Конспект заняття для дітей старшої групи
«Космічна подорож»
Мета: Розширити знання дітей про космос, про все, що в ньому існує (Сонячну систему її склад: назви планет, зовнішній вигляд, порядковий номер планет відповідно до віддаленості від сонця, сузір’я, пояснити, що у кожної планети є власна орбіта). Розвивати уяву, зорову пам'ять, логічне мислення, допитливість і тактильно-кінестетичну чутливість, творчість, фантазію, позитивні емоції. Формувати добрі стосунки, вміння співпрацювати один з одним. Викликати інтерес до вивчення космосу, бажання його досліджувати.
Матеріали: Предметні малюнки із зображення транспортної космічної техніки, космічного одягу; макет Сонячної системи; штори для затемнення кімнати, світлові ефекти; об’ємні м’які фігури; посудина з піском; матеріали для утворення ландшафтів і форм планет; обладнання для спортивних вправ; обладнання для дослідів «космічної лабораторії»
Хід заняття
Космодром
- Чи знаєте ви, що у космічні польоти вирушають люди, які мають великий запас знань з різних наук. Вони сильні, сміливі, фізично витривалі.
- Діти, а тут готують космонавтів до польотів. Зараз і ми з вами потренуємося і виконаємо такі вправи.
1 Всі пеньочки обійдемо ( хода змійкою)
2 Через річку перейдемо (хода по гімнастичній лавці)
3 Під гілками проліземо ( просування лівим і правим боком в обруч)
4 Ходіння по нерівних поверхнях.
у космосі.
Що таке скафандр, і для чого він потрібний?
Скафандр – це спеціальний одяг космонавтів. Кожен скафандр має електричне опалення і водне охолодження, а також систему зв’язку. У такому костюмі не побігаєш і у м’яча не пограєш в ньому і стояти важко.
А для чого потрібний космонавтам цей важкий костюм, я вам розповім:
Місяць, як і Земля і всі решта планети освітлюються Сонцем. Біля нього дуже спекотно, тому космонавт вмикає охолодження у своєму костюмі, коли ж космонавт віддалиться від Сонця, настане холод і він вмикає опалення. Якщо хоче поговорити з товаришем - вмикає радіозв’язок. Без повітря ніякі звуки не передаються. Тепер ви зрозуміли чому виходити з космічного корабля без
скафандрів не можна.
- Залишилось нам побудувати нашу ракету, на якій ми здійснимо нашу мандрівку. (діти будують ракету за допомогою м'яких модульних конструкцій)
- Молодці ви побудували дуже гарну ракету!
- Час нам тепер стартувати
Стартуємо ( усі закривають очі і рахують від десяти до одного)
Ми у космосі
(Діти рахують до десяти, закривши очі. Атрибути: ігровий ящик з піском матеріал для утворення ландшафту планет, сузір’я, макет сонячної системи, світлові ефекти «лабораторія космічна» (пробірки, тримач для пробірок, лід, сіль, пісок, сухий спирт),конверт, ліхтарик, картон)
- Ось ми й в космосі – це безповітряний простір, це великий світ прекрасних зірок, у якому є планети, супутники, метеорити, комети, астероїди. (Діти розгладають ширму, на якій відтворена умовна карта Зоряного неба)
Кожна зірочка і кожна планета має своє місце і свою назву. Коли ми на Землі дивимось у нічне небо то зірочки здаються нам маленькими крапочками зверху.
- А чому?
- Тому що вони дуже далеко від землі.
А насправді зірки – це величезні розкалені (дуже гарячі) газові кулі, похожі на сонце. Найгарячіші з них –блакитного кольору, а менш гарячі, як Сонце – червоного. Зірки відрізняються один від одного розмірами і яскравістю. Зірки об’єднані в групи – їх називають сузір’ями.
- Ось погляньте на деякі сузір’я. (Вихователь показує сузір’я, діти рахують скільки в них зірок, порівнюють кількість зірок)
- Діти, напевно всім цікаво, а куди діваються зорі в день?
- Я візьму листочок картону – це буде наш шматочок неба, проб’ю дироколом зірочки і положимо картон в конверт. Якщо добре освітити конверт з картоном (увімкнувши ліхтарик) світлом, як сонце, то дірочок-зірочок не видно, а якщо сонечко буде світити збоку чи ззаду то дірочки-зірочки добре видно.
Зірок не видно в день, тому що світло сонця набагато яскравіше від світла далеких зірок, а в ночі коли немає сонечка їх дуже добре видно.
У всесвіті зірок, сузір’їв дуже багато. Разом вони складають окремі галактики. Ми з вами живемо в Галактиці, що називається Чумацький шлях. Колись в давнину чумаки знаходили шлях додому завдяки цим зіркам.
- Діти, ми теж залишимо на пам’ятку у нашій Галактиці свій «Зірковий шлях», а прилетівши на землю, увечері поглянете на нічне небо і спробуєте знайти свою зірку, яка завжди буде нагадувати вам про нашу мандрівку. (кожна дитина прикріплює свою зірку на макет зоряного неба)
- А зараз перед нами ми бачимо найбільшу, найяскравішу зірку в нашому Всесвіті. (Розгляд макету «Сонячна система»)
- Хто знає, як вона називається? (Сонце)
- Так діти, Сонце - це величезна вогненна куля.
- Чи є життя на сонці і чому ви так думаєте?
- Діти ніколи не дивіться на сонце, тому що його яскраве світло дуже шкідливе для очей. Як можна дивитись на сонце?
- Лише через затемнені скельця окулярів.
- А зараз, погляньте, перед вами знаходиться посудина з піском, на якій ми утворимо сонце на піску.( діти у піску утворюють ландшафтну поверхню сонця)
- А що ж це за кулі які знаходяться довкола Сонця? Хто знає? (Планети)
- Сонце – це велика зірка. Воно таке гаряче, що освітлює і зігріває всі планети. А ще сонце таке сильне, що притягує до себе всі планети, як магніт, не дає їм полетіти в безмежний космос. Тому планети постійно кружляють навколо Сонця певним шляхом, що називається орбітою.
- Тепер ви розумієте чому наші планети кружляють навколо Сонця? ( Бо воно сильне і притягує до себе планети)
- Сонце і планети які обертаються довкола Сонця утворюють, так названу Сонячну систему.
- Сонячна система – це велика сім`я. Сонце – мама, Космос?Хто діти? (тато) А планети? (їх діти)
- Порахуємо скільки їх? (діти рахують: 8 планет)
- Найблища до сонця знаходиться планета Меркурій (діти в піску відображають ландшафт і форму планети ) – Це найменша планета Сонячної системи, на ній немає повітря і води, дні на цій планеті дуже довгі і спекотні, а ночі холодні. Забарвлення планети світло – коричневе.
- На другій орбіті знаходиться планета Венера (діти в піску відображають ландшафт і форму планети). Ця планета дуже яскрава її часто приймають за НЛО. Її поверхня вкрита великою кількістю густих, білих хмар, тому на Венері вічна ніч і сильна спека.
- На третій орбіті знаходиться наша планета Земля на якій ми живемо. (діти в піску відображають ландшафт і форму планети)
- Діти, подивіться, а чим відрізняється наша планета від інших планет? (Вона різнобарвна і в ній переважає блакитний колір).
- Так, наша планета єдина серед усіх планет має блакитний колір. Що це означає?
- Блакить колір води,повітря. Земля – єдина планета Сонячної системи, на якій є життя,бо на Землі є вода та кисень. Коричневі плями це суша. На суші зеленими плямами позначаються ліси,трави,луки; жовтим - поля, гори, пісок; червоним – квіти.
Наша Земля має газову оболонку, яку назають атмосфера, яка дає нам можливість дихати. А ще атмосфера не пропускає крізь себе сонячні промені, які можуть бути шкідливими для нас.
Наша планета має один природний супутник який називається Місяць.
- А чи ми бачимо на землі місяць?
- Четверта орбіта на ній знаходиться планета Марс (діти в піску відображають ландшафт і форму планети ). Це червона планета, тому що вона складається червоного каменю і піску. Хмар на Марсі немає але є сніг. Він появляється зимою на полюсах.
- П’ята планета Юпітер (діти в піску відображають ландшафт і форму планети за допомогою посудини з водою яку забарвлюють в жовто – коричневий колір). Ще Юпітер називають грізною планетою, тому що там бушують вулкани, і бувають такі сильні ливні яких на землі ще і не бачили. Ця планета не тверда. Вона складається із газів і рідини.
- Шоста планета Сатурн (діти в піску відображають ландшафт і форму планети за допомогою посудини з водою яку забарвлюють в темно - коричневий колір довкола обкладають льодом і камінням ). Це планета - гігант. Також складається із газів і рідин. Планета оточена кільцями величезних розмірів які складаються із шматків льоду та каміння які обертаються довкола планети. Ця планета темна і холодна.
- Сьома планета Уран (діти в піску відображають ландшафт і форму планети за допомогою посудини з водою, яку забарвлюють в темно - зелений колір).
- Діти, зверніть увагу, як розміщена відповідно до Сонця ця планета? (далеко)
- Тому на цій планеті холодно і темно, її забарвлення темно – зелене.
- Восьма планета Нептун (діти в піску відображають ландшафт і форму планети за допомогою посудини з водою, яку забарвлюють в темно - синій колір ). Як і уран складається з газів, на ній холодно і темно.
- Чи замітили ви діти, що чим далі планета від Сонця, тим вона холодніша і недоступніша для досліджень.
- Тепер погляньте на нами утворені планети, вони наче вишукувались в ряд з одного боку від Сонця. Таке явище трапляється дуже рідко називається воно «Парадом планет»
(Діти йдуть до ракети, рахують від десяти до одного і повертаються додому).
Ось ми і вдома.
Вихователь Суворова Г. М. м. Червоноград