Конспект відкритого уроку з англійської мови у 8 класі (друга іноземна).
Вчитель: Цюбик Ірина Володимирівна
Тема: Шкільне життя
Підтема: Шкільне життя. Минулий тривалий час
Мета: навчальна: вивчити правила вживання минулого тривалого часу, удосконалювати навички усного та писемного мовлення, читання, аудіювання; вчити аналізувати отриману інформацію; систематизувати граматичний матеріал; розвивальна: розвивати слухову пам’ять, увагу, логічне мислення, уміння працювати в групі; розвивати уміння робити зіставлення, висловлювати свою думку, збагатити словниковий запас; виховна: виховувати розуміння важливого значення освіти та оволодіння іноземною мовою і потреби користуватися нею, як засобом спілкування, виховувати повагу до школи.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.
Хід уроку
1. Початок уроку. Організаційний момент
Привітання
T: Good morning, dear boys and girls. I am glad to see you. As you see, we have an unusual lesson today. There are a lot of guests here. But don’t worry, please, and be active.
Декламування вірша
Повідомлення теми та мети уроку (slide 1)
T: After listening the poem, you can guess the topic of our lesson. It is “School life”. At our lesson today we’ll revise some words, related to the topic “School”, we’ll also learn the new tense, which is called Past Continuous, we’ll listen and read texts and do many interesting exercises. Now, please, write down the date and the theme.
Мовна розминка (slides 2,3)
T: We start with the warm up. You have to choose the number and do the task.
ІІ. Основна частина
Проектна робота (slides 4-9)
T: Your homework was to prepare some sentences about our school places. So, let’s start with your projects.
(Розповіді учнів про нашу школу)
Аудіювання (slide 10-12)
T: Now, we’ll listen to the text about a boy and his school. You’ll listen the text twice and do the task after it. This task is on the yellow sheets of paper that are on your desks. Look through it.
Choose the correct answer
1. Children go to school…
a) four days a week; b) five days a week; c) three days a week.
2. At Maths lessons children...
a) do sums and count; b) jump and play games; c) speak English.
3. Ivan and his friend Taras...
a) don’t like playing games; b) don’t like singing songs; c) don’t like doing sums and counting.
4. Ivan’s favourite lesson is…
a) Music; b) English; c) Ukrainian.
5. Taras’s favourite lessons are...
a) English and Maths; b) Sport and Music; c) Reading and Art.
6. Taras doesn’t like...
a) Art; b) Sport; c) English.
Читання (slides 13,14)
T: We move on and we will read the text now. Open your books on the page 175, ex.3. Read the text one by one. Be very attentive, as you will have to be able to answer questions after it.
Введення граматичного матеріалу (slides 15-19)
Як і будь-який інший час, ми вивчаємо як утворюється час, та коли він використовується. Починаємо з утворення Past Continuous. Цей час утворюється з допоміжних дієслів was were + V + ing. Для утворення питання- допоміжне дієслово ставимо на початок, для заперечення – використовуємо заперечну частку not після допоміжного дієслова.
Past Continuous - це минулий тривалий час, який вказує на дію або процес, що тривав в певний період часу в минулому. При цьому, цей момент в минулому обов'язково повинен бути вказаний. Це може бути як конкретний час (at 5 o'clock), так і вказівку на момент часу (when) або в крайньому випадку - розуміється з контексту.
When she called I was taking a shower - Коли вона подзвонила, я приймав душ (мова йде про якомусь моменті часу в минулому (when), хоча точний час не вказано)
Обговорення ситуації (slide 20)
Слухання пісні (slide 21)
T: Now it’s time to relaxs a little and listen to the song. You don’t have to understand each word but pay attention to the words in bold.
Виконання вправи на закріплення граматики. Письмо (slide 22)
Open the brackets using Past Continuous.
(роздатковий матеріал)
ІІІ. Заключна частина
Домашнє завдання. (slide 23)
T: Now, children, open your day books and write down your home task for the next lesson, please. You are to do the exercise 7, p.136.
Прощання та підведення підсумків уроку (slide 24)
T: Now, boys and girls, it’s time for saying “Good bye”. Well, thank you for your work. You are always very active at my classes and help me. Thank you for being kind and clever. Today we revised some material about school and learned new tense. I hope you are satisfied with our lesson.
Stand up, please.
Good-bye, dear friends.
Контрольне аудіювання, 4 клас
My school
My name is Ivan. I go to school on Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday and Friday. I have got Maths, Art, Reading, Music and Sport. We do sums at Maths lessons. My friend Taras and I don’t like doing sums and counting. My friend’s favourite lessons are Sport and Music. At Sport lessons we run, jump and play games. At Music lessons we sing songs and play music. Children like running, jumping, playing games and singing songs. I don’t like Sport. I like playing games but I don’t like running and jumping. My favourite days are Monday and Friday. I have got English and Art lessons on these days. English is my favourite lesson. I like speaking and reading English. I like singing English songs. I like painting. My friend doesn’t like Art. He doesn’t like painting. On Saturday and Sunday children don’t go to school.
∙ Guess: “What subject is this?” :
Past Continuous
at 5 o`clock yesterday
the whole evening last Sunday
when Ann came home
S + was/were + Ving
was : I, he, she, it, my sister, Tom
were : we, they, you, my friends
I was reading a book at 9 o`clock yesterday.
The pupils were writing a dictation the whole lesson last Friday.
Фомування навичок писемного мовлення.
Fill in the blanks with was or were
1. Robert …….. washing up when his faher came.
2. Ann and Peter …….. having lunch at 1 o`clock in a school canteen.
3. The pupils …… running when I saw them.
4. My friend …… sleeping when I phoned him.
5. The boys …… skating the whole winter.
IT |
LEARN HOW TO USE A COMPUTER |
GEOGRAPHY |
SHOW DIFFERET COUNTRIES ON THE MAP |
MUSIC |
LEANT HOW TO SING SONGS |
ENGLISH |
STUDY ENGLISH WORDS, PHRASES AND GRAMMAR |
HISTORY |
LEARN ABOUT THE HISTORY OF DIFFERENT COUNTRIES |
PE |
DO PHYSICAL EXERCISES AND PLAY SPORTS |
BIOLOGY |
LEARN ABOUT ANIMALS, PLANTS, AND BODY |
Past Continuous - це минуле тривалий час, яке вказує на подію або процес, що тривав в певний період часу в минулому.
Причому, цей момент в минулому обов'язково повинен бути вказаний. Це може бути як якесь конкретне час (at 5 o'clock), так і вказівку на момент часу (when) або на крайній випадок - матися на увазі з контексту.
When she called I was taking a shower - Коли вона подзвонила, я приймав душ (мова йде про якомусь моменті часу в минулому (when), хоча точний час не вказано)