Тема уроку:
«Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу»
(з використанням матеріалів
«Зеленого пакета»)
Підготував
Вчитель географії та біології
Саранчуківської ЗОШ І-ІІІ ст..
Бережанського району
Скіп Василь Григорович
Тема. Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану
і суходолу.
Мета: сформувати в учні поняття «водні ресурси», «водний туризм»,
систематизувати знання про води суходолу; продовжувати розвивати вміння
користуватися контурною картою, логічного мислення, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природних водних об’єктів.
Обладнання: підручники, атласи, посібник для вчителя «Зелений пакет»,
роздодатковий матеріал (контурні карти Європи, таблиці «Зеленого пакета»).
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Вчитель формує позитивний настрій на роботу в учнів.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності й актуалізація знань учнів.
Бесіда з учнями (уявний мікрофон).
ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку.
Саме тому тема нашого уроку «Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу».
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо наступні питання. (план уроку записано на дошці).
План уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя.
Життя на Землі зародилось у воді, а лише потім поширилося на суходіл. Свою залежність від води наземні організми зберегли впродовж багатьох мільйонів років.
За деякими розрахунками, загальносвітове споживання води нині досягає 3300 км3 на рік, тобто трохи менше 600 м3на кожного жителя Землі. Однак більша частина води міститься в океанах і морях, і лише 0,6 % загальної кількості живильної вологи придатна для споживання. Вже сьогодні існує загроза виникнення та загострення проблем з питною водою на кшталт проблем з використанням таких енергоносіїв, як нафта, газ та вугілля.*
Людина використовує воду у різноманітних сферах своєї діяльності. Для виготовлення будь-якого продукту потрібні великі запаси прісної води.
Заповнення таблиці.
Учні разом з учителем заповнюють табличку в зошиті.
Використання води в промисловості та сільському господарстві.
Для виробництва продукту |
Затрати води |
1 т. цукру |
100 т. |
1 т. паперу |
250 т. |
1 т. синтетичного волокна |
1000 т. |
1 т. міді |
5000 т. |
1 т. зрошувальної пшениці |
2000 т. |
1 т. бавовнику |
4000 т. |
1 т. рису |
понад 5000 т. |
Розповідь учителя. Ще одне значення для людини, це енергія води. Люди давно навчилися використовувати енергію води, що рухається. На річках будували греблі й водяні млини. Вода що падала з греблі, крутила млинові колеса. Водяне колесо багато століть удосконалювалося, поки не стало сучасною гідравлічною турбіною. Гідроелектростанції (ГЕС) виробляють найдешевшу енергію. Схему виробництва енергії на ГЕС ми можемо побачити на мал. 128 с. 194 підручника.
Проблемне запитання. Чому ми не можемо жити без води? (Учні наводять різні приклади відповіді на запитання).
Перегляд з учнями відеофільму «Прісна вода» ( з відео колекції «Зеленого пакета»).
Після перегляду обговорюємо такі питання:
2. Випереджувальне завдання.
На попередньому уроці учні одержали завдання підготовити повідомлення про лікувальні води та відпочинкові зони на території України та Європи ( 2 учні).
Розповідь учителя. Одним із нових видів активного відпочинку є і водний туризм – вид туризму, при якому відпочинок здійснюється на воді з використанням байдарок, човнів, катамаранів, теплоходів та інших плавальних засобів. Туристів-водників приваблює краса водних об’єктів, мальовничі береги, пам’ятки культури та історії. Досить популярним видом спорту став рафтинг – сплав на рафті ( надувному човні) екіпажу з 4 – 12 чоловік по бурхливій воді.
Активно проводиться водний туризм і в нашій області, особливо на річці Дністер. Про особливості такого відпочинку нам пезентує відеоролик.
Перегляд відеоролика «Сплав по річці на байдарках».
3. Розповідь учителя. У результаті господарської діяльності людини у світі спостерігається зменшення запасів прісної води, обміління та забруднення багатьох водойм, виснаження запасів підземних вод, забруднення вод Світового океану.
Бесіда з учнями.
Значну шкоду здоров’ю населення та природі завдають добрива та отрутохімікати,що потрапляють з полів у водойми.
Неочищені стоки населених пунктів можуть спричинити поширення таких небезпечних інфекційних хвороб, як гепатит, дизентерія, холера ті ін..
4 . Учені продовжують розробляти ефективні способи боротьби із забрудненням водойм різними стоками. Однак все обладнання коштує досить дорого. Вода, яка пройшла очистку, не завжди придатна для пиття, але її можна використати і в інших цілях.
Оскільки кількість і якість питної води постійно знижується, дуже важливо економити воду для пиття. Це може робити кожен із нас.
(учитель пропонує варіанти економії води із «Зеленого пакета» с.24)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Учням пропонуються контурні карти Європи, де вони повинні позначити оздоровчі та відпочинкові території. (лазурний берег Франції, південь Італії, район Неаполя, о-ви Іспанії, Греції, о. Кіпр)
2. Заповнення таблиці на с. 25 «Зеленого пакета». (таблиці роздаються на кожного учня).
Зазначте у таблиці так, або ні.
|
Солона вода |
Прісна вода |
||
|
Так |
Ні |
Так |
Ні |
Цей вид води використовується для: |
|
|
|
|
Мореплавства |
|
|
|
|
Риболовлі |
|
|
|
|
Відпочинку та розваг |
|
|
|
|
Добування солі та ін.. речовин |
|
|
|
|
Зрошення |
|
|
|
|
Пиття та приготування їжі |
|
|
|
|
Це вид води забруднюється: Стічними водами |
|
|
|
|
Відходами/сміттям |
|
|
|
|
Пестицидами/добривами |
|
|
|
|
Мулом |
|
|
|
|
Рибальськими сітками та приладдям |
|
|
|
|
Пластиковими предметами |
|
|
|
|
Осадами у результаті ерозії |
|
|
|
|
|
VI. Домашнє завдання.
Вивчити параграф 48 підручника. Провести дослідження на с. 196 у підручнику.
VII. Підсумок уроку.
3.02