Конспект виховного заходу
Тема. «Солов’їна, барвінкова, українська рідна мова».
Мета: поглибити знання учнів про рідну мову, її символи, традиції, впроваджувати елементи естетичного виховання культури спілкування; розвивати українське мовлення , культуру поведінки; виховувати любов і повагу до своєї Батьківщини – України, її символів, традицій, обрядів, почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, творчу самостійність і відповідальність, уміння самоорганізовуватись, вміння працювати командою, сприяти розвитку творчої особистості.
Обладнання: урочисто прибраний клас, тематичні малюнки, роздатковий матеріал
Форма проведення: конкурсна програма
ХІД ЗАХОДУ
І. Вступна частина
1. Привітання
- Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
- Добрий день, дорогі друзі. Я рада вітати вас на святі , що присвячене Дню української писемності та мови
2. Вступне слово вчителя.
- Однією із найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!
- Сьогодні 27 жовтня – День української писемності та мови. Це свято української мови – одне із найцінніших надбань, які створили й залишили нам наші попередники. Мова є душею нації, її генетичним кодом, у її глибинах народилося багато з того, чим може пишатися наш народ.
- І саме сьогодні ми зможемо перевірити, як добре ви знаєте державну українську мову у дуже цікавій грі, а гра називається «Брей-ринг».
- А чи знаєте ви, яка історія цього свята?
- День української писемності та мови відзначається 9 листопада (але кожного року дата цього свята може не помітно змінюватись) і має глибокі історичні та культурні корені. Це свято було офіційно запроваджене в Україні у 1997 році указом президента Леоніда Кучми, і його головною метою є вшанування української мови як важливого елементу національної ідентичності та культурної спадщини.
- Свято пов’язане з вшануванням пам’яті Нестора Літописця – автора найдавнішого літопису Київської Русі «Повість минулих літ». Нестор Літописець вважається одним із засновників української писемної традиції та духовним покровителем української мови та літератури. Саме 9 листопада, в день вшанування пам’яті преподобного Нестора Літописця, було обрано для відзначення Дня української писемності та мови.
- Це свято також має на меті популяризувати українську мову, сприяти її розвитку та зміцненню її позицій у різних сферах суспільного життя. У цей день традиційно проводяться різноманітні заходи, спрямовані на підвищення рівня мовної культури: конкурси, диктанти, наукові конференції, літературні читання тощо. Одним з головних заходів свята є всеукраїнський радіодиктант національної єдності, у якому можуть взяти участь усі бажаючі.
- День української писемності та мови – це не лише можливість вшанувати минуле, але й спонукати до збереження та розвитку української мови як живого інструменту спілкування та культурного самовираження сучасного суспільства.
ІІ. Основна частина
1. Розминка
- Сьогодні гра допоможе нам з’ясувати, як ви навчилися грамоти, чи вмієте швидко читати, на скільки ви кмітливі та дружні. Для цього об’єднаємось у дві команди.
- Почнемо перший конкурс — «Розминка».
- З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.
І команда: ЛИСТОНОША
ІІ команда: КАЛЕНДАР
2. Продовжіть прислів’я
- До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів’я і приказки – короткі влучні вислови, що в художній формі типізують різні явища життя. Вони є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду, який дає право формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику. У своїй сумі прислів’я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті.
- Пропонуємо нашим учасникам продовжити відомі приказки та прислів’я.:
Слово — не горобець…
Більше слухай, а менше …
Хто людей питає, ….
Учення – світло, а …
Хто рано встає, …
Слово до слова - …
Гостре словечко …
Що посієш – ….
Козацькому роду ….
3. Бліц
1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
2. Скільки голосних в українській мові? (6)
3. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
4. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
5. Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)
6. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
7. Назвіть слова з префіксом прі -. (Прізвисько, прірва, прізвище)
8. Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)
9. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
10. Іменники, що пишуться з маленької букви називаються (загальними).
4. «Поєдинок капітанів»
- Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це в глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.
- Надаємо слово журі – оголосити результати попередніх конкурсів. Продовжуючи розмову про значущість української мови, оголошуємо наступний конкурс.
- Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.
І команда: Лине, серця, до, а, не, слово, стріла (Слово не стріла, а до серця лине)
ІІ команда: Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь (Хліб бережи на обід, а слово – на відповідь)
5. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає»
Вимовити скоромовку.
І команда: Карл украв у Клари корали,
а Клара украла у Карла кларнет.
ІІ команда: Наш полковник полковникував,
поки не виполковникувався.
6. «Хто швидше?»
Із поданих літер скласти слово.
І команда: Н, А, Р, У, А, К, Ї, К (Українка)
ІІ команда: С, О, Л, О, В, Ї, Н, А (Солов’їна)
7. Конкурс «Показуха»
Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів. Команда відгадує фразеологізми і пояснює.
Водити за носа
Надувати губи
Води в рот набрати
На лобі написано
8. «Відгадай загадки».
За кожну правильну відповідь 1бал.
1.Я така частина мови,
Що належить до службових.
Я буваю лиш одним:
Похідним – непохідним.
Задля, посеред, із-за,
І для мене це знаменно,
Що всі звуть мене… (прийменник).
2. Всі на світі добре знають,
Що предмет я означаю.
-Хто чи що,- ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Парта, зайчик, дошка, котик…
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я…. (іменник).
3.Я розрядів вдосталь маю
І предмет я означаю,
Його ознаку чи кількість,
Ви вчіть про мене тільки.
Особовий я й зворотний,
І питальний, і відносний,
Заперечний і вказівний,
Означальним можу бути,
Варто все це не забути.
Частіш згадуйте про мене,
Дуже я люблю всі дії,
Називаюсь я…. (займенник).
4. І що хочеш, я умію.
Є у мене вид і час,
Спосіб маю повсякчас.
Лиш учіть мене сумлінно,
Озвусь я неодмінно.
Вмію діяти чудово,
Отже, звусь я…. (дієслово).
5. Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказаний, незрівнянний;
Маю ступінь порівняння.
Я відносний чи присвійний,
А чи якісний незмінно.
Відповім я залюбки
На питаннячко який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь… (прикметник).
ІІІ. Заключна частина.
- Мабуть, прийшов час підвести підсумок нашого конкурсу.
- Дякуємо. Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби рідної мови.
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова,
Українська моя мова.
- Любіть і вивчайте й надалі українську мову. Успіхів вам у її вивченні! А нашим гостям бажаємо щастя рясного, здоров’я міцного, неба безхмарного й настрою гарного.