Тема: Як змінюється життя звірів восени?
Мета: ознайомити учнів з життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати, вміння працювати в групі; збагачувати словниковий запас учнів.
Виховувати повагу до природи, бажання оберігати тварин.
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстративний матеріал, роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння навиків і умінь.
Метод проведення: урок інформаційно-комунікативних технологій, групової технології, інтерактивних технологій кооперативного навчання, критичного мислення, елементами проектної технології.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Ранкове коло.
2. Емоційне налаштування на урок.
Привітання.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться веселенько.
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
Всі сідайте тихо, діти!
Домовляймось не шуміти.
Руку гарно піднімати,
На уроці – не дрімати.
– Всі готові до уроку?
Тож часу тепер не гаймо
І урок природознавства починаймо.
3. Очікування « Мікрофон».
— Я хочу, щоб наш урок був продуктивним.
— А яким ви хочете його бачити? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, повчальним.)
— А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними, активними, зібраними, наполегливими, розумними.)
— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості. А працювати ми будемо під девізом:
Діяти активно!
Думати оперативно!
Сперечатись доказово
Для всіх обовязково!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
— Діти, ви любити відкривати таємниці? (Так.) Отже, сьогодні ми будемо відкривати таємниці у країні назву якої ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку.
1. Загадка
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
— Отже, ця країна називається Осінь. (На дошці повісити ілюстрацію осені.)
— Як ви гадаєте, в країні під такою назвою, яка зараз пора року? (Осінь.)
— А у нас яка зараз пора року? (Теж осінь).
— Давайте запросимо синоптика з бюро погоди, щоб розкрити першу таємницю, яка стосується осінньої погоди.
Бюро погоди
(дати опорну схему, включити тихо спокійну мелодію)
- Добрий день! З вами бюро погоди.
- Ось і настала пізня осінь. Сонечко світить, але не … (гріє).
- Небо вкрите … (хмарами). Часто ідуть … (дощі). Сильно віє … (вітер).
- Листя на деревах давно … (пожовтіло) і почало … (облітати). Деякі дерева стоять повністю … (голі).
- Дні стали … (коротші). Незабаром настане … (зима).
2. Заповнення календаря погоди.
3. Перевірка домашнього завдання.
Непомітно з’явилася осінь
День коротшим стає щодоби.
Глянь, берізки-уже златокосі,
І в дубів багряніють чуби.
Вже у теплі краї відлетіли
Сонцелюби-дзвінкі журавлі,
Не страшні їм тепер заметілі
На далекій південній землі.
В.Бичко
— На яке запитання ви повинні були вдома підготувати відповідь ? (Вдома ми повинні були підготувати відповідь на запитання: що примушує птахів відлітати у теплі краї?)
— Тож давайте відкриємо наступну таємницю.
3.1. Тести
1. Якої пори року більшість птахів відлітає у теплі краї?
А) взимку; В) влітку;
Б) восени; Г) весною.
2. Що примушує птахів відлітати у теплі краї?
А) бажання мандрувати; В) голод і холод;
Б) зустріч із давніми друзями
в теплих краях; Г) холод.
3. Як називають птахів, які відлітають восени в теплі краї?
А) осілі; Б) перелітні; В) зимуючі гості.
4. Як називаються птахи, які у нас залишаються зимувати?
А) перелітні; Б) осілі; В) зимуючі гості.
3.2. Гра «Продовжити речення…»
— Осінні перельоти – ( це природне явище в житті птахів, пристосування їх до зими).
— Чому Синьокрила Сойка ніколи не відлітає у вирій?
— Крім птахів мешканцями цієї країни є ще один вид тварин. Давайте з ними познайомимось. Для цього нам потрібно виконати деяке завдання.
— В кожному рядку вибрати зайве слово і пояснити свій вибір.
І рядок: сонечко, бджола, лисиця, комар.
ІІ рядок: горобець, дятел, ворона, вовк.
(На дошці вивісити малюнки вовка та лисиці.)
— Вовк та лисиця. Як їх можна назвати одним словом? (Звірі)
— Отже, мешканцями осінньої країни будуть у нас звірі.
— Подивіться уважно на ці слова (Осінь та звірі).
— Як ви гадаєте, то про що буде розмова на нашому сьогоднішньому уроці? (Звірі восени)
— Вірно.
— А зараз, давайте пригадаємо, яких звірів ви знаєте.
4. Асоціативний кущ
— А що ми знаємо про звірів?
5. Інтерактивна вправа «Знаємо – дізналися».
Заповнення таблиці на дошці (на цьому етапі заповнюється перша колонка таблиці).
ЗНАЄМО |
ДІЗНАЛИСЯ |
|
6. |
— Молодці! Добре справились із завданням.
6. Фізкультхвилинка (музична).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
— Отже, багато клопоту восени не тільки птахам, комахам, а й звірам. І вони змушені рятуватися від холоду та голоду. А як саме ви дізнаєтесь сьогодні на уроці. ІV.Повідомлення теми уроку.
Як змінюється життя звірів восени?
Продовж речення: «На уроці ми …».
V. Робота над темою.
1. Гра «Асоціації»
— З яким звіром асоціюється даний предмет?
Мед і ягоди – ведмідь,
капуста і морква – зайчик,
зерно – мишка,
зайчик – вовк,
горішки і жолуді – білочка,
ліс – звірі.
— Де ще живуть звірі?
Вірно. У полі, у воді.
— З настанням осені звірі починають готуватися до зими. Але кожен з них готується по-різному. Давайте відкриємо наступну головну таємницю.
Як же звірі восени готуються до зими?
2. Робота з підручником.
— А тепер попрацюємо з підручником с.60. Під час читання учні олівчиком роблять помітки:
V- я це знаю
+ нова інформація
? хочу дізнатися більше
3. Презентація.
Звірі, які роблять запаси на зиму:
Польова і лісова мишки, хом’ячок, бобер, білочка.
Восени лісові мишки збирають жолуді, насіння різних рослин і ховають їх в норах або дуплах повалених дерев. Польові мишки, та хом’ячки заповнюють свої зимові комори зерном. В одній такій коморі може бути до 5 кг зерна.
Білочка.
Білочка збирає суху траву, мох і затуляє ними усі щілини в дуплі. Також вона збирає горішки, жолуді, насіння та гриби і зберігає їх у своїй комірці в дуплі. Тому взимку білочка не голодує.
Бобри.
Бобри роблять запаси з гілок, стовбурів дерев, які перегризають і складають у воді біля своїх хатинок.
Звірі, які засинають: ведмідь, їжак, борсук.
Їжачок.
Восени у їжачка мало поживи, бо заховались у землю черв'яки, ящірки, вужі. Важко також знаходити комах, жаб. Тому їжачок не робить запаси собі на зиму. Та й йому це не потрібно. Бо взимку він спить. Лише у гарні осінні дні їжачок готує собі нірку для зимівлі. Вночі він таскає в нору сухе листя й м'який лісний мох, застилає зимову постіль, щоб було тепло спати або заривається у сухе листя.
Також до зими готуються борсук і ведмідь.
Вони влітку і восени також нагулюють собі жир, щоб взимку відпочивати. Жир для них - це запас їжі, а також він цих звірят зігріває. Ведмідь живитися ягодами, корінням, дрібними тваринами, а борсук їсть личинок, жуків, равликів, черв’яків, жаб. З жовтня ведмідь старанно й вміло готує до зими зимове лігвисько. М'якою запашною хвоєю, корою із молодих ялинок, сухим лісовим мохом він вистилає свою барлогу. А борсук пізньою осінню закриває вхід в нору травою або землею і залишається спати в ній до весни.
Звірі, які линяють: зайці, лисиці, вовки, олені, ласка.
Зайці, лисиці, вовки, олені взимку не сплять. Їх можна побачити в лісі. Тому восени вони не роблять собі запаси їжі. Зайчик харчується корою дерев і тим, що залишилось на полях. Вовка та лисицю в народі кажуть «ноги годують». Що спіймають – те й з’їдять. Ці тварини восени лише змінюють забарвлення і густоту хутра, тобто линяють.
— Із побаченого та прочитаного скажіть мені, будь-ласка, чи однаково звірі готуються до зими? (Ні) Вірно.
— Таким чином, усіх звірів можна об’єднати в чотири групи:
— А що таке линяння? (зміна забарвлення і густоти хутра)
4. Фізкульхвилинка. «Совенята».
Гра «Розсипанка».
1. Складіть нове слово, взявши першу букву з першого слова, другу букву з другого слова, третю букву з третього слова, четверту букву з четвертого слова. Запишіть його.
Їдальня, джерело, акація, грак.
— До якої групи звірів по підготовці до зими треба віднести їжака?
2. Складіть нове слово, взявши першу букву з першого слова, другу букву з другого слова, третю букву з третього слова, четверту букву з четвертого слова, п’яту букву з п’ятого слова. Запишіть його.
Булка, жінка, колесо, діжка, банка.
— До якої групи звірів по підготовці до зими треба віднести білку?
3. Складіть нове слово, взявши першу букву з першого слова, другу букву з другого слова, третю букву з третього слова, четверту букву з четвертого слова, п’яту букву з п’ятого слова, шосту букву з шостого слова. Запишіть його.
Ласка, виноград, листопад, зарити, ранець, куниця.
— До якої групи звірів по підготовці до зими треба віднести лисицю?
4. Складіть нове слово, взявши першу букву з першого слова, другу букву з другого слова, третю букву з третього слова, четверту букву з четвертого слова, п’яту букву з п’ятого слова, шосту букву з шостого слова, сьому букву з сьомого слова. Запишіть його.
Весна, береза, годівниця, узимку, олені, підгодовувати, квітень.
— До якої групи звірів по підготовці до зими треба віднести ведмедя?
—Зробіть висновок, чи однаково звірі готуються до зими?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Колективна робота.
— А тепер давайте оформимо здобуті знання в таблицю.
|
Їжак |
Білка |
Бобер |
Борсук |
Ведмідь |
Заєць |
Лісові миші, польові миші, хом’яки |
Роблять запаси на зиму |
|
+ |
+ |
|
|
|
+ |
Відкладають запаси жиру під шкірою |
+ |
|
|
+ |
+ |
|
|
Впадають у зимову сплячку |
+ |
|
|
+ |
+ |
|
|
Змінюють забарвлення і густоту хутра |
|
+ |
|
|
+ |
+ |
|
3. Робота в парах.
Робота в зошитах.
— Допоможіть друг другу провести тваринок до їхніх хатинок.
4. Гра«Корисна порада».
— Уявіть, що білочка восени лише стрибає з гілочки на гілочку, ніяких запасів собі не робить на зиму. Переконайте її, що їй терміново потрібно зробити запаси на зиму.
5. «Скринька ідей» (робота в группах).
Які ідеї ви хочете запропонувати людям щодо охорони та допомоги взимку звірям? Покласти до скриньки осінній листочок і сказати ідею.
- На екскурсіях, під час походів і прогулянок не ламати гілки дерев і чагарників.
- Не розкопувати нори й не турбувати лісових мешканців.
- Не розводити багаття в лісі.
- Не вмикати на повну потужність музику, не піднімати крик і шум. Від цього звірі і птахи залишають свої нори.
- Не залишати в лісі після себе безлад.
- Допомагати тваринам взимку.
7. Працює товариство «Маленькі таємниці Великого світу».
- Пане Професору, а чи справді хвіст лисички пахне фіалками?
- Зверху, майже біля самого кореня хвоста у лисиці знаходиться «фіалкова залоза». Вона поширює запахи, завдяки яким лисицю знаходять її сородичі в нетрях лісу.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
— Чи відкрили ви для себе якісь таємниці?
— Підіб’ємо підсумок нашої роботи. Закінчіть речення, які ви бачите на дошці:
1.Гра «Продовж речення..».
Сьогодні я дізнався …(звірі по-різному готуються до зими).
Заповнення таблиці (на цьому етапі заповнюється друга колонка таблиці).
ЗНАЄМО |
ДІЗНАЛИСЯ |
Звірі – тварини. Тіло звірів укрите шерстю. Звірі народжують дітей. Мами – звірі годують діток молоком. Бувають хижі, травоїдні, всеїдні. |
Звірі по різному готуються до зими. Одні звірі впадають у сплячку. Другі сплять, але можуть прокидатися. Треті – роблять запаси їжі. Четверті – активні. |
2. Аналіз роботи.
Гра «Мікрофон». Самооцінка.
— Яким ти був на уроці?
3. Оцінювання учнів вчителем.
VІ. Домашнє завдання. підручник ст. 60-61, зошит ст.13