План-конспект
уроку образотворчого мистецтва у 5 класі з теми
«Мова малюнка. Засоби художньої виразності графіки. Гратаж»
Виконала: Міняйло Олена Миколаївна, учитель образотворчого мистецтва вищої категорії, Заводська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2, Лохвицький район.
Тема. Мова малюнка. Засоби художньої виразності графіки. Гратаж.
Мета. Розширити знання учнів про особливості графічної мови та виразні можливості рисунка, ознайомити з графічними творами видатних майстрів графіки, сформувати поняття про техніку «гратаж»; розвивати творчі навички учні у даній техніці, уважність,фантазію; виховувати акуратність в роботі.
Тип уроку. Засвоєння нових знань з елементами практичної роботи.
Обладнання. Таблиці-асоціації, смайлики, кращі малюнки учнів у техніці «гратаж», власні роботи, засоби мультимедії, плакати: тема уроку, епіграф, проблема, малюнок: річка, на ній — човник, два береги: очікуваних результатів і реалізованих сподівань), кошик.
Хід уроку.
І. Організаційний момент
Учитель
Доброго ранку травам росистим,
Доброго ранку квітам барвистим,
Доброго ранку сонечку ясному,
Доброго ранку всьому прекрасному.
Ось і продзвенів дзвінок.
Він покликав на урок.
Будемо фантазувати
І картини малювати.
нам заважати у роботі у кошик для сміття[1]. Я, наприклад, викидаю хвилювання. Ось тепер мені стало значно легше. А що викидає кожен з вас?[2]
Із собою на урок беремо творчість, фантазію, уяву. І тоді наш урок удасться на славу. Покажіть мені, з яким настроєм ви будете працювати на уроці.
Бачу, у всіх гарний настрій. Маю надію, що таким він залишиться протягом уроку.
Епіграфом нашого уроку є слова: Краса боятися незвична,
Бо звикла вірити, що вічна.
Дійсно, діти, краса не може зникнути, бо вона завжди милувала, милує і буде милувати око творця, пересічного споглядача.
І ми сьогодні також будемо творити красу на аркуші паперу. Спробуйте відгадати, за допомогою яких інструментів ми будемо малювати картини?
Він для фарби незамінний,
Бо художник він відмінний.
Розфарбує все, як треба,
І малюнок вже є в тебе. (Пензлик)
Гарно лінії виводить,
По паперу легко ходить.
Він — художник-молодець,
Чудодійний…. (олівець).
Намалювати можна нею
Будинки, хмари і поля,
Зелену, затишну алею,
Високі гори і моря. (Фарба).
А як ви думаєте, чим же можуть нас приваблювати графічні твори? Завдяки чому вони набувають надзвичайної виразності?
Саме над цією проблемою ми будемо працювати на уроці, а по закінченню дамо на неї відповідь.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети уроку.[3]
А тепер на аркушах напишіть, що ви очікуєте від уроку і покладіть на край
парти. Будемо старанно працювати, щоб досягти мети і успішно перебратися із берега очікуваних результатів на берег реалізованих сподівань. А в кінці уроку
дізнаємося, чи виправдалися ваші очікування.
Очікувані результати:
ІІІ. Засвоєння нових знань.
саме малюнок лежить в основі усіх образотворчого мистецтва.
За використанням графічних засобів малюнок поділяється на лінійний і тоновий.
Лінія — основний виражальний засіб лінійного малюнка, вона окреслює контурі виділяє головне.
У тоновому малюнку такими виражальними засобами є: штрих, крапка, пляма (силует).
Штрих і крапка дозволяють більш повно охарактеризувати предмет і середовище, бо вони створюють світлотіньові нюанси.
Пляма узагальнює площину і форму.
Лінії, штрихи, крапки викликають певні почуття і асоціації. Їх форма і напрямок — це елементи виразності.
Уважно подивіться на них і скажіть, з чим вони асоціюються, на що схожі.
1) 2) 3) 4) 5) 6)
асоціації.
— символ простору, спокою, тиші
— передають прагнення вгору, ріст, урочистість
— виражають рух різної швидкості, розвиток
• • •
• • • — викликають почуття нестабільності, суму, безсилля
Я люблю музейну тишу.
Особливо все тут дише.
Тиша гарно так мовчить,
Тиша у музеї вчить.
Наші екскурсоводи ознайомлять вас із графічними картинами відомих художників. А ви дасте відповідь на запитання: чого вас навчила музейна тиша.
Перший екскурсовод. Художник Валентин Сєров за допомогою ліній і штрихів передав образ балерини Тамари Карчавіної. Коли дивишся на цей портрет,то бачиш перед собою дівчину не лише красиву, а й ніжну, добру, лагідну. Злегка помітні лінії сукні надають їй легкості і повітряності. Здається,що балерина от-от закружляє у чарівному танку.
Другий екскурсовод. Зверніть увагу на роботу відомого художника Анрі Матісса. Як він однією, майже, неперервною лінією зміг передати характер
молодої жінки. Злегка хвилясте волосся підкреслює овал обличчя, а лагідна
посмішка надає портрету теплоти.
Учитель.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, з новим для вас словом,
Що зветься «Гратаж» в нашій мові чудовій.
Г ― гарно
Р ― радісно
А ― активно
Т ― творчо
А ― азартно
Ж ― жваво
Намалюємо лінії ми вертикальні,
Їх доганяють ― горизонтальні,
Ламані також до них поспішають,
А хвилясті їх накривають.
Всі на носочки дружно ми стали,
Руки у гору легко підняли,
Злет у наш вийшов.
Падіння не треба,
Дружно сідаємо ми,
Куди треба.
ІІІ. Практична діяльність учнів.
А де будуть стояти будинки (біля дороги). Будинки різної висоти, віконечка розташовані одне від одного.
Якщо ми роботу виконуємо на чорному фоні, то який час доби ми зобразимо? (Вечір). А якщо так, т о на небі з'являються... (зорі і місяць), у вікнах…(світло), на стовпах спалахують… (ліхтарі).
ІV. Етап рефлексії
V. Підведення підсумків практичної роботи
1. Захист робіт
( Наприклад, на моїй картині зображено теплий вечір (ніч) з яскравим зорями, ясним місяцем, спокійним нічним життям).
2. Технологія «Сенкан»
Гратаж
Незвичайний,чарівний
Видряпує, зображує, чарує
Народжує незвичайне диво мистецтва
Графіка
3. Вирішення проблеми
VІ. Заключний етап уроку.
Хай веселкою таланти розквітуть,
На полотнах нові барви оживуть,
Щоб пишалася уміннями земля
Прославилась країна молода.
~ 1 ~
[1] Учні пишуть на маленьких аркушах слово, яке їм заважає в роботі: несміливість, неуважність, невпевненість, тривогу, роздратованість тощо і викидають ці аркуші у кошик.
[2] Учні, викидаючи аркуші, вголос говорять, що саме їм заважає в роботі.
[3] На дошці вивішуються плакати з темою, проблемою, епіграфом і малюнок.
[4] Учитель вивішує аркуш з новим терміном на дошку.