Конспект відкритого уроку
за темою: «Біологічний марафон»
для учнів 8 класу
виконала: вчитель біології
Юрко В.Л.
Мета: узагальнення і систематизація знань учнів з тем: «Травлення», «Дихання», «Транспорт речовин», «Виділення»; розвивати вміння виділяти головне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, самостійну пізнавальну активність, критичне мислення, уміння аналізувати та порівнювати; формувати висновки, виховувати впевненість у перевагах здорового способу життя, здійснювати гігієнічне виховання.
Обладнання: ІКТ, роздатковий матеріал, презентація, магніти для дошки.
Тип уроку: узагальнення та корегування знань учнів.
Хід уроку:
І. Організація класу
Є у світі тисячі наук,
Таємних та цікавих
Однією із них є біологія
І всі про це ми знаємо
Давайте всі справи відкладемо
Про біологію розмову поведемо.
- Доброго дня діти та шановні гості. Рада зустрічі з вами.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, ми з вами на протязі цього півріччя почали ознайомлюватися, вивчати та досліджувати наш з вами організм. Але сьогодні хочу акцентувати вашу увагу на таких процесах організму, як: «Дихання», «Транспорт речовин» та «Виділення». Ми перевіримо ваші знання на міцність, і з’ясуємо рівень навчальних досягнень. Наш урок сьогодні проходитиме у вигляді біологічного марафону та буде складатися з трьох зупинок. За виконані завдання та правильні відповіді ви отримуватимете «клітину». Підсумками цих клітин у кінці уроку ми зможемо визначити команду, яка переможе у нашому марафоні.
Найголовніше, ви маєте бути уважними, не перебивати один одного та працювати колективно!
Всі зупинки будуть складатися з ІІІ блоків завдань:
І блок – тестова частина (за кожне запитання отримаєте 1 клітину, для кожної групи одне запитання, якщо не знаєте правильної відповіді то питання переходить до наступної команди)
ІІ блок – «цікаве завдання» (за правильну відповідь - 2 клітини)
ІІІ блок – захворювання та профілактика хвороб (характеристика хвороби, причини та профілактика, за правильну відповідь - 2 клітини, відповідати в 3 блоці кожного разу має різний доповідач)
ІІІ. Узагальнення знань і вмінь
- Згодні? Тоді ми можемо починати. І для початку ви повинні представити свої команди, яку ж назву для неї обрали.
І команда -
ІІ команда –
ІІІ команда –
- Дуже добре, розпочинаємо першу зупинку під назвою «Дихання».
1 блок – тестова частина. Але вам потрібно вже самому дати відповіді на запитання. Для кожної команди по 1 запитанню, якщо команда не знає відповіді, питання переходить до іншої команди.
2 блок - Цікаве завдання «Шифрувальник»
Із поданого переліку складів зібрати слова, чия команда справиться швидше і збере ці слова, отримає 2 клітини.
ХА ЛЕ ГА ННЯ ХИ ЗО ГЕ ДИ ОБ БРОН НІ МІН
Відповіді: дихання, легені, бронхи та газообмін.
3 блок – захворювання та профілактика дихальної системи. Обрати хворобу, назвати симптоми хвороби, причини та профілактику.
- Які ж ви молодці, переходимо до другої запинки «Транспорт речовин»
(Де ми з вами вивчали про кров, імунітет та імунну систему, знайомилися зі складом крові, будовою серця та різновидами судин нашого організму)
1 блок – тестова частина. Дати відповіді на запитання:
2 блок – Цікаве завдання: «Встановити відповідність»
Перед вами є групи тварин та їх ознаки кровоносної системи. Вам потрібно встановити їх відповідність. Хто перший виконає завдання той отримає 2 клітини.
- Які ви розумники. Працюємо далі.
Наступний блок 3 – обрати захворювання серцево-судинних хвороб, назвати причини, симптоми та профілактику захворювання.
- Наша остання на сьогодні зупинка № 3 – «Видільна система»
І вже традиційно :
1 блок – тестова частина
Блок 2 – цікаве завдання. Вам потрібно охарактеризувати будову та функції сечовивідної системи (знайти відповідність між термінами у збору головоломки)
Хто перший виконає завдання отримає 2 клітини.
Блок 3 – захворювання та профілактика сечовивідної системи. Обрати хвороби, назвати симптоми, причини та профілактику захворювань.
- Дуже добре, ось ми і справились із основним блоком завдань які ми вже знаємо, але ж скажіть будь ласка, який орган ми ще можемо віднести до видільної системи? Які органи ми загалом можемо віднести до органів виділення? (шлунково-кишковий тракт, легені, нирки та ШКІРА)
- Так. Вірно. Сьогодні ми в вами більш детальніше ознайомимося з її будовою та функціями.
- Давайте розглянемо малюнок з чого складається наша шкіра.
Перший зовнішній шар, який ми з вами можемо побачити, називається епідерміс. Він утворений багатошаровим плоским епітелієм. Верхні пласти цього шару утворені мертвими, зроговілими клітинами. Вони захищають шкіру від пошкоджень та мікроорганізмів у середину тіла. У епідермісі виокремлюють два прошарки: роговий і ростковий. Серед клітин росткового шару є пігментні клітини – меланоцити, що утворюють меланін. Вони надають колір нашій шкірі. Ці темно-коричневі пігменти зумовлюють забарвлення волосся, шкіри, райдужної оболонки ока. Також меланіни виконують функцію захисту від УФ-випромінювань. Вони поглинають енергію цих променів спрямовують її на синтез речовин і теплоутворення.
Другий шар шкіри – ДЕРМА (сама шкіра). Також має два прошарки: сосочковий (утворює виступи) і сітчастий (містить еластичні та колагенові волокна). У дермі розташована більшість структур шкіри: нервові закінчення й рецептори, кровоносні та лімфатичні судини, сальні й потові залози, волосяні сумки й м’язи волосин.
Найглибший шар шкіри – ГІПОДЕРМА (підшкірна жирова клітковина). Складається із сполучної тканини та великої кількості жирових клітин.
Отже, шкіра складається із епідермісу, дерми та гіподерми.
- Як ви вважаєте, які функції може виконувати шкіра людини? (захисна, видільна, секреторна, тероморегуляторна, депо крові, дихальна, синтезуюча, рецепторна, запаслива і амортизувальна).
І вашим останнім завданням на сьогодні буде співставити функції шкіри та їх характеристики. Наприклад: захисна, видільна. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 клітину. Право відповіді дається кожній команді по черзі.
IV. Підведення підсумків. Обрання команду переможця. Вручення грамот.
V. Домашнє завдання. Опрацювати (§ 26).