову природу).

Якщо в крові є резус-фактор, то таких людей та їхню кров на­зивають резус-позитивними, інших людей та їхню кров — резус-негативними.

Резус-фактор також є спадко­вим і незмінним протягом життя.

 

11) Повідомлення учня

Статистика свідчить, що резус-фактор міститься у крові 85% лю­дей, що проживають у Європі, і 99% – в Азії.

12) Розповідь учителя

Якщо в організм Rh(+) люди­ни (особливо, якщо це робити кілька разів) перелити Rh(–) кров або навпаки, виникає резус-конфлікт, який призведе до скле­ювання еритроцитів (аглютинації) та руйнування оболонок еритро­цитів (гемолізу). У вагітної Rh(–) жінки Rh(+) плід викликає утворення анти-резус-аглютиногенів (антитіл) в крові, які руйнують еритроцити плода, що спричиняє гемолітич­ну жовтяницю або викидень.

Висновок. Резус-фактор є спад­ковим та незмінним протягом життя і кожна людина повинна знати свій. Переливати можна кров, сумісну за резус-фактором.

Відкриття груп крові й можли­вості її переливання стало важли­вим чинником рятування життя людей у разі великих кровотеч і крововтрат під час складних хірургічних операцій, військових дій тощо. Людей, які, рятуючи життя хворих, дають їм свою кров, називають донорами (з лат. – той, хто дарує).

У роки Великої Вітчизняної війни донорами стали 5,5 млн. чоловік, пораненим і хворим було перелито 1 700 т крові! Але кров необхідна і в мирний час, адже тільки одна операція на серці потребує додатково 5-6 л крові.

 

13) Повідомлення учнів про те, хто може бути донором.

14) Робота в групах. Кожна група представляє міні-проект, метою якого є пропаганда донорства (схеми 3, 4)

Схема 3

Схема 4

 

VІ. Підсумкове узагальнення.

Учитель звертає увагу учнів на завдання уроку. Пропонує їм з’ясувати, чи була досягнута мета уроку. Учні відповідають на такі запитання:

  • Чого нового я навчився на уроці?
  • Де і як можна використати знання, уміння, навички, набуті на уроці?

Виконання тестових завдань вкінці § 23.

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Вивчити § 23 підручника.
  2. Скласти по 5 тестових завдань з використанням матеріалу вивченої теми. 

 

 

 

 

 

 

 

Схема 1. ФУНКЦІЇ КРОВІ

 

 

 

 

 

 

Схема 2. СУМІСНІСТЬ КРОВІ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схема 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схема 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поширеність груп крові серед людей                             

 

Таблиця 1

 

 

Група крові

Європа

Американські індіанці

Азія

І (0)

43%

80%

Переважають люди

з ІІІ та IV групами крові

II (А)

47%

20%

III (В)

6%

Практично немає

IV (АВ)

4%

Практично немає

 

 

 

 

 


 

 

 

Групи крові тварин

Таблиця 2

 

 

 

Тварина

Групи крові

Орангутанг

І, II, III, IV

Шимпанзе

І, II (80%)

Свиня

II, III

Собака

І, II, III

Кішка

І, II, III

Крокодил

III

Змія

II, ІІІ

Жаба

II, III, IV

 

 

 

 

 

Сумісність крові різних груп

 

Таблиця З

 

 

                            Донор

 

Реципієнт

І

II

III

IV

І

+

-

-

-

+

+

-

-

ІІІ

+

-

+

-

IV

+

+

+

+

 

 

 


 

 

Спадковість груп крові

Таблиця 4

 

 

Групи крові батьків

Групи крові дітей

І х І

І

І х II

І, II

II х II

І, II

III х ІІІ

І, ІІІ

ІІІ х І

І, III

II х III

І, II, III, IV

І х ІV

II, III

II х IV

II, III, IV

ІІІ х IV

II, ІІІ, IV

IV х IV

II, III, IV

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Журавльова Валентина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
11 лютого 2021
Переглядів
2607
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку