Тема уроку: Склад і функції крові.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати в учнів загальне уявлення про внутрішнє середовище організму, його склад у відносній постійності; визначити основні функції крові; формувати компетентісне ставлення учнів до проблеми здоров'я та здорового способу життя, розглянути склад крові: плазму й формені елементи.
Розвивальна: показати взаємозв'язок між будовою та функціями формених елементів крові;розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, уміння порівнювати біологічні об’єкти та робити висновки та узагальнення, формувати вміння виділяти головне, порівнювати , робити висновки ; розвивати логічне мислення
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до власного організму , уміння організовувати свій робочий процес, повагу до оточуючих ,формувати здоров язберігаючі компетенції, удосконалення навичок самостійності,
Обладнання: підручник, , мультимедійна дошка, комп'ютер, роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Основні поняття та терміни: кров, плазма крові , формені елементи крові.
Очікування:
учень називає: склад і функції крові;
розпізнає: клітини крові на малюнках;
характеризує: плазму крові; будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів;
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (1-2 хв.)
Добрий день, діти! Сьгодні на уроці у нас гості, і я бачу на ваших обличчях невеличке хвилювання, але хвидюватися не потрібно. СЛАЙД 1. А допоможе вам у цьому смайлик, який ви бачите на дошці. Це мій настрій, і я хочу ним поділитися з вами. Посміхніться і ви мені, нехай ваші посмішки посприяють успішному засвоєнню знань сьогоднішнього уроку. Я розраховую на ваші зусилля і сподіваюся, що дух партнерства допоможе вам у цьому. СЛАЙД 2. А епіграфом нашого уроку нехай стануть слова Дмитра Івановича Менделеєва: "Розмова й слова потрібні, але вони лише початок... Уся суть життя справах!" СЛАЙД 2
ІІ. Повідомлення теми уроку (4 хв) СЛАЙД 3
А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи. Прослухавши вірш, я думаю, ви легко дасте відповідь на запитання: про яку складову внутрішнього середовища організму сьогодні піде мова?
Дуже складна є рідина,
по судинах рухається вона,
В ритуалах використовували її,
Вважали, що не горить вона в вогні.
Нею на бої благословляли,
І тіло людини нею окропляли,
Вона – є джерело життя
Й без неї не можливе майбуття.
То що ж за рідина така?
Як називається вона?
Ти відповідь скоріше дай,
Оцінку гарну заробляй!
Відповідь учнів: кров.
-Правильно, сьогодні на уроці, ми з вами будемо вивчати кров, а точніше її склад і функції. СЛАЙД 3
Відповіді учнів. Слова «кров», «кровний», «кривавий» дуже співзвучні та близькоспоріднені, ми їх чуємо з дитинства. Поняття «життя», «смерть», «здоров'я», «війна» - різні за звучанням, але теж пов'язані з кров'ю.
Доповнення вчителя: «Кров людська не водиця, і проливати її не годиться» - глибоке розуміння миролюбності нашого українського народу. І сьогодні, коли на сході України тисячі наших земляків захищають незалежність і кордони нашої держави, як актуально звучить це прислів’я.
ІІ .Актуалізація опорних знань. (4-5 хв)
-Діти зверніть увагу, у кожного з вас на партах лежать міні-конспекти з друкованою основою. Ваше завдання працюючи на уроці, заповнити їх.
Перед тим як продовжити вивчати нову тему, пропоную вам активізувати свої знання за допомогою біологічного диктанту. Відповідайте "Так", або "Ні" СЛАЙД 4
Робота з конспектом. Завдання:"Біологічний диктант"
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (4 хв.)
Слово учителя. Діти, а чи знаєте ви, що... (історична довідка)
За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви, шлюби, жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю», давні греки приносили кров у жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.
Римські імператори приймали ванни з кров'ю молодих тварин, щоби повернути собі молодість. В Україні навесні хворим робили кровопускання, щоб омолодити організм.
З розвитком науки людський розум все глибше проникає в таємниці крові. Минав час, багато вчених намагалося проникнути в таємниці цієї дивовижної рідини. Сьогодні науковці детально вивчили склад крові та її функції, ми ж намагатимемося почерпнути цих знань на нашому уроці.
Проблема: Чи дійсно такі важливі знання про кров? Може, не потрібно глибше вивчати цей матеріал, адже багато що нам вже відоме? Де ж ви зможете застосувати свої знання на тему «Кров»?
Відповіді учнів.
Отже, після закінчення сьогоднішнього уроку ви зможете: СЛАЙД 5
називати - склад і функції крові;
розпізнавати: - клітини крові на малюнках;
характеризувати:- плазму крові; будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів;
Нам допоможуть в цьому ваша активна співпраця в группах та креативний підхід до розв’язання поставлених задач.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (15 хв)
Учитель.
Виконуючи роботу над темою, ми працюватимемо за планом: СЛАЙД 6
- Склад крові; Перемкнути
- Будова, функції плазми та формених елементів; Перемкнути
Учитель. Сьогодні на уроці, вивчаючи зміст навчального матеріалу, ми з вами попрацюємо у группах. (Клас об'єднаний в групи). Отже, почнемо роботу з першого пункту плану: СЛАЙД 7. Склад крові. І в цьому нам допоможуть наші підручники з біології. Відкрийте в підручниках §16. Завдання : І група: опрацювати відповідний пункт параграфу з підтемою: кров; ІІ група: опрацювати матеріал параграфу з підтемою : плазма крові; ІІІ група - формені елементи. Після закінчення опрацювання ви повинні відповідно до схеми зображеної на дошці скласти сенкан, що коротко розкриває суть опрацьованого вами матеріалу, і потім один представник з кожної групи представить його до уваги інших груп. СЛАЙД 8
Зверніть увагу! На дошці є правила складання сенкану: (пояснити) (5 хв)
І. Іменник (Що?)
ІІ. 2 прикметники (Який? Яка? Яке?)
ІІІ. 3 дієслова (Що робити?)
ІV. Речення з 4-5 слів
V. Слово-синонім
І група –« Кров »
ІІ група – « Плазма »
ІІІ група – « Форменні елементи »
І группа:
Кров
Сполучна, червона
Захищає, виділяє, регулює
Циркулює по кровоносних судинах
Кровний
ІІ группа:
Плазма
Рідка, поживна
Живить, підтримує, транспортує (кровяний тиск)
Насичена білками, амінокислотами, жирами, гормонами
Сироватка
ІІІ группа
Форменні елементи
Спеціалізовані, структуровані
Переносять, захищють, зсідаються
Еритроцити, лейкоцити, тромбоцити – спеціалізовані структури
Клітини
Зачитування сенканів.
- А зараз, діти, ваше завдання слухаючи доповіді учнів заповнити таблиці .(Доповіді учнів)СЛАЙД 9.
Характеристика |
Еритроцити |
Форма |
Двоввігнутий диск |
Функція |
Переносники О2 і СО2 |
Будова |
Відсутнє ядро, міститься гемоглобін (білок глобін і залізовмісна сполука гем) |
Тривалість життя |
100-120 діб |
Джерело утворення |
Червоний кістковий мозок |
Місце руйнування |
Печінка, селезінка |
Особливості |
Місце зберігання - селезінка, місце руйнування - печінка і селезінка |
Характеристика |
Лейкоцити |
Форма |
Округла |
Функція |
Захисна. Фагоцитоз. |
Будова |
Міститься ядро, можуть бути зернистими |
Тривалість життя |
різна: від 1 доби до десятків років |
Джерело утворення |
Червоний кістковий мозок, лімфатичні вузли, селезінка |
Місце руйнування |
В тканинах організму |
Особливості |
Активний рух псевдоподіями, поїдають чужорідні клітини (фагоцитоз) |
Характеристика |
Тромбоцити |
Форма |
Неправильна |
Функція |
Згортання крові, утворення тромбів |
Будова |
Міститься ядро, можуть бути зернистими |
Тривалість життя |
5 — 8 днів |
Джерело утворення |
Червоний кістковий мозок |
Місце руйнування |
Печінка, селезінка |
Особливості |
Склеюються між собою, активізують роботу ниткоподібного білка - фібриногену, утворюючи тромб |
VІ. Закріплення вивченого матеріалу. (10 хв)
Учитель.
- Отже, давайте підведемо підсумки роботи в групах. Для того, щоб перевірити, наскільки добре ви опрацювали і засвоїли новий матеріал, я пропоную вам завдання: «лекцію-парадокс». Вам необхідно її прочитати, та прямо в тексті виправити помилки, потім назвати ті факти, що були парадоксальними.
Лекція-парадокс
Інформаційне поле для роботи в групах
І група
Еритроцити — це спеціалізовані без'ядерні клітини крові, що містять гемоглобін. Гемоглобін складається з білка гему (ГЛОБІНУ) та сполуки, що містить залізо глобіну (ГЕМУ). Основна функція еритроцитів — дихальна, завдяки здатності гемоглобіну утворювати нестійкі сполуки з киснем і вуглекислим газом.
Еритроцити являють собою маленькі клітини, що мають переважно форму двоввігнутого диска.
Лейкоцити ІІ група
Лейкоцити, або червоні (БІЛІ) кров'яні тільця, відрізняються від еритроцитів відсутністю (НАЯВНІСТЮ) ядра й здатністю до активного руху за допомогою псевдоніжок, унаслідок чого вони можуть виходити з кров'яного русла й рухатися по тканинах організму. Лейкоцити бувають різними за розміром, формою ядер, властивостями цитоплазми та функціями.
Тромбоцити ІІІ група
Тромбоцити, або кров'яні пластинки, — це безбарвні, без'ядерні, овальні (НЕПРАВИЛЬНОЇ ОКРУГЛОЇ ФОРМИ), що утворюються в селезінці (В ЧЕРВОНОМУ КІСТКОВОМУ МОЗКУ). Тривалість життя тромбоцитів 7—10 днів.
При пошкодженні стінки судини тромбоцити нагромаджуються в місці травми і руйнуються, виділяючи при цьому в плазму особливий фермент. Під його впливом розчинний білок фібриноген, що знаходиться у плазмі, перетворюється на нерозчинну форму — фібрин.
Максимальна кількість балів - 2 ЗАПИС У РЕЙТИНГОВІ КАРТКИ
Тестова перевірка знань на тему « Функції та склад крові».
Слідуюче завдання "на відповідність". Проведіть паралелі між складовими крові та їх функціями.
1) Знайдіть відповідності ( відповідає один учень, всі інші первіряють роботу):
1) еритроцити; е) позбавлені ядер кров‘яні пластинки.
2) лейкоцити; б) безбарвні клітини з ядром;
3) тромбоцити; д) безядерні клітини не правильної форми
4) плазма крові в) рідка міжклітинна речовина;
5) фагоцити г) клітини, які захоплюють та поглинають чужорідні частинки;
6) сироватка крові а) плазма, позбавлена фібриногену;
Максимальна кількість балів - 3 ЗАПИС У РЕЙТИНГОВІ КАРТКИ
2) Виправити помилки (відповідає один учень, інші звіряються):
Максимальна кількість балів - 2 ЗАПИС У РЕЙТИНГОВІ КАРТКИ
3)Закінчити речення (відповідає один учень, інші звіряються):
Максимальна кількість балів - 3 ЗАПИС У РЕЙТИНГОВІ КАРТКИ
Додаткове завдання:
VІ. Підсумок уроку (3 хв.) СЛАЙД 10
Отже, давайте, ще раз узагальнимо наші знання:
- З чого складається кров?
- Які функції крові?
- Діти, настав час нам з вами підрахувати загальну кількість балів які ви заробляли на протязі уроку. Лідери груп, виставте своїм однакласникам бали за роботу в групах, нагадую, що максимальна оцінка за роботу в групі - 5 балів
Діти, підсумуйте свої бали у рейтингових картках, співставте їх з з оцінкою вказаною вкінці таблиці, і в залежності від оцінки, яка у вас отрималась, по черзі, за моєю командою, піднімайте картки:
червона – 10-12 б
зелена – 7-9 б
жовта – 4-6 б
чорна – 1-3 б
Рефлексія (2 хв)
- Ось і підходить до кінця наш з вами урок.
Діти, чи вам цікаво було на уроці? А що вам запам'яталося більше за все? Чи досягли ми мети? Які знання ви отримали, що вам зможуть згодитись у подальшому житті?
- Наш урок мені б хотілося закінчити такими словами:
Человек рождается на свет,
Чтоб творить, дерзать, а не иначе,
Чтоб оставить в жизни добрый след,
И решить все трудные задачи
Человек рождается на свет...
Для чего? Ищите свой ответ!
І якщо під час розв'язання різних загадок ваша думка відрізнятиметься від інших, то це не означає, що ви помиляєтесь, можливо, ви підходите до істини з іншого боку і бачите інший її бік.
Домашнє завдання.
- опрацювати § 16, 17, 18 підручника, опорні схеми в конспекті;
- опрацювати терміни теми.
Підготувати повідомлення про ВІЛ, СНІД.
Характеристика |
Еритроцити |
Форма |
Двоввігнутий диск |
Функція |
Переносники О2 і СО2 |
Будова |
Відсутнє ядро, міститься гемоглобін (білок глобін і залізовмісна сполука гем) |
Тривалість життя |
100-120 діб |
Джерело утворення |
Червоний кістковий мозок |
Місце руйнування |
Печінка, селезінка |
Особливості |
Місце зберігання - селезінка, місце руйнування - печінка і селезінка |
Характеристика |
Лейкоцити |
Форма |
Округла |
Функція |
Захисна. Фагоцитоз. |
Будова |
Міститься ядро, можуть бути зернистими |
Тривалість життя |
різна: від 1 доби до десятків років |
Джерело утворення |
Червоний кістковий мозок, лімфатичні вузли, селезінка |
Місце руйнування |
В тканинах організму |
Особливості |
Активний рух псевдоподіями, поїдають чужорідні клітини (фагоцитоз) |
Характеристика |
Тромбоцити |
Форма |
Неправильна |
Функція |
Згортання крові, утворення тромбів |
Будова |
Міститься ядро, можуть бути зернистими |
Тривалість життя |
5 — 8 днів |
Джерело утворення |
Червоний кістковий мозок |
Місце руйнування |
Печінка, селезінка |
Особливості |
Склеюються між собою, активізують роботу ниткоподібного білка - фібриногену, утворюючи тромб |
1