Урок з української мови 6 клас
Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета навчальна:поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння знаходити прикметники, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль.
Мета розвивальна: розвивати логічне мислення, , увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність.
Мета виховна: виховувати культуру мовлення, інтерес та повагу до народних звичаїв українського народу
Міжпредметні зв’язки: література, народознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Форма проведення: подорож
Обладнання: підручник, презентація до уроку.
Перебіг уроку
Вчитель. Доброго дня усім, вам, дорогі мої учні і вам, шановні колеги.Прошу, дітки, сідайте. Пропоную зараз емоційно налаштуватися на урок.
Вправа «Мій настрій»
У вас на парті є сніжинки. Оберіть ту, яка передає той настрій, у якому ви перебуваєте зараз. Покажіть мені і нашим гостям. Запам’ятайте цю сніжинку.ллл
«Прогноз погоди» (слайд)
І ще хочу вам побажати:
крижинки все одно розтануть.
від ваших блискавок можуть постраждати інші.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
1. Слово вчителя.
(На дошці – карта м.Прикметник, на якій позначено такі зупинки:
«Інтелектуальна» – «Пізнавальна»–«Дослідницька» – «Відпочинок» - «Я вже знаю і вмію» – «Загадкова»
Мета уроку:
Учні повинні знати: що називається прикметником, які в нього морфологічні ознаки, від якої частини мови залежить, роль у художньому мовленні;
Учні повинні уміти: знаходити прикметники в реченні, визначати їх граматичні ознаки, правильно та доцільно вживати прикметники у власному мовленні; визначати синтаксичну роль у реченні та роль у художньому мовленні.
Очікувані результати:
- Ви знаєте, що на свята наряджають ялинку. У нас теж буде така ялинка, але крім справжніх іграшок, на ній висітимуть ваші паперові іграшки, на яких ви напишете очікування від сьогоднішнього уроку. На парті у вас лежить іграшка, будь ласка, напишіть, що ви очікуєте від уроку за допомогою незакінчених речень, озвучте і прикрасьте ялинку
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
«Чарівна скринька»
Слово вчителя
І перша наша зупинка – «Інтелектуальна», на якій ми з вами перевіримо, чи маєте ви певні знання про прикметник, адже ви вивчали це в початкових класах.
Бесіда з учнями
V. Сприйняття та засвоєння нових знань.
Слово вчителя.
- Рушаймо далі, наступна наша зупинка «Пізнавальна» Саме тут ви поповните та поглибите свої знання про прикметник.
Вправа «Навчаючи - вчусь»
В класі працювала група мовознавців. Вони підготували теоретичний матеріал про прикметник
1 учень – загальне значення прикметників
2учень– морфологічні ознаки прикметника
3учень - синтаксична роль прикметника
Надамо їм слово.
Теоретичний матеріал для учнів
Прикметником називається частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? чий? чия? чиє? Наприклад: сміливий, щаслива, зелене, сестрин, батькова, братове.
Прикметники виражають:
а) ознаки кольору (білий, бузковий);
б) розміру (широкий, малий);
в) віку (старий, юний);
г) смаку (солоний, кислий);
д) запаху (запашний, п'янкий);
е) матеріалу (металевий, кришталевий);
є) якості (твердий, гнучкий);
д)простору (далекий, близький);
й) часу (вечірній, завтрашній) тощо.
2 учень Морфологічні ознаки
Прикметник змінюється за родами, числами й відмінками, і ці його форми залежать від іменника, з яким прикметник узгоджується: яскраваквітка — яскравоїквітки, яскравіквітки, яскравиймалюнок.
Прикметники можуть мати повну (відмінювану) і коротку (невідмінювану) форму. Поділяються на групи за значенням: якісні, відносні, присвійні. Якісні прикметники мають ступені порівняння
3 учень СИНТАКСИЧНІ ОЗНАКИ ПРИКМЕТНИКА
У реченні прикметник найчастіше виступає як означення, що є його основною синтаксичною роллю. Значно рідше прикметник виступає в ролі присудка.
Повітря було холодне й чисте.
4 учень Роль у мовленні
Прикметник, як ніяка інша частина мови, має невичерпні можливості збагачувати й уточнювати словниковий запас, надавати висловленню точності чи образності, яскравого емоційного забарвлення. У мовленні прикметники набувають нових значень та емоційних відтінків, конкретизуються, розширюються і збагачуються їхні лексичні значення.
«Далеко-далеко у високих горах жив дуже сильний і страшний вітер. Буввін уже досить старий. Його сива борода за роки стала довгою і кудлатою, що він і сам не бачив її кінця» (О. Польова «Дідуган-вітрюган»)
VІ Закріплення набутих знань.
Слово вчителя. Давайте ще раз підсумуємо розповідь мовознавців (на слайдах)
І ось перед нами вже наступна станція «Дослідницька».
Учитель. Зима – улюблена пора року дітлахів. У грудні дуже багато християнських і народних свят, майже кожен день має свої традиції, прикмети і значення. Подивимось на народний календар грудня.
Яке свято в грудні ви чекаєте більш за все? Давайте прочитаємо текст
Робота з текстом
19 грудня – Миколая Чудотворця (Миколи зимового). Це одне з найвизначніших, найвеселіших свят. Православні вважають Миколу Чудотворця заступником перед Богом. Він є покровителем всіх знедолених та моряків.
На Україні зимового Миколая святкували урочисто. Була така традиція: особливо шанований у сім’ї чоловік, часто дідусь, переодягався в «Доброго Миколая» і розносив вночі чемним, слухняним діткам подарунки.
19 грудня, після служби Божої, сусіди та родичі вітали того, хто мав ім’я Микола. Господиня пригощала вітальників пирогами, смачними пісними стравами. Ім’я Микола дуже поширене серед українців.
З Миколи починалася справжня зима. «Миколай бородою трусить, дорогу стелить». Старалися із зібраного врожаю віддавати борги, бо люди казали: «Коли ти не віддаси до Миколи, то вже не оддаси ніколи» На Миколая хлопці починали вже домовлятися про колядки. (із журналу «Пізнайко»)
Слово вчителя.
Пошуково-дослідницька робота
Ви вже втомились, і тому наша наступна зупинка «Відпочинок»
А наступна станція – «Відпочинок – музична пауза. Пропоную вам прослухати колядку «Ой, хто, хто Миколая любить?» у виконання народної артистки України Тіни Кароль.
1. Вправа «Добери пару» (працюємо в парі)
До картинок на екрані доберіть прикметники на позначення кольору, смаку, розміру, матеріалу та запишіть їх у таблицю (додаток)
|
Колір |
Смак к |
Розмір розмір |
Матеріал |
|
Сукня - |
Яблуко - |
Дерево - |
Будинок - |
||
Очі - |
Перець - |
Собака - |
Блузка - |
||
Автомобіль - |
Мандарин - |
Тарілка - |
Паркан - |
2 Вправа «Розфарбую слово» (під музику)
Завдання. Підібрати епітет (прикметник) до поданих слів
1 . зима (білосніжна, загадкова, весела, чарівна)
2 . мороз ( безжалісний, сильний, тріскучий, суворий)
3 вітер (грайливий, сердитий, лагідний, )
Завдання.
(додають художньому мовлення точності, емоційності, мелодійності, виразності, образності)
Прилетіла на трійці коней … зима. Змахнула … рукавом, припорошила … сніжком дахи … хатинок, гілля … ялинок. Скувала … кригою …. річки, приспала їх до приходу … весни.
VІІІ. Підсумок уроку
Вправа-гра «Світлофор»
Кожен учень має картки трьох кольорів – червоного, зеленого, жовтого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного, вагаються відповісти – жовтий.
VІ. Рефлексія Ось і добігла кінця наша віртуальна подорож до країни Морфології, до міста Прикметник. На наступних уроках ми вивчатимо більш детально всі відомості про цю частину мови. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі.
Прийом «Мікрофон».
* На уроці я навчився…
* Я дізналася, що…
* Мені сподобалися такі види робіт…
Я вже вмію…
Я знаю, що…
* Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку?
Учитель . Згадайте про ваші очікування від уроку. Чи досягли ви очікуваних результатів? (відповіді учнів)
І остання наша станція - «Сюрприз»
Ви знаєте у нас сьогодні є ялинка, а що має бути під ялинкою? Сьогодні гурток «Рукоділля», керівник Чимшир Є.І., підготували для вас і для наших гостей подарунки. (гуртківці роздають подарунки)
VII. Домашнє завдання
1. Із творів художньої літератури виписати 3-5 речень, у яких розповідається про красу зими. Підкреслити в них прикметники. Визначити їх граматичні ознаки та синтаксичну роль.
2. Уявити ситуацію: до вас у гості приїхав друг (подруга) із-за кордону. Скласти розповідь про одне з українських народних свят зими.
VІІ.Оцінювання.
1