Конспеки уроку з курсу "Громадянська освіта " для 10 класу. Мета уроку ознайомити з поняттям «конфлікт», навчити учнів знаходити шляхи розв'язування конфліктних ситуацій, удосконалювати навички спілкування, розвивати уміння запобігати конфліктам, виховувати культуру спілкування, бажання творити добро.
Громадянська освіта 10 клас
Тема «Конфлікти та способи їх подолання»
Очікувані результати діяльності учнів:
Знання і розуміння:
Вміння і навички:
Тип уроку: урок засвоєння знань, формування вмінь та навичок
Обладнання: «Громадянська освіта» (інтегрований курс, рівень стандарту) : підр. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / І.Д.Васильків. В.М.Кравчук, О.А Сливка, І.З Танчин, Ю.В. Тимошеко, Л.М.Хлипавка. – Тернопіль: Астон, 2018. – 256 с., презентація, стікери, картки із завданнями.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Повідомлення теми та мети уроку.
ІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Питання для обміркування
Ми звикли думати, що, заперечуючи комусь, ми неминуче починаємо з цією людиною конфлікт, який обов’язково повинен виявити переможця і переможеного або ущемити чиєсь самолюбство. Але не варто сприймати все в такому світлі. Потрібно завжди шукати між нами щось спільне. Секрет успіху полягає в тому, щоб від самого початку виявити зацікавленість у точці зору співрозмовника. Я цілком впевнений, що це під силу кожному з нас.
Далай Лама
Розумний шукає вихід з конфлікту, а дурень — вхід.
Народна мудрість
Ознайомтеся із висловом Далай Лами. У чому, на його думку, полягає секрет вирішення конфліктів? Чи підтверджується така думка українською народною мудрістю?
IІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ми живемо у світі, де часто сонячне світло порозуміння заступають хмари образ, дме холодний вітер підозр, спалахують блискавки конфліктів. Як утримати прекрасну погоду в нашій душі, жити в мирі та радості? Як не «змокнути» під дощем непорозуміння і як допогти в цьому іншим?
Однією з найбільш актуальних проблем сучасного суспільства є проблема конструктивної співпраці та взаємодії. У звязку з цим проблема соціальних конфліктів стала предметом досліджень багатьох наук, таких як філософія, соціологія, політологія, психологія.
Проблемне запитання.
Філософ, соціолог Ральф Дарендорф сказав: «Той, хто вміє впоратися з конфліктами шляхом їх визнання та регуляції, бере під свій контроль ритм історії».
Наприкінці уроку, ми повернимося до цього вислову і підберемо аргументи на його підтримку чи спросування .
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо причини зародження конфлікту, проаналізуємо, які є стадії конфлікту, та шляхи їх подолання.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Метод «Асоціативний кущ».
Які асоціації викликає у вас слово «конфлікт»?
К – протиріччя;
О – суперечка;
Н – сутичка;
Ф – протистояння;
Л – протиборство;
І – зіткнення;
К – скандал;
Т – бійка; сварка; крик; лайка; образа; війна; насильство…
Бесіда
Робота з таблицею
Ознайомтеся з конфліктними ситуаціями та таблицею, у якій представлені причини зародження конфліктів. Визначте, до якого типу причин зародження конфліктів їх можна віднести.
Дійсно, об’єктивною основою конфлікту є конфліктна ситуація, що виникає через суперечності в інтересах і потребах сторін.
Робота в малих групах
Учні об’єднуються в 3 групи («Червоні», «Зелені», «Жовті»), і сідають за столи з табличками відповідного кольору.
Учитель роздає кожній групі комплект карток з прикладами конфліктних ситуацій і пропонує протягом 5 хвилин визначити, до якої групи конфліктів, відповідно до характеристик на ст.85 підручника, належить конкретна ситуація.
Група «Червоні» має вибрати ситуації, що стосуються конфлікту цілей, «Зелені» – конфлікту пізнання, а «Жовті» – емоційного конфлікту.
Потім представник кожної групи підходить до дошки, на якій прикріплені аркуші з назвами груп конфліктів, та під ними розміщує картки із ситуаціями. Кожна група пояснює свій вибір.
Робота таблицею «Стадії конфлікту»
Усі ми маємо досвід участі в конфліктних ситуаціях, і для багатьох з нас він був не завжди позитивним. У цьому процесі важливо не концентрувати увагу на сторонах конфлікту чи його перебігу, а бачити перспективу вирішення проблеми. Успіх в управлінні конфліктами значним чином залежить від поведінки його учасників.
У конфліктній ситуації люди зазвичай обирають для себе одну з наступних моделей поведінки.
Співробітництво (або співпраця) – поведінка, зорієнтована на виграш обох сторін.
Конкуренція (або суперництво) – поведінка, коли люди прагнуть за будь-яку ціну довести свою правоту.
Компроміс – поведінка, орієнтована на взаємні поступки чи перемир’я.
Пристосування – поведінка, за якої люди діють не відстоюючи своїх інтересів, тобто це взаємне пристосування партнерів.
Уникнення – поведінка, що свідчить про намір ухилитися від вирішення проблеми.
Вправа «Способи вирішення конфлікту»
Кожна група отримує аркуш паперу з переліком стратегій і назвою моделі поведінки у конфліктній ситуації. Учням пропонується обговорити в групі і співвіднести назви способів вирішення конфліктів з їх змістом. Полоски з назвами потрібно приклеїти у відповідному полі навпроти стратегії. Представник кожної групи презентує вибір учасників групи.
Який із поданих способів подолання конфлікту ви вважаєте найоптимальнішим? Чому?
«Ніхто не виграє у конфлікті, тому я бажаю уникати його»( ухилення);
«Щоб я переміг, ти повинен програти» ( конкуренція)
«Щоб ти виграв, я повинен програти» ( пристосування)
« Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти» (компроміс)
« Щоб я виграв, ти повинен теж виграти»( співробітництво)
Робота в групах Вправа “Навчись сваритись”
Учні об’єднуються в 5 груп, кожна отримує ситуативну задачу. Завдання: обіграти ситуацію за тією стратегією, яка вказана так, щоб конфлікт привів до позитивного розвитку відносин.особистісних позитивних якостей..
“ Ситуація 1: Ваш друг(подруга) звинувачує вас при інших учнях класу в тому, що ви відмовились виконувати доручення й робите це не вперше, хоча й знає, що на це у вас була поважна причина (спортивні змагання). (Співпраця)
Ситуація 2: Ваш друг(подруга) звинувачує вас у тому, що ви не зуміли як слід організувати святкову програму, і він(вона) зробили це б краще. (Суперництво)
Ситуація 3: Упродовж року сусід по парті списував у вас завдання. Учитель зробив вам через нього зауваження. Ви ображені й готові вибухнути, а ваш сусід поводиться так, ніби нічого не сталося. (Втеча)
Ситуація 4: Ваш однокласник, із яким ви в гарних стосунках, звинувачує вас у тому, що ви забули повідомити йому потрібну інформацію, а вона була дуже необхідна. (Компроміс)
Ситуація 5: Ваш однокласник просить вас зробити тестові завдання, бо його не атестують із цього предмета. Ви самі не встигаєте, але хочете допомогти другові. (Пристосування)
Займи позицію «Конфлікт це завжди погано?»
На вашу думку, чи бувають конфлікти продуктивними і чому? Яка може бути від них користь?
П’ять позитивних нотаток про конфлікт (записуємо на флпчарті)
Робота в групах «Карта конфлікту»
Об'єднайтеся в групи. Використовуючи «Карту конфлікту», спробуйте проаналізувати один із конфліктів, що трапився у вашому житті, житті класу, школи за наведеним алгоритмом
Досліджуємо і обговорюємо
Ознайомтеся з фрагментом тексту пісні «Вітчизна» https://youtu.be/A02B3jIaVLQ
Питання для обговорення
конфлікту? Якщо так, то зазначте їх.
Метод «Шкала думок»
Розробіть правила поведінки під час конфлікту.
Учні розробляють «Кодекс поведінки», записують на ватман і вивішують, відбувається загальне обговорення
Досліджуємо і обговорюємо
Перегляд відеоролику пісні А. Приходько «Крила»
https://www.youtube.com/watch?v=RkiwvK3M5AY&list=RDRkiwvK3M5AY
V. Підсумковий етап.
Аналіз проблемного питання.
Філософ, соціолог Ральф Дарендорф сказав: «Той, хто вміє впоратися з конфліктами шляхом їх визнання та регуляції, бере під свій контроль ритм історії».
Обговорення
Отже, що ж таке конфлікт? Добро чи зло? Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути усунуті, а замість них мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо опановувати його суть, управляти його творчою силою.
VІ. Рефлексія.
1. Які завдання ми вирішували на сьогоднішньому уроці?
2. Які ми знайшли відповіді? «За можливості треба розв’язувати конфлікти на основі співпраці або шукати компроміс».
3. Наскільки добре я опанував/опанувала матеріал?
4.Де я зможу це використати/ застосувати
Дуже хочеться, щоб у нашому житті не було конфліктів. Але ми розуміємо, що це фактично не можливо. Отже, творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинками. Отож я хочу закінчити наш урок словами чеського педагога Януша Корчака «Треба розуміти один одного , поважати, пробачати й любити»
VІІ. Домашнє завдання. Повторити матеріали з теми « Людина в соціокультурному просторі», підготуватися до уроку узагальнення.