Васильківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 9
Васильківської міської ради Київської області
Музична веселка
(музичний турнір)
Підготувала
вчитель початкових класів
Савченко Л. П.
2018
Тема. Музична веселка
(музичний турнір)
Мета: узагальнити знання учнів з музичного мистецтва; створити умови для інтелектуального розвитку, поглибити розуміння учнями зв’язків музики з навколишнім середовищем; сприяти формуванню комунікативних навичок, зміцненню дружніх відносин між членами команд; допомогти усвідомити, що музика є необхідною складовою життя людини; виховувати інтерес до музики, творчої праці, товариськість.
Хід заходу
(Слайд1)
– Добрий день, шановні гості! Щиро вітаємо вас у нашій господі.
(Звучить музика.)
Весела пісенька дзвіночка
Покликала всіх на урок,
Я бачу ваші милі личка
І очі з безліччю думок.
Ми помандруємо в світ чудовий,
Що гордо музикою звуть.
Та лиш кмітливість і увагу
З собою взяти не забудь.
– Уявіть, що у ваших долоньках – дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами.
Діти, сядьте тихенько і давайте прислухаємося до навколишнього світу.
– Ви щось чуєте?
– А зараз?
(Слайди 2-3)
–Які це були звуки? (шумові)
Звуки оточують нас скрізь. А які ще звуки вам відомі іще?
Музика – наш вірний друг, дивовижний оповідач. Але розповідає вона не словами, а музичними звуками. (Слайд 4)
Учениця (Легомина А.)
Розповідає музика, про все, що є на світі!
Як вдалину біжить ріка, милуючись у літі.
Як сонце в синіх небесах промінням землю гріє,
Про кожну квітку у лісах, про спогади та мрії.
Про щиру пісню солов’я, про вербу і калину,
Про землю, що навік моя, - співучу Україну.
Як хуртовина білий сніг розсипала навколо,
І як дзвінкоголосий сміх збирає друзів в коло.
Як грізно за вікном бурчить зимова завірюха,
Як важко, коли друг мовчить або немає друга.
Про дзвін джерельного струмка й ліси, дощами вмиті,
Розповідає музика про все, що є на світі.
– Нам треба вчитися розуміти мову музики, щоб стати справжніми слухачами і цінителями її.
Сьогодні нас знов усіх разом зібрала в себе королева Музика!
Вона прислала нам телеграму.
Дорогі друзі!
Зла і підступна Баба Яга приспала моїх вірних помічників. Нотки так міцно сплять, що нічого не можуть для вас виконати. Розчаклувати їх може тільки той, хто дістане 7 чарівних нот! Прошу вашої допомоги, інакше чарівні мелодії назавжди зникнуть із нашого життя.
Для цього необхідно справитися зі складними завданнями . Тоді чари Баби Яги зникнуть і чарівна музика зазвучить для вас. Я вірю, що ви справитесь! Удачі!
Королева Музика
– Беремося за допомогу?
У цьому нам допоможуть знання і дружба, адже людина, яка має знання– справжній чарівник, а дружба допомогає нам робити справжні чудеса!
Наша зустріч буде відбуватися у вигляді музичного турніру– змагань між двома командами.
Королева Музика прислала нам 7 завдань, з якими ми повинні справитися. За кожне правильно виконане завдання ми отримуємо чарівну ноту.
Почнімо наш турнір. Будемо дотримуватися такого девізу : «Згадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»
Тоді запрошую взяти участь у турнірі «Музична веселка» 2 команди.
Кмітливих і розумних, винахідливих і сміливих запрошуємо прийняти участь у турнірі!
Зустрічайте команду 4-А класу (Слайд 5) «Музичний віночок».
Вітайте команду 4-Г класу (Слайд 6) « Веселі нотки».
Сьогодні ви будете перевіряти свої знання, розум, швидкість реакції. Наш турнір буде проходити за олімпійською системою. Що це означає? У випадку невдачі команді доведеться зберігати олімпійський спокій. Отже, розпочинаємо!
Перше завдання (Слайд 7)
1. Аукціон знань .
– Швидко відповідайте на питання, піднімаючи скрипковий ключ, а за кожну правильну відповідь будете отримувати ноту.
Виграє та команда, яка збере найбільше ноток.
- Хто створює музику? (композитор)
- Хто виконує музику? (виконавець)
- Як називається великий інструментальний колектив? (оркестр)
- Хто такий диригент? (музикант, який керує виконавцями)
- Що таке опера? ( музична вистава у якій всі виконавці співають)
- Що таке марш? (чітка музика, під яку легко крокувати).
- Як називається знак, що пишуть на початку нотного стану? (скрипковий ключ)
- Як називається великий вокальний колектив? (хор)
- Чим відрізняється композиторська музика від народної?
- Назвіть музичні професії.
- Пісня зимового циклу на Різдво. (колядка)
- Приберіть зайве: скрипка, орган, віолончель.
- Що таке ансамбль?( група виконавців, які виступають разом)
- Скільки музикантів у тріо?
- Що таке дует? ( ансамбль, у складі якого два виконавці).
- Як називають п’ять лінійок, де записують ноти? ( нотний стан).
- Що таке темп? (швидкість виконання твору)
Підрахуємо нотки. Першу розчакловану нотку отримує команда …
– Про що слідуюче завдання ви дізнаєтеся, відгадавши загадку.
В нас і клавіші, і струни,
Кнопки, палички, смички,
Там, де ми – аплодисменти,
Ми – … (Слайд 8 ) Музичні інструменти
слайд
Отже 2 конкурс називається
(Слайд 9 )
2. Інструменталісти
(вікторина – загадки про музичні інструменти)
– Королева Музика просить зараз вас не тільки пригадати назви музичних інструментів, а й послухати їх звучання. Відгадуємо загадку і насолоджуємося музикою.
(Слайд 10 )
1. Зверху шкіра, знизу теж
Всередині – пустота.
Люблять мене, поважають,
Та б’ють мене, коли грають. ( Барабан )
2. Барабан йому за брата,
В танці любить він кружляти,
Відбиває ритм, дзвенить
І красиво бубонить. (Бубон)
3. У лісі народилася, у майстерні робилася, а в руках плаче. (Скрипка)
4. Сім доріжок в неї є
Кожна голос подає,
Як гравець торкне всі сім,
Стане весело усім. (Гітара)
– Давайте послухаємо живий звук цього інструмента. (Виконує Почтар Н.)
(Слайд11)
5. Що за гість прийшов у дім?
Скільки ґудзиків на нім!
А почнеш їх натискати, -
Починає гість співати! ( Баян )
6. До зубів торкнись – готово,
Ти почуєш спів чудовий. (Рояль, піаніно)
7. Дерев’яне, а не полінце,
Шість дірочок має,
Весело співає. (Сопілка)
– Давайте трохи відпочинемо та пограємося!
Гра «Микита».
(Перевіряємо кількість ноток, зібраних командами.)
Поки підраховують нотки, грають вболівальники.
Більше скрипки в десять раз,
Інструмент той - ...(Контрабас)
Цьому інструментові мідному
Є місце на столі обідньому. (Тарілки)
Ой же гарно вона грає,
Кожне слово вимовляє.
Хоч і має три струни,
Та співочі всі вони.
Запитаймо у всезнайка:
-Хто це? Що це?(Балалайка)
Україну прославляє,
Хоч не знає слів,
Тугу людям розганяє
Многострунний спів.
У похід її з собою
Брав козак Мамай,
Мов ясну леліяв зброю.
Хто вона: вгадай?(Бандура)
– Другу нотку отримують …
(Слайд 12)
3. Музичне лото
– Чи любите ви грати в лото? Команди мають якнайшвидше заповнити по одній картці лото. Для цього потрібно уважно розглянути назви музичних інструментів на картках, знайти відповідний малюнок-картку і заповнити таблицю лото (приклеюють). Запрошуємо команди за слідуючою зачаклованою ноткою .
1-ша команда
Бандура |
Арфа |
Гармошка |
Акордеон |
Гуслі |
Саксофон |
2-га команда
Акордеон |
Гуслі |
Бандура |
Саксофон |
Арфа |
Гармошка |
– Превіримо правильність заповнення (Слайди 13-14)
– Швидше справилася із завданням команда …
– Отримайте іще одну нотку.
(Слайд 15 )
4. Шукачі ноток
(Відшукати у словах назви нот і розмістити їх на нотному стані.)
– Чарівниця Музика просить нас знайти у слові нотку, обвести її і правильно розмістити на нотному стані. Але щоб виконати це непросте завдання, потрібно знати музичну грамоту. Ви знаєте, як розміщуються нотки на нотоносці? Ну, тоді вперед, за чарівною ноткою ! (Обводять, починаючи знизу).
парасолька предмет
поляна помідор
ребус подорож
таксі Коля
фара фарба
кмітливі квасолька
дорога сівба
– Знайдіть зайве слово .
(Вручення нотки переможцям.)
І з цим завданням ви справились. Молодці!
Гра з вболівальниками.
(Учитель показує листки з ребусами).
5. Інсценізація пісні
- Кожна команда повинна проінсценізувати українську народну пісню
(Слайд 16 ) «Вийшли в поле косарі»
– Запрошуємо команду «Веселі нотки».
До яких пісень відносять почуту пісню? (обжинкові)
(Слайд 17) «Сіяв мужик просо».
– Зустрічаймо команду «Музичний віночок»
– Обидві команди гарно впоралися із завданням. Тому кожна отримує винагороду (нотка і скрипковий ключ).
Слідуюче завдання (Слайд 18 )
6.Знатоки «Частина– ціле»
(Роздаються листочки із завданням.)
– З’єднайте словосполучення.
Смичок піаніно
Диригент струна
Гітара скрипка
Клавіша хор
Соліст оркестр
Швидшими були діти з команди … і забирають слідуючу нотку.
– У нас залишилася одна зачаклована нотка.
7. Вгадай мелодію
(Слайд 19-20 )
(Вручення останньої нотки.)
– Молодці!
(Слайд 21)
– Королева Музика і нотки дуже всім вдячні за порятунок.
Визначення переможців.
А ми їм напам’ять залишимо малюнок веселки з усіма нотками.
Поки малюють, учні розказують вірш «Музична веселка»
1.Музична веселка палає над світом,
Дарує проміння дорослим і дітям.
Чарівними барвами лагідних звуків
Вона огортає бабусь і онуків.
2.Тепер ви дізналися, любії діти,
Що музика вміє тужити й радіти,
Мінятися може у сяйві яснім:
Горіти червоно, як мак на весні,
3.Світити оранжевим полум’ям сонця.
Постукати жовтим листком у віконце,
В зелене вбрання одягнутися в квітні
І сніг розтопити в струмочки блакитні.
4. Голубити хвилі у синьому морі,
Вночі колихать фіолетові зорі…
Здійнявшись над світом, палатиме вічно
Незгасна барвиста веселка музична.
– Всі звуки розчакловані і музика буде звучати завжди навколо нас.
Я гадаю, що у вас є іще музичний подарунок для королеви Музики і гостей.
(Слайд 22)
Пісня «Добрий день, матусю Україно»