Тема : Поняття «натюрморт», зображення не складного натюрморту . Оволодіння технікою монотипія. Малюнок «Смачний натюрморт».
Мета: Ознайомити з поняттям «натюрморт». Вчити малювати овочі та фрукти використовуючи шаблони, групувати предмети в натюрморт. Виконати зображення не складний натюрморт в техніці монотипія, малюнок «Смачний натюрморт», розвивати графічні навички та навички роботи з фарбами, увагу, пам’ять, уяву, самостійність; виховувати охайність під час роботи, естетичний смак любов до праці.
Обладнання: папір, фарби гуаш, пензлик, склянка з водою, вологі серветки, прозора цупка плівка, шаблони фруктів та овочів.
Хід заняття:
І.Вступна частина:
1. Організація вихованців до заняття.
Слово керівника гуртка: Наше заняття хочеться розпочати з чудових рядків, що кличуть до завзятості, працьовитості, радості життя, творчості. Нехай вони стануть і вашим девізом:
Запис на дошці напис: «Працюємо наполегливо, швидко, старанно, щоб жодна хвилина на втратилась марно».
2. Перевірка наявності обладнання та присутність вихованців.
3. Актуалізація опорних знань та вмінь.
1. Бесіда за запитаннями:
- Яка зараз пора року що вже закінчується?
- Які дарунки приносила нам Осінь?
- Як ви вважаєте чому її називають щедрою?
(Демонстрація овочів, фруктів )
( Керівник звертає увагу вихованців на овочі та фрукти, що на столі загадує дітям загадки. Діти відгадують, розглядають їх форму, колір).
2. Розгадування загадок про овочі та фрукти:
1.Білі зуби маю та не усі ховаю, довгі коси маю та не заплітаю.(Кукурудза)
2.Була дитиною – пелюшок не знала, а старою стала – сто пелюшок придбала. (Капуста)
3.Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі. (Морква)
4. Мов маленький м’ячик, висить, а не скаче, рум’яне, гладеньке, на смак солоденьке. (Яблуко)
5. Не кінь, не віл, а прив’язаний.(Гарбуз)
6.Сидить Марушка в семи кожушках, Хто на неї гляне, той і заплаче. (Цибуля)
7. Я кругленька, червоненька, з хвостом тоненьким. На городі мене рвуть, і до столу подають. (Редиска)
7.І печуть мене, і варять, і їдять мене, і хвалять, бо я добра. (Картопля)
8.Довгий зелений, добрий солоний, добрий і сирий – хто він такий?(Огірок)
9. Борщ із нього варить ненька, в нього шкурочка тоненька, солодкуватий він на смак, фіолетовий …(Буряк)
10. Зверху кручений та зелененький, а в середині червоненький. (Кавун)
11. Лампочка вгорі висіла, стала смачна, пожовтіла. Діти лампочку зірвали, з апетитом скуштували. (Груша)
12. Помаранчевий, кругленький, солоденький і смачненький не тутешній він, а гість з Африки привіз привіт. (Апельсин)
4. Мотивація навчальної діяльності вихованців:
Подивіться на ці картини. Художники просто зображують звичайні речі побуту, квіти, продукти. Далеко не всі вгадують, що криється за цим.
- До якого жанру живопису можна віднести ці картини? (натюрморт)
- Спробуйте дати назву кожній картині.
- Послухайте вірш - загадку:
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Або воду у графині,
Чи троянду в кришталі,
Чи велику жовту диню,
Чи конвалії малі,
Вазу, яблуко чи торт,
Знай усі ці речі разом,
Називають… (натюрморт).
5. Повідомлення теми та мети заняття:
Тема заняття : Поняття «натюрморт», зображення не складного натюрморту . Оволодіння технікою монотипія. Малюнок «Смачний натюрморт».
(Керівник гуртка звертає увагу дітей на запис теми занняття на дошці).
Отже, сьогодні на занятті ми ознайомимось з поняттям «натюрморт», навчимось групувати предмети в натюрморт; виконувати зображення овочів та фруктів; ознайомимось та навчимось малювати малюнки в нетрадиційній техніці монотипія. Виконаємо малюнок «Смачний натюрморт».
ІІ. Основна частина:
1.Вивчення нового матеріалу:
-Поняття «натюрморт» : Зображення предметів не живої натури – це натюрморт (у перекладі з французької мови означає «мертва природа». Овочі, фрукти, букети квітів, різні предмети виготовлені людиною, можуть бути матеріалом для таких малюнків. Створення натюрмортів розвиває у дитини художній смак, адже предмети для них добирають не випадково, а дуже осмислено. У натюрморті художник намагається розкрити красу форми предметів на їхнє кольорове співвідношення.
(Керівник звертає увагу вихованців на дошку там розміщені різні малюнки натюрмортів. )
(Керівник гуртка наголошує на історичній довідці.)
2.Історична довідка: Перший натюрморт з’явився у Голландії на початку XVІІ століття. Голландці були в цей час одними з найбагадших у світі, люди гостріше і точніше відчували навколишній світ, красу природи. Вони милувалися предметами серед яких проходило їхнє життя. Це був період розвитку голландського мистецтва. Вміти бачити красу в звичайному – це важлива риса Голландських художників. Малюванням натюрмортів захоплювався Поль Сезан. Любив прикрашати свої полотна овочами та фруктами Пабло Пікассо. А голандця Вільєма Класа Хеду мистецтвознавці взагалі назвали «майстром сніданків – настільки досконало він передавав настрій картини за допомогою плодів та срібного посуду.
(Керівник гуртка звертає увагу на малюнки , що на дошці)
Слово керівника гуртка: Зображення натюрмортів може бути з вишуканим посудом, фруктами і квітами. Ідеться про натюрморти з делікатесами в порцелянових тарелях, з їжею в кошиках і на рушниках. У таких картинах вражає надзвичайна реалістичність різних матеріалів, з яких виготовлено предмети: металу, скла, дерева, тканини, а також фруктів, хліба, печива, сиру, горіхів тощо. У старовинних натюрмортах можна побачити найрізноманітніші види риби і морепродуктів, а також мисливську здобич — дичину.
Ми повертаємось до нашої теми заняття. Малювати ми будемо натюрморт з овочів та фруктів. Зверніть увагу на поставлену композицію натюрморту.
(Поставлена композиція натюрморт: капуста, апельсин, яблуко, буряк, морква, часник, картопля, груша).
3.Порядок постановки предметів.
Більшість предметів слід ставити на задньому плані, менші на середньому плані і передньому. При компонуванні натюрморту, спочатку треба малювати лінію, що виділяє предметну площину від вертикальної стіни.
Керівник гуртка: Пропоную спробувати виконати порядок постановки натюрморту на ваших столах.
Для цього потрібно об’єднатись у чотири команди. (Діти об’єднуються у чотири команди.)
Для кожної команди є набір предметів натюрморту.
Завдання: виконати порядок постановки предметів у натюрморт при цьому звертаємо увагу на правила групування.
(Діти групують предмети у натюрморт).
4. Фізкульхвилинка:
Ми по Африці гуляємо (ходьба на місці),
на всі боки заглядаємо (повороти тулуба вправо, вліво),
Ми кокосів назбираємо (нахили тулуба вперед, назад),
Наче мавпи пострибаємо (стрибки на місці).
Слово керівника гуртка:Пропоную Вам хоча б на мить уявити себе іменитим художником і намалювати фрукти та овочі у своєму альбомі. Малювати можна різними техніками сьогодні навчимось нетрадиційній техніці монотипії.
Малювати будемо цікавим способом. Це техніка називається монотипія. На грецькій мові це означає «один відбиток», тобто нам потрібно намалювати і відтиснути малюнок, але потрібно, щоб малюнок залишався мокрим на плівці для кращої передачі відбитка на аркуші паперу. Малювати можна і акварельними та олійними фарбами, використовувати і товстий і тоненький папір.
Для цього нам потрібно:( керівник гуртка пропонує ще раз перевірити матеріали, що необхідні для роботи ) аркуш паперу, фарби гуаш, пензлик склянка з водою, вологі серветки, скло (замінюємо на цупку прозору плівку). Трафарети овочів та фруктів.
Як працювати в цій техніці, я вам розповім та продемонструю.
5. Інструктаж з безпеки життєдіяльності
Повторення правил користування пензлем:
-Без дозволу керівника гуртка не можна розпочинати працювати.
-Занурювати пензлик у фарбу лише до половини ворсу.
-Не забувайте відтискувати зайву фарбу об край склянки.
-Не давіть на пензлик, а легко торкайтесь паперу кінчиком.
-Закінчивши роботу, або покористувавшись одним кольором , гарно вимий пензлик, витри, висуши його.
6.Пояснення техніки виконання керівником гуртка
Послідовніть роботи в техніці монотипія:
На цупку плівку пензликом нанесіть фарбу. Створіть силуетний малюнок (це малюнок без промальовування дрібних деталей ). Можна використовувати ескізи малюнків які бажаємо зобразити на відбитках. Можна використовувати декілька кольорів в залежності від предмету зображення. Потім малюнок, що на плівці треба накласти на чистий папір, натиснувши руками на плівку ми родимо бідбиток .
Так, по черзі зображуючи малюнки на цупкій плівці ми можемо виконати стільки відбитків, скільки нам потрібно при цьому кожного разу витираючи залишки фарби попереднього відбитка . Слід памятати про правильнее компонування предметів на папері, щоб зберегти рівновагу композиції. Варто памятати про освітлення. Якщо освітлення денне то сівлі місця на предметах юудуть холодними, а тіні теплими.Залишаємо на папері місця для відблисків та особливо яскравих плям. Можна порівнювати роботу з натурою на відстані витягнутої руки.
7. Практична робота:
(Діти виконують зображення малюнка натюрморту в техніці монотипія. Керівник працює разом з дітьми, щоб вони спостерігали за рухами керівника, за тим, як кладуться маски, як на палітрі підбираються кольори. Керівник гуртка постійно стежить за тим, як діти працюють над своїми роботами.)
ІІІ. Заключна частина:
1. Підсумок заняття.
2. Демонстрація дитячих малюнків.
3. Рефлексія:
Вправа «Не закінчені речення» (Запис на дошці):
Я не вмів (ла), а тепер вмію…
Я не знав (ла), а тепер знаю…
На занятті мені найбільше сподобалося…
Найбільні труднощі я відчув (ла)…