Конспект відкритого уроку
з української літератури
для 8 класу
Тема: «Знакова постать Роксолани для України»
(за повістю Осипа Назарука «Роксолана»)
Підготувала: вчитель української мови та літератури
Комунального закладу освіти «Середня загальноосвітня
школа №56» Дніпровської міської ради
Міщенко Людмила Василівна
Тема: Знакова роль постаті Роксолани для України.
(за повістю Осипа Назарука «Роксолана»). Достовірне зображення історичних подій.
Мета:
б) дослідити, які події історичної доби XVI століття, зображені в його повісті «Роксолана»;
в) осмислити проблему кохання і служіння народові у творі письменника;
г) допомогти школярам усвідомити ідейно - художні особливості повісті;
д) зосередити увагу на окремих деталях характеристики героїні твору;
ж)з’ясувати те, якою повинна бути дружина державного діяча, що означає служити Богові і людям;
з) побачити порушені у історичному творі проблеми і їх зв'язок із сучасністю.
2. а) розвивати вміння висловлювати свої судження про вчинки людей, описані в повісті «Роксолана», узагальнювати, порівнювати, давати власну оцінку поведінці і вчинкам головної героїні твору;
б) розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, уміння виділяти головні епізоди, їх коментувати;
в) формувати кругозір, світогляд учнів.
3. а) виконувати усвідомлення духовного багатства народу і кращих його представників;
б) виховувати у школярів почуття пошани до постатті Роксолани в історії України, пошани до творчості О.Назарука, національну свідомість.
Обладнання:
а) портрет письменника (на екрані);
Слайд №1
б) ілюстрації до твору (на екрані);
в) карта Близького сходу XVI століття;
г) текст твору;
д) учнівські портрети Роксолани;
ж)дидактичний матеріал (схеми асоціативного ряду, таблиця, тест,
картинки, слайди).
з) аудіозапис пісень: «Січові стрільці», пісня М.Бурмаки «Не бійся жити», пісня Ірини Зінковської «Сильна жінка».
Опорні схеми: «Рецензія на виступ», «Рейтинг».
Тип уроку: урок позакласного читання (інтегрований).
Форма уроку: прес - конференція («Круглий стіл»).
Теорія літератури: історична повість, прототип.
Міжпредметні зв’язки: Історія України.
ЗМІСТ І СТРУКТУРА УРОКУ
Вчитель:
- Діти! Така у мене до вас методична ремарка! До нас завітали творчі люди: «учитель літератури», «учитель історії», «бібліографи», «рецензори», «історик кіно», «критик (психолог)», «сам письменник Осни Назарук», «аналітик» (сам вчитель), ці гості працюють у своїх творчих групах, кожна з яких взаємодоповнює іншу.
Протягом уроку вчитель і гості коментують ілюстрації до твору, епіграф. Перед школярами на партах (все що треба). Обладнання: вчитель називає.
Вчитель:
-Діти! Звідки ми можемо почерпнути знання про життя наших предків?
Відповідає учитель історії:
- Звичайно з історії, історії життя на землі в різні епохи, історію життя наших предків, зокрема історію України — це все вивчається на уроках історії.., а також і на уроках літератури.. наприклад: з історичних повістей, романів.
Вчитель:
- Про що дізнаємося, читаючи історичні твори?
Відповідає: історик літератури:
-Читаючи той чи інший історичний твір, линеш думками у сиву давнину, прагнеш пізнавати сповнене боротьби і страждань життя наших предків, свій родовід, як писав Т.Шевченко «Чия правда, чия кривда і чиї ми діти», бо не хочеться бути поганими правнуками «славних прадідів великих».
Вчиталь: епіграфом до нашого уроку я взяла такі слова:
Слайд №2
«Щоб любов заслужити, мало однієї красоти»
Овідій, древньоримський поет до н.е., античний.
«Якщо тобі не спастись від смерті, помри у крайньому випадку зі славою»
Езоп, легендарний древньогрецький поет- баснописець до н. е.
Постановка виконавчих завдань:
Вчитель:
-Діти! «Ці висловлення, особливо останнього поета Езопа якнайкраще підходить до девіза знаменитої наложниці, яка перевернула історію Османської імперії - Роксолани».
-«Отже , діти! Тема сьогоднішнього уроку: «Знакова роль постаті Роксолани для України ( за повістю Осипа Назарчука «Роксолана»). Достовірне зображення історичних подій.
Ще раз (коротко) оголосити мету уроку..
- «На початку навчального року ми знайомилися з «Думою про Марусю Богуславку» й говорили про трагічний для України час, коли тисячі дівчат і юнаків потрапляли в полон до татар, а потім до турків. Лише до дуже невеликої частини українських красунь доля була прихильною - вони ставали дружинами своїх панів. Про незвичайну дружину турецького султана Сулеймана Роксолану ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці».
Вступне слово вчителя (ще раз).
- Діти! Хочу ще раз вам нагадати такі факти:
- Прикарпаття у давні і середні віки виростило двох славних жінок, більше відомих із художніх творів ніж за історичними хроніками. Ярославну - доньку галицького князя Осмомисла (а у О. Назарчука є така повість «Осмомисл»), ту саму доньку, яка плакала в Путивлі-граді на валу, виглядаючи з походу на половців чоловіка Ігоря, та султану Роксолану - уродженку містечка Рогатин, знану українцями ще як Настю Лісовську.
І сьогодні ми продовжуємо знайомитись з чудовим твором О. Назарчука «Роксолана», головною героїнею якою є весела, чудова, розумна, красива, приваблива та мудра жінка - Анастасія Лісовська, Хуррем, Роксолана.
Вчитель:
- Діти! У вас на парті є дидактичний матеріал, який допоможе вам у нашій спільній роботі (до теми уроку):
а) схема «Кохання і служіння народу Роксолани»;
Слайд №3
б) характеристика образу героїні (план для характеристики;
в) схема «Риси характеру» - це «Асоціативний ряд»;
Слайд №4
г) випереджувальне завдання:
- намалювати портрет Роксолани: «Якою я уявляю цю жінку — правительку»
( міні-коментар чи міні-твір).
Вчитель:
Надаю слово критику-психологу, наставнику-аналітику.
- Діти! Нагадую, що наші гості, які прибули на конференцію («учитель літератури», «учитель історії», «бібліографи», «рецензори», «історик кіно», «критик (психолог)», «сам письменник Осни Назарук», «аналітик» (сам вчитель), готують і формулюють свої запитання так, щоб у відповідях розкривалася одна із таємниць твору:
а)таємниця душі Роксолани;
б)таємниця віри героїні;
в)таємниця сили кохання Роксолани і Сулеймана;
г)таємниця мудрості повісті О.Назарука.
Вчитель:
- Я думаю, що це якраз і буде назвами ваших груп, а результат вашої роботи - це «асоціативний кущ» , що розкриє кожну із загадок. (Цікаво чи співпаде він з тим, що склала я ).
а) Починаємо прес-конференцію: розкриваємо першу сторінку (сторінку долі).
На екрані:
1. портрет О.Назарука (слайд №1);
2. біографія письменника (розповідь учня-бібліографа).
Запитання.
б)Вчитель (критика - психолога-аналітика)
"Перше запитання до Історика літератури (так-так, саме до історика літератури).
- Розкажіть, чи важливо, на Ваш погляд, для людини і для людства взагалі знати історію?
- Що означає вислів " уроки історії " ?
в) Відповідь Історика літератури (звичайно, запитання – відповіді випереджувального характеру).
"Для того, щоб зрозуміти твір О. Назарука "Роксолана", необхідно пригадати історичні умови історичної доби XVI століття. І автор достовірно зобразив ці історичні події, відтворив поетичний образ Роксолани, її тяжких переживань, викликаних спогадами про страждання України, рідню Рогатин, навалу татар.
- які історичні події найчастіше висвітлюють письменники у своїх творах? (боротьба українського народу проти татаро-монгольського, турецького поневолення);
- якими рисами повинен бути наділений митець, що звертається до історичної тематики ?(ерудований, начитаний, повинен опрацювати історичні джерела, факти, вміти їх спів ставити та проаналізувати);
- і останнє: чи доречний творчий домисел автора у творах на історичну тему?
(обов’язково, бо без нього це не буде художній твір).
3. Запитання до "Учителя - бібліографа" (випереджувальне завдання).
а) на екрані портрет О.Назарука "Біографія"(слайд №1). .
- Що Ви знаєте про письменника Осипа Назарука? Дослідницька робота на тему "Осип Назарук - талановитий майстер слова", (відповідь: "Так багато запитань, так багато проблем, і все ж автор повісті "Роксолана" вирішив замахнутися на ще значніше. Роксолана належала переважно легенді, міфології - в повісті ( до речі так як потім і в романі Павла Загребельного "Роксолана") Пізніше зроблено спробу повернути її психології.
- Досі постать Роксолани була безплотною, часто ставала об’єктом псевдо патріотичних захоплень, а тут, у повісті, як принаймні здається авторові, Роксолана віднаходить ті необхідні виміри і якості, які роблять її особистістю.
- Власне, повість - це історія боротьби нікому не знаної дівчини й жінки за свою особистість, за те, щоб уціліти, зберегти і вберегти себе, а тоді вознестися над оточенням, може й над цілим світом. Бо, як казав ще Гете: «Народ, раби й переможці завжди визнавали, що найвище благо людини — її особистість».
4.Слайд №5. Звучить славень (гімн) Українських Січових Стрільців "Ой у лузі червона калина" .
5.Критик-аналітик (вчитель) звертається до гостя - самого "Осипа Назарука ":
- Розкажіть, будь ласка, про себе, своє життя! (відповідь: О.Назарука (учень):
- Я, Назарук Осип Граденович - письменник, журналіст, політичний діяч. Народився 31 серпня 1883р. на Тернопільщині, в селянсько - міщанській сім’ї. З самого дитинства я гостро відчував оцю соціальну і національну несправедливість, яку насаджували австро - німецькі і польські поневолювачі. Юридичну освіту здобув у Львівському і Віденському університетах. Працював адвокатом.
З 1900 року я член Української радикальної партії. А у 1914 році вступив в Легіон Українських Січових Стрільців, в якому відважно боровся за незалежну Україну.
З 1915 року по 1918 рік, керую так званою пресовою квартирою Легіону Українських січових Стрільців (УСС). З 1916 року проводжу культурно- освітню роботу на Волині.
Поразка у визвольних змаганнях призвела мене до розчарувань і з вересня 1922 року я оголошую дипломатичну місію Західної Української Народної Республіки (ЗУНР) у Канаді.
У 1927 році повертаюся в Україну, редактую часопис "Нова Зоря". Але зі встановленим у 1939 році радянської влади в Західній Україні емігрую до Кракова (Польша). Займаюсь літературною діяльністю.
Учитель-критик -аналітик звертається до "Літературознавця":
- Розкажіть, кому був присвоєний твір О.Назарука, яким зачитується не
лише вся Україна, а й ближнє і навіть далеке зарубіжжя ?
Відповідь "Літературознавця": (виходить до екрану та читає).
Слайд №6
У примітках і поясненнях до своєї повісті О. Назарук писав: "Присвячую
українським дівчатам сю працю про велику українку, що блистіла умом і
веселістю, безоглядністю й милосердям, кров'ю і перлами. Присвячую на те, щоб вони навіть у найтяжчих силах свого народу і своїх, не тратили
бодрості духу і були підпорою своїх мужів і синів передовсім опанували якусь працю і полюбивши її. Тільки таким способом можна доконати діло.
Але це діло не принесе добра, коли людина втратить у душі своїй вічний
ідеал Божий і поламає його настанови. Я не доказую цього в цій повісті. Я
тільки стверджую цей правдивий факт, ілюстрований життям великої султанки, котра своїм гріхом розпочала розвал могутньої світової держави".
7.Слово бере Учитель історії".
-І ось приходять з минулого великі тіні й дають нам моральні уроки.
Невже ми станемо відмовлятися від них? Леонардо да Вінчі (знайомий художник) казав: "Гарний живописець повинен писати дві головні речі:
людину і уявлення її душі".
В цій повісті дві протилежні полоси - Роксолана і Сулейман. Над Роксоланою тяжіє саркеологія знання: "Що я можу знати?", а Сулейман перебуває під гнітом геніальної влади:" На що я можу сподіватися?". І тільки третє запитання поєднує їх: "Що я маю робити?".
Але й тут їхні шляхи розходяться:
Роксолана йде за розумом, а Сулейман за силою. І в цьому відношені Роксолана стоїть вище від Сулеймана, бо єдину зброю мала - розум та думки.
І ще хочу доповнити: автор цієї повісті вирішив піти якнайточнішим дотриманням історичної істини, жорстоко відкидаючи все непевне.
О.Назарук працював над повістю упродовж кількох років з 1918 по 1920 роки, а надрукована була аж у 1930 році у Львові. Первісна її назва - "Роксолана: Жінка халіфа й падишаха Сулеймана Великого, завойовника і законодавця". А в Україні вперше Роксолана згадується у 1924 році у дослідженнях А. Кримського.
Слайд №7
Звучить пісня (Марії Бурмаки «Не бійся жити» - 2 куплети.)
Бесіда вчителя-аналітика з учнями:
Вчитель:
- Дорогі Панове! До Вас усіх запитання:
а) хто головні герої твору?
Відповідь:Сулейман Катуні (Пишний) і русинка - полонянка Настя Лісовські,
дочка священика Луки. Герої твору жили на переломі Середньовіччя й Нових
часів).
б) хто така Роксолана?
Відповідає "Історик літератури":
Відповідь: "Роксолана, чи Анастасія Лісовські народилася в перших роках XVI століття. Походила з Чернівець Поділля або ж з Рогатина на Галичині. Батько ї, а пізніше брат, мали бути священиками в Рогатині. П’ятнадцятирічну Анастасію
Лісовські захопила в полон татарська орда, дівчину продали в рабство, вона потрапила в гарем турецького султана Сулеймана Великого, прозваного також Справедливим. Там Анастасія і жила: спочатку як служниця султанських "одалісок" (наложниць), а далі нянею Сулейманового сина й наслідника престолу - Мустафи.
Хто доповнить? (вчитель-аналітик).
Відповідає: "Літературознавець".
-Незабаром із наложниці - рабині, вона стала улюбленою дружиною Сулеймана І - одною із наймогутніших представників Османської імперії.
Дівчина, як свідчать сучасники, була невеличка на зріст, граціозна, з ніжними лініями тіла і одухотворним поглядом променистих карих очей. Полонила ж вона Сулеймана непересічним розумом, духовним багатством, незалежним характером української дівчини, вмінням дати добру і мудру пораду. Султан розпустив свій гарем і не хотів нікого знати окрім своєї Гуррем, надав їй титул султанші Стамбула.
Вчитель -аналітик:
- А що скаже нам "Історик кіно "
Відповідь:
-Так, слід нарешті, було поєднати історію цієї жінки з історією її народу, з'єднати те, що було так жорстоко й несправедливо роз’єднано, бо зведена до купи доля окремої особи і цілого народу набуває нового виміру".
- Я хочу провести з Вами, панове, гру "Найуважніший". Переглянемо на екрані слайди і визначимо, кому з героїв повісті О. Назарука "Роксолана" належать такі фрази і який слайд?
Слайд № 8
Ти подивися тільки! Вона така гарна, що я раджу якнайскоріше відвезти її з Бахчисараю до Кафи...Але се дорогий для мене товар..."(Ібрагім).
Слайд №9.
І перша, і друга любов може стати отрутою, коли не благословить Бог всемогутній" (Роксолана).
Слайд №10.
Ти - найбільша надія Османів, і сонця твого щастя ніщо не повинно затемнити! Але якраз тому я не можу зробити тобі того, що спробував би зробити тобі того, що спробував би зробити кожному іншому правомірному (Старий Мугієддін, вчений у гаремі).
Слайд №11
«Адже я ще не зустрічав такої гордої дівчини ні жінки!». (Султан Сулейман).
Панове! Знайдіть рядки, які свідчать, що у Роксолани був справжній державний розум.
Відповідає "Вчитель літератури":
- Скажи мені старче Божий, чому турки мають свою сильну владу на землях, а ми ні?.. І ми все те мали...
-Чому ж ми втратили?
- Бо вірності в нас не було.
Коментар "Учителя літератури:
- У Насті не було сліпої віри, вона прагнула відшукати істину, отримати відповіді на питання про розумну світобудову, принципи раціонального облаштування світу її цікавили .
Вчитель -аналітик:
-Панове!
а). - Як Султан поставився до молитви Насті біля Ікони Тверської Матері Воротар ниці? (відповідає бібліограф: "Він поважав твердість у вірі, право особи на виявлення своїх релігійних почуттів").
б). Коли зблизилися Султан і Настя? Відчули непереможний поклик кохання? (відповідає "Критик кіно": "Під час грози й небезпечної подорожі берегом моря") Слайд №12-біг від грози.
Вчитель - аналітик:
в). - Що значить спостереження Султана, виражене такою думкою: "Але, раз глянувши в очі невольниці, відчув, що сю твердиню не вистачить раз здобути?".
Відповідає "Учитель історії":
-Це значить, що кохання такої дівчини треба завойовувати щоразу, як і щоразу підтверджувати своє.
Вчитель-аналітик-психолог:
- Історична повість, як вже зазначалося, створюється на основі історичних
фактів та художнього вимислу, підтвердженого звичаями, традиціями доби,
психологією людини даної епохи.
Розподільчий диктант (у зошитах).
Історичні факти |
Вимисел |
1 .Роксолана - дружина Султана Сулеймана Пишного. |
1. Думки героїв, їхні розмови. |
2. Нехтування законів мусульман Султаном заради дружини. |
2. Образи другорядних персонажів (циганка, монах, дядько Насті..) |
3. Подорожі Роксолани до прощі. |
3. Сцени знайомства, прогулянки. |
4. Рятування під час грози.. |
. Вчитель-аналітик-психолог:
б). Міні - диспут.
- Якою повинна бути дружина державного діяча?
- Служити Богові і людям. Наскільки сумісні ці поняття? (Для диспуту учні-гості діляться на 2 групи (по запитанням):
Увага! За кожну правильну відповідь я ставлю 1 бал - говорить Історик кіно.
8. Історик кіно: "І тут доцільно подивитись нам уривок - фрагмент із художнього фільму за романом Павла Загребельного "Роксолана". Хочу ще раз нагадати, що в Османській імперії правовий статус жінки був найнижчим в усьому мусульманському світі. У Корані сказано: "Мужі стоять над жінками за те, що аллах дав перевагу одним над другими..." А догми корану були непорушними законами життя імперії. Отже, випадки державного вивищення жінки там були винятком із правил. І ось наперекір всьому Анастасія Лісовські, Хасекі (офіційне ім'я султанші), Хур рем (розвеселена) чи Роксолані (жінка із Русі). Павло Загребельний теж присвятив свій роман (до речі, виноситься на ЗНО).
9. Слайд № 13
Іде показ із кінофільму "Роксолана" де головну роль зіграла Народна артистка України Ольга Сумська (30 років тому).
ІХ. ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ НАСТІ ЛІСОВСЬКОІ.
1. Вчитель - аналітик:
а). Отже, панове, звертаємося до характеристики образу Насті Лісовської,
Хуррем , Роксолани ( в оті таїни душі ще раз спробуємо заглянути).
Перед Вами, на парті надрукована (вже готова Учитель літератури) характеристика образу дівчини.
б). Прочитаємо перші пункти (читає "Учитель літератури". Запитує у дітей - гостей: "Вам зрозумілі ці пункти - запитання?") (Так!). Ми це розібрали.
в). -І ось ми підійшли до V пункту: "Мотиви і діяльність Роксолани".
- Хто прочитає із гостей?
Читає "Літературознавець":
а) зовнішня краса і внутрішня мудрість;
б) здатність до прийняття вагомого рішення, мала державний розум.
в) глибока Прага до своїх батьків;
г) прагнення пізнати нове і цікаве;
д) шанобливе ставлення до релігії;
е) вміння боротися з ворогом;
є) самопожертва заради народу, рідного краю;
ж) стійко сприймати труднощі.
Вчитель- аналітик:
-Розберемо самі основні пункти:
б)здатність до прийняття вагомих рішень, бо вже тут почав проявлятися її державний розум.
Хто з гостей підтвердить?
"Вчитель історії":
-Роксолана приймає іслам — вона поспішає, бо може народити дітей, а вони повинні бути законними спадковцями Султана. Свого первістка вони назвали Селімом, потім ще Баязид та дочку Мирму.
Мустафу - сина старшого від першої жінки вона знищила підступно. Тому що Лісовська - прекрасно розуміла, що її дитина повинна
а) ті, що вважають, що дружина керівника, діяча не має права втручатися у державні справи ;
б) ті, які вважають, що має, коли це на користь справі, а не її особисто;
в)прихильники думки, що поняття ці несумісні (це відволікатися на земні, мирські справи -якщо служити людям!;
г) і що це може поєднуватись (добро для ближнього -Божа заповідь!).
Вчитель-аналітик-психолог:
- Панове! А хто зможе схарактеризувати Сулеймана?
Відповідає "Вчитель історії":
- Видатний державний діяч, державотворень, високоосвічена людина,
твердий духом і словом, здатен на сильні почуття, сміливий, вірний,
разом з тим жорстокий володар, завойовник.
Вчитель-аналітик-психолог:
Асоціативний диктант (чи співпадає з твором?).
Доведіть, що Роксолані притаманні такі риси характеру:
Завдання: випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас з образом
Роксолани(слайд №4).
Вчитель – аналітик:
- Успадкувати владу від Сулеймана і тому вона почала діяти рішуче і
жорстоко впродовж 15-ти років.
Сулейман знаходився під великим впливом Роксолани. Її оголошують
першою дружиною Султана.
Продовжуючи криваві заходи, Роксолана знищує всіх синів Сулеймана.40 років вона була дружиною Султана. Вона довго і вміло створювала
собі славу освіченої жінки мусульманського Сходу.
Вчитель - аналітик знову бере слово (відношення до релігії).
- Панове, хто прокоментує діалог Роксолани й монаха-відступника, в якого
було завдання навернути дівчину до віри падишаха: (діти відкривають потрібну сторінку).
Коментує і читає: "Бібліограф".
- А я знаю один гріх, якого не сміє простити навіть церква Божа.
- Ні, дитино моя! Церква має владу прощати всі гріхи.
- А чи ти, мій отче, простив би в ріднім краю, де вороги так нищать
правовірний люд, зраду нашій церкві....Коли Мати Божа Воротарниця в
Іверській іконі на святім Афоні не прощає зради лише супроти одної
людини, то як же могла б простити зраду супроти костей цілих поколінь і
церкви сина свого? ("Тобто, я думаю , що Роксолана виявляє твердість у
вірі, і найбільшим непрощеним гріхом вважає гріх віровідступництва. Але
цім паче приймає іслам").
Вчитель-аналітик: (ще один слайд)
Слайд № 15,16на слайді поїздка Роксолани з Сулейманом на гору Афон з метою просити прощення біля Тверської ікони Богоматері Воротарниці щоб прийняти мусульманство.
Слайд №15
Слайд №16
- Які легенди вводить автор у повість і з якою метою? (Вчитель-аналітик і и коротко читає рядки поеми І. Франка? " Іван Вишенський" про гору Афон
(опис) і порівняти 2 описи (Франка і Назарука).
Коментує (або читає) "Вчитель історії":
а) Легенда про те, як Афон, Тверська земля були визначені Богоматері для
проповіді Євангелія" - це одна легенда:
б) Про Тверську ікону Богоматері Воротарниці" - це друга легенда.
Автор використовує ці легенди ,щоб доповнити історичне тло твору,
розкрити глибину віри героїні.
Учитель-аналітик:
Панове! А які художні деталі підкреслює автор у сцені першої зустрічі з
Роксоланою після переведення її зі статусу невольниці в пані? Кому надати слово? (прочитати цю сцену).
Слово надається "Історику кіно" (бо треба ж фільм ставити!).
Слуги кланяються Роксолані так, ніби вона була головнішою за султана; Роксолана своїм поводженням схожа на султанову матір, яку той дуже поважав.
Вчитель-аналітик:
- Панове! Назвіть найсильніші враження молодого Сулеймана від Роксолани у новій ролі.
Відповідає "Літературознавець".
Рівний, спокійний і поважний поклін; підібраний зі смаком одяг; спокійний вигляд; теплі очі;, освідчені живою думкою.
Х. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Вчитель історії:
- Для себе я зробив висновок: "Про автора повісті я думаю, що він справжній патріот України і українського народу.
Літературознавець:
- Я вважаю, що Роксолана- визначна історична особистість, яка завдяки своєму розуму, красі, силі духу, досягла найвищих висот і змогла допомогти людям виконувати свій патріотичний обов’язок.
РОКСОЛАНА - ЦЕ СИМВОЛ ОБЕРІГ НАШОЇ ВІТЧИЗНИ!!!!!!
Домашнє завдання:
Скласти твір (усно) "Чарівна сила кохання" за повістю "Роксолана" О.Назарука.
Використана література та матеріали
1. М.С. Грушевський. Ілюстрована історія України – К. Левада,1999.
2. В.І. Садкіна. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. Х. «Основа»,2009.
3. С. Плагинда. «Роксолана».
4. Н. Назарчук «Роксолана».
5. О. Авраменко «Українська література», 8 клас, К.Грамота, 2021.
https://youtu.be/4F0YQ1qmXCc?si=h2kxhmzjmgqA4lpt
7. Аудіозаписи пісень:
Гімн «Січові стрільці» https://z3.fm/artist/1541809
Пісня М.Бурмаки «Не бійся жити» https://mufm.me/track/ne-bijsa-ziti-nnpmmxd
Пісня Ірини Зінковської «Сильна жінка». https://mp3xa.cc/ukrainian/165355-irina-zinkovska-silna-zhinka.html
8. Посилання на презентацію до уроку