Конспект відкритого уроку "Склад і функції крові"

Про матеріал
Пам’ятайте основні цілі і завдання уроку, не акцентуйте увагу на гостях, що присутні у класі, почувайтеся впевнено, частіше посміхайтеся і не нервуйте, адже відкритий урок – це лише частина вашої роботи, і він не вартий того, щоб на нього витрачати всі свої нерви.
Перегляд файлу

Тема уроку: Склад і функції крові.

Мета уроку:

Навчальна: сформувати в учнів загальне уявлення про внутрішнє середовище організму, його склад у відносній постійності; визначити основні функції крові; формувати компетентісне ставлення учнів до проблеми здоров'я та здорового способу життя, розглянути склад крові: плазму й формені елементи.

Розвивальна: показати взаємозв'язок між будовою та функціями формених елементів крові;розвивати увагу,  спостережливість, пам’ять,  уміння порівнювати біологічні об’єкти та робити висновки та узагальнення, формувати вміння виділяти головне, порівнювати , робити висновки ; розвивати логічне мислення

Виховна: Виховувати бережливе ставлення до власного організму , уміння організовувати свій робочий процес, повагу до оточуючих ,формувати здоров язберігаючі компетенції, удосконалення навичок самостійності,

Обладнання: підручник, , мультимедійна дошка, комп'ютер, роздатковий матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Місце уроку в навчальній темі: поточний.

Основні поняття та терміни:  кров,  плазма крові , формені елементи крові.

Очікування:

учень називає: склад і функції крові;
розпізнає: клітини крові на малюнках;
характеризує: плазму крові; будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів;

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (1-2 хв.)

Добрий день, діти! Сьгодні на уроці у нас гості, і я бачу на ваших обличчях невеличке хвилювання, але хвидюватися не потрібно. СЛАЙД 1. А допоможе вам у цьому смайлик, який ви бачите на дошці. Це мій настрій, і я хочу ним поділитися з вами. Посміхніться і ви мені, нехай  ваші посмішки посприяють успішному засвоєнню знань сьогоднішнього уроку. Я розраховую на ваші зусилля і сподіваюся, що дух партнерства допоможе вам у цьому. СЛАЙД 2. А епіграфом нашого  уроку нехай стануть слова Дмитра Івановича Менделеєва: "Розмова й слова потрібні, але вони лише початок... Уся суть життя справах!" СЛАЙД 2

ІІ. Повідомлення теми уроку (4 хв) СЛАЙД 3

А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи. Прослухавши вірш, я думаю, ви легко дасте відповідь на запитання: про яку складову внутрішнього середовища організму  сьогодні піде мова?

 

Дуже складна є рідина,

по судинах рухається вона,

В ритуалах використовували її,

Вважали, що не горить вона в вогні.

Нею на бої благословляли,

І тіло людини нею окропляли,

Вона – є джерело життя

Й без неї не можливе майбуття.

То що ж за рідина така?

Як називається вона?

Ти відповідь скоріше дай,

Оцінку гарну заробляй!

Відповідь учнів: кров.

-Правильно, сьогодні на уроці, ми з вами будемо вивчати  кров, а точніше її склад і функції. СЛАЙД 3

  • Як ви вважаєте, що таке кров, що ви про неї знаєте?
  • Чи може людина жити без крові? Чому?
  • Які ви знаєте обряди різних народів, пов'язані з кров'ю, приказки? (битися до останньої краплі крові; війна - кров любить; голуба кров; наче кров з молоком.)

Відповіді  учнів. Слова «кров», «кровний», «кривавий» дуже співзвучні та близькоспоріднені, ми їх чуємо з дитинства. Поняття «життя», «смерть», «здоров'я», «війна» - різні за звучанням, але теж пов'язані з кров'ю.

Доповнення вчителя: «Кров людська не водиця, і проливати її не годиться» - глибоке розуміння миролюбності нашого українського народу. І сьогодні, коли на сході України тисячі наших земляків захищають незалежність і кордони нашої держави, як актуально звучить це прислів’я.

ІІ .Актуалізація опорних знань. (4-5 хв)

-Діти зверніть увагу, у кожного з вас на партах лежать міні-конспекти з друкованою основою. Ваше завдання працюючи на уроці, заповнити їх.

  Перед тим як продовжити вивчати нову тему, пропоную вам активізувати свої знання за допомогою біологічного диктанту. Відповідайте "Так", або "Ні" СЛАЙД 4

 Робота з конспектом. Завдання:"Біологічний диктант"

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (4 хв.)

Слово учителя.     Діти, а чи знаєте ви, що... (історична довідка)

     За кров’ю визнавалася могутня й виключна сила: кров’ю скріплялися священні клятви, шлюби, жерці примушували дерев’яних ідолів «плакати кров’ю», давні греки приносили кров у жертву своїм богам. Деякі філософи Давньої Греції вважали кров і душу одним і тим самим. Давньогрецький лікар Гіппократ призначав душевно хворим кров здорових людей. Він вважав, що у крові здорових людей міститься здорова душа.

Римські імператори приймали ванни з кров'ю молодих тварин, щоби повернути собі молодість. В Україні навесні хворим робили кровопускання, щоб омолодити організм.

     З розвитком науки людський розум все глибше проникає в таємниці крові. Минав час, багато вчених намагалося проникнути в таємниці цієї дивовижної рідини. Сьогодні науковці детально вивчили склад крові та її функції, ми ж намагатимемося почерпнути цих знань на нашому уроці.

Проблема: Чи дійсно такі важливі знання про кров? Може, не потрібно глибше вивчати цей матеріал, адже багато що нам вже відоме? Де ж ви зможете застосувати свої знання на тему «Кров»?

Відповіді учнів.

Отже, після закінчення сьогоднішнього уроку ви зможете: СЛАЙД 5

називати   - склад і функції крові;
розпізнавати: - клітини крові на малюнках;
характеризувати:- плазму крові; будову і функції еритроцитів, лейкоцитів і       тромбоцитів;
Нам допоможуть в цьому  ваша активна співпраця в группах та креативний підхід до розв’язання  поставлених задач.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. (15 хв)

Учитель.

Виконуючи роботу над темою, ми працюватимемо за  планом: СЛАЙД 6

- Склад  крові;  Перемкнути
- Будова, функції плазми та формених елементів; Перемкнути
Учитель. Сьогодні на уроці,  вивчаючи зміст  навчального матеріалу, ми з вами  попрацюємо  у группах. (Клас об'єднаний в групи). Отже, почнемо роботу з першого пункту плану: СЛАЙД 7. Склад крові. І в цьому нам допоможуть наші підручники з біології. Відкрийте в підручниках §16. Завдання : І група:  опрацювати відповідний пункт параграфу з підтемою: кров; ІІ група: опрацювати матеріал параграфу з підтемою : плазма крові; ІІІ група - формені елементи. Після закінчення опрацювання ви повинні відповідно до схеми зображеної на дошці скласти сенкан, що коротко розкриває суть опрацьованого вами матеріалу, і потім один представник з кожної групи представить його до уваги  інших груп.  СЛАЙД 8

Зверніть увагу! На дошці є правила  складання сенкану: (пояснити) (5 хв)

І.  Іменник (Що?)

ІІ.  2 прикметники (Який? Яка? Яке?)

ІІІ. 3 дієслова (Що робити?)

ІV.  Речення з 4-5 слів

V. Слово-синонім 

І група –« Кров »

ІІ група – « Плазма »

ІІІ група – « Форменні елементи »

І группа:

Кров

Сполучна, червона

Захищає, виділяє, регулює

Циркулює по кровоносних судинах

Кровний

ІІ группа:

Плазма

Рідка,  поживна

Живить, підтримує,  транспортує (кровяний тиск)

Насичена білками, амінокислотами, жирами, гормонами

Сироватка

ІІІ группа

Форменні елементи

Спеціалізовані, структуровані

Переносять, захищють, зсідаються

Еритроцити, лейкоцити, тромбоцити – спеціалізовані структури

Клітини

Зачитування сенканів.

- А зараз, діти, ваше завдання слухаючи доповіді учнів заповнити таблиці .(Доповіді учнів)СЛАЙД 9.

 

Характеристика

Еритроцити

Форма

Двоввігнутий диск

Функція

Переносники О2 і СО2

Будова

Відсутнє ядро, містить­ся гемоглобін (білок глобін і залізовмісна сполука гем)

Тривалість життя

100-120 діб

Джерело утворення

Червоний кістковий мозок

Місце руйнування

Печінка, селезінка

Особливості

Місце зберігання - се­лезінка, місце руй­нування - печінка і селезінка

 

Характеристика

Лейкоцити

Форма

Округла

Функція

Захисна. Фагоцитоз.

Будова

Міститься ядро, можуть бути зернистими

Тривалість життя

різна: від 1 доби до десятків років

Джерело утворення

Червоний кістковий мозок, лімфатичні вузли, селезінка

Місце руйнування

В тканинах організму

Особливості

Активний рух псевдоподіями, поїдають чужорідні клітини (фагоцитоз)

 

Характеристика

Тромбоцити

Форма

Неправильна

Функція

Згортання крові, утворення тромбів

Будова

Міститься ядро, можуть бути зернистими

Тривалість життя

5 — 8 днів

Джерело утворення

Червоний кістковий мозок

Місце руйнування

Печінка, селезінка

Особливості

Склеюються між со­бою, активізують роботу ниткоподібного білка -  фібриногену,  утворюючи тромб

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу. (10 хв)

Учитель.

- Отже, давайте підведемо підсумки роботи в групах. Для того, щоб перевірити, наскільки добре ви опрацювали і засвоїли новий матеріал, я пропоную вам завдання: «лекцію-парадокс». Вам необхідно її прочитати, та прямо в тексті виправити помилки, потім назвати ті факти, що були парадоксальними.

Лекція-парадокс

Інформаційне поле для роботи в групах

І група

Еритроцити — це спеціалізовані без'ядерні клітини крові, що містять гемоглобін. Гемоглобін складається з білка гему (ГЛОБІНУ) та сполуки, що містить залізо глобіну (ГЕМУ). Основна функція еритроцитів — дихальна, завдяки здатності гемоглобіну утворювати нестійкі сполуки з киснем і вуглекислим газом.

Еритроцити являють собою маленькі клітини, що мають переважно форму двоввігнутого диска.

Лейкоцити               ІІ група

Лейкоцити, або червоні (БІЛІ) кров'яні тільця, відрізняються від еритроцитів відсутністю  (НАЯВНІСТЮ) ядра й здатністю до активного руху за допомогою псевдоніжок, унаслідок чого вони можуть виходити з кров'яного русла й рухатися по тканинах­ організму. Лейкоцити бувають різними за розміром, формою ядер, властивостями  цитоплазми та функціями.

Тромбоцити            ІІІ група

Тромбоцити, або кров'яні пластинки, — це безбарвні, без'ядерні, овальні  (НЕПРАВИЛЬНОЇ ОКРУГЛОЇ ФОРМИ), що утворюються в селезінці (В ЧЕРВОНОМУ КІСТКОВОМУ МОЗКУ). Тривалість життя тромбоцитів  7—10 днів.

При пошкодженні стінки судини тромбоцити нагромаджуються в місці травми і руйнуються, виділяючи при цьому в плазму особливий фермент. Під його впливом розчинний білок фібриноген, що знаходиться у плазмі, перетворюється на нерозчинну форму — фібрин.

Максимальна кількість балів - 2 ЗАПИС У РЕЙТИНГОВІ КАРТКИ

Тестова перевірка знань на тему « Функції та склад крові».

Слідуюче завдання "на відповідність". Проведіть паралелі між складовими крові та їх функціями.

1) Знайдіть відповідності ( відповідає один учень, всі інші первіряють роботу):

1) еритроцити;               е) позбавлені ядер кров‘яні пластинки.

 2) лейкоцити;                б) безбарвні клітини з ядром;

3) тромбоцити;              д)  безядерні клітини не правильної форми

4) плазма крові              в) рідка міжклітинна речовина;

5) фагоцити              г) клітини, які захоплюють та поглинають чужорідні частинки;

6) сироватка крові          а) плазма, позбавлена фібриногену;  

Максимальна кількість балів - 3        ЗАПИС У РЕЙТИНГОВІ КАРТКИ             

2) Виправити помилки (відповідає один учень, інші звіряються):

  1. Процес поглинання чужорідних частинок називається піноцитозом.(фагоцитоз)
  2. Кров транспортує більшість речовин у складі рідкої міжклітинної речовини – сироватки крові. (плазма крові)
  3. Лейкоцити – невеликі без’ ядерні клітини червоного кольору. (білі кровяні тільця, більші за розміром від еритроцитів, мають ядро)
  4. Зрілий еритроцит людини має форму двоопуклого диску діаметром 5-6 мкм. (7-8 мкм)

Максимальна кількість балів - 2 ЗАПИС У РЕЙТИНГОВІ КАРТКИ

3)Закінчити речення (відповідає один учень, інші звіряються):

  1. Кров транспортує більшість речовин у складі рідкої міжклітинної речовини… (плазми крові)
  2. Плазму, позбавлену фібриногену, називають… (сироватка крові)
  3. Кисень і вуглекислий газ транспортується за допомогою … (еритроцитів)
  4. Клітини, що як амеба утворюють псевдоподії й захоплюють та поглинають чужорідні частинки, називають… (лейкоцити)
  5. Клітина еритроциту заповнена білком… (гемоглобіном)
  6. При пошкодженні стінки судини тромбоцити нагромаджуються у місці... (травми)

Максимальна кількість балів - 3 ЗАПИС У РЕЙТИНГОВІ КАРТКИ

Додаткове завдання:

 

 

 

 

. Підсумок уроку (3 хв.) СЛАЙД 10

Отже, давайте, ще раз узагальнимо наші знання:

   - З чого складається кров?

   - Які функції крові?

 - Діти, настав час нам з вами підрахувати  загальну кількість балів які ви заробляли на протязі уроку. Лідери груп, виставте своїм однакласникам бали за роботу в групах, нагадую, що максимальна оцінка за роботу в групі - 5 балів

Діти,  підсумуйте свої бали у рейтингових картках, співставте їх з з оцінкою вказаною вкінці таблиці, і в залежності від оцінки, яка у вас отрималась, по черзі, за моєю командою, піднімайте картки:

червона – 10-12 б

зелена – 7-9 б

жовта – 4-6 б

чорна – 1-3 б 

Рефлексія (2 хв)

 - Ось і підходить до кінця наш з вами урок.

Діти, чи вам цікаво було на уроці? А що вам запам'яталося більше за все? Чи досягли ми мети? Які знання ви отримали, що вам зможуть згодитись у подальшому житті?
- Наш урок мені б хотілося закінчити такими словами:

Человек рождается на свет,

Чтоб творить, дерзать, а не иначе,

Чтоб оставить в жизни добрый след,

И решить все трудные задачи

Человек рождается на свет...

Для чего? Ищите свой ответ!

І якщо під час розв'язання різних загадок ваша думка відрізнятиметься від інших, то це не означає, що ви помиляєтесь, можливо, ви підходите до істини з іншого боку і бачите інший її бік.

Домашнє завдання.

- опрацювати § 16, 17, 18 підручника, опорні схеми в конспекті;

- опрацювати терміни теми.

Підготувати повідомлення про ВІЛ, СНІД.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Характеристика

Еритроцити

Форма

Двоввігнутий диск

Функція

Переносники О2 і СО2

Будова

Відсутнє ядро, містить­ся гемоглобін (білок глобін і залізовмісна сполука гем)

Тривалість життя

100-120 діб

Джерело утворення

Червоний кістковий мозок

Місце руйнування

Печінка, селезінка

Особливості

Місце зберігання - се­лезінка, місце руй­нування - печінка і селезінка

 

Характеристика

Лейкоцити

Форма

Округла

Функція

Захисна. Фагоцитоз.

Будова

Міститься ядро, можуть бути зернистими

Тривалість життя

різна: від 1 доби до десятків років

Джерело утворення

Червоний кістковий мозок, лімфатичні вузли, селезінка

Місце руйнування

В тканинах організму

Особливості

Активний рух псевдоподіями, поїдають чужорідні клітини (фагоцитоз)

 

Характеристика

Тромбоцити

Форма

Неправильна

Функція

Згортання крові, утворення тромбів

Будова

Міститься ядро, можуть бути зернистими

Тривалість життя

5 — 8 днів

Джерело утворення

Червоний кістковий мозок

Місце руйнування

Печінка, селезінка

Особливості

Склеюються між со­бою, активізують роботу ниткоподібного білка -  фібриногену,  утворюючи тромб

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Бень Галина
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
2656
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку