Конспект відкритого уроку з української літератури для 8 класу Тема: «Знакова постать Роксолани для України» (за повістю Осипа Назарука «Роксолана»)

Про матеріал
Мета: 1. а) ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом О. Назарчука; б) дослідити, які події історичної доби XVI століття, зображені в його повісті «Роксолана»; в) осмислити проблему кохання і служіння народові у творі письменника; г) допомогти школярам усвідомити ідейно - художні особливості повісті; д) зосередити увагу на окремих деталях характеристики героїні твору; ж)з’ясувати те, якою повинна бути дружина державного діяча, що означає служити Богові і людям; з) побачити порушені у історичному творі проблеми і їх зв'язок із сучасністю. 2. а) розвивати вміння висловлювати свої судження про вчинки людей, описані в повісті «Роксолана», узагальнювати, порівнювати, давати власну оцінку поведінці і вчинкам головної героїні твору; б) розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, уміння виділяти головні епізоди, їх коментувати; в) формувати кругозір, світогляд учнів. 3. а) виконувати усвідомлення духовного багатства народу і кращих його представників; б) виховувати у школярів почуття пошани до постатті Роксолани в історії України, пошани до творчості О.Назарука, національну свідомість.
Перегляд файлу

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\pdpattern3-17b-gloy.jpg 

 

 

 

 

Конспект відкритого уроку

з української літератури

для 8 класу

 

Тема: «Знакова постать Роксолани для України»

 (за повістю Осипа Назарука «Роксолана»)

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\Roksolana-2.jpg

 

 

 

 

Підготувала: вчитель української мови та літератури

Комунального закладу освіти «Середня загальноосвітня

 школа №56» Дніпровської міської ради

Міщенко Людмила Василівна               

 

                                                                        

 

 

 

Тема: Знакова роль постаті Роксолани для України.

(за повістю Осипа Назарука «Роксолана»). Достовірне зображення історичних подій.

Мета:

  1.   а) ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом О. Назарчука;

б) дослідити, які події історичної доби XVI століття, зображені в його повісті «Роксолана»;

в) осмислити проблему кохання і служіння народові у творі письменника;

г) допомогти школярам усвідомити ідейно - художні особливості повісті;

д) зосередити увагу на окремих деталях характеристики героїні твору;

ж)з’ясувати те, якою повинна бути дружина державного діяча, що означає служити Богові і людям;

з) побачити порушені у історичному творі проблеми і їх зв'язок із сучасністю.

             2. а) розвивати вміння висловлювати свої судження про вчинки людей, описані в повісті «Роксолана», узагальнювати, порівнювати, давати власну оцінку поведінці і вчинкам головної героїні твору;

б) розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, уміння виділяти головні епізоди, їх коментувати;

в) формувати кругозір, світогляд учнів.

3. а) виконувати усвідомлення духовного багатства народу і кращих його представників;

б) виховувати у школярів почуття пошани до постатті Роксолани в історії України, пошани до творчості О.Назарука, національну свідомість.

Обладнання:

а) портрет письменника (на екрані);

Слайд №1

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\375px-Осип_Назарук.jpg

б) ілюстрації до твору (на екрані);

в) карта Близького сходу XVI століття;

г) текст твору;

д) учнівські портрети Роксолани;

ж)дидактичний матеріал (схеми асоціативного ряду, таблиця, тест,

картинки, слайди).

з) аудіозапис пісень: «Січові стрільці», пісня М.Бурмаки «Не бійся жити», пісня Ірини Зінковської «Сильна жінка».

Опорні схеми: «Рецензія на виступ», «Рейтинг».

Тип уроку: урок позакласного читання (інтегрований).

Форма уроку: прес - конференція («Круглий стіл»).

Теорія літератури: історична повість, прототип.

Міжпредметні зв’язки: Історія України.

 

 

 

 

ЗМІСТ І СТРУКТУРА УРОКУ

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНО - ВСТУПНА ЧАСТИНА УРОКУ.

Вчитель:

-            Діти! Така у мене до вас методична ремарка! До нас завітали творчі люди: «учитель літератури», «учитель історії», «бібліографи», «рецензори», «історик кіно», «критик (психолог)», «сам письменник Осни Назарук», «аналітик» (сам вчитель), ці гості працюють у своїх творчих групах, кожна з яких взаємодоповнює іншу.

  Протягом уроку вчитель і гості коментують ілюстрації до твору, епіграф. Перед школярами на партах (все що треба). Обладнання: вчитель називає.

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.
  1. Репродуктивна бесіда за запитаннями:

Вчитель:

 -Діти! Звідки ми можемо почерпнути знання про життя наших предків?

Відповідає учитель історії:

-       Звичайно з історії, історії життя на землі в різні епохи, історію життя наших предків, зокрема історію України — це все вивчається на уроках історії.., а також і на уроках літератури.. наприклад: з історичних повістей, романів.

Вчитель:

- Про що дізнаємося, читаючи історичні твори?

Відповідає: історик літератури:

-Читаючи той чи інший історичний твір, линеш думками у сиву давнину, прагнеш пізнавати сповнене боротьби і страждань життя наших предків, свій родовід, як писав Т.Шевченко «Чия правда, чия кривда і чиї ми діти», бо не хочеться бути поганими правнуками «славних прадідів великих».

Вчиталь: епіграфом до нашого уроку я взяла такі слова:

Слайд №2

«Щоб любов заслужити, мало однієї красоти»

Овідій, древньоримський поет до н.е., античний.

 

«Якщо тобі не спастись від смерті, помри у крайньому випадку зі славою»

Езоп, легендарний древньогрецький поет- баснописець до н. е.

 

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Постановка виконавчих завдань:

  1. Узагальнити знання про події історичної доби XVI століття.
  2. Систематизувати відомості про художню інтерпретацію образу Роксолани в українській та світовій літературі.
  3. Прокоментувати доречність епіграфа уроку.

Вчитель:

-Діти! «Ці висловлення, особливо останнього поета Езопа якнайкраще підходить до девіза знаменитої наложниці, яка перевернула історію Османської імперії - Роксолани».

-«Отже , діти! Тема сьогоднішнього уроку: «Знакова роль постаті Роксолани для України ( за повістю Осипа Назарчука «Роксолана»). Достовірне зображення історичних подій.

Ще раз (коротко) оголосити мету уроку..

-      «На початку навчального року ми знайомилися з «Думою про Марусю Богуславку» й говорили про трагічний для України час, коли тисячі дівчат і юнаків потрапляли в полон до татар, а потім до турків. Лише до дуже невеликої частини українських красунь доля була прихильною - вони ставали дружинами своїх панів. Про незвичайну дружину турецького султана Сулеймана Роксолану ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці».

 

  1. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ.

Вступне слово вчителя (ще раз). 

-    Діти! Хочу ще раз вам нагадати такі факти:

-    Прикарпаття у давні і середні віки виростило двох славних жінок, більше відомих із художніх творів ніж за історичними хроніками. Ярославну - доньку галицького князя Осмомисла (а у О. Назарчука є така повість «Осмомисл»), ту саму доньку, яка плакала в Путивлі-граді на валу, виглядаючи з походу на половців чоловіка Ігоря, та султану Роксолану - уродженку містечка Рогатин, знану українцями ще як Настю Лісовську.

   І сьогодні ми продовжуємо знайомитись з чудовим твором О. Назарчука «Роксолана», головною героїнею якою є весела, чудова, розумна, красива, приваблива та мудра жінка - Анастасія Лісовська, Хуррем, Роксолана.

 

  1. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

Вчитель:

- Діти! У вас на парті є дидактичний матеріал, який допоможе вам у нашій спільній роботі (до теми уроку):

а) схема «Кохання і служіння народу Роксолани»;

Слайд №3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

б) характеристика образу героїні (план для характеристики;

в) схема «Риси характеру» - це «Асоціативний ряд»;

Слайд №4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

г) випереджувальне завдання:

-               намалювати портрет Роксолани: «Якою я уявляю цю жінку — правительку»

( міні-коментар чи міні-твір).

Вчитель:

Надаю слово критику-психологу, наставнику-аналітику.

-       Діти! Нагадую, що наші гості, які прибули на конференцію («учитель літератури», «учитель історії», «бібліографи», «рецензори», «історик кіно», «критик (психолог)», «сам письменник Осни Назарук», «аналітик» (сам вчитель), готують і формулюють свої запитання так, щоб у відповідях розкривалася одна із таємниць твору:

а)таємниця душі Роксолани;

б)таємниця віри героїні;

в)таємниця сили кохання Роксолани і Сулеймана;

г)таємниця мудрості повісті О.Назарука.

Вчитель:

-       Я думаю, що це якраз і буде назвами ваших груп, а результат вашої роботи - це «асоціативний кущ» , що розкриє кожну із загадок. (Цікаво чи співпаде він з тим, що склала я ).

 

 

  1.     ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК.
  1. Робота над твором О.Назарука "Роксолана".

а) Починаємо прес-конференцію: розкриваємо першу сторінку (сторінку долі).

На екрані:

1.  портрет О.Назарука (слайд №1);

2. біографія письменника (розповідь учня-бібліографа).

 Запитання.

б)Вчитель (критика - психолога-аналітика)

"Перше запитання до Історика літератури (так-так, саме до історика літератури).

-       Розкажіть, чи важливо, на Ваш погляд, для людини і для людства взагалі знати історію?

-       Що означає вислів " уроки історії " ?

в) Відповідь Історика літератури (звичайно, запитання – відповіді випереджувального характеру).

"Для того, щоб зрозуміти твір О. Назарука "Роксолана", необхідно пригадати історичні умови історичної доби XVI століття. І автор достовірно зобразив ці історичні події, відтворив поетичний образ Роксолани, її тяжких переживань, викликаних спогадами про страждання України, рідню Рогатин, навалу татар.

  1. Ще запитання до Історика літератури:

-       які історичні події найчастіше висвітлюють письменники у своїх творах? (боротьба українського народу проти татаро-монгольського, турецького поневолення);

-       якими рисами повинен бути наділений митець, що звертається до історичної тематики ?(ерудований, начитаний, повинен опрацювати історичні джерела, факти, вміти їх спів ставити та проаналізувати);

-       і останнє: чи доречний творчий домисел автора у творах на історичну тему?

(обов’язково, бо без нього це не буде художній твір).

3. Запитання до "Учителя - бібліографа" (випереджувальне завдання).

а) на екрані портрет О.Назарука "Біографія"(слайд №1). .

-       Що Ви знаєте про письменника Осипа Назарука? Дослідницька робота на тему "Осип Назарук - талановитий майстер слова", (відповідь: "Так багато запитань, так багато проблем, і все ж автор повісті "Роксолана" вирішив замахнутися на ще значніше. Роксолана належала переважно легенді, міфології - в повісті ( до речі так як потім і в романі Павла Загребельного "Роксолана") Пізніше зроблено спробу повернути її психології.

-                 Досі постать Роксолани була безплотною, часто ставала об’єктом псевдо патріотичних захоплень, а тут, у повісті, як принаймні здається авторові, Роксолана віднаходить ті необхідні виміри і якості, які роблять її особистістю.

-                 Власне, повість - це історія боротьби нікому не знаної дівчини й жінки за свою особистість, за те, щоб уціліти, зберегти і вберегти себе, а тоді вознестися над оточенням, може й над цілим світом. Бо, як казав ще Гете: «Народ, раби й переможці завжди визнавали, що найвище благо людини — її особистість».

4.Слайд №5. Звучить славень (гімн) Українських Січових Стрільців "Ой у лузі червона калина" .

 

 

 

 

 

5.Критик-аналітик (вчитель) звертається до гостя - самого "Осипа Назарука ":

-       Розкажіть, будь ласка, про себе, своє життя! (відповідь: О.Назарука (учень):

-       Я, Назарук Осип Граденович - письменник, журналіст, політичний діяч. Народився 31 серпня 1883р. на Тернопільщині, в селянсько - міщанській сім’ї. З самого дитинства я гостро відчував оцю соціальну і національну несправедливість, яку насаджували австро - німецькі і польські поневолювачі. Юридичну освіту здобув у Львівському і Віденському університетах. Працював адвокатом.

З 1900 року я член Української радикальної партії. А у 1914 році вступив в Легіон Українських Січових Стрільців, в якому відважно боровся за незалежну Україну.

З 1915 року по 1918 рік, керую так званою пресовою квартирою Легіону Українських січових Стрільців (УСС). З 1916 року проводжу культурно- освітню роботу на Волині.

Поразка у визвольних змаганнях призвела мене до розчарувань і з вересня 1922 року я оголошую дипломатичну місію Західної Української Народної Республіки (ЗУНР) у Канаді.

У 1927 році повертаюся в Україну, редактую часопис "Нова Зоря". Але зі встановленим у 1939 році радянської влади в Західній Україні емігрую до Кракова (Польша). Займаюсь літературною діяльністю.

  1. На екрані слайд "Український "Одісей" (слайд №1).

Учитель-критик -аналітик звертається до "Літературознавця":

 

-         Розкажіть, кому був присвоєний твір О.Назарука, яким зачитується не
лише вся Україна, а й ближнє і навіть далеке зарубіжжя ?

Відповідь "Літературознавця": (виходить до екрану та читає).

Слайд №6

  У примітках і поясненнях до своєї повісті О. Назарук писав: "Присвячую
українським дівчатам сю працю про велику українку, що блистіла умом і
веселістю, безоглядністю й милосердям, кров'ю і перлами. Присвячую на те, щоб вони навіть у найтяжчих силах свого народу і своїх, не тратили
бодрості духу і були підпорою своїх мужів і синів передовсім опанували якусь працю і полюбивши її. Тільки таким способом можна доконати діло.
Але це діло не принесе добра, коли людина втратить у душі своїй вічний
ідеал Божий і поламає його настанови. Я не доказую цього в цій повісті. Я

тільки стверджую цей правдивий факт, ілюстрований життям великої султанки, котра своїм гріхом розпочала розвал могутньої світової держави".

7.Слово бере Учитель історії".

          -І ось приходять з минулого великі тіні й дають нам моральні уроки.
Невже ми станемо відмовлятися від них? Леонардо да Вінчі (знайомий художник) казав: "Гарний живописець повинен писати дві головні речі:
людину і уявлення її душі".

В цій повісті дві протилежні полоси - Роксолана і Сулейман. Над Роксоланою тяжіє саркеологія знання: "Що я можу знати?", а Сулейман перебуває під гнітом геніальної влади:" На що я можу сподіватися?". І тільки третє запитання поєднує їх: "Що я маю робити?".

  Але й тут їхні шляхи розходяться:

Роксолана йде за розумом, а Сулейман за силою. І в цьому відношені Роксолана стоїть вище від Сулеймана, бо єдину зброю мала - розум та думки.

   І ще хочу доповнити: автор цієї повісті вирішив піти якнайточнішим дотриманням історичної істини, жорстоко відкидаючи все непевне.

   О.Назарук працював над повістю упродовж кількох років з 1918 по 1920 роки, а надрукована була аж у 1930 році у Львові. Первісна її назва - "Роксолана: Жінка халіфа й падишаха Сулеймана Великого, завойовника і законодавця". А в Україні вперше Роксолана згадується у 1924 році у дослідженнях А. Кримського.

 

  1. РОБОТА НАД ТВОРОМ «РОКСОЛЯНА».

 

Слайд №7

Звучить пісня (Марії Бурмаки «Не бійся жити» - 2 куплети.)

 

Бесіда вчителя-аналітика з учнями:

Вчитель:

-                Дорогі Панове! До Вас усіх запитання:

а) хто головні герої твору?

Відповідь:Сулейман Катуні (Пишний) і русинка - полонянка Настя Лісовські,
дочка священика Луки. Герої твору жили на переломі Середньовіччя й Нових
часів).

б) хто така Роксолана?

Відповідає "Історик літератури":

Відповідь: "Роксолана, чи Анастасія Лісовські народилася в перших роках XVI століття. Походила з Чернівець Поділля або ж з Рогатина на Галичині. Батько ї, а пізніше брат, мали бути священиками в Рогатині. П’ятнадцятирічну Анастасію      

   Лісовські захопила в полон татарська орда, дівчину продали в рабство, вона потрапила в гарем турецького султана Сулеймана Великого, прозваного також Справедливим. Там Анастасія і жила: спочатку як служниця султанських "одалісок" (наложниць), а далі нянею Сулейманового сина й наслідника престолу - Мустафи.

  Хто доповнить? (вчитель-аналітик).

Відповідає: "Літературознавець".

-Незабаром із наложниці - рабині, вона стала улюбленою дружиною Сулеймана І - одною із наймогутніших представників Османської імперії.

   Дівчина, як свідчать сучасники, була невеличка на зріст, граціозна, з ніжними лініями тіла і одухотворним поглядом променистих карих очей. Полонила ж вона Сулеймана непересічним розумом, духовним багатством, незалежним характером української дівчини, вмінням дати добру і мудру пораду. Султан розпустив свій гарем і не хотів нікого знати окрім своєї Гуррем, надав їй титул султанші Стамбула.

Вчитель -аналітик: 

-  А що скаже нам "Історик кіно "

Відповідь:

-Так, слід нарешті, було поєднати історію цієї жінки з історією її народу, з'єднати те, що було так жорстоко й несправедливо роз’єднано, бо зведена до купи доля окремої особи і цілого народу набуває нового виміру".

   - Я хочу провести з Вами, панове, гру "Найуважніший". Переглянемо на екрані слайди і визначимо, кому з героїв повісті О. Назарука "Роксолана" належать такі фрази і який слайд?

 

 

 

 

Слайд № 8

 Ти подивися тільки! Вона така гарна, що я раджу якнайскоріше відвезти її з Бахчисараю до Кафи...Але се дорогий для мене товар..."(Ібрагім).

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\рокси\photo_9_2023-10-22_14-50-27.jpg     C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\рокси\photo_4_2023-10-22_14-50-27.jpg

   Слайд №9.

І  перша, і друга любов може стати отрутою, коли не благословить Бог всемогутній" (Роксолана).

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\1412772253.jpg

Слайд №10.

  Ти - найбільша надія Османів, і сонця твого щастя ніщо не повинно затемнити! Але якраз тому я не можу зробити тобі того, що спробував би зробити тобі того, що спробував би зробити кожному іншому правомірному (Старий Мугієддін, вчений у гаремі).

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\1412772243.jpeg

Слайд №11

«Адже я ще не зустрічав такої гордої дівчини ні жінки!». (Султан Сулейман). 

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\рокси\photo_3_2023-10-22_14-50-27.jpg

Панове! Знайдіть рядки, які свідчать, що у Роксолани був справжній державний розум.

Відповідає "Вчитель літератури":

-  Скажи мені старче Божий, чому турки мають свою сильну владу на землях, а ми ні?.. І ми все те мали...

 -Чому ж ми втратили?

- Бо вірності в нас не було.

Коментар "Учителя літератури:

-                     У Насті не було сліпої віри, вона прагнула відшукати істину, отримати відповіді на питання про розумну світобудову, принципи раціонального облаштування світу її цікавили .

Вчитель -аналітик:

-Панове!

а). - Як Султан поставився до молитви Насті біля Ікони Тверської Матері  Воротар ниці? (відповідає бібліограф: "Він поважав твердість у вірі, право особи на виявлення своїх релігійних почуттів").

б). Коли зблизилися Султан і Настя? Відчули непереможний поклик кохання? (відповідає "Критик кіно": "Під час грози й небезпечної подорожі берегом моря") Слайд №12-біг від грози.

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\рокси\photo_3_2023-10-22_15-49-45.jpg   C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\рокси\photo_4_2023-10-22_15-49-45.jpg  

Вчитель - аналітик:

в). - Що значить спостереження Султана, виражене такою думкою: "Але, раз глянувши в очі невольниці, відчув, що сю твердиню не вистачить раз здобути?".

Відповідає "Учитель історії": 

-Це значить, що кохання такої дівчини треба завойовувати щоразу, як і щоразу підтверджувати своє.

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ.

Вчитель-аналітик-психолог:

-                     Історична повість, як вже зазначалося, створюється на основі історичних

фактів та художнього вимислу, підтвердженого звичаями, традиціями доби,

психологією людини даної епохи.

   Розподільчий диктант (у зошитах).

Історичні факти

Вимисел

1 .Роксолана - дружина Султана Сулеймана Пишного.

1. Думки героїв, їхні розмови.

2. Нехтування законів мусульман Султаном заради дружини.

2. Образи другорядних персонажів (циганка, монах, дядько Насті..)

3. Подорожі Роксолани до прощі.

3. Сцени знайомства, прогулянки.

4. Рятування під час грози..

 

 

. Вчитель-аналітик-психолог:

б). Міні - диспут.

-  Якою повинна бути дружина державного діяча?

-  Служити Богові і людям. Наскільки сумісні ці поняття? (Для диспуту учні-гості діляться на 2 групи (по запитанням):

Увага! За кожну правильну відповідь я ставлю 1 бал - говорить Історик кіно.

8. Історик кіно: "І тут доцільно подивитись нам уривок - фрагмент із художнього фільму за романом Павла Загребельного "Роксолана". Хочу ще раз нагадати, що в Османській імперії правовий статус жінки був найнижчим в усьому мусульманському світі. У Корані сказано: "Мужі стоять над жінками за те, що аллах дав перевагу одним над другими..." А догми корану були непорушними законами життя імперії. Отже, випадки державного вивищення жінки там були винятком із правил. І ось наперекір всьому Анастасія Лісовські, Хасекі (офіційне ім'я султанші), Хур рем (розвеселена) чи Роксолані (жінка із Русі). Павло Загребельний теж присвятив свій роман (до речі, виноситься на ЗНО).

9. Слайд № 13

Іде показ із кінофільму "Роксолана" де головну роль зіграла Народна артистка України Ольга Сумська (30 років тому).

ІХ. ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ НАСТІ ЛІСОВСЬКОІ.

1. Вчитель - аналітик:

а). Отже, панове, звертаємося до характеристики образу Насті Лісовської,

Хуррем , Роксолани ( в оті таїни душі ще раз спробуємо заглянути).

Перед Вами, на парті надрукована (вже готова Учитель літератури) характеристика образу дівчини.

б). Прочитаємо перші пункти (читає "Учитель літератури". Запитує у дітей - гостей: "Вам зрозумілі ці пункти - запитання?") (Так!). Ми це розібрали.

в). -І ось ми підійшли до V пункту: "Мотиви і діяльність Роксолани".

-       Хто прочитає із гостей?

Читає "Літературознавець":

а) зовнішня краса і внутрішня мудрість;

б) здатність до прийняття вагомого рішення, мала державний розум.

в) глибока Прага до своїх батьків;

г) прагнення пізнати нове і цікаве;

д) шанобливе ставлення до релігії;

е) вміння боротися з ворогом;

є) самопожертва заради народу, рідного краю;

ж) стійко сприймати труднощі.

Вчитель- аналітик:

-Розберемо самі основні пункти:

б)здатність до прийняття вагомих рішень, бо вже тут почав проявлятися її державний розум.

Хто з гостей підтвердить?

        "Вчитель історії":

-Роксолана приймає іслам — вона поспішає, бо може народити дітей, а вони повинні бути законними спадковцями Султана. Свого первістка вони назвали Селімом, потім ще Баязид та дочку Мирму.

Мустафу - сина старшого від першої жінки вона знищила підступно. Тому що Лісовська - прекрасно розуміла, що її дитина повинна

а) ті, що вважають, що дружина керівника, діяча не має права втручатися у державні справи ;

б) ті, які вважають, що має, коли це на користь справі, а не її особисто;

в)прихильники думки, що поняття ці несумісні (це відволікатися на земні, мирські справи -якщо служити людям!;

г) і що це може поєднуватись (добро для ближнього -Божа заповідь!).

Вчитель-аналітик-психолог:

-       Панове! А хто зможе схарактеризувати Сулеймана?

Відповідає "Вчитель історії":

-       Видатний державний діяч, державотворень, високоосвічена людина,
твердий духом і словом, здатен на сильні почуття, сміливий, вірний,
разом з тим жорстокий володар, завойовник.

 

Вчитель-аналітик-психолог:

Асоціативний диктант (чи співпадає з твором?).

  1. Риси характеру героїні (Слайд №14)

Доведіть, що Роксолані притаманні такі риси характеру:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Кохання і служіння народу Роксолани.

Завдання: випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас з образом

Роксолани(слайд №4).

Вчитель – аналітик:

-       Успадкувати владу  від Сулеймана і тому вона почала діяти рішуче і
жорстоко впродовж 15-ти років.

       Сулейман знаходився під великим впливом Роксолани. Її оголошують
першою дружиною Султана.

Продовжуючи криваві заходи, Роксолана знищує всіх синів Сулеймана.40 років вона була дружиною Султана. Вона довго і вміло створювала
собі славу освіченої жінки мусульманського Сходу.

Вчитель - аналітик знову бере слово (відношення до релігії).

-       Панове, хто прокоментує діалог Роксолани й монаха-відступника, в якого
було завдання навернути дівчину до віри падишаха: (діти відкривають потрібну сторінку).

Коментує і читає: "Бібліограф".

- А я знаю один гріх, якого не сміє простити навіть церква Божа.

- Ні, дитино моя! Церква має владу прощати всі гріхи.

-  А чи ти, мій отче, простив би в ріднім краю, де вороги так нищать
правовірний люд, зраду нашій церкві....Коли Мати Божа Воротарниця в
Іверській іконі на святім Афоні не прощає зради лише супроти одної
людини, то як же могла б простити зраду супроти костей цілих поколінь і
церкви сина свого? ("Тобто, я думаю , що Роксолана виявляє твердість у
вірі, і найбільшим непрощеним гріхом вважає гріх віровідступництва. Але
цім паче приймає іслам").

 Вчитель-аналітик: (ще один слайд)

Слайд № 15,16на слайді поїздка Роксолани з Сулейманом на гору Афон з метою просити прощення біля Тверської ікони Богоматері Воротарниці щоб прийняти мусульманство.

Слайд №15

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\рокси\photo_5_2023-10-22_16-00-28.jpg    C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\рокси\photo_6_2023-10-22_16-00-28.jpg

Слайд №16

C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\рокси\photo_1_2023-10-22_16-00-28.jpg    C:\Users\пк\Desktop\атестація 2023\рокси\photo_4_2023-10-22_16-00-28.jpg

-           Які легенди вводить автор у повість і з якою метою? (Вчитель-аналітик і и коротко читає рядки поеми І. Франка? " Іван Вишенський" про гору Афон
(опис) і порівняти 2 описи (Франка і Назарука).
Коментує (або читає) "Вчитель історії":

а) Легенда про те, як Афон, Тверська земля були визначені Богоматері для
проповіді Євангелія" - це одна легенда:

б) Про Тверську ікону Богоматері Воротарниці" - це друга легенда.

Автор використовує ці легенди ,щоб доповнити історичне тло твору,
розкрити глибину віри героїні.

              Учитель-аналітик:

Панове! А які художні деталі підкреслює автор у сцені першої зустрічі з
Роксоланою після переведення її зі статусу невольниці в пані? Кому надати слово? (прочитати цю сцену).

Слово надається "Історику кіно" (бо треба ж фільм ставити!).

Слуги кланяються Роксолані так, ніби вона була головнішою за султана; Роксолана своїм поводженням схожа на султанову матір, яку той дуже поважав.

 Вчитель-аналітик:

-       Панове! Назвіть найсильніші враження молодого Сулеймана від Роксолани у новій ролі.

Відповідає "Літературознавець".

Рівний, спокійний і поважний поклін; підібраний зі смаком одяг; спокійний вигляд; теплі очі;, освідчені живою думкою.

Х. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

  1. Слайд №17. Звучить музика - пісня Ірини Зіньковської "Сильна жінка".
  2. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (хто хоче?).

Вчитель історії:

-  Для себе я зробив висновок: "Про автора повісті я думаю, що він справжній патріот України і українського народу.

 

 

Літературознавець:

-       Я вважаю, що Роксолана- визначна історична особистість, яка завдяки своєму розуму, красі, силі духу, досягла найвищих висот і змогла допомогти людям виконувати свій патріотичний обов’язок.

 

РОКСОЛАНА - ЦЕ СИМВОЛ ОБЕРІГ НАШОЇ ВІТЧИЗНИ!!!!!!

     

         Домашнє завдання:

Скласти твір (усно) "Чарівна сила кохання" за повістю "Роксолана" О.Назарука.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література та матеріали

 

1.     М.С. Грушевський. Ілюстрована історія України – К. Левада,1999.

2.     В.І. Садкіна. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. Х. «Основа»,2009.

3.     С. Плагинда. «Роксолана».

4.     Н. Назарчук «Роксолана».

5.     О. Авраменко «Українська література», 8 клас, К.Грамота, 2021.

6. Уривок та зображення з кінофільму «Роксолана Настуня».

                              https://youtu.be/4F0YQ1qmXCc?si=h2kxhmzjmgqA4lpt

       https://youtu.be/iG5C2LTeLfc?si=z7VDYfTG_bkNbtrd

       https://youtu.be/QO4cy9JmySk?si=ZWWtnNopXtYhghcH

7.   Аудіозаписи пісень:

 

Гімн «Січові стрільці» https://z3.fm/artist/1541809

 

Пісня М.Бурмаки «Не бійся жити» https://mufm.me/track/ne-bijsa-ziti-nnpmmxd

 

Пісня Ірини Зінковської «Сильна жінка». https://mp3xa.cc/ukrainian/165355-irina-zinkovska-silna-zhinka.html

8.   Посилання на презентацію до уроку

 

https://docs.google.com/presentation/d/10gWlpnksKpXmMVDkBnDF40Cp1YtiE-5T/edit?usp=sharing&ouid=100370911472275586501&rtpof=true&sd=true

 

 

docx
Додано
7 листопада 2023
Переглядів
194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку