конспект відкритого уроку "Прикметник - самостійна частина мови: морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Мета навчальна:поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати вміння знаходити прикметники, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль. Мета розвивальна: розвивати логічне мислення, , увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність. Мета виховна: виховувати культуру мовлення, інтерес та повагу до народних звичаїв українського народу Міжпредметні зв’язки: література, народознавство, музика, теорія літератури Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення. Форма проведення: подорож Обладнання: підручник, презентація до уроку.
Перегляд файлу

Урок з української мови 6 клас

 

Прикметник  як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 

Мета навчальна:поглибити знання учнів про прикметник  як частину мови; формувати вміння знаходити прикметники, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

Мета розвивальна: розвивати логічне мислення, , увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність.

Мета виховна: виховувати культуру мовлення, інтерес та повагу до народних звичаїв українського народу

 

Міжпредметні  зв’язки:  література, народознавство.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

 

Форма проведення:  подорож

 

Обладнання:  підручник, презентація до уроку.

 

Перебіг уроку

 

  1. Організаційний момент.

Вчитель. Доброго дня усім, вам, дорогі мої учні і вам, шановні колеги.Прошу, дітки,  сідайте. Пропоную зараз емоційно налаштуватися на урок.

 

Вправа  «Мій настрій»

   У вас на парті є сніжинки. Оберіть ту, яка передає той настрій, у якому ви перебуваєте зараз. Покажіть мені і нашим гостям. Запам’ятайте цю сніжинку.ллл

 

 

 

 

 

 

 

 

«Прогноз погоди» (слайд)

І ще хочу вам побажати:

  • якщо у Вас на душі опади, згадайте, що після зливи часто буває веселка.
  • На душі у вас зимно та сніжно. Не забувайте, що сніжинки та

крижинки все одно розтануть.

  • Ви роздратовані, готові метати блискавки, заспокойтеся, адже

від ваших блискавок можуть постраждати інші.

 

  • Все буде добре, успіхів вам!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Давайте з вами переглянемо відео

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

  • Ви переглянули відеосюжет, а ще подивіться на хмарину слів у вигляді ялинки і спробуйте мені розказати з чим у вас асоціюється зима, про що ви думали переглядаючи сюжет? (відповіді дітей)

 

 

 

 

 

Мотивація навчальної діяльності

  • Скажіть мені, слово «зима», якої частини мови? (іменник)
  • Давайте поставимо питання: яка буває зима?

 

  • Описуючи зиму, яку частину мови ви використовували?(прикметники)
  • А от що це за частина мови, які вона має морфологічні ознаки, від якої частини мови залежить, яка синтаксичну роль? Яка роль прикметників у мовленні. Саме про це ми і поговоримо на уроці

 

Слово вчителя.

  • Отже, зима -  може бути холодною, сніжною, теплою, морозною, одним словом мінлива пора року. Хочу, щоб знання, отримані на уроці були не мінливими, а постійними та міцними.

 

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

1. Слово вчителя.

  • Діти, сьогодні у нас урок незвичайний, а все тому, що це буде подорож до одного з чарівних міст країни Морфології – міста Прикметник.
  •  А подорожувати ми будемо пасажирським авіалайнером «Мовознавці».

 

  •  Отож, розгорніть зошити і запишіть число та тему уроку.

(На дошці – карта м.Прикметник, на якій позначено такі зупинки:

«Інтелектуальна» – «Пізнавальна»–«Дослідницька» – «Відпочинок»  - «Я вже знаю і вмію» – «Загадкова»

 

 

 

 

Мета уроку:

Учні повинні знати: що називається  прикметником, які в нього морфологічні ознаки, від якої частини мови залежить, роль у художньому мовленні;

Учні повинні уміти: знаходити прикметники в реченні, визначати їх граматичні ознаки, правильно та доцільно вживати прикметники у власному мовленні; визначати  синтаксичну роль у реченні та роль у художньому мовленні.

 

 

Очікувані результати:

  1. Вправа «Дерево очікувань. » Прийом «Незакінчені речення»

 

- Ви знаєте, що на свята наряджають ялинку. У нас теж буде така ялинка, але крім справжніх іграшок, на ній висітимуть ваші паперові іграшки, на яких ви напишете очікування від сьогоднішнього уроку. На парті у вас лежить іграшка, будь ласка, напишіть, що ви очікуєте від уроку за допомогою незакінчених речень, озвучте і прикрасьте ялинку

  • На цьому уроці я повторю …
  • На уроці я навчуся…
  • На уроці мене чекає…
  • На цьому уроці я пригадаю…
  • На уроці я зможу…
  • Від уроку очікую…

 

  • А я очікую, що ваші відповіді будуть яскравими, різноманітними, швидкими і креативними. (моя іграшка)

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

  • Коли люди планують відправитись подорожувати, вони збирають чемодани. Це називається багаж. Ваш багаж знань – це іменник. Перед посадкою в літак ми повинні отримати допуск. Щоб допустити вас до посадки, треба перевірити, що у вас є в багажі знань про іменник. Готові? А допоможе нам чарівна скринька. (діти дістають питання і відповідають)

 

«Чарівна скринька»

  • Яка частина мови називається іменником?
  • Які морфологічні ознаки має іменник?
  • Які роди має?
  • Що це за іменники спільного роду?
  • Категорія числа іменника?
  • Назвіть відмінки іменників
  • Скільки відмін має іменник?
  • Що мають іменники 1 та 2 відміни?
  • Яку синтаксичну роль виконують іменники?

 

Слово вчителя

  • Молодці! Ви отримали допуск до літака. Ось вам проїзний квиток. (роздаю уявні квитки) Картинки по запросу взлетающий самолетЯ запрошую вас до співпраці. Вирушаймо у подорож до країни прикметників! Сідайте зручніше.
  • Шановні пасажири, вітаю вас на борту нашого авіалайнера, прошу в салоні поводити себе тихо, слухати – уважно, працювати – активно!
  • До зльоту готові? 5,4,3,2,1 Рушаймо! (звучать звуки зльоту літака)

 

 

І перша наша зупинка«Інтелектуальна», на якій ми з вами перевіримо, чи маєте ви певні знання  про прикметник, адже ви вивчали це в початкових класах.

Бесіда з учнями

  1. До якого розділу мовознавства належить прикметник?
  2. Прикметник – це самостійна чи службова частина мови?
  3. На які на питання відповідає ця частина мови?
  4. Що виражає  прикметник?
  5. З якою частиною мови найчастіше вживається прикметник? (з іменником)
  6. Як змінюється прикметник?
  7. Синтаксична роль прикметника в реченні.

 

 

V. Сприйняття та засвоєння нових знань.

Слово вчителя.

 - Рушаймо далі, наступна наша зупинка «Пізнавальна» Саме тут ви поповните та поглибите свої знання про прикметник.

Вправа «Навчаючи - вчусь»

В класі працювала група мовознавців. Вони підготували теоретичний матеріал про прикметник

1 учень – загальне значення  прикметників

2учень– морфологічні ознаки прикметника

3учень - синтаксична роль прикметника

  1. учень – роль прикметників у мовленні

Надамо їм слово.

Теоретичний матеріал для учнів

  1. Прикметник як частина мови

Прикметником називається частина мови, що виражає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? чий? чия? чиє? Наприклад: сміливий, щаслива, зелене, сестрин, батькова, братове.

Прикметники виражають:

 а) ознаки кольору (білий, бузковий); 

б) розміру (широкий, малий); 

в) віку (старий, юний); 

г) смаку (солоний, кислий);

 д) запаху (запашний, п'янкий);

 е) матеріалу (металевий, кришталевий);

 є) якості (твердий, гнучкий); 

д)простору (далекий, близький); 

й) часу (вечірній, завтрашній) тощо.

2 учень Морфологічні ознаки

Прикметник змінюється за родами, числами й відмінками, і ці його форми залежать від іменника, з яким прикметник узгоджується: яскраваквітка — яскравоїквітки, яскравіквітки, яскравиймалюнок.

Прикметники можуть мати повну (відмінювану) і коротку (невідмінювану) форму. Поділяються на групи за значенням: якісні, відносні, присвійні. Якісні прикметники мають ступені порівняння

3 учень СИНТАКСИЧНІ ОЗНАКИ ПРИКМЕТНИКА

У реченні прикметник найчастіше виступає як означення, що є його основною синтаксичною роллю.  Значно рідше прикметник виступає в ролі присудка.

Повітря було холодне й чисте.

4 учень Роль у мовленні

      Прикметник, як ніяка інша частина мови, має невичерпні можливості збагачувати й уточнювати словниковий запас, надавати висловленню точності чи образності, яскравого емоційного забарвлення. У мовленні прикметники набувають нових значень та емоційних відтінків, конкретизуються, розширюються і збагачуються їхні лексичні значення.

«Далеко-далеко у високих горах жив дуже сильний і страшний вітер. Буввін уже досить старий. Його сива борода за роки стала довгою і кудлатою, що він і сам не бачив її кінця» (О. Польова «Дідуган-вітрюган»)

VІ Закріплення набутих знань.

Слово вчителя. Давайте ще раз підсумуємо розповідь мовознавців (на слайдах)

 

 

І ось  перед нами вже наступна станція «Дослідницька».

Учитель. Зима – улюблена пора року дітлахів. У грудні дуже багато християнських і народних свят, майже кожен день має свої традиції, прикмети і значення. Подивимось на народний календар грудня.

 Яке свято в грудні ви чекаєте більш за все?  Давайте прочитаємо текст

Робота з текстом

19 грудня – Миколая Чудотворця (Миколи зимового). Це одне з найвизначніших, найвеселіших свят. Православні вважають Миколу Чудотворця заступником перед Богом. Він є покровителем всіх знедолених та моряків.

На Україні зимового Миколая святкували урочисто.  Була така традиція: особливо шанований у сімї чоловік, часто дідусь, переодягався в «Доброго Миколая» і розносив вночі чемним, слухняним діткам подарунки.

19 грудня, після служби Божої, сусіди та родичі вітали того, хто мав ім’я Микола. Господиня пригощала вітальників пирогами, смачними пісними стравами. Ім’я Микола дуже поширене серед українців.

З Миколи починалася справжня зима. «Миколай бородою трусить, дорогу стелить». Старалися із зібраного врожаю віддавати борги, бо люди казали: «Коли ти не віддаси до Миколи, то вже не оддаси ніколи» На Миколая хлопці починали вже домовлятися про колядки. (із журналу «Пізнайко»)

 

Слово вчителя.

  • Зверніть увагу на виділені слова. До якої частини мови вони відносяться? Запишіть у зошиті

Пошуково-дослідницька робота

  •  виписати разом із залежним словом і визначити:
  • До якої частини мови належить
  • Рід, число, відмінок
  • Синтаксична роль (додаток 1)
  • Який це тип тексту? (розповідь)
  • Який стиль тексту? (публіцистичний)
  • Тема тексту?
  • Головна думка тексту?
  • Скажіть, а чи збереглися традиції святкування свята Миколая і в наш час?

 

  • Молодці, летимо далі!

Ви вже втомились, і тому наша наступна зупинка «Відпочинок»

 А наступна станція – «Відпочинок – музична пауза. Пропоную вам прослухати колядку «Ой, хто, хто Миколая любить?» у виконання народної артистки України Тіни Кароль.

  • Відпочили? Скажіть, а ще які колядки та щедрівки ви знаєте? А чи співаєте їх на свята?
  • Летимо далі…А перед нами наступна станція – «Я вже вмію та знаю», де ми виконаємо певні завдання, маючи за плечима отримані знання.

1. Вправа «Добери пару» (працюємо в парі)

До картинок на екрані доберіть прикметники на позначення кольору, смаку, розміру, матеріалу та запишіть їх у таблицю (додаток)

 

Колір

Смак к

Розмір розмір

Матеріал

 

Сукня  -

Яблуко  -

Дерево  -

Будинок  -

Очі  -

Перець  -

Собака  -

Блузка  -

Автомобіль  -

Мандарин  -

Тарілка  -

Паркан  -

 

2 Вправа «Розфарбую слово» (під музику)

Завдання. Підібрати епітет (прикметник) до поданих слів

1 . зима (білосніжна, загадкова, весела, чарівна)

2 . мороз ( безжалісний, сильний, тріскучий, суворий)

3 вітер  (грайливий, сердитий, лагідний, )

  1. «Ми – письменники» (робота в парах)

Завдання.

  1. Прочитайте текст. Чому він такий «сухий», не цікавий? Чого не вистачає?
  2. Оживіть оповідання прикметниками. Визначте синтаксичну роль прикметників.
  3. Зробіть висновок, яка роль прикметників у художньому мовленні?

(додають художньому мовлення точності, емоційності, мелодійності, виразності, образності)

Прилетіла на трійці коней   … зима. Змахнула   … рукавом, припорошила … сніжком дахи … хатинок, гілля    … ялинок. Скувала    кригою  ….  річки, приспала їх до приходу   … весни.

 

VІІІ. Підсумок уроку

Вправа-гра «Світлофор»

Кожен учень має картки трьох кольорів – червоного,  зеленого, жовтого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного, вагаються відповісти – жовтий.

  1. Прикметник – службова частина мови.
  2. Прикметник – самостійна змінна частина мови.
  3. Прикметником називається частина мови, що виражає ознаку предмета.
  4. Прикметник відповідає на питання як? куди? звідки?
  5. Прикметник не змінюється за родами.
  6. У реченні виступає будь-яким членом речення.
  7. У реченні виступає означенням.
  8. Прикметник відповідає на запитання який? Чий?
  9. Чи увиразнюють прикметники наше мовлення, додають емоційності, образності?

VІ. Рефлексія Ось і добігла кінця наша віртуальна подорож до країни Морфології, до міста Прикметник. На наступних уроках ми вивчатимо більш детально всі відомості про цю частину мови. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі.

Прийом «Мікрофон».

* На уроці я навчився…

* Я дізналася, що…

* Мені сподобалися такі види робіт…

Я вже вмію…

Я знаю, що…

* Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку?

Учитель . Згадайте про ваші очікування від уроку. Чи досягли ви очікуваних результатів? (відповіді учнів)

І остання наша станція  - «Сюрприз»

Ви знаєте у нас сьогодні є ялинка, а що має бути під ялинкою? Сьогодні гурток «Рукоділля», керівник Чимшир Є.І., підготували для вас і для наших гостей подарунки. (гуртківці роздають подарунки)

VII. Домашнє завдання

1. Із творів художньої літератури виписати 3-5 речень, у яких розповідаєть­ся про красу зими. Підкреслити в них прикметники. Визначити їх гра­матичні ознаки та синтаксичну роль.

2. Уявити ситуацію: до вас у гості приїхав друг (подруга) із-за кордону. Скласти розповідь про одне з українських народних свят зими.

VІІ.Оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
1511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку