Відкритий урок з української мови в 9 класі.Тема. Pозвиток зв'язного мовлення. Есе. "Що робить мене щасливим ( щасливою) з використанням складнопідрядних речень".
4 грудня 2019р. 9 клас
Тема. Pозвиток зв’язного мовлення. Есе
Мета: навчити учнів самостійно добирати і систематизувати матеріал відповідно до теми та основної думки висловлення, будувати логічно правильне і композиційно завершене висловлення; формувати вміння й навички вільного використання засобів мови в будь-яких життєвих ситуаціях; розвивати критичне мислення; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати творчі здібності; сприяти осмисленню цінностей життя людини, його наповненості й сенсу.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Облднання: тлумачний словник, приказки, прислів’я, вислови видатних людей про щастя, пам’ятка «Правила написання креативного есе», презентація.
Хід уроку
Найпрекрасніші і водночас найщасливіші люди ті,
хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших .
Василь Сухомлинський.
І. Організаційний етап
Забезпечення емоційної готовності школярів.
Обмін компліментами.
ІІ. Підготовка до сприймання матеріалу. Мотивація навчальної діяльності.
Робота з діалогом ( учні)
Ангеліна цілісінький день чимось засмучена. А може, просто замислена. Дівчинка й сама не змогла б визначити свій настрій. Щоб навести лад у думках і почуттях, вона вирішила порадитися з Олегом.
— Олеже, скажи щиро: ти почувався коли-небудь щасливим?
— Звісно. А ти що, ні? — здивувався хлопець.
— Не так, щоб ні, але я не впевнена, чи то було справжнє щастя. От скажи, коли ти щасливий.
— Що тут мудрувати. Я був щасливий, коли мені подарували айфон. Дуже щасливий, коли немає домашніх завдань і можна увесь вечір грати у футбол...
— Ех, Олеже, це в тебе якесь дитяче щастя. Ще сказав би, що ти щасливий, коли з’їси шоколадну цукерку або надмеш жувальною гумкою бульбашку.
— Висловіть свої думки стосовно таких питань:
--Як ви розумієте щастя?
Щастя – прокинутись ранком від постукування у вікно промінчиків яскравого сонечка.
Щастя – дихати чистим повітрям після теплого літнього дощу.
Щастя – чути щебетання птахів під вікном.
Щастя – відчути легенький холодок сніжинки, що доторкнулася до тебе.
Щастя – бачити кожну зірочку на небі в ясну ніч.
Щастя – кожний поцілунок коханої людини, кожен його доторк, кожне його слово.
Щастя – це кожний момент нашого життя.
Щастя – насолоджуватись тим, що у нас є, а не жаліти про те, чого у нас нема…
--Чи можна, на вашу думку, всіх людей зробити щасливими одночасно?
III. Формування практичних умінь написання есе.
Безперечно, не знайдеться людини, яка би не чула слова «щастя». Воно є загальновживаним і, здається, таке зрозуміле. Та варто лише спробувати витлумачити його, як виявиться, що це не дуже просто. Так відбувається через те, що поняття «щастя» стосується духовного світу людини. А скільки людей — стільки світів! - Для когось — це задоволення, втіха; для когось — добробут. Хтось щастя розуміє як удачу, талан. Для інших щастя — це радість.
Щастя — відчуття цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.
— Поміркуйте, що може зробити людину щасливою. Запишіть свої думки у вигляді переліку формул щастя.
Формули щастя:
— Складіть асоціативний кущ до слова «щастя». (Здійснення мрій, задоволення, спокій, достаток, гармонія, добробут, насолода, радість, здоров ’я, друзі, взаєморозуміння, кар’єра, кохання).
Написання есе «Що робить мене щасливим (щасливою)?» з використанням складнопідрядних речень
Опрацювання пам’ятки «Правила написання креативного есе».
ПАМ’ЯТКА
«Правила написання креативного есе»
8.Складання сенкана «Щастя».
Орієнтовний варіант
Щастя
бажане, очікуване шукають, мріють, чекають ніби жар-птиця, мить
А для щастя треба зовсім небагато:
Сонце, зорі, небо і весела хата.
А у хаті рідні, друзі, мама й тато
Щоб любов і радість там жила крилата.
Щоб були стосунки в сім’ях добрі, щирі.
І зростали дітки в злагоді і мирі.
І щоб був достаток, все було, як треба
Ой, для щастя, мабуть, трохи більше треба?
Ще краса безмежна, ріки і долини,
І любов, як море треба для людини.
І знання, і творчість, радість безупинна.
Кожен раз щось інше.
Ти ж на те й Людина?!
— Прочитайте народні прислів’я й вислови видатних людей про щастя. Дайте характеристику поданих речень за будовою.
Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.
Щастя дається тому, хто багато працює (Леопарда да Вінчі).
Щастя буває на боці людини працелюбної, як хвилі і вітер бувають на боці кращих плавців (С. Смайлс).
Щасливий той, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним користуватися (Г. Сковорода).
Щасливий той, хто щасливий у себе вдома.
(Лев Толстой)
Зразок есе
Написання учнями есе
ІV. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Вправа «Незакінчене речення».
Я тримаю в руках клубочок ниток. Нехай ця ниточка, як ниточка Аріадни, об’єднає нас любов’ю наших сердець. А кожен, до кого потрапить клубочок, має сказати своє слово з приводу нашої сьогоднішньої розмови, яка б розпочиналася словами: «Я думаю...», «я хочу...», «мені здається...».
Слово вчителя.
— Англійський письменник Філдінг Генрі сказав : «Щасливий той, хто вважає себе щасливим». Ви лише на початку дорослої довгої дороги життя. Хай сьогоднішня наша розмова допоможе вам гідно пройти її. Цінуйте кожну мить свого життя, адже з цих митей, як із цеглинок, і складається наше щастя.
Домашнє завдання .