ТЕМА: «Мати - берегиня роду людського»
МЕТА:конкретизувати уявлення школярів про найвищі людські доброчесності (любов, чуйність, відданість, вдячність тощо); розвивати мовлення, уяву учнів, вміння працювати в групі; виховувати почуття любові до матері , відповідальність за свої вчинки, бажання любити, шанувати та берегти своїх батьків.
ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
І. Організація класу до заняття.
Учень: Мама - перше слово вимовлено мною!
Мама - перша подруга моя!
Мамо, все святе пов’язане з тобою,
Мамо, лиш у тебе вірю я!
Учениця: Уклін тобі, тобі пошана,
В цей день святковий, люба ненько,
За ті важкі години ранні,
За золоте твоє серденько,
Що все віддало в любім зриві,
Щоб тільки ми були щасливі.
-
Мама - найдорожча людина в цілому світі. Кожне її слово, мудрі поради і доб-
рі діла – це книга життя, з якою ви вирушаєте в дорогу . Скільки безсонних но-
чей провела вона над вашими ліжками, коли ви були маленькими! Скільки сил віддала вона, коли ви підростали! Подумайте, як багато зробила для вас ваша мати!
-
На сьогоднішнє заняття ви принесли з собою фотографії ваших матусь. Подивіться на них, уявіть, що ваша мама поруч, ніжно дивиться на вас, пестить рукою ваше волосся. Навіть коли вас немає поруч, у матусиних думках ви завжди разом. Ось і зараз вони тут, дивляться на вас та слухають, як ви працюєте.
Тому давайте сьогодні ми з вами :
Працюватимемо творчо.
Думатимемо швидко.
Запам’ятаємо багато.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оголошення теми та мети виховної години.
-
Сьогодні ми з вами будемо вести мову про одвічну тему всього людства: про любов до найдорожчої , найріднішої людини – матері. Материнська любов дає наснагу й силу, впевненість і захищеність, вона надихає й окрилює. Дитина, сповнена любові, і сама учиться любити навколишній світ.
Прийом «Мікрофон».
-
А зараз, дивлячись на фотографії своїх мам, скажіть їм найніжніші та найтепліші слова про них. А наш чарівний мікрофон донесе їх до ваших матусь.
ІІІ. Робота над темою виховної години.
-
Вступне слово вчителя.
-
День Матері припадає на другу неділю травня, коли матінка – природа вбирає свою землю весняними квітами і виряджає у дорогу життя, праці і радості.Травень – місяць Пречистої Діви Марії, що благословляє у хресну путь Сина, який став спасителем людства. До матері Божої звертаються християни, що просять заступництва і допомоги. Де живе твоя мати – там твій рід, родина, твоє коріння. Тож віддамо нашим ненькам свою шану і любов, щирість і щедрість своєї душі.
-
Робота в парах з прислів’ями.
-
Кожна пара отримує розсипане прислів’я. Ваше завдання: розташувати слова так, щоб утворилось прислів’я, пояснити їх значення:
-
Все купиш, лише тата й маму – ні.
-
Мати одною рукою б’є, а другою гладить.
-
Любов матері і на відстані гріє.
-
У дитини заболить пальчик, а в матері серце.
-
Без матері і сонце не гріє.
-
Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде, та скоро розтане.
-
На сонці тепло, а біля матері добре.
-
У кого є ненька, у того й голівонька гладенька.
-
Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько.
-
Читання з передбаченням.
СИНИ
Дві жінки брали з криниці воду. До них підійшла третя. Старенький дідусь сів на камінець біля криниці перепочити. Одна жінка й каже іншим:
- Мій синок такий спритний і сильний. Ніхто його не подужає.
- А мій співає, як соловейко. Ні в кого нема такого чудового голосу, - каже друга.
А третя мовчить.
- Чого ти про свого сина нічого не скажеш? – питають її жінки.
- Що казати? Нічого особливого в ньому немає.
Ось набрали жінки повні відра води й пішли. І старенький дідусь за ними. Ідуть жінки, зупиняються. Болять руки. Хлюпає з відер вода. Ломить спину.
Раптом назустріч три хлопчики. Один через голову перекидається, колесом ходить. Милуються ним жінки. Другий соловейком заливається, пісню виспівує. Заслухалися жінки. А третій підбіг до матері, взяв у неї важкі відра й поніс додому.
Питають жінки у дідуся:
- Що скажете, дідусю? Як Вам наші сини? …
-
Що відповів дідусь жінкам, як ви думаєте?(Відповіді дітей)
-
А ось, як закінчила це оповідання О. Осєєва:
- А де ж вони, - питає старенький. – Я лише одного сина бачу.
(О. Осєєва)
-
Чому дідусь так відповів?
-
Як ви розумієте слова дідуся?
-
Хто з синів виконує свій обов’язок перед матерями?
-
У чому повинна виражатися любов до мами, тата?
4. Робота в групах над оповіданнями В.О.Сухомлинського.
-
Видатний український педагог В. Сухомлинський написав багато оповідань, у яких містяться поради й настанови дітям любити, шанувати й берегти своїх батьків.
Бути добрими дітьми для своїх батьків означає приносити в родину тільки мир і спокій, радість і щастя. Не приносьте батькам тривоги, горя, прикрості, ганьби! Турбота про мир і спокій в родині, про радість і щастя батьків повинна стати головним бажанням вашого життя. Якщо в родині горе, нещастя, неприємність, то ваша відповідальність за благополуччя сім’ї зростає в сто раз. (За В. Сухомлинським)
-
А зараз прочитайте в групах отримані оповідання, дайте відповіді на запитання.
1 група: «Сьома дочка».
-
Яка дочка, на вашу думку, справді любить свою матір? Поясніть, чому?
-
В чому проявляється наша любов до батьків?
-
Що б ви порадили іншим дочкам цієї жінки?
2 група:«Хто кого веде додому?»
-
Хто з хлопчиків більш самостійний і чому?
-
У чому проявляється ваша самостійність?
-
Хто з хлопців кращий син і чому?
-
Що б ви сказали Василькові?
3 група: «Сива волосинка»
-
Чому у мами посивіли коси?
-
Чого не потрібно робити, щоб не засмучувати маму?
-
Охарактеризуйте хлопчика Михайлика. Який він син?
-
Що означають останні слова хлопця?
4 група: «Чому мама так хвалить?»
-
Який борщ зварила Люда?
-
Як ви вважаєте, чому мама нахвалювала борщ?
-
За що хвалить вас ваша мама?
5.Творча робота в групах. Поетична хвилинка.
- А зараз давайте спробуємо скласти вірш для своєї мами, вставляючи потрібні слова в рядки:
…………………………..маленька
…………………………..донечка,
…………………………..ненька
…………………………..сонечко.
-
Ці віршики подаруйте вдома матусям.
ІУ. Підсумок виховної години.
-
Всі ви молодці. Дуже гарно ми попрацювали. Давайте узагальнимо все, про що говорили сьогодні на виховній годині.
-
Що ж означає по-справжньому любити своїх батьків? (Відповіді учнів)
Заклинаю:
Бережіть всі маму,
Діти світу, маму бережіть!
І коли згрубіє ваша мова,
Їй здобудьте ласку із грудей.
Бережіть її від злого слова,
Бо найглибші рани - від дітей.