Конспект відкритого уроку з образотворчого мистецтва для 5 класу на тему "Мова малюнка. Засоби художньої виразності графіки. Гратаж."

Про матеріал
Цей матеріал розширить знання учнів про особливості графічної мови та виразні можливості рисунка, ознайомить з графічними творами видатних майстрів графіки, сформує поняття про техніку «гратаж»; розвине творчі навички учнів у даній техніці.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

План-конспект 

уроку образотворчого мистецтва у 5 класі з теми

«Мова малюнка. Засоби художньої виразності графіки. Гратаж»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала: Міняйло Олена Миколаївна, учитель образотворчого мистецтва вищої категорії, Заводська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2, Лохвицький район.

 


Тема. Мова малюнка. Засоби художньої виразності графіки. Гратаж.

Мета. Розширити знання учнів про особливості графічної мови та виразні можливості рисунка, ознайомити з графічними творами видатних майстрів графіки, сформувати поняття про  техніку «гратаж»; розвивати творчі навички учні у даній техніці, уважність,фантазію; виховувати акуратність в роботі.

Тип уроку. Засвоєння нових знань з елементами практичної роботи.

Обладнання. Таблиці-асоціації, смайлики, кращі малюнки учнів у техніці                     «гратаж», власні роботи, засоби мультимедії, плакати:   тема уроку, епіграф, проблема, малюнок: річка, на ній  — човник,  два береги:  очікуваних результатів і  реалізованих сподівань),  кошик.

Хід уроку.

І. Організаційний момент

  • Слайд 1. Заставка.

Учитель

Доброго ранку травам росистим,

Доброго ранку квітам барвистим,

Доброго ранку сонечку ясному,

Доброго ранку всьому прекрасному.

  • Доброго ранку, діти!

Ось і продзвенів дзвінок.

Він покликав на урок.

Будемо  фантазувати

І картини малювати.

  •   А щоб у нас вийшли красиві, добрі картини, давайте викинемо все, що буде

нам заважати у роботі у кошик для сміття[1]. Я, наприклад, викидаю хвилювання. Ось тепер мені стало значно легше. А що викидає кожен з вас?[2]

      Із собою на урок беремо творчість, фантазію, уяву. І тоді наш урок удасться на славу. Покажіть мені,  з яким настроєм ви будете працювати на уроці.

  • Учні піднімають смайлики: .

      Бачу, у всіх гарний настрій. Маю надію, що таким він залишиться протягом уроку. 

Епіграфом нашого уроку є слова:             Краса боятися незвична,

                                                            Бо звикла вірити, що вічна.

      Дійсно, діти, краса не може зникнути, бо вона завжди милувала, милує і буде милувати око творця, пересічного споглядача. 

      І ми сьогодні також будемо творити красу на аркуші паперу.  Спробуйте відгадати, за допомогою яких інструментів ми будемо малювати картини?

Він для фарби незамінний,

Бо художник він відмінний.

Розфарбує все, як треба,

І малюнок вже є в тебе. (Пензлик)

 

Гарно лінії виводить,

По паперу легко ходить.

Він — художник-молодець,

Чудодійний…. (олівець).

 

Намалювати можна нею

Будинки, хмари і поля,

Зелену, затишну алею,

Високі гори і моря. (Фарба).

  •  Саме за допомогою фарби, олівця і пензля ми можемо створити живописні шедеври, які приваблюватимуть колоритом,  тоном, а, можливо, й ілюзією простору.

 А як ви думаєте, чим же можуть нас приваблювати графічні твори? Завдяки чому вони набувають надзвичайної виразності?   

Саме над цією проблемою ми будемо працювати на уроці, а по закінченню дамо на неї відповідь.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети уроку.[3]

  • Слайд2. Тема уроку
  • Слайд 3. Мета
  1. З'ясування очікуваних результатів

А тепер на аркушах напишіть, що ви очікуєте від уроку і покладіть на край

парти. Будемо старанно працювати, щоб досягти мети і успішно  перебратися із берега  очікуваних результатів на берег реалізованих сподівань. А в кінці уроку

дізнаємося, чи виправдалися ваші очікування.

Очікувані результати:

  1. Удосконалити свої вміння малювати.
  2. Дізнатися про нову техніку
  3. Розширити знання про графічну мову
  4. Дізнатися про художників-графіків

ІІІ. Засвоєння нових знань.

  • Усім відомо, що свої сприйняття світу людина може відтворити в малюнку, бо

саме  малюнок лежить в основі усіх образотворчого мистецтва.

       За використанням графічних засобів малюнок поділяється на лінійний і тоновий.

  • Слайд4. Художні засоби виразності

       Лінія — основний виражальний засіб лінійного малюнка, вона окреслює контурі виділяє головне.

       У тоновому малюнку такими виражальними засобами є: штрих, крапка, пляма (силует).

Штрих і крапка дозволяють більш повно охарактеризувати предмет і середовище, бо вони створюють світлотіньові нюанси.

Пляма узагальнює площину і форму.

Лінії, штрихи, крапки викликають певні почуття і асоціації. Їх форма і напрямок — це елементи виразності.

  1. Робота в групах.
  •          Проведемо роботу в групах, кожна з яких отримає  картки з малюнками.

Уважно подивіться на них і скажіть, з чим вони асоціюються, на що схожі.

  • Слайд 5. 

 

1)                      2)               3)                    4)                   5)                  6)    

     

  • Асоціації, що виникли в учнів: 1) нитки, в’язання, плетений кошик, узор на тканині;  2) пісок в пустелі, вермішель, хвилі;   3) зірки, манка, піщинки, мікроби під мікроскопом, стрижена голова;    4) бульбашки, сир, краплі дощу, кульки для пінг-понгу;   5) ґратки, аркуш в клітинку, сітка;  6) дощ, волосся, спагеті.
  • Ви переконалися, що за допомогою ліній, крапок можна передати певні

асоціації.

  • А які почуття у вас викликають лінії?
  • Слайд 6. Види ліній
  1. Робота з підручником
  • Звернемося до підручників (с. 24). Що про лінії говорять психологи?  Якщо зручно читати з екрана, будь-ласка.
  • Слайд 7. Асоціації

                       символ простору, спокою, тиші

            — передають прагнення вгору, ріст, урочистість

 

  • асоціюються з агресією, страхом, неврівноваженістю

                      виражають рух різної швидкості, розвиток

C:\Program Files\Microsoft Office\CLIPART\PUB60COR\FD02161_.WMFC:\Program Files\Microsoft Office\CLIPART\PUB60COR\FD02161_.WMFC:\Program Files\Microsoft Office\CLIPART\PUB60COR\FD02161_.WMF 

  • асоціюються з надією, злетом, підйомом 

C:\Program Files\Microsoft Office\CLIPART\PUB60COR\FD02161_.WMFC:\Program Files\Microsoft Office\CLIPART\PUB60COR\FD02161_.WMFC:\Program Files\Microsoft Office\CLIPART\PUB60COR\FD02161_.WMF   

        — викликають почуття нестабільності, суму, безсилля

 

  1. Пояснення вчителя      
  •      Від уміння правильно і точно проводити лінії на аркуші паперу залежить якість роботи.    Лінію потрібно проводити відразу, одним рухом, намагатися не зловживати гумкою. Лінія у малюнку може то посилюватися, то стати ледь помітною, то зникнути зовсім, а потім — знову з’явитися.
  1. Заочна екскурсія до музею
  •   А зараз я запрошую вакс до музею

Я люблю музейну тишу.

Особливо все тут дише.

Тиша гарно так мовчить,

Тиша у музеї вчить.

 

  • Слайд 8. Репродукції  графічних портретів

           Наші екскурсоводи ознайомлять вас  із графічними картинами відомих художників. А ви дасте відповідь на запитання: чого вас навчила музейна тиша.

Перший екскурсовод.    Художник Валентин Сєров за допомогою ліній і штрихів передав образ балерини Тамари Карчавіної. Коли дивишся на цей портрет,то бачиш перед собою дівчину не лише красиву, а й ніжну, добру, лагідну. Злегка помітні лінії сукні надають їй легкості і повітряності. Здається,що балерина от-от закружляє у чарівному танку.

Другий  екскурсовод. Зверніть увагу на роботу  відомого художника Анрі Матісса. Як він однією, майже, неперервною лінією зміг передати характер

 молодої жінки. Злегка хвилясте волосся  підкреслює овал обличчя, а лагідна

посмішка надає портрету теплоти. 

Учитель.

  • Так чого ж вас навчила музейна тиша? (Відповіді учнів:  бачити красу в лінії, можливість за допомогою ліній передавати  характер; бачити майстерність виконання художників).
  • Із переглянутих картин  ви дізналися, що за допомогою ліній можна надати рисунку стабільності, спокою  чи динамічності, активності.
  1.  Сценка                                        
  • За партою сидить хлопчик і схлипує.
  • Ой, хто це схлипує?
  • Це я, Парафіні.
  • Що трапилося?
  • Можна до вас звернутися з проханням?
  • Звичайно.
  • Я завжди заздрив олівцям і фарбам,які залишали після себе кольоровий слід, бо скільки б я не малював на папері, ніякого сліду не лишалося. З ким мені потрібно потоваришувати, щоб я, Парафіні, зміг створити картину?
  • Ми тобі допоможемо. На нашому уроці ти потоваришуєш із чорною гуашшю і шилом.
  • І у нас вийдуть картини незвичайної краси?
  • Так, які будуть виконані у невідомій техніці. А  як вона називається ви дізнаєтеся, розгадавши кросворд.
  1. Прийом «Кросворд»
  • Слайд 9.  Кросворд.
  • Правильно відгадавши  назви тварин і вписавши їх під відповідним номером,  у виділених клітинках прочитаєте назву техніки.
  • То як же називається нова техніка?   (Гратаж).[4]

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, з новим для вас словом,

Що зветься «Гратаж» в нашій мові чудовій.

  • Перед виконанням практичної роботи, налаштуємо себе психологічно.  Проти кожної букв слова «гра таж» напишемо,як ми будемо виконувати роботу.

Г     гарно

Р     радісно

А    активно

Т    творчо

А    азартно

Ж    жваво

  1. Фізкультхвилинка
  • А, щоб робота справді йшла жваво, пропоную провести фізкультхвилинку

Намалюємо  лінії ми вертикальні,

Їх доганяють  ― горизонтальні,

Ламані також до них поспішають,

А хвилясті їх накривають.

Всі на носочки дружно ми стали,

Руки у гору легко підняли,

Злет у наш вийшов.

Падіння не треба,

Дружно сідаємо ми,

Куди треба.

ІІІ. Практична діяльність учнів.

  1. Бесіда
  • А тепер ― до роботи.    Вдома ви повинні були вготовити  планшетку. Поясніть, як в її виготовляли?                                                                                  Тепер на цих планшетках ви повинні зобразити вулицю вашого рідного міста, але не малювати  її  за допомогою фломастерів, фарб  чи м’якого матеріалу, а видряпати  загостреною паличкою чи шилом.      Саме техніка видряпування по вощеному папері  і називається «гра таж»
  1. Словникова робота
  • Слайд 10. Визначення «гра таж»
  • Давайте у словничках запишемо новий для вас термін.
  1. Рекомендації щодо малювання
  • Слайд 11. Рекомендації
  • Із чого розпочнемо роботу?
  1. Вирішіть, як краще розташувати аркуш паперу ― вертикально чи горизонтально, щоб показати обшир вулиці.
  2. Порівняйте предмети,  які будете зображувати,  між собою. Ті предмети, які до нас ближче, будуть крупнішими і на аркуші зображуватимуться нижче, а ті, що далі від нас ― менші і будуть зображені вище .
  3. Врахуйте й те, що вертикальні об’єкти (дерева, будівлі, ліхтарі) мають бути паралельними до сторони аркуша.
  4. Зверніть увагу, що предмети переднього плану частково закривають предмети дальнього плану.
  5. Предмети переднього плану ми бачимо ясно, тому вони мають бути  промальовані чітко.
  1.   Інструктаж із техніки безпеки.
  • Шилом потрібно користуватися обережно,  бо це гострий предмет, і ним можна поранитися, або, при необережності, поранити товариша. Запам’ятайте, при великому натиску шилом на папір можна зробити прокол,і робота буде  виглядати неохайно.  Щоб лінії були чіткими, шило потрібно тримати під нахилом.
  1. Підготовча бесіда
  • Якщо ми будемо видряпувати вулицю, то що ми можемо зобразити? (Будинки, дерева, стовпи електроліній).

 А де будуть стояти будинки (біля дороги).  Будинки різної висоти, віконечка розташовані одне від одного.

Якщо ми роботу виконуємо на чорному фоні, то який час доби ми зобразимо?    (Вечір). А якщо так, т о на небі з'являються... (зорі і місяць), у вікнах…(світло), на стовпах спалахують… (ліхтарі).  

  • Тепер, коли ви уявили повну картину,  почнемо працювати,не гаючи часу. Оскільки в нас нестандартний урок, ви вдома зробили деякі заготовки, тому на виконання практичної роботи відводиться 15 хвилин.  А, щоб вам працювалося краще,  я включу вам музику, яка асоціюється з вечірньою порою.
  • Релаксація. Діти працюють під інструментальну спокійного мелодію, повільно темпу.

ІV. Етап рефлексії

  • Слайд 12. Епітети на допомогу
  • Давайте  підберемо епітети до предметів, зображених на ваших картинах. Які:
  • небо     (зоряне);
  • вікна  (затишні);
  • ліхтарі  (яскраві);
  • будинки (зачаровані нічною тишею).

V. Підведення  підсумків практичної роботи

1. Захист робіт

  • Проведемо захист кращих картин, використовуючи епітети, які ви бачите на екрані.

( Наприклад, на моїй картині зображено теплий вечір (ніч) з яскравим зорями, ясним місяцем, спокійним нічним життям).

  • Ви переконалися, що за допомогою гратажу можна створити прекрасні незвичайні картини.

2. Технологія «Сенкан»

  • Складемо сенкан про гратаж, щоб цей вид графіки вам запам’ятався назавжди
  • Слайд 13. Сенкан (підказка: що означає кожен із рядків)

Гратаж

Незвичайний,чарівний

Видряпує, зображує,  чарує

Народжує незвичайне диво мистецтва

Графіка

3. Вирішення проблеми

  • Повернемося до проблеми уроку. Подивіться на екран.
  • Слайд 14. Репродукції рисунків
  • За допомогою якого засобу художньої виразності створені  рисунки?
  • Так чим же цікаві графічні твори?  Завдяки чому вони набувають незвичайної виразності? (За допомогою засобів: штрихів, ліній, крапок, плям).
  • Покажіть за допомогою смайликів свій настрій.

VІ. Заключний етап уроку.

  • Я дуже задоволена,що на ваших смайликах і обличчях сяє посмішка. І мені від цього радісно на душі.
  • Ми гарно попрацювали і мені цікаво,чи досягли ви тієї мети, яку кожен з вас ставив перед собою? Звернемося до очікуваних результатів. (Учні висловлюють свої думки)
  • Тепер наш човен із упевненістю може переправитися з берега очікуваних результатів до берега реалізованих  сподівань.   Гадаю, що із сьогоднішнього уроку ви зробили правильний висновок: красі немає чого  боятися, бо вона, дійсно, вічна. Краса і в картинах, і в природі, вона і в житті, і в душах людських.
  • Слайд 15.

Хай веселкою таланти розквітуть,

На полотнах нові барви оживуть,

Щоб пишалася уміннями земля

Прославилась країна молода.

 

 

~ 1 ~

 


[1] Учні пишуть на маленьких аркушах слово, яке їм заважає в роботі: несміливість, неуважність, невпевненість, тривогу, роздратованість тощо і викидають ці аркуші у кошик.

[2] Учні, викидаючи аркуші,  вголос говорять, що саме їм заважає в роботі.

[3] На дошці вивішуються плакати з темою, проблемою, епіграфом і малюнок.

[4] Учитель вивішує аркуш з новим терміном на дошку.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Мова малюнка. Засоби художньої виразності графіки. СТР “ Моє рідне місто ”

Номер слайду 3

Розширити знання про особливості графічної мови та виразні можливості рисунка; ознайомитися із графічними творами видатних майстрів; виконати творчу роботу “ Моє рідне місто ”.

Номер слайду 4

Лінія – окреслює контур малюнка і виділяє головне Тон: штрих, крапка, силует (пляма) створюють світлотіньові узагальнює нюанси площину і форму

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

— символізують простір, спокій, тишу. — передають прагнення вгору, ріст, урочистість. — асоціюються з агресією, страхом, хаосом, неврівноваженістю. — виражають рух різної швидкості, розвиток. — асоціюються з надією, злетом, підйомом тощо. — викликають почуття нестабільності, суму, безсилля, туги. -

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Гратаж – це техніка видряпування по вощеному паперу.

Номер слайду 11

Вирішити як краще розташувати аркуш паперу: вертикально чи горизонтально. Порівняти між собою предмети, які ви будете зображувати. Вертикальні об'єкти мають бути паралельними до аркуша (будівлі, дерева, ліхтарі). Звернути увагу на те, що предмети переднього плану частково закривають віддалені предмети. Предмети переднього плану ми бачимо ясно, тому вони мають бути промальовані чітко.

Номер слайду 12

Небо: темне, зоряне, ясне. Вікна: освітлені Зірки: маленькі, тьмяні, яскраві, блискучі. Ліхтарі: яскраві, тьмяні. Дерева: високі, розлогі, низькі, густі.

Номер слайду 13

1-й рядок – назва предмета 2-й рядок – два епітети, що вказують на ознаку даного предмета. 3-й рядок – три дієслова, що означають дію предмета. 4-й рядок – чотири слова, що виражають зміст предмета. 5-й рядок – синонім до предмета.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Хай веселкою таланти розцвітуть, На полотнах нові барви оживуть. Щоб пишалася уміннями земля І прославилась країна молода.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Флерчук Богдан
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
2 жовтня 2020
Переглядів
1588
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку